Ga naar inhoud

Hét Point & Click Adventure Game Topic


Aanbevolen berichten

Hier een topic over mijn favoriete soort spellen, namelijk Point & Click adventures :D

Neem bijvoorbeeld de Lucasarts spellen:

The Curse of Money Island:

74926-the-curse-of-monkey-island-windows-screenshot-captured-by-the.gif

Day of the Tentacle:

full20100721154623__hd.jpg

Indiana Jones and the Fate of Atlantis:

indy2.gif

Verder nog deze twee, niet Point & Click, wel fantastische adventures:

Grim Fandango:

Grim-Fandango1.jpg

Escape from Money Island:

escape-from-monkey-island_monkey1_1280x960.jpg

Nog een goede Point & Click adventure die niet van Lucasarts is, wél leuke cyberpunk sfeer:

Nightlong: Union City Conspiracy:

nightlong-apt.png

Bespreek hier jullie favoriete adventures!

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, de hele Monkey Island serie natuurlijk!

Grim Fandango is ook super tof.

Beide spellen kun je trouwens nu weer spelen via SCUMMVM of GrimEVM. Echt heel tof.

Ik ben ook wel fan van de Sierra adventures, maar die vallen eigenlijk buiten dit topic omdat ze niet point & click zijn maar veel tekstinput gebruiken. Eigenlijk een soort van hybride adventures dus :P

Ook heb ik beide Monkey Island Special Editions via Steam gekocht, ook geweldig mooie remakes :D

Omdat ze tegenwoordig nagenoeg niet meer gemaakt worden zet ik dit topic in retrogames.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niemand bekend met Manic Mansion? Ik weet nog wel dat ik het spannend en eng vond. Lees ik nu net dat het onder horror valt, had niet zo'n idee.

Ik ken Maniac Mansion wel, heb de DOS-versie gespeeld, leuk spelletje, maar het valt in het niet bij het vervolg Day of the Tentacle :D

(Één van de beste point & click adventures ooit).

Een echte aanrader om te spelen op ScummVM of een retro-pc :)

Trouwens: In Day of the Tentacle staat in één van de kamers van het huis een computer, waar je Maniac Mansion helemaal kunt spelen :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Point&Click games zijn zeker tof. Ik wil aan het lijstje toevoegen:

-Putt Putt

-Freddy Fish (voor de kinderen nog steeds leuk)

-Machinarium. Voor mensen die vroeger veel point&click games gespeeld hebben, is deze nieuwe game ook een aanrader!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Point & Click is een van mijn favoriete soort games =D Toen ik ongeveer 8 jaar was had ik Secret of Monkey Island van een vriend geleend en had mij met een woordenboekje daar doorheen geworsteld =P Mijn Opa had ook Pyama Sam op zijn zolder liggen, ik weet niet of iemand daar nog bekend mee was... Dat was volgens mij ook van de makers van Putt Putt en Freddie Fish (Loebas is trouwens een geniale naam voor een guppie)

Je had ook die Groep 5/6/7/8 avonturen, Max & het Gele Sokjesspook, soortgelijke spellen zijn Blinky Bill en Pippy Langkous (die vallen wel ruim buiten het genre, maar toch).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Volgens mij is deze Nederlands: http://www.easycomputing.com/pc-dvd-rom-experience-112.html
En deze: http://www.educatheek.nl/Cap-en-Co,-Detectivebureau_1201.html
En er is nog een heleboel voor de CD-i, bijvoorbeeld de Tim & Beer reeks.
 
Fort Boyard de Legende is ook een 100% NL point & click-adventure met FMV. Ok, het is oorspronkelijk Frans, maar compleet in het NL nagesynchroniseerd en vertaald. Die heb ik hier op CD-ROM, erg leuk in elkaar gezet.
Je hebt ook nog de Freddy Fish en Putt-Putt series.
En vergeet tenslotte Dossier Desiree niet:

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Dat is niet echt wat ik bedoelde, giga spellen. Als je die eerste zou mogen verspreiden is je website meteen vol ...  Ik denk ook niet dat die puur nederlands is, waarschijnlijk vertaald. Wat ik zoek zijn de retrospellen, de kleintjes in DOS of aanverwante schermen. In het echte nederlands. Die je mag laten downloaden.

Nu je het over CD-i hebt moet ik weer aan Sam denken, maar dat is louter een klikspel. Hij is wel leuk. Ehmmmm, zou je die mogen  aanbieden in een download?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

De zaak sam heb ik thuis ook liggen. Ben halverwege gebleven geloof ik. Vond het wel een leuk spel.

Vandaag ook maar weer eens Full Throttle uit de kast getrokken om mijn 'nieuwe' dos pc te testen. Werkte als een zonnetje. Nu alleen nog de muisdriver laden. Is wat makkelijker spelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah, Maniac Mansion. Daar werd ik mee geconfronteerd toen ik nog vrij jong was. Het vervolg "Day of the Tentacle" is ook een uitstekend spel voor zijn tjid (en nog steeds).

De oorspronkelijke Maniac Mansion is trouwens ooit uitgebracht (deels gecensureerd) op de NES, las ik laatst tot mijn verbazing. Ieder speelbaar karakter had z'n eigen soundtrack nummer dat je kon afspelen via een inventory item. http://www.crockford.com/wrrrld/maniac.html

 

Eén van mijn favoriete point & clicks is Gabriel Knight III: Blood of the Sacred, Blood of the Damned. De engine en 3D functionaliteit werden ontvangen als 'achterhaald' toen het spel na vele vertragingen eindelijk op de planken lag in  '99, maar het is bijna bug-vrij als je het eenmaal aan de praat hebt. Het verhaal start maar langzaam op, en het hele spel heeft aanvankelijk een soort van loomheid / sufheid / isolatie dat je op een vakantie in Frankrijk kunt ervaren. Langzaam ontwikkelen de karakters en relaties tot elkaar in een verhaal van sektes, intrige en moord. Het einde van het spel is het extreme andere uiterste vergeleken met het begin.

 

gk3.jpg

 

Ze bieden hem aan op GOG, maar twijfel of het werkt op native Windows 8. Als Dan Brown dit spel had gespeeld voordat hij DaVinci Code had geschreven, was dat uitgekauwde verhaal misschien nog de moeite waard geweest.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moet nog steeds Phantasmagoria 1 uitspelen, het laatste stuk was opeens heel heftig en snel, ik kwam er niet uit.

Maar ik heb een boek liggen met hoe het moet, dus kan daar nog wel eens voor gaan zitten ooit :P 

 

Gabriel Knight heb ik liggen 1, 2 en 3, maar nog niet aan toegekomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

^ Ben daar ooit ook aan begonnen, omdat het aanvankelijk een mashup leek van 7th Guest & Roberta Williams. Klonk me ideaal in de oren! Ik hoopte dat het net zo een intens gruwelijk morbide detective was als Colonel's Bequest (wat ook door Roberta is ontworpen, met dialogen deels geschreven door de toekomstige ontwerper/schrijver van Gabriel Knight: Jane Jensen), maar dan met live acteurs. Die verwachting werd voor een deel waargemaakt, maar ik kwam er gewoon niet door heen omdat ik FMV niet goed kon verteren. Een game als Gabriel Knight 2 skip ik gerust wanneer ik de serie opnieuw wil beleven, omdat bij alles wat je doet een filmpje met c-acteurs begint af te spelen. Klik-stop-watch. Klik-stop-watch. KOMT ER OOIT EEN EINDE AAN? 

 

Vreemd genoeg in the 11th Hour had ik weinig last van de FMV sequenties (wat natuurlijk geen point & click adventure is maar een puzzle spel), omdat de impact op de gameplay minimaal was. De filmpjes zijn een soort van rustpauzes. Ernstig handig als je ondertussen een Leffe Blond wil openmaken, of naar de wc moet, en dat terwijl ze elkaar op de achtergrond met hakmessen te lijf gaan ghehe.

 

11th_hour_ghost-guests-screenshot.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Phantasmagoria 1 is meer dan klik, wacht. Het is echt als een spel als Larry, alleen dan met acteurs. Af en toe heb je wel FMV sequences, maar meestal is het een acteur die je een bepaalde kant op kunt laten lopen.

Phantasmagoria 2 is dan weer wel helemaal FMV.

 

Ja ik hou echt van het genre, kan mij niet fout genoeg zijn. Alleen het moet wel video zijn, niet zoals Plumbers don't wear ties op de 3DO, want dat zijn gewoon foto's. En echt 1 foto per complete scène.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Natuurlijk is het meer, maar het wachten is gewoon meer een gevoel. Het maakt voor mij blijkbaar uit of ik een stel SVGA blokjes over het scherm zie wandelen als ik een actie uitvoer of een fmv c-acteur. Gabriel Knight 2 is tevens ook gewoon helemaal in die gebruikelijke point & click branche van Sierra, maar het hele fmv gebeuren vind ik op de één of andere manier verstorend. Nah, als je daar dus van houdt is de Gabriel Knight serie echt een super interessant, omdat ze alle drie point & click zijn, maar in een geheel ander tijdperk;

Gk1; traditionele SVGA / CD-ROM combi

Gk2; fmv

Gk3; 3D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij zijn zo'n beetje van dezelfde generatie, begin jaren '80 en toch zo'n totaal ander beeld van dit soort adventures, daar ligt het dus niet aan :P

Maar bij mij is het beeld van sommige dingen wel bijgesteld hoor. Ik was sowieso een Amiga-user in die tijd. Ik hoorde een pc voor het eerst met een Ad-Lib op een soort mini computerbeurs in de stad hier. Dat was iemand die Wolfenstein 3D speelde met muziek en effecten, dat vond ik wel zo lelijk. Ik was natuurlijk al jaren samples gewend.

Maar nu kan ik het OPL3-geluid ook waarderen, het heeft toch een bepaalde kwaliteit. Het geluid is 'clean' en kraakhelder. Dat tegenover 8-bit samples... die zijn rauw en rabbig.

Al heeft het allemaal wel wat. De MSX combineerde ook al FM met samples, te zien in deze YouTube video:

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...