Jump to content

Recommended Posts

Het programma gebruikt fopen en niet _wfopen. Als je die laatste gebruikt kun je inderdaad UTF-16 bestandsnamen gebruiken. Ik ben niet thuis in Java, maar kan goed zijn dat de JVM meteen koppelt op de 'wide char' functies.

 

De discussie doet me eraan denken dat we tegenwoordig ook emoticons kunnen gebruiken in bestandsnamen, maar dan blijft de vraag resteren of we dat zouden moeten willen. 😅

Edited by Bertus
Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

26 minutes ago, blanka said:

Omdat het kan? Bestandsnamen op Windows/Mac/Linux kunnen tegenwoordig gewoon UTF zijn, en daarmee kan je de bestandsnamen van de P2000 origineel houden. Alleen : / en \ mag niet.

Bedoel je dat je bijv. de gekleurde of knipperende letters in de bestandsnaam wil behouden? Dat is toch juist niet handig? Het doel van splitape.exe is om zinvolle bestandsnamen uit een .cas tape image te halen, die de gebruiker dan nog kan aanpassen indien gewenst. Speciale karakters liever niet, dat maakt het alleen maar onduidelijk. Ik vermoed dat je iets heel anders bedoelt dan ik :)

 

De originele P2000 bestandsnaam staat trouwens nog steeds in de .cas file (in het header blokje), dus als je die .cas inlaadt met de emulator en een ZOEK doet, dan zie je de oorspronkelijke naam weer.

Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, blanka said:

Nee, die tekens niet, maar dat deze kloppen: #£←÷→↑¼½¾‖█

De oorspronkelijke P2000 bestandsnaam blijft beschikbaar in het .cas bestand (inclusief de tekens die jij noemt, maar ook font-kleur, knipperende tekens, etc.). Ik begrijp niet waarom je specifiek die tekens in de bestandsnaam van de .cas bestanden op je PC zou willen kopiëren?

Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites

Ik heb een P2000 waarbij de RF unit is gemod, er zit dan bovenin een BNC stekker waar aan de binnenkant een bos weerstanden bij elkaar komen. Is dat een composiet signaal? Kan ik die plug dan vervangen door een RCA chassisdeel? Dat voelt wat logischer en dan hoef ik niet op zoek naar een speciale kabel.

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, dionoid said:

De oorspronkelijke P2000 bestandsnaam blijft beschikbaar in het .cas bestand (inclusief de tekens die jij noemt, maar ook font-kleur, knipperende tekens, etc.). Ik begrijp niet waarom specifiek die tekens in de bestandsnaam van de .cas bestanden op je PC zou willen kopiëren?

Je laat een programma de .cas opsplitsen. Waar haalt ie de namen vandaag? Precies, uit de headers. Dan zou ik zeggen map die tekens naar de juiste UTF variant, anders komen er rare tekens voor in de plaats. Dan wordt bijvoorbeeld 1/4 ineens een {, of een £ wordt _

Edited by blanka
Link to post
Share on other sites
On 6/3/2023 at 6:52 AM, blanka said:

Heeft iemand nog een idee hoe we Ghosthunt in een echte P2000 kunnen krijgen? De huidige transportmode werkt daar niet voor. Ik denk omdat het helemaal geen basic programma was.

 

Ghosthunt is inderdaad een puur machinetaal programma, zoals je zelf al beschreef in je artikel op retrospace.nl (goed artikel trouwens!). Ik vind het wel stoer dat de ErrorSoft cassette met Ghosthunt zelfs zonder BASIC cartridge gewoon start.

Maar pure machinetaalprogramma's kun je inderdaad niet met de PC2P2000 tool inladen, omdat dat alleen werkt met BASIC programma's. Hmmm.... dan moet ik toch maar eens gaan denken aan een utility die een .cas bestand vanaf een PC via RS232 direct naar de P2000T cassette schrijft....

 

Ik heb trouwens net voor Ghosthunt een los .cas bestand gemaakt, door uit de ErrorSoft .cas dump het Racen 2.0 spel te verwijderen (scheelde 5k). Ook heb ik het selectie-menu eruit gehaald zodat BASIC de game nu direct van tape kan booten; dat is handig voor diegenen die deze game direct in een emulator willen laden en spelen, zonder de virtuele BASIC cartridge uit te schakelen. 

 

Download hier Ghosthunt.cas: https://github.com/p2000t/software/raw/master/cassettes/games/Ghosthunt.cas

Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites
On 4/4/2023 at 4:33 PM, Bekkie said:

Beste dmr,

 

Met "out 0,1" schakel je naar 80 karakter mode en met "out 0,0" weer terug naar 40. Om ook de volledige schermbreedte in Basic te kunnen gebruiken, moet ook de interpreter weten dat het scherm 80 karakters breed is. Dit kan met het commando "poke &H60B0,79" met "poke &H60B0,39" wordt de beeld scherm breedte weer 40 karakters.   

 

Link to post
Share on other sites

Oh, mocht iemand een P2000T hebben die beetje cremekleurig is geworden: dit weekend is het technisch weer. Even paar uur buiten in de zon zetten!

Vandaag eens geprobeerd, en gaat heel goed.

Had wel iets meer bleken verwacht van de toetsen, die waren nog wel redelijk geel.

Link to post
Share on other sites
29 minuten geleden, blanka zei:

Oh, mocht iemand een P2000T hebben die beetje cremekleurig is geworden: dit weekend is het technisch weer. Even paar uur buiten in de zon zetten!

Vandaag eens geprobeerd, en gaat heel goed.

Had wel iets meer bleken verwacht van de toetsen, die waren nog wel redelijk geel.

Waterstofperoxide opsmeren.. Gaat beter

Edited by Wolf
Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Wolf said:

Waterstofperoxide opsmeren.. Gaat beter

Ik heb goede Retr0bright-ervaringen met het onderdompelen in een bak met vloeibare waterstofperoxide (10%). Bij de Gamma of Praxis kun je van die grote, transparante plastic bakken kopen, waar zelfs een P2000T behuizing in past.

Link to post
Share on other sites
On 9/5/2023 at 2:34 PM, Bekkie said:

Hier staan de Windows executables met meerdere start batch files. (geeft verschillende P2000T configuraties)

https://files.eversdijk.com/P2000T-mame.zip

Hi Bart, die P2000T emulator in MAME ziet er goed uit! Is de status van je PR nog steeds "in limbo" bij het MAME team?

Wat me opvalt is dat sommige "visual artifacts" in de MAME P2000T opgelost zijn, zoals die nog wel zitten in M2000.exe, zoals bijv. onderstaand scherm issue in de game Androïden Nim. Bij andere programma's zie ik soms ook dit soort issues.  Heb jij enig idee hoe dat komt? Ligt dat aan hoe MAME de screen refresh op een beter manier doet, of was dit wellicht een display/screen-buffer bug in de M2000 code die gefixt is voor de MAME P2000T emulator?

 

image.png.6f9294456f2cb51c433b694cfd62a93a.png

 

image.png.fe8dc35be1bcb8427c0000688f86a438.png

Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Wolf said:

Waterstofperoxide opsmeren.. Gaat beter

ah... nee. Dat kun je misschien met door-en-door gekleurd plastic doen, maar niet bij gespoten materiaal zoals de P2000T. Dat ruineert de lak.

En ook met wit plastic is puur zon minder destructief.

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, dionoid said:

Hi Bart, die P2000T emulator in MAME ziet er goed uit! Is de status van je PR nog steeds "in limbo" bij het MAME team?

Wat me opvalt is dat sommige "visual artifacts" in de MAME P2000T opgelost zijn, zoals die nog wel zitten in M2000.exe, zoals bijv. onderstaand scherm issue in de game Androïden Nim. Bij andere programma's zie ik soms ook dit soort issues.  Heb jij enig idee hoe dat komt? Ligt dat aan hoe MAME de screen refresh op een beter manier doet, of was dit wellicht een display/screen-buffer bug in de M2000 code die gefixt is voor de MAME P2000T emulator?

 

image.png.6f9294456f2cb51c433b694cfd62a93a.png

 

image.png.fe8dc35be1bcb8427c0000688f86a438.png

Dat ligt aan de onjuiste afhandeling van het herhaal karakter. Volgens mij heeft de MAME versie gewoon leentjebuur gespeeld bij de SAA5050 engine van de BBC Micro. Overigens is MAME ook nog niet helemaal perfect, de rendering van inverted karakters is fout.

Edited by blanka
Link to post
Share on other sites
2 hours ago, blanka said:

Dat ligt aan de onjuiste afhandeling van het herhaal karakter. Volgens mij heeft de MAME versie gewoon leentjebuur gespeeld bij de SAA5050 engine van de BBC Micro. Overigens is MAME ook nog niet helemaal perfect, de rendering van inverted karakters is fout.

Is dit een bekende bug?

Link to post
Share on other sites

Voor de P2000T Software Preservation (op github) ben ik gisteren bezig geweest om .cas bestanden te ontdubbelen. Het lastige daarbij is dat de 256-byte headers voor ieder 1024-byte data blokje grotendeels random data bevat, waardoor het vergelijken van twee bestanden niet meer triviaal is (zie screenshot hieronder, waarbij de headers van twee dezelfde cassette-dumps zijn gemarkeerd). Dit is een bekend nadeel van de SERIAL.BAS tool: slechts 32 bytes uit de header zijn belangrijk en de rest is irrelevant (en had eigenlijk niet weggeschreven moeten worden naar het .cas bestand!).

 

Om dit op te lossen heb ik een kleine utility "cleancas.exe" geschreven die de 256-byte headers in een .cas bestand opschoont door de niet-relevante bytes op $00 te zetten - alleen de bytes uit de record header (file descriptor) blijven behouden. Daarna is ontdubbelen van .cas bestanden heel eenvoudig, omdat de bytes hetzelfde zijn. De cleancas.exe utility is hier te vinden: https://github.com/p2000t/software/tree/master/utilities/tapeconv

 

[-- Edit: ik bedenk me net dat de beste manier om .cas bestanden te ontdubbelen, is om de headers helemaal te negeren. Want dan vergelijk je puur de data en niet de file descriptors, want de filenamen zouden verschillend kunnen zijn). Anyway, je kunt cleancas.exe nog steeds gebruiken om de .cas bestanden te schonen van irrelevante bytes. --]

 

image.thumb.png.09586267ae5963ae984f97c807e32ee4.png

Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites

Mooi werk @dionoid!!!

 

Ik zou bijna voorstellen om dit gewoon uit te rollen voor alle CAS bestanden en de nagenoeg random data in de header-secties te wipen (alles buiten 0x30 - 0x4F). Ik zou voor het vergelijken van bestanden de header secties niet volledig negeren. Ben het met je eens dat het nut van die headers beperkt is, maar bijvoorbeeld 0x4F neemt af per blokje en op z'n minst zou je de andere 'metadata' (programmalengte e.d.) minstens een keer willen meenemen in het vergelijk.

 

Je kunt het scriptje voor de cartridges eventueel recyclen voor de .cas bestanden.

 

Nog een voorstel: we zouden de controle van de .cas bestanden en de .bin bestanden (cartridges) kunnen opnemen in Github actions. Bij elke commit kunnen we dan toetsen of alles uniek is. Je zou zelfs per commit automatisch een overzichtlijstje kunnen uitrollen.

Edited by Bertus
Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Bertus said:

Mooi werk @dionoid!!!

 

Ben het met je eens dat het nut van die headers beperkt is, maar bijvoorbeeld 0x4F neemt toe per blokje

Die telt terug. Stel een bestand is 11 blokken, dan begint ie als B, dan A, dan 9, 8 ... 1. Maar dat loopt altijd af, dus het zou volstaan om de eerste header met de hoogste waarde mee op te slaan. Dan heb je een bestand van Nx1024+32 bytes.

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Bertus said:

Ik zou bijna voorstellen om dit gewoon uit te rollen voor alle CAS bestanden en de nagenoeg random data in de header-secties te wipen (alles buiten 0x30 - 0x4F).

Alle .cas bestanden op https://github.com/p2000t/software/tree/master/cassettes hebben inmiddels opgeschoonde headers :)

 

6 hours ago, Bertus said:

Ben het met je eens dat het nut van die headers beperkt is, maar bijvoorbeeld 0x4F neemt af per blokje en op z'n minst zou je de andere 'metadata' (programmalengte e.d.) minstens een keer willen meenemen in het vergelijk.

Om te bepalen of twee programma's hetzelfde zijn, is volgens mij alleen de data belangrijk. Als die hetzelfde zijn, dan is de metadata zoals programmalengte, aantal blokken, etc. ook hetzelfde - of er is iets goed mis in het .cas bestand :-)

 

Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, blanka zei:

het zou volstaan om de eerste header met de hoogste waarde mee op te slaan. Dan heb je een bestand van Nx1024+32 bytes.

 

Laat ik me al tig jaar geleden afgevraagd hebben WAAROM de K. zo'n meer-to-the-point en efficiëntere methode NIET gebruikt heeft..,

(een praktischer volgorde: 1*32+N*1024)

 

Wat de K. betreft hou ik 't maar bij een studentenjeugdzonde. Hij zal best over 't e.e.a. hebben nagedacht maar niet te lang hè.

 

,,,

 

Oh ja: ik zag in meer dan 1 ,cas (geen namen noemend) dat in elke header 't bloknummer op NUL staat! Waar komt dat vandaan? En als je de blokken zo op tape zet: raakt 't systeem dan niet de kluts kwijt (ik kan momenteel niks uitproberen) ?

 

...

 

Eens gespiekt in de brontekst: bij csave en cload wordt niet gecheckt op een maximaal bloknr. Dus als 't 1e gelezen blok nr 0 is dan volgen er nog heel wat...

 

1 van die .cassen: Adres printer.cas

 

Lachen, dit.

 

Edited by cancom
Link to post
Share on other sites
6 hours ago, cancom said:

 

Laat ik me al tig jaar geleden afgevraagd hebben WAAROM de K. zo'n to-the-point en efficiëntere methode NIET gebruikt heeft..,

En bruikbaarder: 1*32+N*1024.

 

Ik hou 't maar bij een studentenjeugdzonde.

 

,,,

 

Oh ja: ik zag in meer dan 1 ,cas (geen namen noemend) dat in elke header 't bloknummer op NUL staat! Waar komt dat vandaan? En als je de blokken zo op tape zet: raakt 't systeem dan niet de kluts kwijt (ik kan momenteel niks uitproberen) ?

 

De overdracht via RS232 gaat dan al fout, die kan niet tegen het ontbreken van een bloknummer, ik kan het dus niet op de echte P2000 uitproberen.

Link to post
Share on other sites
13 minuten geleden, blanka zei:

De overdracht via RS232 gaat dan al fout, die kan niet tegen het ontbreken van een bloknummer, ik kan het dus niet op de echte P2000 uitproberen.

 

Hoezo dat? Het bloknr ontbreekt niet, 't is alleen maar een byte waarde nul en dat moet toch kunnen.

 

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, cancom said:

,,,

Oh ja: ik zag in meer dan 1 ,cas (geen namen noemend) dat in elke header 't bloknummer op NUL staat! Waar komt dat vandaan? En als je de blokken zo op tape zet: raakt 't systeem dan niet de kluts kwijt (ik kan momenteel niks uitproberen) ?

...

 

Eens gespiekt in de brontekst: bij csave en cload wordt niet gecheckt op een maximaal bloknr. Dus als 't 1e gelezen blok nr 0 is dan volgen er nog heel wat...

 

1 van die .cassen: Adres printer.cas

 

Lachen, dit.

 

Ah, vandaar dat een aantal .cas programma's bij het opvragen van de cassette inhoud de "Cassette fout" tonen, zoals hieronder voor 'Adres printer.cas'. Ik vind het trouwens heel verdacht dat de P2000 bestandsnaam "Adres printer.ca" is; net alsof iemand de naam handmatig heeft proberen te hacken in het .cas bestand.

 

Ik ga eens kijken om welke .cas bestanden het gaat, en of die te repareren zijn. Dank voor het melden en de uitleg, @cancom

 

image.png.7cc64d0b9410853b5b30a458073ced5b.png

Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites
28 minuten geleden, dionoid zei:

heel verdacht dat de P2000 bestandsnaam "Adres printer.ca" is

 

en

 

of die te repareren zijn

 

"Adres printer.cas" telt 17 tekens...

 

De kernvraag is eerder: waar komen die nulbytes vandaan?! Het lijkt me wel heel stug als er een virus bestaat dat weet wat een .cas-file voor ding is, laat staan wat de inhoud betekent. Zéér eigenaardig.

 

En te repareren: allicht wel. Ben je weer een tijdje van de straat, toch?

 

Link to post
Share on other sites
1 minute ago, cancom said:

"Adres printer.cas" telt 17 tekens...

Dank je, Watson :) Het was mij bekend dat bestandsnamen op de P2000 maximaal 16 tekens mogen bevatten, maar het is verdacht dat iemand de ".cas" extensie probeert te gebruiken in een P2000 bestandsnaam. Want die .cas extensie is pas jaren later bedacht door Marcel de Kogel.

Iemand heeft hier duidelijk in het .cas bestand de header aangepast en daarbij foutjes gemaakt (o.a. in ieder header het bloknummer op 0 gezet)

Link to post
Share on other sites
7 minuten geleden, dionoid zei:

Iemand heeft hier duidelijk in het .cas bestand de header aangepast en daarbij foutjes gemaakt (o.a. in ieder header het bloknummer op 0 gezet)

 

Ik gaf al aan een paar .cas gezien te hebben (geen titels genoteerd...) met hetzelfde euvel. Als in die x bestanden beide fenomenen voorkomen (kan je een monnik aan 't zoeken zetten?) dan heb je waarschijnlijk gelijk hiermee. De vraag die dan rijst: gaat dit om een geintje? Or what?

 

Link to post
Share on other sites

Ik heb even een snel scriptje geschreven want er is een chronisch tekort aan monniken met ICT kennis. Op dit moment hebben 81/ 198 CAS bestanden in het archief een ongeldige header (om een of meerdere redenen). Ik zal het scriptje uitbreiden om op nog wat andere zaken te toetsen en dan toevoegen via een PR. Headers repareren is an sich niet zo moeilijk.

Edited by Bertus
Link to post
Share on other sites

Zo'n beetje inhakend op het voorgaande verhaal dat denkelijk gaat over onzorgvuldigheid volgt er hier een dat eerder gaat over onoordeelkundigheid: 't werk van iemand without a clue.

 

Heeft iemand hier deze al opgemerkt:

 

p2000tapes.zip

 

Nou kan 't mij niet zo denderend veel schelen maar uit de overweging "redden wat er te redden valt aan P2000-software" kan 't hier -sowieso gedeeltelijk- een geval van jammer zijn. Er zitten in de gauwigheid gezien stokoude programma's bij, van P2C2 b.v.

 

Zowat de helft bevat oorspronkelijk een brok machinecode maar met de gebruikte methode van overbrengen -ongetwijfeld LLIST- is dat allemaal foetsie...

 

De puur Basic kan je -'t is platte tekst!- nog wel redden als je wat tijd over hebt.

 

Om uit te zoeken welke bestandsnamen al ergens anders te vinden zijn -erger nog: die op elkaar lijken- is misschien toch nog wel een andere monnik te vinden. Ik weet er geen en ik heb notabene een frater superior in de familie gehad. Shame on me.

 

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cancom said:

Heeft iemand hier deze al opgemerkt:

  [p2000tapes.zip]

...

Zowat de helft bevat oorspronkelijk een brok machinecode maar met de gebruikte methode van overbrengen -ongetwijfeld LLIST- is dat allemaal foetsie...

 

De puur Basic kan je -'t is platte tekst!- nog wel redden als je wat tijd over hebt.

...

Ja, die had ik wel eens hoopvol bekeken, totdat ik zag dat dit via LLIST gedumpte programma's zijn. Ik vermoed dat we hier niet heel veel aan zullen missen :)

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Bertus said:

Ik heb even een snel scriptje geschreven want er is een chronisch tekort aan monniken met ICT kennis. Op dit moment hebben 81/ 198 CAS bestanden in het archief een ongeldige header (om een of meerdere redenen). Ik zal het scriptje uitbreiden om op nog wat andere zaken te toetsen en dan toevoegen via een PR. Headers repareren is an sich niet zo moeilijk.

Thanks!! Zie mijn feedback in de PR conversation.

Link to post
Share on other sites

Hoi!

 

Wat mooi dat de P2000T nog zo'n levende community heeft, daar wordt ik blij van. Ik heb een tijd terug een P2000T met wat cartridges en een enkel basic demo tapeje mee mogen nemen bij de inkrimping van de collectie van het HACK42 museum (waar ik actief was voordat ik ging emigreren). Inmiddels eindelijk een retro kamer ingericht, met o.a. de Philips P2000T. Ken deze nog van mijn middelbare-school tijd (heel erg lang geleden dus), waar ze in het informaticalokaal stonden.

 

Anyway, de machine doet het aardig. Heb al wat probleempjes verholpen, mede dankzij het p2000 preservation project op github, waarvoor dank :) Voor de liefhebbers van mijn vorderingen dusver, zie mijn posts op mijn mastodon account met tag #RetroComputing

 

Waar ik nu echter nog mee zit is het probleem dat de tape unit geen BET signaal geeft en dus niet stopt met terugspoelen. Zag dat ik niet de eerste ben die dat hier meld. Ik zie ook dat ik blijkbaar een nieuwe unit van de mdcr. De schemas op github komen dus ook niet overeen. De oude unit gebruikt blijkbaar een puls-sensor oid om o.a. de snelheid te regelen en het BET signaal te genereren. Ik denk dat het in de nieuwe unit is opgelost door de motorstroom in de gaten te houden. Ik zie zo gauw ook niet de 4 torren voor de H-brug die de motor aan zou moeten sturen terug, dus dat is ook anders opgelost.

 

Hoe dan ook, ik las ook al dat er voor zover men weet geen schema is van de nieuwe unit. Voordat ik begin met reverse engineeren (wat een behoorlijk klusje gaat worden, heb al wat zitten doorpiepen maar kom o.a. vias tegen die onder een IC uitkomen en vervolgens nergens meer terug te vinden zijn), wellicht dat iemand toevallig inmiddels al een schema is tegen gekomen van deze nieuwere units? Zonder schema toch best lastig foutzoeken.

 

Zo niet, dan weet ik wat me te doen staat.

 

Vriendelijke groeten,


Koen

IMG_20231008_155000.jpg

Edited by gmc
Link to post
Share on other sites

Hi @gmc, welkom op de P2000T thread van retroforum.nl en goed om te horen dat je een P2000T probeert te redden van de schroothoop/milieu-straat :)

Hopelijk kan iemand je hier helpen aan de juiste schema’s voor de MDRC versie die jij hebt!

 

groet, Dion

Link to post
Share on other sites
On 10/7/2023 at 1:06 AM, dionoid said:

Hi Bart, die P2000T emulator in MAME ziet er goed uit! Is de status van je PR nog steeds "in limbo" bij het MAME team?

Wat me opvalt is dat sommige "visual artifacts" in de MAME P2000T opgelost zijn, zoals die nog wel zitten in M2000.exe, zoals bijv. onderstaand scherm issue in de game Androïden Nim. Bij andere programma's zie ik soms ook dit soort issues.  Heb jij enig idee hoe dat komt? Ligt dat aan hoe MAME de screen refresh op een beter manier doet, of was dit wellicht een display/screen-buffer bug in de M2000 code die gefixt is voor de MAME P2000T emulator?

 

Ja, m'n PR is nog steeds in limbo. Als eerder gezegd in Corona tijd aan begonnen toen de rest van mijn activiteiten zo goed als stil lagen. Ben nog zeker van plan eea op te schonen. Ik ga dat doen zoals in dit forum getipt is, in kleinere deelleveringen. Met name de HiRes code gaf veel commentaar, die laat ik voorlopig voor wat het is. (Denk niet dat velen van jullie hier zo'n kaart hebben of kennen, laat staan er software voor hebben ??) De 80 karakterkaart, FDC en wisselbare ROM's gaan voorrang krijgen.  

Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Bekkie zei:

HiRes: Denk niet dat velen van jullie hier zo'n kaart hebben of kennen, laat staan er software voor hebben

 

Het was al duidelijk dat jij er ook een hebt: dat is dan TWEE van de 36... Of er nog op zolders staan en hoeveel van die ene serie van 35 stuks -die er kwam dankzij de GGPC- in een oven zijn beland is een vraag die ik me wel vaker heb gesteld.

 

Jammer genoeg was "'t P2000-gebeuren" al bezig een aflopende zaak te worden dus je kan zeggen dat de GGPC dan wel zijn best deed met/voor de HiRes maar diegenen die intekenden voor een exemplaar (met de hoop op software) kwamen, een beetje cru gesteld, bedrogen uit.

 

Ik heb nooit iets gemerkt van wat voor communicatie dan ook over de verdere gang van zaken betreffende de HiRes: mensen die ermee bezig waren, op welke manier dan ook. Tezelfdertijd liep 't ook af met b.v. de TRON en op een gegeven moment droogde e.e.a. helemaal op: geen TRON's meer toegezonden gekregen...

 

Software: nou, weinig dus. Voorzover ik weet. Ik ben met "gedit" -onder CP/M, ken je denkelijk wel- wat bezig geweest (kleine schema's) en als ik me goed herinner dingetjes onder Basic, en voornamelijk in een zelfbedacht MIDI-programma is de HiRes wel een leuke, niet onaardig uitziende toevoeging: een klavier ziet er nog best wel overtuigend uit ook.

 

Dus: wij zijn roependen in de woestijn, zeker?

 

Link to post
Share on other sites

Mooi om al deze ontwikkelingen te zien op dit forum. Ik heb zelf ook weer een nieuwtje om toe te voegen.

 

Ik heb een cartridge gebouwd voor SLOT2 waarmee je .CAS kunt inladen en kunt opstarten. In de cartridge zit een 128kb ROM met de firmware om programma's op te starten en aan de achterzijde zit een 512kb ROM om .CAS bestanden op te zetten. Ook zit er een 32kb RAM chip in de cartridge, maar die acteert niet als een expansie van het RAM geheugen van de P2000. De ROM chip heeft zijn eigen bestandssysteem (een soort hybride systeem tussen FAT en wat de P2000T zelf gebruikt) en er is in totaal plaats voor 480 blokken van 1kb, waarbij elk blok 64 bytes aan metadata bevat. In de metadata staat o.a. een CRC16 checksum om te kunnen controleren of het overzetten goed gaat. De blokken hoeven niet achter elkaar te staan, dus als je een programma verwijderd van de cartridge, dan hoef je niet te 'defragmenteren'.

 

Om programma's toe te voegen of te verwijderen heb ik een simpele GUI geschreven. Deze GUI maakt gebruikt van de PICO Flasher welke ik al eerder op dit forum heb geïntroduceerd. Programma's overzetten vanaf de tape naar de chip is mogelijk, maar is op dit moment nog niet erg gebruiksvriendelijk. Dat wil ik nog verbeteren. Ook programma's wegschrijven vanaf de cartridge naar een tape staat op de verlanglijst.

 

De cartridge werkt niet op zichzelf en je hebt een aangepaste BASIC cartridge nodig. Die zit in SLOT1. Bij het opstarten wordt een stukje firmware van de 128kb ROM chip gekopieerd naar het RAM geheugen van de P2000T en dat wordt opgestart. Dat stukje firmware leest de SLOT2 cartridge uit en toont de bestanden op het scherm. De gebruiker kan het gewenste programma selecteren (elk programma heeft een index) en het programma opstarten. Bij het opstarten wordt het gewenste programma op de juiste positie gezet voor BASIC programma's en vervolgens wordt het 'RUN' commando aangeroepen via een call routine. Wanneer je op reset drukt kun je makkelijk terugkeren in het keuzemenu.

 

De broncode, schema's, STL voor de enclosure, installers voor de GUI, en (nog beperkte) documentatie tref je hier aan:

https://github.com/ifilot/p2000t-tape-monitor

 

Voor een impressie, zie ook onderstaand filmpje (sorry dat het aardappel-kwaliteit is, ik ben geen cameraman.)

https://www.youtube.com/watch?v=oFVSTNTA5YM

 

Ik heb op dit moment nog vier printplaatjes over (vijf besteld, eentje voor mezelf), dus als iemand interesse heeft om met deze cartridge uit te proberen en mij van gebruikersfeedback te voorzien, neem even contact met me op. Je hebt naast de data cartridge, ook een programmeerbare SLOT1 cartridge nodig (bijv. mijn ZIF-cartridge) en een PICO flasher.

 

p2000t-datacartridge-01.jpg

p2000t-datacartridge-02.jpg

p2000t-datacartridge-03.jpg

p2000t-datacartridge-04.jpg

fat-reader.JPG

Link to post
Share on other sites

@Bertus Wow, dat is echt een heel gaaf project. Daar zou ik graag bij mee willen helpen testen!

Ik probeerde via retroforum een PM naar je te sturen, maar heb te weinig goodwill-punten. Ik probeer het via e-mail.

 

- Dion

Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites
1 uur terug, dionoid zei:

@Bertus Wow, dat is echt een heel gaaf project. Daar zou ik graag bij mee willen helpen testen!

Ik probeerde via retroforum een PM naar je te sturen, maar heb te weinig goodwill-punten. Ik probeer het via e-mail.

 

- Dion

 

Je mag altijd PM-toegang vragen, als je een serieuze user bent (en dat ben je) heb ik geen enkel probleem met PM eerder openzetten.

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, djkoelkast said:

Je mag altijd PM-toegang vragen, als je een serieuze user bent (en dat ben je) heb ik geen enkel probleem met PM eerder openzetten.

 

Ik zit ook in die situatie. Ik heb in het verleden wel PM rechten gehad, maar volgens mij moet je nu 50 posts daarvoor hebben om te mogen versturen. Ik kan wel ontvangen. Enfin, zou ik ook PM-toegang mogen hebben?

Link to post
Share on other sites
20 hours ago, Bertus said:

Ik heb een cartridge gebouwd voor SLOT2 waarmee je .CAS kunt inladen en kunt opstarten. In de cartridge zit een 128kb ROM met de firmware om programma's op te starten en aan de achterzijde zit een 512kb ROM om .CAS bestanden op te zetten.

Mooi project, daar wil ik in de toekomst zeker mee aan de slag, maar dan moet ik eerst de andere benodigde cartridges hebben :) Ik zie zo gauw alleen een windows GUI. Dat zal voor mij ook een barriere zijn. Is er linux support, of is ms windows vereist? Ik zie dat de GUI in Qt geschreven is, dus dat lijkt me wel porteerbaar, maar er zijn vast hardware API's die windows specifiek zijn?

Edited by gmc
Specificatie.
Link to post
Share on other sites
On 10/9/2023 at 7:23 AM, dionoid said:

Hi @gmc, welkom op de P2000T thread van retroforum.nl en goed om te horen dat je een P2000T probeert te redden van de schroothoop/milieu-straat :)

Dankje. Ik doe mijn best :)

 

On 10/9/2023 at 7:23 AM, dionoid said:

Hopelijk kan iemand je hier helpen aan de juiste schema’s voor de MDRC versie die jij hebt!

Ik ga mijn adem niet inhouden, dus ben maar vast begonnen met tracen. Gaat wel even duren, doe het in de vrije momentjes tussendoor, maar het begint er al wat op te lijken.

 

image.thumb.png.b2ebb6c35fe54d936d49cf9d2e5578ce.png

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, gmc said:

Dat zal voor mij ook een barriere zijn. Is er linux support, of is ms windows vereist? Ik zie dat de GUI in Qt geschreven is, dus dat lijkt me wel porteerbaar, maar er zijn vast hardware API's die windows specifiek zijn?

 

Ik verwacht geen enkel probleem om dit te compileren op Linux. De Windows variant op Github Actions wordt zelfs op een Linux distro gecross-compiled voor Windows. Alles zit volledig in Qt en Qt doet zelf de juiste kernelinstructies per OS uitrollen. Welke distro heb je precies? Ik kan eventueel voor je uitproberen.

Link to post
Share on other sites
On 10/10/2023 at 10:44 AM, djkoelkast said:

 

Je mag altijd PM-toegang vragen, als je een serieuze user bent (en dat ben je) heb ik geen enkel probleem met PM eerder openzetten.

Hoe vraag ik PM-toegang aan? Ik heb geprobeerd je een bericht te sturen hierover, maar dan krijg ik weer die melding dat ik 50 content items count nodig heb. Beetje kip-ei probleem :)

Link to post
Share on other sites
6 minuten geleden, dionoid zei:

Hoe vraag ik PM-toegang aan? Ik heb geprobeerd je een bericht te sturen hierover, maar dan krijg ik weer die melding dat ik 50 content items count nodig heb. Beetje kip-ei probleem :)

 

Ja gewoon even in dit topic, ik ga het voor jullie fixen, moet alleen even zoeken waar het ook weer zit.

Link to post
Share on other sites

Ik heb net 3 uur verprutst met een nieuwe poging tot RGB-uit. Ik merk die DIN-pluggen zijn niet te solderen, de achterkanten van de pinnen zijn heel ondiep, en je draden floepen er steeds uit, de binnendraden van SCART kabel veel te slap dus ze buigen doorelkaar en maken kortsluiting. Geen idee wie die DHZ pluggen heeft ontworpen, maar daar is 0 over nagedacht. Zowel de knakenversie van 1€ als de superdeluxe van 6€ met metalen huls zijn onmogelijk.

 

Ook heerlijk: twee draden opengesneden: scart en vga (ik denk die heeft iets minder aders), en dan tref je de hele regenboog aan draden aan. Weet je wat, we doen NIET logisch, dus geen rode draad voor R, groen voor G en blauw voor B. Nee, roze is voor groen, geel is voor rood, bruin is voor blauw, rood is voor sync, groen is voor audio links en oranje is voor aarde.

 

Dus ik heb nu een C64 floppykabel met afscherming besteld, dat is Din-6-240° met 1m draad eraan, en ga daar aan een kant een SCART plug aanzetten, die zijn wél soldeervriendelijk. Jammer dat hier nog geen Ebay-knutselaar op is gesprongen die me helemaal ontzorgt. Voor de Videopac G7200 kun je wel RGB SCART kabels kopen.

 

Mocht hier iemand zijn die denkt, oh dat doe ik met 2 vingers in de neus, dan hou ik me aanbevolen een kabel bij je te bestellen.

 

Off-topic. Als ik een smiley probeer in te voegen, loopt de browser vast en kan ik niet meer op Save drukken.

Edited by blanka
Link to post
Share on other sites
On 10/10/2023 at 6:33 PM, gmc said:

Is er linux support, of is ms windows vereist? Ik zie dat de GUI in Qt geschreven is, dus dat lijkt me wel porteerbaar, maar er zijn vast hardware API's die windows specifiek zijn?

 

Compilatie voor Ubuntu werkt in ieder geval als een zonnetje. Instructies vallen hier te vinden:

https://github.com/ifilot/p2000t-tape-monitor/tree/master/gui

 

Het zit inmiddels ook ingebakken in de Github Actions procedure (CI/CD), dus wordt bij elke nieuwe commit ook telkens getest dat het valt te compileren onder Ubuntu. Zie bijvoorbeeld:

https://github.com/ifilot/p2000t-tape-monitor/actions/runs/6486774883/job/17615657820

Link to post
Share on other sites
On 10/6/2023 at 1:43 AM, dionoid said:

...

Ghosthunt is inderdaad een puur machinetaal programma, zoals je zelf al beschreef in je artikel op retrospace.nl (goed artikel trouwens!). Ik vind het wel stoer dat de ErrorSoft cassette met Ghosthunt zelfs zonder BASIC cartridge gewoon start.

Maar pure machinetaalprogramma's kun je inderdaad niet met de PC2P2000 tool inladen, omdat dat alleen werkt met BASIC programma's. Hmmm.... dan moet ik toch maar eens gaan denken aan een utility die een .cas bestand vanaf een PC via RS232 direct naar de P2000T cassette schrijft....

...

 

Ik kreeg zojuist via @Bertus een standalone versie van Ghosthunt (Pac-Man) die gewoon met een CLOAD (via Basic's transfer adres &H6547) te laden is. Het blijft uiteraard een machinetaal programma, maar het voordeel is dat je deze versie met PC2P2000T weer terug kunt zetten op een echte P2000T:

https://github.com/p2000t/software/raw/master/cassettes/games/Ghosthunt.cas

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, dionoid said:

 

Ik kreeg zojuist via @Bertus een standalone versie van Ghosthunt (Pac-Man) die gewoon met een CLOAD (via Basic's transfer adres &H6547) te laden is. Het blijft uiteraard een machinetaal programma, maar het voordeel is dat je deze versie met PC2P2000T weer terug kunt zetten op een echte P2000T:

https://github.com/p2000t/software/raw/master/cassettes/games/Ghosthunt.cas

De BASIC regel is vrij curieus. Alsof het een oude gehackte versie is. De titel pagina is hierin ook schuivend gemaakt, wat niet origineel is, maar wel leuk.

Er bestaat ook gewoon een officiele .BAS voor online distributie. Met klassieke "Philips" REM regels.

Waar heb je die opgeduikeld @Bertus ?

 

Het is trouwens wel gaaf hoe Ghosthunt met kleuren omgaat. Je denkt dat wat je ziet niet kan, ik dacht eerst dat het magische page-flipping was o.i.d., maar als je bedenkt dat de muren gewoon spaties waarde 160 zijn (negatief) dan snap je hoe het binnen de kaders van Teletekst kan.

Edited by blanka
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...