Ga naar inhoud

BBC stopt met Ceefax


Aanbevolen berichten

De Britse omroep BBC stopt dinsdag helemaal met Ceefax, de oudste teletekst dienst in de wereld. De omroep stopt met de analoge dienst omdat is overgestapt op digitale televisie met een andere informatievoorziening.

Een groot deel van Groot-Brittanniƫ kon de teletekstdienst al enige tijd niet meer ontvangen omdat ze waren overgestapt op digitale televisie. Dinsdagavond wordt het laatste analoge signaal uitgezet in Noord-Ierland en is Ceefax verleden tijd, aldus de BBC dinsdag.

Ceefax werd in 1974 opgezet met hoofdpunten uit het nieuws, weersvoorspellingen, tv-gids en sportuitslagen. De bedoeling was het nieuws met het publiek te delen, zodra het binnenkwam bij de BBC.

post-8-0-38894500-1351026169.png

Overigens kan ik op mijn digitale ontvanger wel gewoon teletekst ontvangen, ik gebruik het alleen nooit.

Er is in de 90's ook een teletekstquiz geweest bij de TROS, dat heette "Hallo, met Bert", met Bert Kuizenga. Ik deed altijd mee :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

In Engeland zijn ze ook al veel langer met interactieve diensten bezig, dus daar werd Ceefax steeds verder naar de achtergrond gedrukt. Uiteindelijk is het ook een beperkt systeem, maar het voordeel dat het momenteel nog heeft is dat de navigatie vrij vlot verloopt t.o.v. veel EPG's enzo. Over 10 jaar heeft niemand het meer over Teletekst denk ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...