Ga naar inhoud

[GB] The singing detective


Aanbevolen berichten

Al twee keer had ik hem gemist: "The singing detective" - destijds uitgezonden door de VPRO, nu kreeg ik weer de kans en ging zitten kijken. Ik was meteen in de ban ...

post-598-0-51816700-1367579867.jpg

De serie werd geregisseerd door Jon Amiel.

The Singing Detective is een Britse miniserie uit 1986, geschreven door Dennis Potter. De serie bestaat uit 6 afleveringen, getiteld: "Skin", "Heat", "Lovely Days", "Clues", "Pitter Patter" en "Who Done It". Vertaald: “Huid”, “Hitte”, “Heerlijke Dagen”, “Aanwijzingen”, “Gerikketik” en “Wie Heeft Het Gedaan”.

Het verhaal gaat over de detectiveschrijver Philip E. Marlow, die net in het ziekenhuis is opgenomen. Hij heeft een chronische huid- en gewrichtsaandoening (arthritis en psoriasis) die nogal opspeelt. Dennis Potter leed zelf aan die ziekte, maar in de serie werd de aandoening van Marlow opzettelijk afgezwakt, vergeleken met Potters eigen ziekte. Hij overleed in 1994.

Als gevolg van de onophoudelijke pijn, de door de toestand veroorzaakte koorts en zijn weigering om medicijnen in te nemen, komt Marlow in een droom- en fantasiewereld terecht die te maken heeft met zijn Chandler-achtige roman, The Singing Detective, een escapistisch avontuur over een detective, die ook "Philip Marlow" heet, afgewisseld met flashbacks uit zijn kindertijd op het Engelse platteland en de zelfmoord van zijn moeder tijdens de oorlog in Londen.

De drie werelden, ziekenhuis, misdaadverhaal en Engeland in oorlogstijd, lopen in Marlows brein vaak in elkaar over, waardoor een vierde laag ontstaat, waarin personages op elkaar reageren (dat wil zeggen fictieve en niet-fictieve personages).

Acteurs in de serie zijn:

Michael Gambon - Philip Marlow

Patrick Malahide - Mark Binney

Janet Suzman - Nicola, zijn ex

Alison Steadman - Mrs. Marlow

Jim Carter - Mr. Marlow

Bill Paterson - Dr. Gibbon

Lyndon Davies - als jonge Philip (10 jaar)

Joanne Whalley - Nurse Mills; Imelda Staunton - Nurse White; David Ryall - Mr. Hall; Gerard Horan - Reginald; Leslie French - Mr. Tomkey; Ron Cook - First Mysterious Man; George Rossi - Second Mysterious Man; Kate McKenzie - Sonia; Niven Boyd - Soldier; David Thewlis - Second Soldier

Sommigen acteurs spelen meerdere rollen: Marlow en zijn alter-ego, de zingende detective, worden beiden gespeeld door Michael Gambon. Marlow als jongetje wordt gespeeld door Lyndon Davies. Patrick Malahide speelt drie belangrijke rollen – de eigentijdse Finney, van wie Marlow denkt dat hij een verhouding heeft met zijn ex-vrouw, gespeeld door Janet Suzman; de denkbeeldige Binney, een belangrijk personage in een moordcomplot; en Raymond, een vriend van Marlows vader, die een verhouding heeft met zijn moeder (Alison Steadman). Steadman speelt zowel Marlows moeder als de mysterieuze "Lili", een van de slachtoffers van een moord.

De serie wordt gevuld met 40-er jaren muziek.

Van de ruim 6 uur durende serie is ook een 2 uur durende speelfilm gemaakt, die in 2003 uitkwam, met gebruik van een andere naam voor de hoofdpersoon en andere auteurs: Robert Downey Jr. als Potters alter ego Dan Dark, Robin Wright Penn als Nicola/Nina/Blondie, Mel Gibson als de excentrieke psychiater Dr. Gibbon en Katie Holmes als Nurse Mills.

post-598-0-64633800-1367580042.jpg

De film werd geregisseerd door Keith Gordon.

http://www.virginmed...ler/87019151001

Met daarbij jaren 50 muziek

The Singing Detective is in wezen de tweede van een Dennis Potter trilogie, een serie die zich kenmerkt door het gebruik van lipsynchronisatie (lip-synching) bij de populaire muziek van die tijd opnames. De eerste, die zich in de dertiger jaren afspeelt, was Pennies from Heaven (1978), de derde die speelt tijdens de Suez Crisis in 1956, was Lipstick on Your Collar (1993).

Bronnen: Wikipedia; IMDb.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Prachtig topic, wat vond je zelf van de film of heb je die nog niet gezien?

De film waarvan ik alleen begindelen heb gezien, boeide me niet zo als de serie. Geen sfeer. Nou moet ik wel even vermelden dat het een Duitse versie was, dat knauwt sowiewso al... ;)

Later heb ik gelezen dat de scene naar Amerika is overgezet en daarbij ook modernere muziek uit de Rock en Roll tijd kreeg (Dry Bones versus At the Hop).

Dry Bones staat zo'n beetje na 6 minuten in het fragment (na het bla-bla-bla van de doktoren en gevolg). Prachtig!.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Hele mooie serie, ik hem helaas niet de hele serie gezien. Maar wat ik heb gezien, heel mooi en ook leuk dat surrealistische. Ook geweldige personages.

Mag niet geassocieerd met die amerikaanse prutfilm.

 

P.S Michael Gambon (Phillip Marlow)  speelde ook Perkamentus (alias Dumbledore)uit Harry potter.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...