Ga naar inhoud

PS1 start niet meer op , alleen lampje brand....


Aanbevolen berichten

Hallo Mensen! :W

Ik heb een oude dikke PS1 hier liggen die niet meer opstart , als ik de stroom erop doe en op de POWER-knop druk dan gaat het lampje branden , maar voor de rest gebeurt er totaal niks, geen geluid , geen beeld , de disc gaat niet draaien...

Ik heb de PS1 open gemaakt want ik kreeg het advies dat er misschien een zekering kapot is , maar wat moet ik zoeken??? , heb hier echt totaal geen verstand van... , iemand hier die dit weet waar ik moet zoeken?

Ik kan foto's maken als men dat wil.

Greetz Mysticmaus 8-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Als je een foto van de binnenkant maakt kunnen we in ieder geval even kijken.

Een zekering geloof ik niet: dan zou hij helemaal niets meer doen, dus ook geen lampje.

Oke.

Ik ga zo even foto's maken van de binnenkant.

aangepast door Mysticmaus
Link naar bericht
Delen op andere sites

Foto's even in het topic gezet. Tip: je kunt ze ook op het forum zelf uploaden, klik dan op GEBRUIK VOLLEDIGE EDITOR.

Dat witte staafje rechts onder op de print is de zekering, haal hem er maar eens voorzichtig uit, als je de stroom dan aansluit zal hij neem ik aan helemaal niets meer doen. Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet de zekering is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Foto's even in het topic gezet. Tip: je kunt ze ook op het forum zelf uploaden, klik dan op GEBRUIK VOLLEDIGE EDITOR.

Dat witte staafje rechts onder op de print is de zekering, haal hem er maar eens voorzichtig uit, als je de stroom dan aansluit zal hij neem ik aan helemaal niets meer doen. Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet de zekering is.

Zojuist geprobeerd , en inderdaad , dan werkt het lampje niet meer , dus dat betekend dat de voeding goed is?

Wat kan het dan zijn?

Link naar bericht
Delen op andere sites

post-446-0-36491400-1372445658.jpg

Mocht je een multimeter tot je beschikking hebben, probeer dan de volgede dingen te meten.

Let wel, hiervoor moet de PS aanstaan, dus enige voorzichtigheid is geboden.

Tussen Pen 1 (Bruin / Donkerrood) en pen 2, 4 of 6 moet er 8 volt gemeten worden

Tussen Pen 3 (Oranje) en pen 2, 4 of 6 moet er 3.5 volt gemeten worden

Tussen Pen 5 (Wit) en pen 2, 4 en 6 moet er ook 3.5 volt gemeten worden.

Tussen Pen 7 (Paars) en 2, 4 of 6 moet bij een werkende PS 3,25V (+/-) staan, zodra je de PS zou resetten, dan zou deze naar 0 volt moet zakken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

@djkoelkast.

De PS1 ziet er aan de binnenkant zo uit , zie foto >

@Ross , ik heb dit geprobeerd maar ik heb geen multimeter , had het met een spanningsmeter gedaan , er gaat op de plekken die je aangeeft goed stroom doorheen dus ik neem aan dat dat goed is.

post-665-0-05732600-1372509862.jpg

aangepast door Mysticmaus
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zou goed kunnen zijn. De volgende stap zou met een oscilloscoop "meten" of er "gras" op de voedingsspanning staat... Dat houdt in dat de spanning minder goed afgevlakt wordt door rotte condensatoren, veel electronica houdt daar niet zo van.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zou goed kunnen zijn. De volgende stap zou met een oscilloscoop "meten" of er "gras" op de voedingsspanning staat... Dat houdt in dat de spanning minder goed afgevlakt wordt door rotte condensatoren, veel electronica houdt daar niet zo van.

Helaas heb ik geen oscilloscoop... , dit kan ik helaas niet testen..

djkoelkast , heb jij nog meer ideeen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de unit hebt aangesloten, en je zet hem aan, zie je dan wel iets van een flits op het scherm zodra je hem aanzet?

Het kan zijn dat de voeding toch stiekum dood is, lees er meer over...

Daarom zal het ook zijn dat een voeding nogal aan de goedkope kant is ;)

http://www.save-mii.com/product/15/818/823/PS1---Power-Supply.html

Niet leverbaar op het moment, maar slechts 8,95......

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de unit hebt aangesloten, en je zet hem aan, zie je dan wel iets van een flits op het scherm zodra je hem aanzet?

Het kan zijn dat de voeding toch stiekum dood is, lees er meer over...

Daarom zal het ook zijn dat een voeding nogal aan de goedkope kant is ;)

http://www.save-mii....wer-Supply.html

Niet leverbaar op het moment, maar slechts 8,95......

Hi Ross

Nope , er gebeurt totaal niks op het scherm , geen beeld, geen geluid , de disc gaat niet draaien , het enige wat het doet is het lampje...

Bedankt voor de link :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aan de andere kant kun je meestal voor +/- 10 euro een PS1 scoren op rommelmarkten/bij kringloopwinkels.

Er staan er hier bij de kringloop 2 en die staan er echt al maanden, ik weet alleen niet zo de prijs.

Klopt , maar helaas is het in mijn geval niet zo makkelijk , dit is geen gewone PS1 , het is een Net Yaroze PS1 met zwarte buitenkant.

Ik denk dat het probleem bij de andere printplaat ligt , zie de foto een paar posts hierboven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik gok het nog steeds op de voeding. Als de voeding de resetlijn niet laat gaan, dan zal de PS niets doen...

Ik heb de voeding in de tussentijd uitvoerig getest maar deze bleek uitstekend te werken , ik heb intussen een andere normale PS1 weten te bemachtigen en de voeding omgewisseld , en kwam erachter dat de voeding perfect werkte in de andere PS1 , dus daar ligt het probleem echt niet , het moet de andere printplaat zijn .

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er valt alleen niks aan te zien of aan te wijzigen. Je kunt de print er uit halen en voorzichtig in een \ / manier buigen (dus je draait je linkerhand naar voren, je rechter hand naar achter en daarna andersom), maar dat is echt een soort wilde gok. Ik heb zo wel de videokaart van mijn Amiga weten te redden, al had die socketed chips en die zie ik hier niet.

Natuurlijk niet hard buigen of met kracht, gewoon een beetje heen en weer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...