Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Sinds de stop van Seizoen 7 van Flikken Maastricht ben ik nu Baantjer aan het volgen. Vertel hier wat jou herinneringen zijn van deze serie die speelde van 1995 t/m 2006

.2dce70d2040eb436401140dcc0573532.jpg

Baantjer is een Nederlandse politieserie, gebaseerd op de boeken van Appie Baantjer. De serie is gedurende 12 seizoenen uitgezonden. De serie werd opgenomen in Amsterdam en in Nederland uitgezonden door RTL 4 en RTL 7; in België door Eén. In 1997 won de serie de Gouden Televizier-Ring voor het beste programma op de Nederlandse televisie van dat jaar. Op 7 november 2003 verscheen de honderdste aflevering, De Cock en de moord op de clown. Qua volgorde was dat de 99e, maar de crew telde de televisiefilm uit 1999 mee.

Vanaf het zevende seizoen (2001) is elk jaar verklaard dat de serie zou stoppen, waarna er telkens toch weer een nieuw seizoen kwam (in 2006 werd het twaalfde seizoen uitgezonden). Wel is het aantal afleveringen drastisch verkort: van seizoen 1 t/m 4 waren het er dertien per seizoen, van seizoen 5 t/m 8 waren het er tien. In seizoen 9 werden het er negen, in seizoen 10 acht en seizoen 11 had slechts zes afleveringen- minder dan de helft van het oorspronkelijke aantal. Seizoen 12 had weer acht afleveringen.

Sinds het negende seizoen werden afleveringen vaak veel later uitgezonden dan aanvankelijk gepland; seizoen 10 bevatte vier afleveringen die in 2003 voor seizoen 9 waren opgenomen; datzelfde gold voor seizoen 11. De dubbelaflevering De Cock en de afrekening werd in 2004 opgenomen voor seizoen 10, maar werd in dat seizoen noch seizoen 11 uitgezonden; uiteindelijk werd hij uitgezonden in seizoen 12. Hetzelfde wordt gedaan met Grijpstra & De Gier.

Baantjer werd door verschillende scenaristen geschreven, waaronder Simon de Waal, Gerrit Mollema, Harm Edens, Hetty Heyting, Marieke van der Pol en Haye van der Heyden onder het pseudoniem Pieke Daalders.

baantjer(1).jpg

Baantjer volgt een vaste verhaalformule die zelden gebroken wordt:

  • De ontdekking van het lijk.
  • Titelcredits
  • Autopsie, ondervragingen van getuigen en verdachte.
  • Buitendam wil De Cock in zijn kantoor spreken, veelal omdat hij de werkwijze van De Cock afkeurt. Hij eindigt steevast met: "D'r uit De Cock".
  • De Cock en Vledder halen een drankje in het café van Lowietje. Regelmatig krijgt De Cock hier een idee dat tot de oplossing van de moord leidt.
  • Verdere ondervragingen en de bekentenis van de hoofdverdachte.
  • Reconstructie van de moord in een flashback.
  • Slotscène in het huis van De Cock, waarbij bijna altijd mevrouw De Cock (gespeeld door Nienke Sikkema) verschijnt
  • img-170112-254.onlineBild.jpg

aangepast door lolbroek
Link naar bericht
Delen op andere sites

Content van Wikipedia kopiëren is niet de bedoeling nee. Zoals ik zei: kijk even hoe de andere topics zijn, bijvoorbeeld:

http://www.retroforum.nl/topic/1859-nl-de-bereboot/

http://www.retroforum.nl/topic/2877-be-samson-en-gert/

En natuurlijk mag je de info an sich van wiki halen, maar geen copy/paste als het even kan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Baantjer en Flikken Maastricht vergelijken... dat zijn appels en peren ;-)

Mbt de OP: alles wat er staat klopt wel, dat is toch al knap van veel onzinverhalen op internet over Baantjer wat betreft aantal afleveringen en seizoenen. Beetje in eigen woorden zetten en het is een goed verhaal!

Mja, wie kijkt er tegenwoordig nog naar... te saai en te traag en te oubollig... klaar ;-) Jammer... het is een goede Nederlandse serie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik keek niet, maar ik zag het wel. Op digitaal België was Baantjer vandaag weer als vanouds te zien in het 4:3 formaat ipv met het aan de boven- en onderkant afgesneden beeld wat op het 16:9 formaat moet lijken.

Waarom moet breedbeeld altijd breedbeeld zijn?

Veel mensen weten niet hoe ze hun tv moeten instellen en kijken 4:3 dan uitgerekt.

Helaas begint het Pan&Scan ook een trend te worden (inzoomen zodat je (bijna) breedbeeld hebt, maar de boven/onderkant wegvallen).

Bij fragmentjes in de Top 2000 a Gogo bijvoorbeeld vind ik dat niet storend, maar een programma als commissaris Rex is echt 4:3 opgenomen en moet zo blijven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Veel mensen weten niet hoe ze hun tv moeten instellen en kijken 4:3 dan uitgerekt.

Helaas begint het Pan&Scan ook een trend te worden (inzoomen zodat je (bijna) breedbeeld hebt, maar de boven/onderkant wegvallen).

Bij fragmentjes in de Top 2000 a Gogo bijvoorbeeld vind ik dat niet storend, maar een programma als commissaris Rex is echt 4:3 opgenomen en moet zo blijven.

Ach hou toch op... Noem ons gierige hollanders maar 'weten niet hoe ze moeten instellen', welnee. 2 van de 3 keer kiezen mensen er zelf voor omdat ze het zinloos vinden om zo'n grote TV te hebben waar dan 1/3e van het beeld niet mee gebruikt wordt tijdens het kijken van 4:3. Beeldvullend stretchen is dan een oplossing. Van tijd tot tijd doe ik het ook wel eens, plus omdat ik nog een verouderde LCD-tv op mijn kamer heb weet dat ervoor te zorgen dat de zijkanten van het scherm niet doorbranden wanneer ik iets in 4:3 kijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat kennissen een breedbeeld beeldbuis tv hadden in de tijd dat breedbeeld net in kwam.

Die had een speciale mode om het midden niet uit te rekken, maar alleen de randen. Dan kreeg je bij horizontale camerabewegingen hele rare effecten, toch hebben ze altijd zo gekeken.

Net als bij moderne tv's: die hebben vaak frame interpolation. Leuk dat alles dan vloeiend is en niet stottert of hakkelt, maar het heeft een bijwerking, het zogenaamde 'Soap opera effect' en dat zie ik tegenwoordig bij bijna iedereen en ik kan daar dus echt niet naar kijken. Op mijn beamer (ik heb geen tv meer in de huiskamer, alleen een 92" HD beamerscherm) kan ik dat gelukkig compleet uitschakelen.

Dat effect is alsof het beeld dan heel even tè vloeiend loopt, te snel, het ziet er dan opeens heel neppig uit, alsof het met 'soapcamera's' is gefilmd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat kennissen een breedbeeld beeldbuis tv hadden in de tijd dat breedbeeld net in kwam.

Die had een speciale mode om het midden niet uit te rekken, maar alleen de randen. Dan kreeg je bij horizontale camerabewegingen hele rare effecten, toch hebben ze altijd zo gekeken.

Net als bij moderne tv's: die hebben vaak frame interpolation. Leuk dat alles dan vloeiend is en niet stottert of hakkelt, maar het heeft een bijwerking, het zogenaamde 'Soap opera effect' en dat zie ik tegenwoordig bij bijna iedereen en ik kan daar dus echt niet naar kijken. Op mijn beamer (ik heb geen tv meer in de huiskamer, alleen een 92" HD beamerscherm) kan ik dat gelukkig compleet uitschakelen.

Dat effect is alsof het beeld dan heel even tè vloeiend loopt, te snel, het ziet er dan opeens heel neppig uit, alsof het met 'soapcamera's' is gefilmd.

Dat eerste hadden ze op mijn meest recente middelbare school nog steeds! Plasma-TV's van Samsung van een paar jaar geleden die zo stonden ingesteld en beelden toonden, bizar was dat! Het leek verdomme wel een veredelde fisheyelens!

En dat tweede zie ik vooral op enkele Philips-TV's terugkomen, zwaar irritant ja. Gelukkig heeft onze huidige Philips-TV dat gewoon niet, of is het uitgeschakeld, waarschijnlijk al een keer door ondergetekende uitgevoerd ;)

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

EEh... beeldformaten: offtopic? ;-)

@Joost: helemaal eens. De kwaliteit nam tegen het eind flink af, maar toch blijft het voor mij één van de betere Nederlandse series uit de geschiedenis. Het was gewoon een goed concept in de tijd dat het liep.

Ik herinner me ook nog het moment dat ik op mijn werk zat en een collega ineens zei 'Baantjer is ook dood he' ... en ik dacht 'huh... die was toch al overleden?' en dat het Piet bleek te zijn. Vond ik toen heel erg. Een groot man, met een geweldige carriere. Ik heb Baantjer na die tijd altijd met een 'bijsmaakje' gekeken. Wel een mooie 'afscheidsspeech' van Victor Reinier bij de Televizieruitzending (door de straten van Amsterdam, eindigend in het theater met vol applaus en een foto van Piet) en mooie woorden van o.a. Marian bij (als ik het me goed herinner) Pauw en Witteman. Was een mooie tijd...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, aanvullend; het 'eerbetoon' van RTL met een ingelaste uitzending van 'De onzichtbare moordenaar' op de dag van Piets overlijden... please... niet dié aflevering.... had dan een pareltje van Gerrit Mollema of Simon de Waal gekozen (want die hebben beiden Baantjer naar de grote hoogte weten te tillen), niet deze bagger.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...