Ga naar inhoud

Wanneer vind je een foto bewerkt?


Aanbevolen berichten

Sinds het insturen van een zwart-witte foto met randje door MSMarvel87 voor de vorige fotowedstrijd hebben Djkoelkast en ik een discussie over het wel of niet bewerkt zijn van een foto. Aangezien ik met een van mijn toestellen een zwartwit foto kan maken, leek me dit geen echte bewerking en een randje erom heen tast ook de foto niet aan, dacht ik, maar maakt natuurlijk de foto wel mooier.

Wat vinden jullie?

Toch ben ik gaan aarzelen, helemaal toen bleek dat de foto wel bewerkt was. MSMarvel87 schreef me later nl :

"Uhm, die van de geit? Bewerkt alsin van kleur naar zwart-wit en een randje erom, dan is hij bewerkt ja ."

en Djkoelkast kwam met het voorbeeld 'want als je zwart/wit toelaat dan moet je ook sepia toelaten en alle andere functies die er in de verschillende camera's voorkomen.' Tja, dan wordt het anders ...

Heel graag jullie mening hier.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil er wel aan toevoegen dat iedere maker van een contest zelf deze regels mag bepalen, dus als je nabewerkingen wel wil toelaten dan kan dat natuurlijk gewoon, maar dan is mijn vraag weer waar je de grens moet trekken. Alles wat op een camera kan? Die kunnen namelijk ook steeds meer tegenwoordig ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind ook dat je een grens moet trekken bij zwart / wit / sepia en een randje. Bij meer dan dat kom je al snel op echte fotobewerking uit. Inderdaad komt een foto er dan soms mooier uit te zien, maar mijn persoonlijke mening is dat dan vaak een foto er "krachtiger" uit komt te zien....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat was ook de reden dat ik het in het topic over herfstfoto's aan de kaak stelde.

Met hele dure lenzen kun je een kiekje in feite ook mooier maken, maar dat is geen softwarematige bewerking. Dan heb je nog het verschil tussen achteraf nabewerken (dat is sowieso uit den boze) of vooraf instellingen/filters toepassen. Dat laatste is dus een discutabel punt, omdat sepia op ieder toestel een ander effect geeft. En sepia/zwart-wit is gewoon een ordinaire (kleur)bewerking van de realiteit met als doel, zoals Ross zegt, de foto mooier of krachtiger te maken. M.a.w. je beïnvloedt er links- of rechtsom dus wel de contest mee. ;)

Interessante discussie, dat zeker. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

En sepia/zwart-wit is gewoon een ordinaire (kleur)bewerking van de realiteit met als doel, zoals Ross zegt, de foto mooier of krachtiger te maken. M.a.w. je beïnvloedt er links- of rechtsom dus wel de contest mee. ;)

Zoals ik ook al aan Djkoelkast schreef met (1 van) mijn fototoestel kan ik een zwart/wit foto maken. Het is wel een kwestie van afstellen, geloof ik. Dat ga ik eens proberen, met daarnaast een zelfde gekleurde foto. Dan kijken of er veel verschil zit tussen beide originele foto's.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze 3 foto's zijn met hetzelfde toestel met dezelfde instelling (full auto) gemaakt, alleen er is een filter toegepast wat op het toestel zelf zit.

Selective color:

post-8-0-59002100-1382009256.jpg

Green intensify:

post-8-0-60941600-1382009255.jpg

RGB adjust:

post-8-0-03733500-1382009256.jpg

Iemand met een minder uitgebreide camera zal dit niet kunnen, deze foto's zijn dus nabewerkt en als je in een contest een grens trekt bij: wat je camera kan dan hangt het maar net af wat voor camera je hebt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gewoon allemaal een 2.0 Megapixel camera gebruiken van een oude Nokia mobiel (zoals ik), dan komt het echt veel meer aan op oog voor detail, en (hopen) dat je een mooie foto te pakken hebt :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Soms zie je dat niet, maar dan speel je vals.

In theorie zou je dat moeten kunnen zien door de eigenschappen van de originele foto te bekijken, maar in de praktijk blijkt dat niet te kloppen.

Vanmorgen heb ik zowel een gekleurde, een zwart-wit als een sepia foto van dezelfde boom gemaakt. Niet helemaal gelijk, want zo los uit de pols - waarbij er nauwelijks verschil in eigenschappen tussen deze 3 zijn. Ook is er geen verschil ontstaan tussen de gekleurde foto, die door IrfanView in greyscale gesaved werd en de eigenlijke zwart-wit opname. De sepia foto is wel duidelijk gefilterd.

Dus daarom stel ik vanaf nu dat een zwart-wit foto bij de bewerkte foto's hoort en die worden door mij afgekeurd in een fotowedstrijd.

Maar ze zijn wel erg mooi ...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...