Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • Reacties 1,2k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Goed nieuws voor degene met een gebroken nek: binnenkort is bij Conrad een netschakelaar te verkrijgen die bijna identiek is aan de originele. Een verschilletje zit in de afstand tussen de montagegaten: 20mm i.p.v. 23mm, dus moeten de gaatjes (3mm) in de montageplaat iets uitgefreesd worden. Bewaar wel de originele "kap" en dan is dit een prima vervanger (ook bij deze worden beide aders geschakeld) ! Artikelnummer 701606.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
30 minutes ago, cancom said:

Goed nieuws voor degene met een gebroken nek: binnenkort is bij Conrad een netschakelaar te verkrijgen die bijna identiek is aan de originele. Een verschilletje zit in de afstand tussen de montagegaten: 20mm i.p.v. 23mm, dus moeten de gaatjes (3mm) in de montageplaat iets uitgefreesd worden. Bewaar wel de originele "kap" en dan is dit een prima vervanger (ook bij deze worden beide aders geschakeld) ! Artikelnummer 701606.

 

Supertip! Ik ga die zeker bestellen...

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo mede P2000T bezitters. Leuk om te zien / lezen dat er nog veel gedaan wordt met deze computer
Na 25 jaar heb in mijn p2000 weer eens aangezet, Helaas kan ik mijn cassettes niet meer vinden zodat hij alleen opstart scherm weergeeft. Ik heb een 64 kb geheugen  en 2 floppy drives uitbreiding. Familiegeheugen en hotelsysteem.  Heb ook het JWS besturingssysteem op floppy. Wie kan mij helpen aan een opstart cassette voor zowel de computer en het JWS Dos systeem. evt tegen vergoeding. Op de floppy"s die ik wel heb staan wat onderwijs programma's maar kan ze dus niet inladen.

bvd andre

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi Sanou,  In een post van Cancom op pagina 6 vindt je de JWS.pdf . Dit is de handleiding.  Als je diskettes hebt  en de juiste in de eerste drive plaatst zou je systeem zo kunnen starten met defusr=5:?usr(0).  Je hebt dus geen cassette nodig.  

 

Op marktplaats heb ik nog wel cassettes gevonden . https://www.marktplaats.nl/v/cd-s-en-dvd-s/cassettebandjes/m1772821460-mini-cassette-minicassette-diverse

 

Succes en fijne feestdagen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Bertus, dit is een geweldig stukje werk!

 

Ik ben nieuw in de wereld van P2000T dus leuk dat dit forum bestaat en zo actief is.

En dit is precies waar ik ook naar op zoek was.

(Heb wel wat ervaring in het bouwen van uitbreidingen voor de ZX Spectrum en C128 maar nog niet voor P2000T)

Was al wat schema's en documentatie aan het verzamelen om zelf een multi-cartridge te ontwerpen.

Maar wat jij gemaakt hebt is al perfect.

 

Als er een mogelijkheid is dat ik er ook een mag kopen/testen/lenen laat het weten want ik ben zeer geintereseerd!

 

Prettige jaarwisseling allemaal,

 

PS Wanneer ik iets kan bijdragen aan het P2000T forum in kennis of kunde laat het gerust weten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zie dat mijn "reply" niet achter die van @Bertus is geplaatst maar aan het eind van de thread.

 

Mijn berichtje verwijst uiteraard naar het berichtje van "@Bertus Posted August 13, 2021"

 

Ff wennen aan een nieuw forum.... 

 

cartridge_reva_001.jpg.6e3b365927ec0630297d03ec54538665.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, Retrofan zei:

Ik zie dat mijn "reply" niet achter die van @Bertus is geplaatst maar aan het eind van de thread.

 

Mijn berichtje verwijst uiteraard naar het berichtje van "@Bertus Posted August 13, 2021"

 

Ff wennen aan een nieuw forum.... 

 

 

 

Onder elke post is een knopje "quote". Een forum werkt ietsje anders dan bijvoorbeeld facebook ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weet er toevallig iemand waar een "schema" en "componenten" layout (of functie diagram) van de CASSETTE DRIVE van een P2000T te vinden is?

 

In het "P2000T Field Manual" dat ik heb staan ze beiden niet.

Daar staat alleen de pin/connector beschrijving naar het moederboard.

 

Mijn cassette werkt helaas niet correct.

De motor blijft spinnen terwijl de tape still staat aan het begin of eind van een tape.

Na een tijdje krijg ik een mededeling; "Header Rewind Timeout"

 

Als ik pin 7 (BET-N) meet op de connector staat daar altijd +12V op ongeacht of de tape stil staat, spinned of aan het begin/eind van een tape blijft spinnen tot de timeout.

(Dit zou het Begin_End_Tape signal moeten zijn)

 

Nu kan ik momenteel niet bepalen waar deze +12V vandaan komt en hoe deze laag gemaakt wordt bij het bereiken van een begin/end Tape.

 

Is er ergens een sensor in de cassette deck aanwezig wellicht? 

Of  is er een schakeling die de 'stroom meet' en wanneer een begin/end is en de stroom boven een bepaalde waarde komt wordt zou de BET moeten schakelen van hoog naar laag.

 

Als er iemand is die meer informatie kan geven om dit op te lossen heel graag!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben in het bezit van de insteekmodule: philips hotel systeem met anp. Als ik hem in positie 1 steek gebeurt er niks, krijg kaal opstartscherm philips .......zonder geheugen aanduiding. Weet iemand iets meer over deze module. Zit een 2532 abcd printplaat in met AMD am erom in.

20220107_144641.jpg

20220107_144650.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, Retrofan said:

Weet er toevallig iemand waar een "schema" en "componenten" layout (of functie diagram) van de CASSETTE DRIVE van een P2000T te vinden is?

 

 

Ik vond dit in de P2000 nieuwsbrieven van april en juni 1987. Hopelijk helpt dit!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

aangepast door HAL9000
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, Retrofan said:

Weet er toevallig iemand waar een "schema" en "componenten" layout (of functie diagram) van de CASSETTE DRIVE van een P2000T te vinden is?

 

In het "P2000T Field Manual" dat ik heb staan ze beiden niet.

Daar staat alleen de pin/connector beschrijving naar het moederboard.

 

Mijn cassette werkt helaas niet correct.

De motor blijft spinnen terwijl de tape still staat aan het begin of eind van een tape.

Na een tijdje krijg ik een mededeling; "Header Rewind Timeout"

 

Als ik pin 7 (BET-N) meet op de connector staat daar altijd +12V op ongeacht of de tape stil staat, spinned of aan het begin/eind van een tape blijft spinnen tot de timeout.

(Dit zou het Begin_End_Tape signal moeten zijn)

 

Nu kan ik momenteel niet bepalen waar deze +12V vandaan komt en hoe deze laag gemaakt wordt bij het bereiken van een begin/end Tape.

 

Is er ergens een sensor in de cassette deck aanwezig wellicht? 

Of  is er een schakeling die de 'stroom meet' en wanneer een begin/end is en de stroom boven een bepaalde waarde komt wordt zou de BET moeten schakelen van hoog naar laag.

 

Als er iemand is die meer informatie kan geven om dit op te lossen heel graag!

 

Korte update: Na wat speur werk wel een Field Service Manual van de MDCR gevonde op de P2000T github document side.

Dat heeft al veel goeds opgeleverd, helaas is echter die versie anders dan mijn board.

(Ik lijk versie 8203 235 06673 te hebben) 

 

Met als gevolg dat het concept me wel helder is nu hoe het zou moeten werken.

Maar tijdens het meeten blijken helaas niet de genoemde voltages op betreffende pinnen te staan.

Voor de kenners,  op IC 9 (HEF4011) is pin 4 niet met pin 12/13 verbonden zoals in het schema vermeld.

 

Het is me wel gelukt om de BET handmatig te onderbreken als de tape aan het eind of begin van de tape komt.

Dit zorgt er inderdaad voor dat het 'formateren' van een tape iets verder komt dan daarvoor.

Maar het is niet de oplossing en bevestig alleen dat het controle signal ergens de mist in gaat en gecorrigeerd moet worden.

 

Als er iemand is de iets kan betekenen dan hoor ik het graag!

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Retrofan zei:

dat het controle signal ergens de mist in gaat en gecorrigeerd moet worden.

 

 

Dan is misschien een ander mankement hiervan de oorzaak: neem een kijkje in https://github.com/p2000t/documentation/tree/master/TRON/TRON4.pdf , pagina 27.

 

En mogelijk heb je een P2000 met de herziene layout van processorboard (en MDCRboard)? Ik heb ergens hier (of op CoL) een foto gezien, ik meen in een post van @RoykeA. Als jouw "moederbord" ook zo eruit ziet dan heb je die nieuwere versie. Of in het schema van e.e.a. ook verschillen zitten, geen idee.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 1/7/2022 at 3:33 PM, HAL9000 said:

Ik vond dit in de P2000 nieuwsbrieven van april en juni 1987. Hopelijk helpt dit!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Hi HAL9000, 

 

Dank voor het schema maar helaas is dit van de versie die het niet is.

Op mijn board zit maar 1x een 555 en het circuit van 'SQUARER' en 'T' circuit lijkt te missen.

 

Ik heb dus wel een CLEAR signaal op andere pinnen die aangeven of de motor stil staat of dat hij voor of achteruit spoelt.

(Wat 1 van de inputs is om het BET signaal te bepalen)

 

Maar kan dus niet vinden welk alternatief signaal er gebruikt wordt voor de 'SQUARER'.

(Omdat er niets lijkt te zijn (sensor of zo) wat bijhoudt of de tape fysiek nog beweegt of niet (circuit T is er niet))

(De signalen A5 en A6 bestaan niet, de connector van de motor heeft louter M1, M2, switch CIP, switch WE, 12V)

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 1/7/2022 at 6:46 PM, cancom said:

Dan is misschien een ander mankement hiervan de oorzaak: neem een kijkje in https://github.com/p2000t/documentation/tree/master/TRON/TRON4.pdf , pagina 27.

 

En mogelijk heb je een P2000 met de herziene layout van processorboard (en MDCRboard)? Ik heb ergens hier (of op CoL) een foto gezien, ik meen in een post van @RoykeA. Als jouw "moederbord" ook zo eruit ziet dan heb je die nieuwere versie. Of in het schema van e.e.a. ook verschillen zitten, geen idee.

 

 

Hi Cancom,

 

Dank voor die extra info en die is zeer waardevol.

Omdat ik uiteraard nog niet door alle documentatie ben gegaan en niet precies weet wat waar staat.

In de volgende fase kan dit zeer zinvol zijn mochten er ook nog leesfouten optreden nadat de BET werkt.

Ik heb ook al draden nagelopen maar zonder success.

Wel was een van de draden met een open einde gevaarlijk dicht bij de GND rail dus hier kan zeker wat aan verbeterd worden.

 

Zoals in mijn reactie aan HAL9000 is mijn schema en board anders en mist er een deel van de electronica.

(Als in was geen onderdeel van het ontwerp)

 

En helaas zorgt die missende electronica voor o.a. de BET detectie. Dus ze doen het op een andere manier in mijn versie dan gebruik  te maken van de 'T'

Het is dus onduidelijk waar ik het andere (tape draait of niet) signaal vandaan moet halen.

Omdat er geen extra signaal draden van het loop werk komen.

Dus het moet ergens in de electronica opgelost.

 

Als ik BET handmatig aanstuur (wat erg tijd gevoelig dan werkt het tot op zekere hoogte.
Dus als ik formateren/inhoud/maak quasi master tape doe.

Vervolgens wacht tot de tape terugspoelt en dan heel snel zelf de BET onderbreek en weer maak..........

 

Dan kan ik er wel voor zorgen dat het process verder en geeft voor voor de verschillende testen; 

 

-) Formateren - OK

-) Inhoud - OK

-) Quasie Tape - 01. HEADER OK OK

 

Echter krijg ik daarna als ik; 

 

"CSAVE' - Een OK of Leesfout 

"Quasi Master" - NO MARK

(Wat ik wel begrijp omdat mijn handmatige schakelen de correcte timing waarschijnlijk in het honderd gooit)

(Die kan ik pas goed caliberen wanneer nodig als de BET werkt zoals zou moeten)

 

Ik zit dus weer even vast met deze spelt in een hooiberg.

Maar laat de suggesties komen want voordat je het weet komt er wel en "oh ja" moment om verder te testen en te proberen.

Ik heb al wel een extra HEF4011 laten komen om mogelijk mijn eigen BET te maken als 'work around'

Maar dan nog heb ik een signaal nodig wat bepaald dat de tape niet langer fysiek draait.

(Ik kan uit het schema niet goed lezen of er al zo'n circuit inzit wat meet of de stroom door de motoren boven een bepaalde waarde komt)

 

Jij ook bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd!

 

En aan alle sorry voor de vele informatie die ik deel maar vele weten meer dan 1.

Het zou mooi zijn als we deze P2000T links or rechts om weer in ere kunnen herstellen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Just now, Retrofan said:

 

Hi Cancom,

 

Dank voor die extra info en die is zeer waardevol.

Omdat ik uiteraard nog niet door alle documentatie ben gegaan en niet precies weet wat waar staat.

In de volgende fase kan dit zeer zinvol zijn mochten er ook nog leesfouten optreden nadat de BET werkt.

Ik heb ook al draden nagelopen maar zonder success.

Wel was een van de draden met een open einde gevaarlijk dicht bij de GND rail dus hier kan zeker wat aan verbeterd worden.

 

Zoals in mijn reactie aan HAL9000 is mijn schema en board anders en mist er een deel van de electronica.

(Als in was geen onderdeel van het ontwerp)

 

En helaas zorgt die missende electronica voor o.a. de BET detectie. Dus ze doen het op een andere manier in mijn versie dan gebruik  te maken van de 'T'

Het is dus onduidelijk waar ik het andere (tape draait of niet) signaal vandaan moet halen.

Omdat er geen extra signaal draden van het loop werk komen.

Dus het moet ergens in de electronica opgelost.

 

Als ik BET handmatig aanstuur (wat erg tijd gevoelig dan werkt het tot op zekere hoogte.
Dus als ik formateren/inhoud/maak quasi master tape doe.

Vervolgens wacht tot de tape terugspoelt en dan heel snel zelf de BET onderbreek en weer maak..........

 

Dan kan ik er wel voor zorgen dat het process verder en geeft voor voor de verschillende testen; 

 

-) Formateren - OK

-) Inhoud - OK

-) Quasie Tape - 01. HEADER OK OK

 

Echter krijg ik daarna als ik; 

 

"CSAVE' - Een OK of Leesfout 

"Quasi Master" - NO MARK

(Wat ik wel begrijp omdat mijn handmatige schakelen de correcte timing waarschijnlijk in het honderd gooit)

(Die kan ik pas goed caliberen wanneer nodig als de BET werkt zoals zou moeten)

 

Ik zit dus weer even vast met deze spelt in een hooiberg.

Maar laat de suggesties komen want voordat je het weet komt er wel en "oh ja" moment om verder te testen en te proberen.

Ik heb al wel een extra HEF4011 laten komen om mogelijk mijn eigen BET te maken als 'work around'

Maar dan nog heb ik een signaal nodig wat bepaald dat de tape niet langer fysiek draait.

(Ik kan uit het schema niet goed lezen of er al zo'n circuit inzit wat meet of de stroom door de motoren boven een bepaalde waarde komt)

 

Jij ook bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd!

 

En aan alle sorry voor de vele informatie die ik deel maar vele weten meer dan 1.

Het zou mooi zijn als we deze P2000T links or rechts om weer in ere kunnen herstellen.

 

 

 

 

 

 

 

image.thumb.png.d99d5c929b81376a674cfe71922cb493.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, @Retrofan, dat is nou vervelend, dat herziene ontwerp van o.a. de MDCR-print. Want voor het opsporen van een mankement is 't bij de hand hebben van een schema wel handig als aanknopingspunt. Ik heb die schema's evenmin.

 

Het is waarschijnlijk dat niemand de bijbehorende schema's (en layout, stuklijst) heeft behalve misschien nog Philips zelf in een stoffige hoek van een eventueel archief. Je zou eens een mailtje kunnen proberen met de vraag of ze die documentatie nog wel hebben en ook nog zo welwillend zijn je een kopie toe te sturen...

 

Misschien is de enig overblijvende mogelijkheid wat aan reverse-engineering te gaan doen: kijken, meten en tekenen. Heel veel verschillen kom je dan ook weer niet tegen want alles moest allicht wel hetzelfde functioneren.

 

Heb jij even pech met je "nieuwe" P2000T...

 

...

 

Ik heb nog de pdf over de MDCR bekeken (alweer te vinden op gitgub: documentation/hardware)  en in het schema staan nogal wat componenten in het BeginEndTape-circuit. Je zal toch eerst moeten uitzoeken hoe dat op jouw print is gerealiseerd voor je zonder veel tijd eraan kwijt te zijn kan gaan uitvissen hoe en waar het mis gaat. I'll tell you: ik kwam eens tot de "ontdekking" dat in een circuit een weerstand glad doormidden was; horizontaal geplaatst en spontaan gebroken! Kom zoiets tegen.

 

Dus, zoek en gij zult vinden. Succes ermee en laat het eens weten.

 

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 1/9/2022 at 10:57 PM, cancom said:

Ja, @Retrofan, dat is nou vervelend, dat herziene ontwerp van o.a. de MDCR-print. Want voor het opsporen van een mankement is 't bij de hand hebben van een schema wel handig als aanknopingspunt. Ik heb die schema's evenmin.

 

Het is waarschijnlijk dat niemand de bijbehorende schema's (en layout, stuklijst) heeft behalve misschien nog Philips zelf in een stoffige hoek van een eventueel archief. Je zou eens een mailtje kunnen proberen met de vraag of ze die documentatie nog wel hebben en ook nog zo welwillend zijn je een kopie toe te sturen...

 

Misschien is de enig overblijvende mogelijkheid wat aan reverse-engineering te gaan doen: kijken, meten en tekenen. Heel veel verschillen kom je dan ook weer niet tegen want alles moest allicht wel hetzelfde functioneren.

 

Heb jij even pech met je "nieuwe" P2000T...

 

...

 

Ik heb nog de pdf over de MDCR bekeken (alweer te vinden op gitgub: documentation/hardware)  en in het schema staan nogal wat componenten in het BeginEndTape-circuit. Je zal toch eerst moeten uitzoeken hoe dat op jouw print is gerealiseerd voor je zonder veel tijd eraan kwijt te zijn kan gaan uitvissen hoe en waar het mis gaat. I'll tell you: ik kwam eens tot de "ontdekking" dat in een circuit een weerstand glad doormidden was; horizontaal geplaatst en spontaan gebroken! Kom zoiets tegen.

 

Dus, zoek en gij zult vinden. Succes ermee en laat het eens weten.

 

Hi @cancom,

 

Dank voor de bemoediging en extra suggesties.

 

Nou ik heb er een paar uurtjes aan besteedt van de week maar de reverse enginering inspanningen gaan het niet worden.

Ondanks dat inderdaad de logica van het schema hetzelfde is hebben ze alle componenten anders gebruikt zo lijkt het

.

Dus bijv van de twee LM324 gebruiken ze de individuele OpAmps door elkaar. 

Niet netjes gescheiden, zoals volgens het schema, de ene helft voor de motor/sensor en de andere helft voor de read/write.

 

Daarnaast zijn ook de individueel gebruikte OpAmps niet hetzelfde dus pin 5,6,7 van LM324#1 is opeens pin 9,10,8 van LM324#2 etc. 

Ook zijn de weerstands waarde anders etc. dus beetje lastig te vinden welk deel van de componenten op de print nu bij welk deel van het circuit horen.

 

Anyhow, ik ga nu maar voor de pragmatische shortcut;

Heb twee andere P2000T laten aanrukken en ga gewoon maar "Zoek de verschillen en kleur de plaatjes in" doen! (-'

Beetje zakte bod vanuit een enginering oogpunt maar tijd is ook kostbaar zal ik maar zeggen.

 

Als ik het gefixed heb laat ik wel even weten waar het hem nu in zat.

Ervan uitgaande dat het probleem niet te beschamend simpel blijkt te zijn uiteraard.

Want dan hou ik het angstig still en voor me zelf natuurlijk (-'

 

Fijn weekend allemaal,

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 9/7/2019 at 12:35 AM, dionoid said:

 

Super! Hoeveel geheugen heeft jouw P2000T?

 

Het begint allemaal met het overtikken van deze 27 regels BASIC code op je P2000T:


10 REM P2000T programma laden via RS232
20 REM Versie 0.2 door Dion Olsthoorn
30 CLEAR 50,&H9DFF+256*32*(PEEK(&H605C)+(PEEK(&H605C)=1))
40 M=PEEK(&H605C) : Z = 32*(M+(M=1))
50 BASE = &H9E00 + 256*Z
60 T=0 : I=0 : PRINT CHR$(12)
70 READ P$ : IF P$="stop" THEN GOTO 110
80 P=VAL("&H"+P$) : POKE BASE+I,P
90 IF P=&H9E OR P=&H9F THEN POKE BASE+I,P+Z
100 I=I+1 : T=T+P : GOTO 70
110 IF T=9923 THEN GOTO 130
120 PRINT "Typefout gemaakt in DATA" : END
130 DEF USR1=BASE + &H1D
140 PRINT "Start ontvanger op P2000T met ?USR1(0)"
150 PRINT "Dan op PC .cas bestand zenden naar COM"
160 PRINT "9600 baud, geen parity en 8 data bits"
200 DATA C5,DB,20,E6,01,20,FA,06,15,10
210 DATA FE,06,08,DB,20,1F,CB,19,C5,06
220 DATA 10,10,FE,C1,10,F3,79,C1,C9,F3
230 DATA 06,00,21,00,9F,CD,00,9E,77,23
240 DATA 10,F9,21,4F,9F,4E,21,47,65,18
250 DATA 07,06,00,CD,00,9E,10,FB,11,00
260 DATA 04,CD,00,9E,77,23,1B,7A,B3,20
270 DATA F6,0D,20,E9,11,47,65,2A,34,9F
280 DATA 19,22,05,64,22,07,64,22,09,64
290 DATA 3A,B9,63,C6,02,32,B9,63,32,59
300 DATA 62,3E,07,CD,4A,10,FB,C9,stop

Bewaar dit vervolgens op een P2000T cassette (noem het bijv. pc2p2000.bas), zodat je het de volgende keer weer kunt gebruiken.

 

Daarna de PC koppelen aan de seriële poort van de P2000T (via het RS232-to-USB adapter kabeltje).

Op Windows kun je bij de Device Manager kijken op welke COM-poort de USB adapter is gemapt. In mijn geval is dat COM5. In de voorbeelden hieronder moet je dus jouw eigen COM-poort nummer gebruiken.

 

Dan op de PC een command prompt openen om voor deze COM poort de juiste baudrate etc. instellen (9600 baud, geen parity en 8 data bits):


mode com5 baud=9600 parity=n data=8 stop=1

Dan op de P2000T de pc2p2000 utility laden en "installeren" door RUN te doen. Daarna het volgende commando geven om de P2000T te laten luisteren naar de seriële poort:


?usr1(0)

En vervolgens op de PC een .cas bestand sturen naar de juiste COM poort


copy BrickWall.cas \\.\com5

Daarna wachten op de pieptoon, waarna de cursor weer te zien is op zowel de P2000T als je PC. Dit betekent dat het programma succesvol is ingeladen.
Hierna kun je het ingeladen spel bewaren op cassette met CSAVE of direct kunt spelen met RUN.

Hier zijn trouwens enkele .cas bestanden te vinden: http://ftp.komkon.org/pub/EMUL8/P2000/Tapes/

Voor grote spellen (zoals 'Fraxxon.cas') heeft je P2000T mimaal 32K RAM nodig, en voor 'VluchtSimulator.cas' zelfs 48K RAM.

 

Het mooie is: als er updates komen voor deze utility, dan kan ik ze als .cas bestand sturen, zodat je de nieuwe versie kan inladen via zichzelf 🙂

 

Laat me weten of het wel / niet lukt.

 

Tips:

  • Om te testen of de kabel werkt, kun je in een Windows command box de baudrate van de COM-poort op 1200 zetten en dan TYPE COM5 doen (gebruik ipv '5' jouw eigen COM nummer), waarna je op de P2000T <shift><00> (de printer-key) indrukt. Dit stuurt alles op het scherm van je P2000T naar je PC, dus als het goed is zie je dat.
  • Ook heb ik gemerkt dat de 'mode' instellingen die je op de PC doet weer worden gereset naar de standaard waarden als je de USB stekker los- en daarna weer vastmaakt.

 

 

Beetje oud topic maar kan geen nieuwe post vinden mbt dit onderwerp.

 

Heeft iemand ooit het bovenstaande werkend gekregen?

 

Of heeft iemand een ander alternatief om files van PC 2 P2000T te kunnen doen via de seriele verbinding?

 

Als ik het probeer kan ik wel data sturen naar de seriele poort maar op een willekeurig moment gedurende die transfer komt de PIEP toon en RESET de P2000T.

 

Dus kan niet checken of er uberhaupt bitjes zijn binnen gekomen...

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 hours ago, Retrofan said:

 

Beetje oud topic maar kan geen nieuwe post vinden mbt dit onderwerp.

 

Heeft iemand ooit het bovenstaande werkend gekregen?

 

Of heeft iemand een ander alternatief om files van PC 2 P2000T te kunnen doen via de seriele verbinding?

 

Als ik het probeer kan ik wel data sturen naar de seriele poort maar op een willekeurig moment gedurende die transfer komt de PIEP toon en RESET de P2000T.

 

Dus kan niet checken of er uberhaupt bitjes zijn binnen gekomen...

 

 

@Mvl, heeft me hier even mee geholpen en alles werkt nu gewoon met de code zoals gepubliseerd!

Verschillende programma's heb ik nu netjes op bandjes staan. Erg bedankt M! (-8

 

En aan @dionoid, Prachtig stukje code dat je gemaakt hebt!!

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 1/14/2022 at 11:11 AM, Retrofan said:

Hi @cancom,

 

Dank voor de bemoediging en extra suggesties.

 

Nou ik heb er een paar uurtjes aan besteedt van de week maar de reverse enginering inspanningen gaan het niet worden.

Ondanks dat inderdaad de logica van het schema hetzelfde is hebben ze alle componenten anders gebruikt zo lijkt het

.

Dus bijv van de twee LM324 gebruiken ze de individuele OpAmps door elkaar. 

Niet netjes gescheiden, zoals volgens het schema, de ene helft voor de motor/sensor en de andere helft voor de read/write.

 

Daarnaast zijn ook de individueel gebruikte OpAmps niet hetzelfde dus pin 5,6,7 van LM324#1 is opeens pin 9,10,8 van LM324#2 etc. 

Ook zijn de weerstands waarde anders etc. dus beetje lastig te vinden welk deel van de componenten op de print nu bij welk deel van het circuit horen.

 

Anyhow, ik ga nu maar voor de pragmatische shortcut;

Heb twee andere P2000T laten aanrukken en ga gewoon maar "Zoek de verschillen en kleur de plaatjes in" doen! (-'

Beetje zakte bod vanuit een enginering oogpunt maar tijd is ook kostbaar zal ik maar zeggen.

 

Als ik het gefixed heb laat ik wel even weten waar het hem nu in zat.

Ervan uitgaande dat het probleem niet te beschamend simpel blijkt te zijn uiteraard.

Want dan hou ik het angstig still en voor me zelf natuurlijk (-'

 

Fijn weekend allemaal,

 

 

 

haha story of my life. (-'

 

De eerste 'extra' P2000T is aangekomen en guess what?

Die heeft netjes het 'nieuwe' model MDCR.

Dus precies zoals waar we het schema van hebben.

 

Dus daar heb ik niets aan om te vergelijken en de andere te repareren.

Maar goede nieuws is dat als die ooit kapot gaat ik die makkelijk via het schema fixen (-'

Maar wel even uitgewisseld met de andere P2000T want die is netter en heeft 32k.

 

Later deze week komt de andere P2000T maar ben bang dat dit ook een nieuwe zal zijn.

(Ik had beetje (onterrecht) gedacht dat de nieuwere MDCR's wellicht hoofdzakelijk in de CNC's zouden zitten en de oudere MDCR's veelal in de P2000T's)

 

Anyhow, het lijkt dus dat dus mijn 'eerste' P2000T een vroegere versie is geweest.

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Retrofan zei:

@Mvl, heeft me hier even mee geholpen en alles werkt nu gewoon met de code zoals gepubliseerd!

Verschillende programma's heb ik nu netjes op bandjes staan. Erg bedankt M! (-8

 

En aan @dionoid, Prachtig stukje code dat je gemaakt hebt!!

 

 

 

Hoi Retrofan,

Ik heb ook geprobeerd dit aan de praat te krijgen maar zonder veel en constant succes.  Ik heb in samenwerking met demonoid nog verschillen baudrates geprobeerd. Wellicht kan jij en MVL wat tips geven.  Ik gebruik een windows 10 systeem met een vast compoort . Daarvoor heb ik een kabel gemaakt.  Van de P2000t naar de pc dat werkt goed en kan alle data ontvangen maar van pc naar P200t werkt niet goed. Tot nu toe maar 1 programma over gekregen. 

 

Groetjes Roy

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi,

In de kringloop winkel nogges te staphorst zou nu een p2000 t te koop zijn. Deze is waarschijnlijk zonder 16k interpreteren en bandjes.  Ik heb een 16k basis p2305 over komt dus van deze p2000 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, RoykeA zei:

Hoi Retrofan,

Ik heb ook geprobeerd dit aan de praat te krijgen maar zonder veel en constant succes.  Ik heb in samenwerking met demonoid nog verschillen baudrates geprobeerd. Wellicht kan jij en MVL wat tips geven.  Ik gebruik een windows 10 systeem met een vast compoort . Daarvoor heb ik een kabel gemaakt.  Van de P2000t naar de pc dat werkt goed en kan alle data ontvangen maar van pc naar P200t werkt niet goed. Tot nu toe maar 1 programma over gekregen. 

 

Groetjes Roy

 

Hallo Roy,

 

Ik had ook problemen met mijn RS232 poort op de pc. Een handshake of buffer probleem. Ik kon wel een scherm naar de PC sturen ( op 2400 baud), maar omgekeerd ging niet.

Met de USB naar RS232 omzetter die Dionoid ook noemt werkte het wel, met exact dezelfde instellingen. Als kabel gebruik ik een één op één kabel DB25 <-> DB25 en dan een DB9 <-> DB25 . 

 

Groeten,
Marc.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-1-2022 om 10:55, RoykeA zei:

Hoi Retrofan,

Ik heb ook geprobeerd dit aan de praat te krijgen maar zonder veel en constant succes.  Ik heb in samenwerking met demonoid nog verschillen baudrates geprobeerd. Wellicht kan jij en MVL wat tips geven.  Ik gebruik een windows 10 systeem met een vast compoort . Daarvoor heb ik een kabel gemaakt.  Van de P2000t naar de pc dat werkt goed en kan alle data ontvangen maar van pc naar P200t werkt niet goed. Tot nu toe maar 1 programma over gekregen. 

 

Groetjes Roy

 

Hallo Roy,

 

Net ook nog even met de ingebouwde RS232 poort van mijn pc geprobeerd, en dat werkt ook ! Zoals gezegd gebruik ik één op één DB25 male <-> DB25 female kabel en een DB9 female <-> DB25 male connector. Meerdere keren geprobeerd zonder problemen.

Er is alleen één programma wat ik niet kan overzetten en dat is Ghost Hunter. Zowel via de RS232 poort van mijn pc als bij de USB <-> RS232 geeft die vrijwel direct een piep en is het klaar. Er staat dat één regel in de P2000T en verder niets. 

 

Groeten, Marc.

aangepast door Mvl
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 17-1-2022 om 21:40, Mvl zei:

 

Hallo Roy,

 

Net ook nog even met de ingebouwde RS232 poort van mijn pc geprobeerd, en dat werkt ook ! Zoals gezegd gebruik ik één op één DB25 male <-> DB25 female kabel en een DB9 female <-> DB25 male connector. Meerdere keren geprobeerd zonder problemen.

Er is alleen één programma wat ik niet kan overzetten en dat is Ghost Hunter. Zowel via de RS232 poort van mijn pc als bij de USB <-> RS232 geeft die vrijwel direct een piep en is het klaar. Er staat dat één regel in de P2000T en verder niets. 

 

Groeten, Marc.

 

Mocht iemand nog problemen hebben met de communicatie tussen P2000 en PC via de PC-COMpoort (bij aanwezigheid daarvan is USB m.i. totaal overbodig): in geen enkele post erover wordt gerept over de instelling van de COMpoort die aangeeft welk protocol moet worden gebruikt. FYI: Xon/Xoff.

 

En Ghost Hunt(er) is geschreven in machinetaal. Er is niet meer dan 1 regeltje Basic nodig: twee instructies is genoeg om het programma uit te voeren. De LIST-opdracht kan die machinetaal niet tonen. Probeer na 't "downloaden" vanaf je PC eens de START-toets...

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 uur geleden, cancom zei:

 

Mocht iemand nog problemen hebben met de communicatie tussen P2000 en PC via de PC-COMpoort (bij aanwezigheid daarvan is USB m.i. totaal overbodig): in geen enkele post erover wordt gerept over de instelling van de COMpoort die aangeeft welk protocol moet worden gebruikt. FYI: Xon/Xoff.

 

En Ghost Hunt(er) is geschreven in machinetaal. Er is niet meer dan 1 regeltje Basic nodig: twee instructies is genoeg om het programma uit te voeren. De LIST-opdracht kan die machinetaal niet tonen. Probeer na 't "downloaden" vanaf je PC eens de START-toets...

 

 

Wat betreft die handshake, dat is wel een goede, er wordt namelijk geen handshake gebruikt.

 

En wat betreft Ghost Hunter, die stopt na een seconde al terwijl de pc nog rustig 20 seconden lang data stuurt. Het stukje basic regel wat er in de P2000 staat geeft ook een syntax error. Kennelijk zit er iets dat .cas bestand wat die routine ziet als EOF. Andere machinetaal programma's zoals Fraxxon/Space Fight gaan wel goed.

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, Mvl zei:

er wordt namelijk geen handshake gebruikt.

 

Ah ja, jullie gebruiken de printerpoort. Ik niet, dus ik bemoei me maar niet meer hiermee.

 

En het risico dat er iets misloopt tijdens de transmissie is nou eenmaal aanwezig zonder goed op elkaar afgestemde communicatie. Vandaar dat ik een Z80-SIO gebruik met in de PC het programma hyperterminal. Met handshake en pariteitcontrole, en nogal exacte baudrate.

 

Jouw exemplaar van het spel zal wel een transmissiefout bevatten, waarschijnlijk al bij het overbrengen naar de PC. Maar geen nood, ook al vind je nergens een andere: ik heb denk ik dat spel ook nog ergens bewaard staan en over een tijdje zal je het kunnen downloaden van b.v. github of HCM.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Wat leuk om te zien dat er nog een actief P2000T forum te vinden is.

Ook ontzettend leuk om de verhalen van JWS (voor mij een jeugdheld) te lezen.

 

Tijdens de lockdown van vorige winter heb ik me op een P2000T uitbereiding gestort van het mame project. Hierin zat al een P2000T emulator die m.i. echter een aantal zaken miste,  Zoals:

 - floppy disk support

 - 80 karakter kaart

 - slot 1 ROM selectie mogelijkheid

 - Hires kaart support

 - een aantal slot 2 modules.

 

De code heb ik begin 2021 aangeboden als pull request aan het mamedev.org project, helaas is deze om voor mij onduidelijke redenen nog niet gemerged. (https://github.com/mamedev/mame/pull/7577)  Wel heb ik een kleine demo gemaakt op youtube Welke hier te vinden is.

 

Het leuke van het mame project is dat de hardware er erg goed geëmuleerd wordt. Alle code (ROM, disk en cassette images) kunnen 1 op 1 gebruikt worden. Het was voor een goede aanleiding om mijn oude P2000 archief met oude schema's en floppies weer eens in te duiken. 

aangepast door Bekkie
Link naar bericht
Delen op andere sites

  

11 uur geleden, Bekkie zei:
11 uur geleden, Bekkie zei:

Wat leuk om te zien dat er nog een actief P2000T forum te vinden is.

Ook ontzettend leuk om de verhalen van JWS (voor mij een jeugdheld) te lezen.

 

Het leuke van het mame project is dat de hardware er erg goed geëmuleerd wordt. Alle code (ROM, disk en cassette images) kunnen 1 op 1 gebruikt worden. Het was voor een goede aanleiding om mijn oude P2000 archief met oude schema's en floppies weer eens in te duiken. 

 

JWS (voor mij een jeugdheld) Heel leuk om te lezen.

Ik heb de laatste weken eens gezocht naar een met floppy's werkende P2000T.

Onbegonnen werk.

 

Ik zal toch even proberen bescheiden te blijven. Het in assembler programmeren vond ik in feite heel eenvoudig.

Later nog eens wat getracht met Delphi Pascal, maar b.v. C++ was/is me te moeilijk.

Dit vanwege mijn gebrekkige Engels.

Nu nog af en toe iets met VBA voor een Excel spreadsheet.

 

Maar begrijp ik goed dat de JWS Dos werkend is te krijgen op een Windows computer.?

Dat zou ik als alternatief wel heel mooi vinden.

Mocht dat kunnen, dan zou ik wel willen weten hoe dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb de Youtube video bekeken. Heel mooi.

 

Ben benieuwd.

 

Gr Johan

 

aangepast door JWS
Link naar bericht
Delen op andere sites
11 hours ago, JWS said:

Maar begrijp ik goed dat de JWS Dos werkend is te krijgen op een Windows computer.?

Dat zou ik als alternatief wel heel mooi vinden.

Mocht dat kunnen, dan zou ik wel willen weten hoe dat voor elkaar te krijgen.

 

 

Ja klopt het mame project heeft als doel om oude "consoles" te bewaren voor de toekomst als een soort museum. De kracht van dit project is dat ze de hardware emuleren echt op chip niveau. Mijn toevoegingen bestaan dus uit het "samenstellen" van de FDC (M-board en M2200).  De belangrijkste IC's (uPD765, Z80-SIO, Z80-CTC en mc146818) waren al beschikbaar, alsmede de floppy drive emulatoren. De grootste uitdaging was de "ready control" logica te emuleren. Gelukkig heb ik de schemas nog. Toen de emulator klaar was heb ik de byte-code van je JWS-system van mijn P2000T overgezet naar een floppy-image op mijn PC en die werkte 1-op-1.

 

Het zelfde geldt voor de hires-kaart met de Z80-PIO, ook daar draait gewoon de originele GOS3.6 rom code op.  

Het leuke van de mame emulator is dat die ook op andere architectuur draait zoals Linux en dus Raspberry pi.

 

Als je wil kan ik je de executable sturen met benodigde P2000 roms en JWS-disk image. (Ik weet niet of ik die mag posten hier anders doe ik dat graag natuurlijk)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 10-2-2022 om 23:32, JWS zei:

  

Ik heb de laatste weken eens gezocht naar een met floppy's werkende P2000T.

Onbegonnen werk.

 

Hoewel... nog geen jaar terug dook @RoykeA hier op met een T met floppy's. Er staan er waarschijnlijk nog wel een aantal op zolders maar jammer genoeg voor de zoekenden doen die eigenaars niks meer ermee dus belanden ze niet gauw b.v. hier. Maar toch...

 

En wat te denken van @Bekkie (Bart, niet die in Den Bosch of Helmond) die er een heeft met dezelfde configuratie (oftewel dezelfde uitbreidingen) als 1 van mijn 2 T's, dus met een HiRes (dat zijn er "al" 2 van de 36)! Wel ietwat amusant mijn naam voorbij te zien komen in die video op Youtube waarbij ik maar ervanuit ga dat Frits en/of Loek niks erop tegen (kunnen) hebben dat hun Zemon vrijelijk verspreid raakt...

 

Op 10-2-2022 om 21:57, Bekkie zei:

Wat leuk om te zien dat er nog een actief P2000T forum te vinden is.

 

Ik kwam je naam al eens tegen maar b.v. op CircuitsOnLine is al een tijdje niks nieuws te melden over de P2000, dus ja: hier is 't te doen, niet?! Apropos die (niet helemaal meer) identieke T: zegt de naam Heinz O'Prinsen je toevallig iets? En heb je bij je documentatie toevallig die andere FSM: niet de Support maar de Service? Zo ja, dan hou ik me aanbevolen om eindelijk dan toch te zien wat er in die FSM staat...

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11-2-2022 om 11:11, Bekkie zei:

Ik weet niet of ik die mag posten hier anders doe ik dat graag natuurlijk

 

Ook al is 't niet de bedoeling van @djkoelkast hier een downloadsite van te maken: denkelijk heeft-ie tegen zoiets geen bezwaar. En de standaard opslagruimte van 500MB voor al je bijlagen zal voor dat programma enzo toch wel genoeg zijn zeker?

 

Op 10-2-2022 om 21:57, Bekkie zei:

 - een aantal slot 2 modules.

 

Het is met de P2000 mogelijk van alles en nog wat eraan te hangen dus vraag ik me af wat voor interfaces je daarbij mogelijk acht. Wordt e.e.a. dan mogelijk nogal specifiek/specialistisch?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 2/12/2022 at 11:50 AM, cancom said:

En wat te denken van @Bekkie (Bart, niet die in Den Bosch of Helmond) die er een heeft met dezelfde configuratie (oftewel dezelfde uitbreidingen) als 1 van mijn 2 T's, dus met een HiRes (dat zijn er "al" 2 van de 36)! Wel ietwat amusant mijn naam voorbij te zien komen in die video op Youtube waarbij ik maar ervanuit ga dat Frits en/of Loek niks erop tegen (kunnen) hebben dat hun Zemon vrijelijk verspreid raakt...

 

Ik heb hier ook nog 2 werkende P2000Ts staan een "kale" alleen met geheugen uitbereiding en een hele volle (80karaker, terugspoel automaat, FDC, CPM en HiRes kaart). Die Zemon rom heb ik volgens mij gevonden op het Github P2000T Preservation Project 

 

On 2/12/2022 at 11:50 AM, cancom said:

Ik kwam je naam al eens tegen maar b.v. op CircuitsOnLine is al een tijdje niks nieuws te melden over de P2000, dus ja: hier is 't te doen, niet?! Apropos die (niet helemaal meer) identieke T: zegt de naam Heinz O'Prinsen je toevallig iets? En heb je bij je documentatie toevallig die andere FSM: niet de Support maar de Service? Zo ja, dan hou ik me aanbevolen om eindelijk dan toch te zien wat er in die FSM staat...

 

Ja die service manual heb ik hier liggen, Er staan niet veel spannends in hoor, het is vooral een lijst met alle 12NC nummers en uitleg van de Maintenance rom modules. Ik zal het voor je in scannen en ook achter laten op het  Github P2000T Preservation Project. (hier staat ie nu)

aangepast door Bekkie
Link naar bericht
Delen op andere sites

 

On 2/13/2022 at 10:02 AM, djkoelkast said:

Open Source mag je hier posten, of als je iets zelf geschreven hebt of expliciet toestemming hebt.

Wat hier niet mag zijn dingen posten waar rechten van derden op zitten, we willen niet opeens een claim krijgen.

In dat geval kan ik de bestanden beter niet hier uploaden. 

 

 

On 2/12/2022 at 7:59 PM, cancom said:

Het is met de P2000 mogelijk van alles en nog wat eraan te hangen dus vraag ik me af wat voor interfaces je daarbij mogelijk acht. Wordt e.e.a. dan mogelijk nogal specifiek/specialistisch?

 

 

Deze slot 2 modules heb ik reeds in de emulator zitten:

centronics       P2000 MW102 Centronics Interface
m2001            P2000 Miniware M2001 V.24 Serial Interface
m2003            P2000 Miniware M2003 Centronics Interface
m2009            P2000 Miniware M2009 Auto Dial/Answer modem
mouse            P2000 MSX Mouse Interface
p2174            P2000 P2174 V.24 Serial Interface

p2ggcent         P2000 P2000gg Centronics Interface
uniface          P2000 Universal I/O Interface (uniface)
v24              P2000 PTC V.24 Serial Interface
viewdata         P2000 P2171-1 Viewdata Communicator

 

Ik ben nog opzoek naar handleidingen,  schema's en/of specificaties van deze modules zo dat ik ze ook toe kan voegen:

 -  IEEE interface 

 - P2373 - IEC-BUS Interface 

 - Midi interface cartridge (waarschijnlijk een Z80 SIO maar hoe aangesloten?)

 

 

aangepast door Bekkie
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-2-2022 om 21:14, Bekkie zei:

 - Midi interface cartridge (waarschijnlijk een Z80 SIO maar hoe aangesloten?)

 

Zie TRON 29, pagina's 8 en 9. Ook te vinden op github PPP, en de downloadsite van 't HCM Helmond (https://download.homecomputer.museum/).

 

En voor 't geval je dat interface gaat bouwen: hou daarbij in de gaten dat je het niet op interrupt kan laten werken in combinatie met de M2200 (d.w.z. niet zonder aanpassingen). Dat geldt dus voor 't fysieke geval, hoe e.e.a. in MAME uitpakt weet ik niet.

 

Misschien heb je hieraan ook wat (deze zijn van EAGLE 7.2.0):

 

MIDI.brd MIDI.sch

 

Voor wat betreft die waslijst van interfaces zou dat interrupt-probleem 'tzelfde zijn met wat je noemt de "mouse"; dat is neem ik aan dezelfde uitvoering als die van mij, met twee PIO's. Het hangt maar ervan af of je die devices (b.v. SIO of PIO) op interruptbasis wil laten werken. Hoe dat zit met die andere interfaces: geen idee, maar hou rekening ermee dat een dergelijk gebruik van een device niet samengaat met de M2200, die mag er dan niet "in hangen".

 

Mocht je de twee bestanden kunnen bekijken: ik heb geen moeite met wijzigingen aanbrengen op b.v. het processorboard, en omdat ik een aantal signalen op slot 2 toch niet nodig heb gebruik ik diverse pennen dus voor andere dingen. Wat te zien is in het schema. Ik kras dus maar...

 

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites
10 hours ago, cancom said:

 

Voor wat betreft die waslijst van interfaces zou dat interrupt-probleem 'tzelfde zijn met wat je noemt de "mouse"; dat is neem ik aan dezelfde uitvoering als die van mij, met twee PIO's. Het hangt maar ervan af of je die devices (b.v. SIO of PIO) op interruptbasis wil laten werken. Hoe dat zit met die andere interfaces: geen idee, maar hou rekening ermee dat een dergelijk gebruik van een device niet samengaat met de M2200, die mag er dan niet "in hangen".

 

Mocht je de twee bestanden kunnen bekijken: ik heb geen moeite met wijzigingen aanbrengen op b.v. het processorboard, en omdat ik een aantal signalen op slot 2 toch niet nodig heb gebruik ik diverse pennen dus voor andere dingen. Wat te zien is in het schema. Ik kras dus maar...

 

Dank voor de info en de Tron tip, Is weer eens een goede reden om mijn Tron-collectie uit het stof te trekken.

De Eagle bestanden zijn goed leesbaar.

Zowel de muis als de midi interface zijn volgens het schema van Hoppie niet interrupt gestuurd, dat was volgens mij ook de reden om die SIO/PIO's te gebruiken als je regelmatig polled mis je geen byte.  (Mijn muis interface heeft trouwens maar 1 PIO)  

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden, Bekkie zei:

als je regelmatig polled mis je geen byte

 

Moet je niet vergeten alle interrupts te blokkeren. Waarmee je toetsenbord niks meer doet.

 

Die ene PIO is dan 't zoveelste interface dat door nogal wat mensen is opgehoest...

 

Wat nou de betere methode is in je toepassing is iets wat niet vastligt. Ik heb voor m'n MIDI-programma nog steeds niet uitgerekend wat 't meeste oplevert.

 

Het punt van 't verhaal is: door de floppykaart (ook die van Flipje en ik neem aan ook die van NEBO) wordt door de opzet van het interrupt-systeem het onmogelijk gemaakt om een interface te programmeren om met interrupts te werken. Je hebt die keuze niet. Nogmaals: niet zonder een hardware-ingreep op zowel het "moederbord" als het floppyboard, wat de reden zal geweest zijn om e.e.a. maar achterwege te laten want de inbouw moest simpel blijven.

 

Maar wat me hieraan niet zint is dat nergens met ook maar een woord hierover wordt gerept...

Met als mogelijk gevolg dat de databus-uitgangen van je slot2-device 't niet overleven als je het toch eens probeert.

 

Apropos muis: ik heb die MSX ook gebruikt voor de HiRes maar vond 't geen succes. De Genius GM6 aan de M2200-SIO (jawel, op interrupt) vind ik veel aangenamer, dat loopt soepel. Ook al is het een onding, vierkant en hoekig (ergonomische vormgeving me hoela).

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Hoi Allemaal, 

Ik heb een P2000 kunnen overnemen maar er zitten wat zaken in welke ik niet ken.  Ik plaats wat foto's wellicht kunnen jullie me helpen thuis te brengen wat het is.

Het is een floppy kaart met 32 kb . Heeft er nog iemand een beschrijving van deze print. Ik denk ook dat er een 40/80 karakterprint aanwezig is.  Verder zit er nog een db9 achterop en een print vlakbij het toestenbord en extra draden aan het toetsenbord gesoldeerd. Dat is me echt een raadsel .

 

Ik hoor graag jullie reacties 

 

IMG_3953.JPG

IMG_3954.JPG

IMG_3955.JPG

IMG_3956.JPG

IMG_3957.JPG

IMG_3958.JPG

IMG_3959.JPG

IMG_3960.JPG

IMG_3961.JPG

IMG_3962.JPG

IMG_3963.JPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uur geleden, RoykeA zei:

Het is een floppy kaart met 32 kb . Heeft er nog iemand een beschrijving van deze print.

 

Die ziet eruit als de floppykaart van Philips zelf, die van de P2000M. Zie de Field Support Manual voor beschrijving, schema's.

 

De 2 extra connectors: op de DIN-bus zit zo te zien de 5V en 12V. Van de 9-pens is zo niet te zien welke signalen erop zitten.

 

Ik krijg de indruk dat met die toevoegingen en wijzigingen is geprobeerd een ander (PC-) toetsenbord te gebruiken als aanvulling op het origineel.

 

Je zal e.e.a. zelf moeten nalopen met een meter e.d.

 

En heb je al eens 't ding aangezet? Als dat vermoeden ergens op slaat dan zal ook de software aangepast zijn: de BIOS!

 

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 4/4/2022 at 9:04 PM, RoykeA said:

Hoi Allemaal, 

Ik heb een P2000 kunnen overnemen maar er zitten wat zaken in welke ik niet ken.  Ik plaats wat foto's wellicht kunnen jullie me helpen thuis te brengen wat het is.

Het is een floppy kaart met 32 kb . Heeft er nog iemand een beschrijving van deze print. Ik denk ook dat er een 40/80 karakterprint aanwezig is.  Verder zit er nog een db9 achterop en een print vlakbij het toestenbord en extra draden aan het toetsenbord gesoldeerd. Dat is me echt een raadsel .

 

Ik hoor graag jullie reacties 

 

IMG_3953.JPG

 

Dit is inderdaad een floppy controller maar geen P2000M board. Eerder een Minware FDC maar dan zonder de extra communicatie poort. De Z80SIO en 2de Z80CTC missen. 

 

IMG_3957.JPG

 

Dit is inderdaad een 40/80 koloms kaart, type maar eens "out 0,1" in dan springt ie naar 80-karakter mode (out 0,0 weer terug.) 

 

 

IMG_3962.JPG

 

(eerste foto)

Dit is inderdaad een floppy controller maar geen P2000M board. Eerder een Minware FDC maar dan zonder de extra communicatie poort. De Z80SIO en 2de Z80CTC missen. 

 

(tweede foto)

Dit is inderdaad een 40/80 koloms kaart, type maar eens "out 0,1" in dan springt ie naar 80-karakter mode (out 0,0 weer terug.) 

 

(een na laatste foto)

Hier is inderdaad een hobbyist bezig geweest. Die 9 sub zou een eigen gebrouwen joystick interface kunnen zijn. Waarbij dus de pijltjes toetsen en spatie balk getriggerd worden door joystick bewegingen.  Die ronde 8 polige connector zou als diskdrive voeding gebruikt kunnen zijn, zit daar 12 en 5 volt op?

aangepast door Bekkie
Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uur geleden, Bekkie zei:

Dit is inderdaad een floppy controller maar geen P2000M board. Eerder een Minware FDC maar dan zonder de extra communicatie poort. De Z80SIO en 2de Z80CTC missen.

 

De lege plekken waren me nog niet opgevallen, dus ja: misschien een 1e versie vanuit Baexem.

Al lijkt 't door al die nummers meer Philips-achtig.

 

Philips, Miniware, NEBO. En dan deze erbij: alweer de vierde FDC? Hoeveel boards zijn er wel niet gemaakt he?!

 

Bijvoorbeeld: wat zou er gebeurd zijn met de 2MB-geheugenkaart die gemaakt werd voor en gebruikt bij Simpeltel?

 

...

 

Na 't nog wat bekeken te hebben denk ik toch dat die floppykaart niet van Miniware is maar wel van Philips: net zoals het moederbord werd herzien lijkt me met deze dat ook gedaan te zijn. Er kwam door de andere layout ruimte vrij voor een toevoeging -RS232- die op dit exemplaar nog niet eens bestukt is. Ook geen RS485-chip, Centronics, RAMdisk, RTC...

 

Het is misschien een P2000 die door een Philips-techneut thuis getest moest worden en daarbij werd uitgeprobeerd een joystick-aansluiting toe te voegen om van de P2000 meer een spelcomputer te maken.

Misschien kan @RoykeA uitvissen welke IC's op dat extra printje zitten; als dat gaat om AD-conversie dan kan 't inderdaad daarom gaan.

 

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...