Ga naar inhoud

Nieuw woord - vetoot?


Aanbevolen berichten

Gelezen op NOS Teletekst: woensdag 25 sep 2013

Reinbert de Leeuw vetoot biografie

De pianist, dirigent en componist Reinbert de Leeuw blokkeert de publicatie van een biografie over hem van muziekjournaliste Thea Derks. Zij heeft jaren gewerkt aan het boek, dat bij De Bezige Bij zou verschijnen.

Nou ken ik deze pianist, dirigent en componist niet, maar wel begreep ik dat hij iets wilde blokkeren, zijn biografie dus. Maar wat had vetoot (met de klemtoon op toot) daar nu mee te maken en wat was dat voor een raar woord? In de diverse woordenboeken is het woord niet bekend, zal dan wel een nieuw woord zijn, zoals er tegenwoordig zoveel nieuwe woorden verzonnen worden.

Raadpleging van Internet met het woord vetoot geeft wat meer informatie en dan blijkt dat het om een veto (met de klemtoon op ve) gaat: het zelfstandige naamwoord is dus een werkwoord geworden ...

Hoe zou je dat nu moeten vervoegen? Ik veto, hij vetoot, wij veto-en?

Hoe een foutieve klemtoon je de verkeerde weg kan laten inslaan ... ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...