Ga naar inhoud

[WEWV] - Wat eten we vandaag ?


Aanbevolen berichten

Vandaag op het menu:

Aardappelkrokettenschijven, uit de oven (Typsich Zweeds)

Een potje met gehakt, ui, doperwten, paprika en mais (Groentes gevriesdroogd)

Let vooral niet op mijn kookplaat, als ik kook, is het alsof er een bom is ontploft in de keuken!

post-446-0-69952000-1350232844.jpg

post-446-0-79859900-1350232846.jpg

post-446-0-52127300-1350232848.jpg

Bereidingstijd: +/- 45 minuten

Heeft het gesmaakt: Zeker!

Link naar bericht
Delen op andere sites

'k Zag het ook en dacht dat het een Zweeds woord was, net zo als die andere ... ;)

Recept?

  • Aardappelkrokettendingen, zoek de naam er nog wel even van op
  • 1 Ui
  • Beetje water
  • Gevriesdroogde groenten naar keuze

  • Oven voorverwarmen op 215 graden (of wat de aardappelkroketdingen vereisen)
  • Gehakt bakken met een beetje vet of olie
  • Ui versnipperen en toevoegen aan de gehakt
  • Aardappelkroketdingen in de oven zetten en 25 minuten laten bakken (of wat anders vereist wordt)
  • Gevriesdroogde groente bij het gehakt / uit mengsel voegen
  • Even laten opwarmen, hierna beetje water bij in de pan doen en weer op temperatuur laten komen
  • Goed omdraaien, continu. Hierna vuur/warmte/aardstraling/atoomenergie/whatever verminderen, en deksel op de pan doen.
  • Zo nu en dan het mengsel een keer omdraaien (gewoon een beetje op gevoel)
  • Tegen de tijd dat de aardappelkroketdingen klaar zijn, is het mengsel ook klaar
  • Serveren met naar wens een beetje echte mayonaise, dus geen frites-saus

  • Mocht je restjes hebben, deze laten afkoelen, en later in de koelkast zetten, is de volgende dag nog erg goed te eten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag doen we erg makkelijk, namelijk een kebabpizza :)

We lopen tegen de laatste dagen aan hier in Zweden, dus veel "echt zelf te maken" eten halen we niet meer. Dit omdat alles wat je in Zweden koopt toch redelijk in grootverpakking gaat, zoals gehakt koop je hier per 2,2 kilo en kaas bijvoorbeeld per kilo (aan plakken).

Dus vandaag geen recept, gewoon 10 minuten in de oven en klaar ;)

http://www.grandiosa.se/vara-pizzor/grandiosa-x-tra-allt/kebab-fefferoni-kramig-sas/

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was een maaltijdsoep, een grote soeppan voor een paar dagen.

Op het boodschappenlijstje staat altijd:

750 gram vleeskrabbetjes

1 pond (runder)gehakt

1 kilo tomaten

1 kilo prei

een groot pak selderieblad

uien

En gebruik van laurierblad + kruidnagel.

Hij begint altijd met het opzetten van de vleeskrabbetjes. Dat duurt een paar uur. Als ze gaar zijn vlees eraf halen. Daarna aan het snipperen van de groente. Duurt ook een tijdje. Alles weer laten koken. Zo is hij een hele avond kwijt.

Meestal gaat hij de volgende dag verder met het toevoegen van de tomaten die van hun velletje ontdaan zijn en ook in stukjes worden gesneden of soms met de staafmixer als de velletjes blijven zitten. Ook voegt hij tomatenpuree plus wat tomatensap toe.

Daarna kun je alles op eigen smaak brengen.

O en aangezien ik van vermicelli in de tomatensoep hou en hij van rijst, wordt de grote pan soep in tweeën gedeeld - elk zijn eigen pan ;) - en draait ieder zijn helft van het gehakt in balletjes.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Mijn vader wilde altijd een fluitketel zonder fluit, want hij vond het geluid irritant + hij wil zijn water wat langer laten doorkoken.

Toen hij op een dag water ging koken ging de telefoon en vergat hij het water. Resultaat: kapotte fluitketel, want die was helemaal drooggekookt en daarna was het handvat gesprongen :P

Hij kan dan weer wel koken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is heel simpel: koken kun je leren, je moet het alleen wel willen. ;)

Ik weet niet of jullie ook TopChef kijken, maar deze week was echt een giller.

Er zaten echt 8 rampen in het programma die het zelfs presteerden om papier in de oven in de fik te krijgen en 3 kleine coquilles in een mega grote pan te bakken :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...
  • 2 months later...

Niet zozeer eten, we gaan hier in Zweden vandaag weer naar de snelle hap ;)

 

www.sibylla.se

 

Zoveel keren beter dan de Mac / Burgerking / KFC en consorten. Gewoon echte hamburgers / kipburgers, echte broodjes en echte ingredienten. Zijn zelfs onder deze merknaam gewoon in de supermarkt te koop.

 

 

Het volgende wil ik jullie niet laten missen, op de weg naar de eerst volgende "grote" plaats (Västervik) kwamen we het volgende tegen: Een snoephuis, maar liefst 700 soorten snoep!

 

post-446-0-65475300-1403710412_thumb.jpg

post-446-0-31114600-1403710418_thumb.jpg

post-446-0-94753900-1403710422_thumb.jpg

post-446-0-48963900-1403710427_thumb.jpg

 

En de buit:

 

post-446-0-19278700-1403710447_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook erg lekker :) , is ook te bestellen bij de Sibylla. Vandaag had ik een Magic Super Meal Jumbo. De Jumbo houdt in dat je je burger upgraded naar 200gram. Heerlijk, en je hebt er een heel maal aan. Tevens hebben we ook eens een softijsje gehaald. Veel minder zoet als in nederland, maar eigenlijk precies goed. Hier krijg je in ieder geval geen dorst van. Slagroom is hier standaard ongezoet, maar als je zoekt vind je ook wel gezoette slagroom, maar net zoals het softijs, veel minder zoet, eigenlijk precies goed, ofwel "lagom" zoals de zweden vaak zeggen.  

 

Morgen maak ik weer een "stamppotje". 

 

- Aardappels

- Groente (Doperwten, Mais, Paprika, Ui, Knoflook)

- Gehakt

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

 

Jazeker :)

 

Enneh:

 

attachicon.gif14319352689_5e9324c530_z.jpg

 

 

zooo, dat ziet er lekkker uit

 

En lekker dat het was ;)

 

Sibylla Zweden, echte fastfood, maar dan wel goed bereid en niet van die slappe hap als de mac. Een echt broodje, met een echte grillburger, en echte patat. 

 

http://www.sibylla.se/

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 years later...

Een vrolijke bump vandaag...

 

Herinner je je die nog? Bi de Lidl van voorheen-de-bende-mit pazzipanten?

 

Onze zoon 'zong' vandaag zijn weekend boodschappenlijstje voor:

 

We hebben gehakt, bi de Lidl, brune bonen, bi de Lidl, en bouillon, bi de Lidl zonder soep.
Rijst, bi de Lidl, prei, bi de Lidl en koekjes zonder troep :P

 

Lang verhaal kort: wij eten dit weekend weer eens .... maar dan met gehakt, uien en waarschijnlijk mais want we willen wat
extra pit.

 

Wat eet onze zoon dit weekend? :)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, Keetie zei:

Een vrolijke bump vandaag...

 

Herinner je je die nog? Bi de Lidl van voorheen-de-bende-mit pazzipanten?

 

Onze zoon 'zong' vandaag zijn weekend boodschappenlijstje voor:

 

We hebben gehakt, bi de Lidl, brune bonen, bi de Lidl, en bouillon, bi de Lidl zonder soep.
Rijst, bi de Lidl, prei, bi de Lidl en koekjes zonder troep :P

 

Lang verhaal kort: wij eten dit weekend weer eens .... maar dan met gehakt, uien en waarschijnlijk mais want we willen wat
extra pit.

 

Wat eet onze zoon dit weekend? :)

 

Chili Con Carne? :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, djkoelkast said:

Is het heel erg als ik er echt geen touw aan vast kan knopen? :P

Natuurlijk, dat is een ramp! :+ Het zeer bekende Bidelidl lied wordt gezongen dmv een link waarnaar ik verwees, in een topic dat ik jaren geleden erover schreef. Kon ik even niet vinden, maar het ging, denk ik, over Groningen. Als het er nog staan dan.

 

En daardoor hoorde ik onze zoon zijn boodschappenlijstje voorzingen. _O-

 

Gevonden:

https://www.retroforum.nl/topic/3925-er-gaat-niets-boven-groningen/

 

Oude topic - aan elkaar geplakt.

 

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...