Ga naar inhoud

Welke serie heeft het beste camerawerk?


Welke serie heeft het beste opnamewerk?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke serie heeft het beste opnamewerk?

    • De Plaaggeest
      0
    • Het geheim van de Sleutel
      1
    • De Diamant
      3
    • De Huilende Professor
      2
    • Het Geheim van de Schatkaart
      3
    • De Verzonken stad
      3
    • De reis door Europa
      4
    • De reis door Amerika
      31
    • De verdwenen Kroon
      7


Aanbevolen berichten

Welke serie heeft het beste camerawerk?

Misschien een rare vraag, maar als een serie niet goed is gefilmt kijkt het voor geen meter. Wat vinden jullie het beste kijken, welke serie?

Ikzelf vind de 2 laatste serie's het beste, maar als ik moest kiezen 'De reis door Amerika'.

Lukas.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Welke serie heeft het beste camerawerk?

Misschien een rare vraag, maar als een serie niet goed is gefilmt kijkt het voor geen meter. Wat vinden jullie het beste kijken, welke serie?

Ikzelf vind de 2 laatste serie's het beste, maar als ik moest kiezen 'De reis door Amerika'.

Lukas.

Ik vind het camerawerk van Menno Mennes ook wel goed, maarja, de serie van 'Bassie & Adriaan met alle liedjes uit Grootmoederstijd' staat niet bij de keuzes? :?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik vind het camerawerk van Menno Mennes ook wel goed, maarja, de serie van 'Bassie & Adriaan met alle liedjes uit Grootmoederstijd' staat niet bij de keuzes? :?

Ja, dat klopt. Ik zet er hem wel bij. Zal ik de shorties er ook bijzetten? Wie heeft dat trouwens gefilmt?

Hoe moet dat, poll wijzigen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vind dit een hele goede vraag juist!

Ik heb altijd al gezegd dat je het duidelijk merkt wanneer Ben Tenniglo achter de camera stond, wat een vakman!

Ik ga dus sowieso voor al zijn series en net als Lukas de laatste 2, waarbij Amerika het overtreft!

Hulde aan Ben Tenniglo _O_

Het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de regisseur zelf (in dit geval A. van Toor dus). Als ze weinig tijd hebben dan zijn ze met een 'Overall shot' snel klaar, maar het mooiste is natuurlijk met close-ups van gezichten en een totaal shot en dan heb je in principe 3 camerastandpunten.

In principe heeft de regisseur vrij veel te zeggen daarover. Overigens was het camerawerk bij Bassie en Adriaan nog vrij standaard, er is ontzettend veel mogelijk. Denk aan 'Dollys' (rails met wagentjes erop, rijdende opname) of 'Cranes' (camerakranen, meestal aan het begin van een shot). Maar ja, om nou op locatie (bv. in Amerika) midden in de woestijn of Las Vegas met 15 meter rails te gaan lopen...

In bijvoorbeeld 'De verdwenen kroon' was dat makkelijker geweest, gewoon in eigen land. Bij de lopende achtervolgingen 20 meter rails wegleggen van de schuilplaats tot aan die toren, en je hebt een prachtig shot. Maar toch is het camerawerk erg goed. Ook door gebruik te maken van andere faciliteiten zoals in de serie van Europa het Vikingschip mooi te filmen vanuit een andere boot, om maar een voorbeeld te noemen.

Lukas.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zie het verschil niet :X

Echt, Ik zou je met geen mogelijkheid kunnen zeggen of het camerawerk in de plaaggeest beter of slechter is dan in Amerika. Dus ik stem gewoon voor de Kroon, dat is altijd goed :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zie het verschil niet :X

Echt, Ik zou je met geen mogelijkheid kunnen zeggen of het camerawerk in de plaaggeest beter of slechter is dan in Amerika. Dus ik stem gewoon voor de Kroon, dat is altijd goed :D

Het is opzich ook niet echt een vraag die voor de hand ligt maar let bijvoorbeeld op close-ups. Als voorbeeld het geheim van de sleutel, daar maken ze een close-up van de steen die Bassie als eerste pakt bij de klapband. Dat maakt de scene duidelijker. Om maar een voorbeeld te noemen. Ook belangrijk zijn de dialogen. Is er slechts 1 shot, totaalshot of hebben ze 3 camerapositie's met bv. Bassie / Adriaan / Bassie / totaalshot / Adriaan. Dat maakt het kijken een stuk prettiger, om een vooorbeeld te noemen (hoewel tegenwoordig op TV bij sommige programma's hebben ze shots van nog 2 geen seconden, da's ook niet lekker kijken)

Lukas.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Om maar een voorbeeld te noemen. Ook belangrijk zijn de dialogen. Is er slechts 1 shot, totaalshot of hebben ze 3 camerapositie's met bv. Bassie / Adriaan / Bassie / totaalshot / Adriaan. Dat maakt het kijken een stuk prettiger, om een vooorbeeld te noemen (hoewel tegenwoordig op TV bij sommige programma's hebben ze shots van nog 2 geen seconden, da's ook niet lekker kijken)

Lukas.

Dit heeft absoluut niks met het camerawerk te maken. Dat is puur montage. Alle series van Bassie en Adriaan zijn met 1 camera opgenomen, dus alle shots zijn even lang. Er worden ook altijd omgevingdshots gemaakt om 'n impressie te geven.

Ik denk dat als je naar het camerawerk kijkt, je de nadruk moet letten op het in beeld brengen van personages in combinatie met auto's of gebouwen. Of het inzoomen op bepaalde punten. Het bewegen van de camera.

In de Diamant bijvoorbeeld is heel veel gewerkt met lopende shots, goed te zien bij de arrestatie van Bassie en Adriaan, als ze verdacht worden van het stelen van de Diamant. Dan heb je 'n lopend shot als ze afgevoert worden in de politieauto.

Om nog eens terug te komen op de montage, kijk bijvoorbeeld eens naar de serie: "Toen was geluk heel gewoon". De wisselingen van camerapositie per scène zijn ontzettend snel. In de dialogen is duidelijk te zien dat per zin geschakeld wordt naar de acteur die zijn tekst spreekt. Bij Bassie en Adriaan is het vaak zo dat de dialogen die gesproken worden, per shot doorlopen als Adriaan praat en Bassie nog steeds te zien.

Groetjes,

Sander

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dit heeft absoluut niks met het camerawerk te maken. Dat is puur montage. Alle series van Bassie en Adriaan zijn met 1 camera opgenomen, dus alle shots zijn even lang. Er worden ook altijd omgevingdshots gemaakt om 'n impressie te geven.

Ik denk dat als je naar het camerawerk kijkt, je de nadruk moet letten op het in beeld brengen van personages in combinatie met auto's of gebouwen. Of het inzoomen op bepaalde punten. Het bewegen van de camera.

In de Diamant bijvoorbeeld is heel veel gewerkt met lopende shots, goed te zien bij de arrestatie van Bassie en Adriaan, als ze verdacht worden van het stelen van de Diamant. Dan heb je 'n lopend shot als ze afgevoert worden in de politieauto.

Om nog eens terug te komen op de montage, kijk bijvoorbeeld eens naar de serie: "Toen was geluk heel gewoon". De wisselingen van camerapositie per scène zijn ontzettend snel. In de dialogen is duidelijk te zien dat per zin geschakeld wordt naar de acteur die zijn tekst spreekt. Bij Bassie en Adriaan is het vaak zo dat de dialogen die gesproken worden, per shot doorlopen als Adriaan praat en Bassie nog steeds te zien.

Groetjes,

Sander

Leuke informatie ^O^ . Ik wist niet dat Bassie en Adriaan met 1 camera was opgenomen, hoewel het wel voor de hand ligt. Hoewel alleen montage... Als je met 1 camera opneemt op 1 standpunt dan is het toch saai camerawerk? Dan valt er qua montage niet veel te knippen en plakken met standpunten, lijkt mij tenminste.

Mij lijkt het duidelijk: De reis vol verassingen is het mooist opgenomen met mooie pans en tilts en zooms.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Leuke informatie ^O^ . Ik wist niet dat Bassie en Adriaan met 1 camera was opgenomen, hoewel het wel voor de hand ligt. Hoewel alleen montage... Als je met 1 camera opneemt op 1 standpunt dan is het toch saai camerawerk? Dan valt er qua montage niet veel te knippen en plakken met standpunten, lijkt mij tenminste.

Bassie en Adriaan is dan wel met 1 camera opgenomen, de scènes die gespeeld worden zijn altijd meerdere keren opgenomen. Eén shot van Bassie en Adriaan, 'n shot van Adriaan, 'n shot van Bassie. Dus dan heb je al 3x dezelfde scène en dan kun je qua montage gaan beslissen welke stijl je wilt aanhouden. Tijdens de dialogen de personen in beeld brengen die praten, of er nog 'n shot van de omgeving tussendoor brengen. Als Adriaan bijvoorbeeld uitlegt dat 'The Golden Gate bridge' aan kabels hangt. Je kunt dan zoveel met montage.

Er zijn ook shots die van 'n afstand worden opgenomen, waarbij je de mimiek van de spelers nauwelijks kunt zien. Dan kunnen ze geluid van dezelfde scène, die vanuit 'n andere positie is opgenomen onder die scène monteren, omdat die scène qua geluid dan misschien beter is te verstaan, of beter overkomt.

Groetjes,

Sander.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Bassie en Adriaan is dan wel met 1 camera opgenomen, de scènes die gespeeld worden zijn altijd meerdere keren opgenomen. Eén shot van Bassie en Adriaan, 'n shot van Adriaan, 'n shot van Bassie. Dus dan heb je al 3x dezelfde scène en dan kun je qua montage gaan beslissen welke stijl je wilt aanhouden. Tijdens de dialogen de personen in beeld brengen die praten, of er nog 'n shot van de omgeving tussendoor brengen. Als Adriaan bijvoorbeeld uitlegt dat 'The Golden Gate bridge' aan kabels hangt. Je kunt dan zoveel met montage.

Er zijn ook shots die van 'n afstand worden opgenomen, waarbij je de mimiek van de spelers nauwelijks kunt zien. Dan kunnen ze geluid van dezelfde scène, die vanuit 'n andere positie is opgenomen onder die scène monteren, omdat die scène qua geluid dan misschien beter is te verstaan, of beter overkomt.

Groetjes,

Sander.

Dat sommige scenes meerdere keren zijn opgenomen en samengeknipt tot een scene, is vaak wel duidelijk te merken. Daar komt volgens mij driekwart van de goofs vandaan ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Bassie en Adriaan is dan wel met 1 camera opgenomen, de scènes die gespeeld worden zijn altijd meerdere keren opgenomen. Eén shot van Bassie en Adriaan, 'n shot van Adriaan, 'n shot van Bassie. Dus dan heb je al 3x dezelfde scène en dan kun je qua montage gaan beslissen welke stijl je wilt aanhouden. Tijdens de dialogen de personen in beeld brengen die praten, of er nog 'n shot van de omgeving tussendoor brengen. Als Adriaan bijvoorbeeld uitlegt dat 'The Golden Gate bridge' aan kabels hangt. Je kunt dan zoveel met montage.

Er zijn ook shots die van 'n afstand worden opgenomen, waarbij je de mimiek van de spelers nauwelijks kunt zien. Dan kunnen ze geluid van dezelfde scène, die vanuit 'n andere positie is opgenomen onder die scène monteren, omdat die scène qua geluid dan misschien beter is te verstaan, of beter overkomt.

Groetjes,

Sander.

Ik snap het helemaal. En ik begrijp het nog ook :9 .

Met 1 camera ga je dat wel doen ja, steeds camera op andere plek zetten en scene herhalen.

Het vergt wel veel werk, lijkt me. Met 1 enkele camera meer - geen camera met microfoon dus - gaat het lijkt me een stuk sneller, makkelijker en beter. Maar ik weet niet hoeveel zo'n camera kostte, destijds, maar da's denk geen flauw bedrag... Ben Tenninglo kan gewoon prachtig opnemen.

Lukas.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...
  • 2 months later...

Denk wel dat we het eens zijn: Amerika is het beste in beeld gebracht. (europa is ook niet slecht!)

Slechtste in beeld gebracht vind ik de schatkaart. Dan zoomen ze in op die schatkaart en dan buiten zoomen ze weer uit op de schatkaart. Van zo'n effect houd ik niet zo, bovendien zoomen ze een beetje veel en niet zo mooi in de serie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dot topic was me nog nooit opgevallen :@

Dus ook mijn stem :

Ik volg de algemene mening, Amerika is het mooist gefilmd.

De panorama shots, de zooms die mooi zijn gedaan.

Maar op m'n 2e plaats staat wel De Huilende Professor,

ok, hij is met video gefilmd, en dat is niet mooi, maar het camerawerk vind ik wel super : Alles op Gran Canaria, de achtervolging op Joris; schitterend.

Het minste vind ik de sleutel : oa als de auto gaat crashen, in de auto zelf, zooo amateuristisch.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Amerika staat hier duidelijk bovenaan, maar er zijn toch nog een paar stemmen naar andere series gegaan. Zoals die van mij, bij voorbeeld :P

Lukas vindt het camerawerk van de Schatkaart niet mooi, maar laat dat nu juist mijn favoriet zijn ;) Het uiterlijk van de beelden is misschien niet zo fraai als in Amerika, of zelfs in de andere series die nog na de Schatkaart volgden, maar het camerawerk van de Schatkaart is zoveel beweeglijker.

Bij de latere series komt het camerawerk op mij soms erg statisch over, ook al worden er nog steeds zooms en dergelijke gebruikt...ik ben geen expert, dus ik weet ook niet hoe ik het goed uit kan leggen, maar in de Schatkaart voelt het alsof er veel meer energie achter de bewegingen zit. Ik neem dus maar aan dat dat de inbreng van William Vogler was, die aan de latere series niet meer meewerkte.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar op m'n 2e plaats staat wel De Huilende Professor,

ok, hij is met video gefilmd, en dat is niet mooi, maar het camerawerk vind ik wel super : Alles op Gran Canaria, de achtervolging op Joris; schitterend.

De Huilende Professor staat bij mij ook op de 2e plaats, inderdaad erg mooi in beeld gebracht, ook in het gangenstelsel en het hoofdkwartier _O_ .

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is zeker zo dat ook de Professor fraai camerawerk heeft. Zo zie je maar dat een mindere beeldkwaliteit niet altijd wil zeggen dat het camerawerk op zich niet goed is.

Overigens is Rob Lemaire, de cameraman van de Professor, nog maar een paar maanden geleden helaas overleden, maar zijn werk zal in elk geval voorlopig nog wel voortleven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Adriaan zei weleens dat de crew van de Professor niet goed 'werkte', het klikte dus niet, maar het is wel veel beter opgenomen dan de volgende serie (schatkaart). Maar een fijne band tussen alle medewerkers is natuurlijk belangrijker dan mooie shots. Dat werkt veel beter.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik zou het eerlijk gezegd echt niet weten. Natuurlijk zijn de shots in Amerika fantastisch, maar daar helpt de omgeving een handje. Van de Professor vind ik de de beeldkwaliteit om te HUILEN :'( , maar dat ligt aan de povere videotechniek van die tijd. kan de cameraman niets aan doen.

Kweet het dus niet... O}

Link naar bericht
Delen op andere sites

De reis door Amerika heeft zonder twijfel het beste camerawerk van alle series. Er word veel meer geëxperimenteerd met verschillende camerastandpunten en cameratrucjes en dit is erg plezier voor het oog ! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na 38762 keer kijken vind ik het camerawerk in de Diamant op sommige stukken geniaal. De ondervraging bijvoorbeeld. *pauzeert even voor de verwachte reacties* De adjudant wordt van onderaf gefilmd (zie avatar) zodat hij nog groter en imposanter lijkt, en B&A van bovenaf, soms zelfs over de schouder van de adjudant, zodat zij klein en nietig zijn. Subtiel maar geniaal.

En de scene van het losgeld vind ik ook mooi, in het donker enzo, maar ook daarvoor, met de gedachten van B&A als voice over en een van de twee uit focus. Prachtig. Niet geëvenaard in de rest van de series. Adriaantje heeft duidelijk talent.

Link naar bericht
Delen op andere sites
maar ook daarvoor, met de gedachten van B&A als voice over en een van de twee uit focus. Prachtig. Niet geëvenaard in de rest van de series. Adriaantje heeft duidelijk talent.

Ja, m'n broer en ik hadden het daar pas ook nog over toen die scene op de TV was.

Voor 1979 zag het er zeker netjes uit vind ikzelf.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Na 38762 keer kijken vind ik het camerawerk in de Diamant op sommige stukken geniaal. De ondervraging bijvoorbeeld. *pauzeert even voor de verwachte reacties* De adjudant wordt van onderaf gefilmd (zie avatar) zodat hij nog groter en imposanter lijkt, en B&A van bovenaf, soms zelfs over de schouder van de adjudant, zodat zij klein en nietig zijn. Subtiel maar geniaal.

En de scene van het losgeld vind ik ook mooi, in het donker enzo, maar ook daarvoor, met de gedachten van B&A als voice over en een van de twee uit focus. Prachtig. Niet geëvenaard in de rest van de series. Adriaantje heeft duidelijk talent.

Nu je dat zo zegt is dat inderdaad geweldig. Nooit bij stil gestaan.

De baron wordt trouwens ook vaak een beetje van onder gefilmd als ik me niet vergis.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wist je dat in/uitzoomen op een of andere Amerikaanse filmschool verboden is :D? Wel leuk feitje dacht ik zo, maar waarom dan? Omdat de camera een zo menselijk mogelijke blik moet werpen op de scene (alsof je er zelf bij bent) en een menselijk oog kan natuurlijk niet inzoomen. Wel kun je met een karretje (dolly) naar voren rijden alsof je naar voren loopt, een stuk beter dus. Jammer dat ze dit niet in de B&A serie's hebben gedaan (naar mijn weten dan) want het ziet er veel beter uit. Volgens mij hebben ze nooit met meer gefilmd dan 1 camera + statief en microfoon (behalve in het filmpje wanneer ze uitleggen hoe ze een serie opnemen dan omdat je daar 1 camera in beeld ziet :P).

Link naar bericht
Delen op andere sites
Een aantal shots in de Kroon zijn ook wel erg goed.

In het kasteel zijn sommige dialogen echt fantastisch gefilmd. Dan zie je de baron in een spiegel en b2 en japie staan in beeld

Ja, dat zijn inderdaad goed gefilmde shots. En dan staat de baron soms ook eerst zo stil, dat je bijna denkt dat het een foto is, maar dan reageert hij ineens.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
Ik vind het camara werk in Amarika wel vet.

Hier wordt vaak veel gebruik gemaakt van het inzomen.

En ik denk dat ze zowieso in Amerika het verst gevorderd waren met het camerawerk.

:Y

ja, daar ben ik het mee eens, maar ik denk ook dat het door de tijd komt, de kwaliteit en ontwikkeling verbeterd natuurlijk ook met de tijd *)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

in wat voor opzicht is het amateuristisch dan?

ik ben nu europa aan het kijken, en daar zoomen ze ook in en uit, dat ziet er best goed uit vind ik *)

Zoomen is niet realistisch in vergelijking met het menselijk oog, want die kan dat ook niet. En de camera moet zoveel mogelijk het menselijk oog nadoen, dus hadden ze beter een dolly of iets in die richting kunnen gebruiken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...