Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Mooie video :)

In wezen zou VCR de allermooiste kwaliteit van alle opnametapes moeten hebben met de meeste beeldlijnen en whatnot, maar door de verouderde apparatuur, zoals verstroopte videosnaren en de versleten tapes anno 2012 (Logisch natuurlijk, gezien er al sinds zo rond de 80s geen VCR-tapes meer mainstream gebruikt werden) is daar objectief er naar kijkend maar weinig van te merken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het ligt aan de kwaliteit van de banden. Philips zijn meestal redelijk afspeelbaar, Basf uitstekend om over te zetten. Maar dat is anders bij de Scotch (kalk) tapes. Die zijn in het algemeen slecht af te spelen, de meeste bekijk ik niet eens, omdat door de slechte kwaliteit, de videokopjes kan afbreken. Dus in het algemeen zijn de banden goed afspeelbaar, ik zet nu tapes over via de N1512 met tulp ingang. De kwaliteit is uitstekend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kwam op een Engelstalige forum een topic tegen over de Philips N1500. Daar wordt besproken dat sommige destijds in de jaren ´70 zo´n recorder hadden aangeschaft. Hier valt ook op uit te merken dat de recorder onbetrouwbaar was, je moest om de paar keer schoonmaken, maar de beeldkwaliteit was wel verbluffend:http://www.britmovie.co.uk/forums/home-entertainment-equipment/95463-philips-1500-vcr.html

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

De eerste generatie banden kun je beter niet meer gebruiken, niet goed voor de kwetsbare kopjes.

En er sneuvelt nog weleens een tandwieltje, daarvoor is een modificatie dmv een messing replacement.

En de beperkte speelduur van de eerste generatie VCR's

Voor de rest een degelijk systeem, heb zelf de n1500

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een vriend van me uit België heeft een VCR-recorder met band vol BRT-materiaal uit 1985 opgeduikeld en een fragmentje voor me online gegooid. Hij denkt dat hij de recorder nog flink zal moeten schoonmaken (Hij heeft zijn hele bus perslucht er al op leeggespoten en nog haalt hij er stof uit :')), hij zei dat er iets mis mee was (Wat ben ik even vergeten) maar dat het wel hele mooie beeldkwaliteit aangaf, beter dan VHS;

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie video :)

In wezen zou VCR de allermooiste kwaliteit van alle opnametapes moeten hebben met de meeste beeldlijnen en whatnot, maar door de verouderde apparatuur, zoals verstroopte videosnaren en de versleten tapes anno 2012 (Logisch natuurlijk, gezien er al sinds zo rond de 80s geen VCR-tapes meer mainstream gebruikt werden) is daar objectief er naar kijkend maar weinig van te merken.

Een goede beta gaf ook een pracht van een beeldje, maar mijn vrienden die zo'n ding hadden, hadden er niks anders als ellende mee.

Video 2000 gaf ook een prachtig mooi beeld, maar het systeem kwam te laat en de eerste generatie recorders zaten bomvol met kinderziekten, ze werden ook wel postduiven genaamd gezien ze meer bij de reparatie afdeling van Philips stonden als bij de mensen thuis.

En dan heb je nog VHS, ik heb nog zo'n eerste generatie. Ik heb de Akai versie, maar eigenlijk is het een JVC en ja, deze geeft wel het minst mooie beeld van alle systemen, ietwat wazig(typisch VHS), maar is gewoon een betrouwbaar apparaat gebleken. In mijn exemplaar zitten zelfs nog de originele koppen en ze zijn zelfs nu anno 2012 nog in een prima conditie.

Van alle systemen gaf VCR het mooiste beeld, pas met de komst van superbeta en VHS HQ en SVHS werd pas de beeldkwaliteit van VCR overtroffen.

Die goeie oude videotijd.

Nu neem ik in full hd op, gewoon met de UPC mediabox. Ik ben nog steeds geen consumenten videorecorder tegen gekomen die zo mooi opneemt als de mediabox. Logisch, de techniek is dan ook totaal anders. Tv signaal is nu niks anders dan een videostream, in principe niks anders dan binaire data en de mediabox doet tijdens het opnemen niks anders dan die datastream op de harddisk weg te schrijven, aan de codering veranderd verders niks, eigenlijk geen kunst aan, maar het werkt uitstekend ;)

Ik ken er eventueel ook nog met een externe dvd recorder nog een dvd of hdd kopie van draaien, maar die neemt alleen in pal sd formaat op, maar nog altijd een betere beeldkwaliteit dan een svhs. Op een beeldbuis tv zie je het verschil niet, op een full hd tv valt svhs direct door de mand.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De afgelopen weken ik heb ik veel jaren '70 materiaal overgezet. Waaronder een NOS uitzending van eerste kerstdag 1975. Het is opgenomen op een Philips VC-60. Het viel mij op dat via de tulp van de N1512 het beeld veel onstabieler is dan via de coax van mijn N1502. Het is waarschijnlijk met een zwak signaal destijds opgenomen, andere banden hebben dit probleem niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Michel.

Wij hebben beiden de zelfde videomixer.

Ik vind ingebouwde tbc van bedenkelijke kwaliteit.

Als ik er een paar camera's aan hang gaat het goed, maar zodra ik er een VCR1500 zwabber videootje op aanbied

valt'ie absoluut meteen door de mand.

Ik gebruik nu standaard een G2 Digital Timebase corrector die werkelijk (bijna) alles recht trekt.

Gr.Otto

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...