Ga naar inhoud

Davilex games abandonware!?


Aanbevolen berichten

Davilex games abandonware!?

Met abandonware wordt verouderde software bedoeld die niet meer door de ontwikkelaar of rechtenhouder wordt ondersteund of verkocht. Het woord is een samentrekking van het Engelse werkwoord to abandon (wat "verlaten" betekent) en software.

Het gaat meestal om oude computerspellen voor DOS op vroegere PC's, Apple Macintosh, Amiga, en de diverse spelcomputers; software die niet langer verkocht wordt en waarvoor de producent of uitgever geen ondersteuning meer biedt. Daardoor wordt het voor consumenten onmogelijk om het programma legaal aan te schaffen of om beschadigde diskettes te vervangen.

Dit slaat dus ook helemaal op de spellen van Davilex, lijkt me, want Davilex stopte in 2004 met het intern ontwikkelen van games en in 2006 met de verkoop en verspreiding van spellen.

Davilex had in 1992 de gamesmarkt al betreden met Inspecteur Banaan en de ontvoering van MaBella, een Nederlands point & click adventure dat echte foto's uit Amsterdam als achtergrond gebruikt.

post-598-0-90913700-1346498569.jpg

In 1987 begon de nauwe samenwerking tussen Davilex Software en Torpedo Software, waarbij Torpedo Software alle zakelijke software ontwikkelde. Vanaf 1992 gaf Davilex ook games uit, waaronder racegames, voetbal games en een first-person shooter (Amsterdoom).

Davilex Games kreeg in 1994 een serieus vervolg met de aankoop van het bedrijf Redcat Software van Rudolf Wolterbeek Muller.

Het eerste spel met de naam Redcat werd ontwikkeld in 1994 door Redcat Software. Het spel gaat over een groep muizen die de nationale schat hebben gestolen, Redcat gaat de gestolen schat ophalen.

Nog in 1994 werd er een vervolg op dit spel gemaakt, "Redcat De Ontvoering". Hierin heeft de muisbende onder leiding van de gevaarlijke tovenaar Kyrion prinses Dana ontvoerd. Aan RedCat de taak de prinses te bevrijden. Tussen de levels door houdt "Het Algemeen Katblad" de speler op de hoogte van de ontwikkelingen.

Daarna kwamen de nieuwe educatieve RedCat spellen voor gebruik op de basisschool, waarvan de titel een onderwerp had dat aansloot bij datgene wat de kinderen op de basisschool leerden, gevolgd door een paar arcadespellen (Redcat spookkasteel).

De oude Redcat platformspellen zijn inmiddels op abandonwaresites terecht gekomen.

Hoe denken jullie over de Davilex spellen, abandonware of niet?

Bron: wikipedi

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mja wie bepaalt dat...

Davilex is ook verantwoordelijk voor de verschrikkelijke x-racer serie (A2 racer, A2 racer 2, A2 racer 3, Vakantie Racer, A2 racer 4, Europe Racer, A2 racer goes USA, A2 racer world challenge, A2 racer Police Madness, A2 Racer Destruction Madness + alle vertalingen nog)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die games waren echt heel slecht! Maar daarom hebben ze wel een bepaalde cult-status: iedereen speelde het, maar niemand vond het goed. :P

Naast de A2-Racer serie had je ook de verschrikkelijk slechte games Amsterdoom, Knight Rider (1 en 2) en Miami Vice. Om nog maar te zwijgen over Het EK '96 Voetbalspel met commentaar van Jack van Gelder. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mijn eerste opzet wilde ik een poll houden met de vragen: ken je Davilex spellen en wil je ze nog wel eens spelen. Uit reacties blijkt op beide ja als antwoord te kunnen. Maar eigenlijk ging het mij om de abandonware vraag. Waar zou je terecht kunnen om daarop antwoord te krijgen?

Volgens mij zijn er geen regels voor, dus de oud-uitgever zal het moeten aangeven lijkt me. Tot die tijd zou ik er vanuit aan dat het geen abandonware is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb destijds RedCat-racing uitgespeeld :) Vond ik als kind wel okee. Later op de Playstation 2 nog van Davilex een race en crash-spel gespeeld wat ook over de hele wereld ging. De eerste auto die je kreeg stuurde echt kut en was met nagenoeg 2-3 klappen al total, waar de laatste auto met één klap andere auto's kon totallen als een malle. :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

post-598-0-78723700-1348230071.jpg post-598-0-64668300-1348230138.jpg

Hier ook nog eentje op muziekgebied, Billy's Drumstel - met cd-rom, uit de Davi-Junior reeks. Een aantal jaren geleden cadeau gekregen bij een aankoop omdat hij het niet deed. Geprobeerd en wat blijkt? Hij doet het wel, maar niet goed. _O-

Als je het programma gaat installeren van cd-rom wordt er een davilex\junior\ directory aangemaakt en daarin worden alle bestanden gezet. Als je junior.exe aanklikt krijg je het volgende scherm te zien:

post-598-0-28401900-1348230304.jpg

links - midden - rechts

mollen meppen kistje duwen galgje

kleurboek info koerier

beestenboel help drumstel

Zoals te zien is staat er geen Demo op het drumstel plaatje, bij alle andere wel...

Maar ...

omdat er diverse vragen worden gesteld:

-wat voor geluiden wil je?

-wat voor muziek wil je?

-wat is de letter van je cd-rom drive?

en de antwoorden (er zijn diverse keuzes) weggeschreven worden naar een junior.sys bestand in c:\davilex\junior maar ook naar de cd-rom! wat niet gaat, krijg je de foutmelding:

Helaas pindakaas!

De antwoorden die je gegeven hebt konden niet

bewaard worden in I:\DAVILEX\JUNIOR\JUNIOR.SYS

en dus doet hij het niet echt, kom je in een DEMO terecht.

Briljante software van Davilex!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Billy is nog steeds niet drummende, ondanks dat ik een paar DOS commando's als ASSIGN en SUBST gebruikt heb om een virtuele drive te maken, om zo te voorkomen dat hij naar de CD-rom schrijft. Wil ook niet werken.

Het flauwe is dat hij onder XP wel drumt, maar dan zonder geluid. Hehehehehe. Heb je ook niets aan. Ik wil Billy drummende met achtergrondmuziek, zoals het hoort.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De besturing is altijd houterig geweest, zowel op de pc als op de Playstation. Snelle computer helpt daar ècht niet bij.

Je zegt dat er A2 racer bestaat voor de playstation? Te fout, ik ga em meteen zoeken! :D

EXTRA GELD!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 9 months later...

Nooit gespeeld, maar ook nooit echt de behoefte gehad.. Ondertussen al heel wat van de A2 gezien, na het nodige autorijden door de jaren heen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch jammer dat A2 racer 3 niet meer speelbaar is na Windows 98 :) Ik heb 'm ook destijds aardig wat gespeeld, maar al vanaf XP pakte het spel niet meer en velen schijnen dat probleem te hebben, want nergens was er een oplossing te vinden. Opmerkelijk, want A2 racer 2 en Vakantieracer kunnen probleemloos gespeeld worden op 'nieuwere' versies.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch jammer dat A2 racer 3 niet meer speelbaar is na Windows 98 :) Ik heb 'm ook destijds aardig wat gespeeld, maar al vanaf XP pakte het spel niet meer en velen schijnen dat probleem te hebben, want nergens was er een oplossing te vinden. Opmerkelijk, want A2 racer 2 en Vakantieracer kunnen probleemloos gespeeld worden op 'nieuwere' versies.

Via een Virtual Machine misschien? Tegenwoordig zijn pc's zo krachtig dat dat gewoon kan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

VAKANTIERACER :9~:9~

Ik was daar écht een groot fan van (toen ik nog niet na 't grafische gedeelte etc. keek :') ) !

Jammer genoeg alle cd's toendertijd al een keer de deur uitgedaan maar zou het graag nog een keer willen spelen, tot nu toe nog nergens een torrent kunnen vinden :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vakantieracer enzo vind je meestal op rommelmarkten/kringloopwinkels voor een euro of minder ;)

Klopt, maar dat vind ik ook wel weer ver gaan, niet dat me een euro nou zoveel is maar ik weet van mezelf dat ik het een half uur speel en er daarna nooit meer wat mee zou doen dus ga er niet de hele kringloopwinkel voor afzoeken :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...