Ga naar inhoud

De (jaarlijkse terugkerende) "zwarte piet is racisme" klaagbaak


Aanbevolen berichten

Ieder jaar wanneer de pepernoten weer in de winkel liggen, begint ook de discussie rondom zwarte piet. Er is select groepje mensen wat van mening is, dat zwarte piet een stap terug naar slavernij zou zijn. De overgrote meerderheid vind echter dat zwarte piet nou eenmaal een Nederlandsche traditie is en iedereen hier met z'n handen af moet blijven.

Wat vind jij?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is een Nederlandse traditie, op welke leeftijd wordt kinderen ook alweer verteld dat Sinterklaas niet bestaat? Juist ja, als ze 8 a 9 zijn... dan denkt zo'n kind toch totaal niet aan slavernij, laat staan racisme! Feit is wel dat een kind naar een donkere man/vrouw kan gaan roepen: "Hé kijk daar loopt zwarte piet", maar kinderen zouden ook raar naar bijvoorbeeld gehandicapten etc. kijken/roepen, het slaat dus totaal nergens op!

Conclusie: Sinterklaas EN Zwarte Piet moeten blijven!

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zwarte piet is niet alleen zwart, hij heeft vooral ook een opvallend pak aan met een hoed met een veer, een witte kraag.

Ik denk niet zo snel dat kinderen een donker iemand zwarte piet noemen.

Misschien is de tekst van bepaalde liedjes wat uit de tijd "ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed".

Uit andere liedjes blijkt ook dat zwarte piet geen slaaf is maar een knecht van Sinterklaas.

Maar dan nog, het is een modern sprookje. Sinterklaas kwam niet uit spanje maar was een bisschop in wat tegenwoordig Turkije is. Je moet niet sprookjes gaan veranderen omdat ze discriminerend zouden kunnen worden opgevat (ze zijn zo in elk geval niet bedoeld).

Straks mogen Hans & Grietje alleen nog eten van een huisje van fruit, omdat snoep ongezond is en mag ook het lelijke jonge eendje niet meer zwart zijn terwijl al zijn broertjes en zusjes geel zijn.

Laat het sprookje het sprookje zijn, er valt op de kerstman ook genoeg aan te merken. De kerstman is trouwens een verzinsel van Coca Cola en is gebaseerd op Sinterklaas, hij heet niet voor niets Santa Claus.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het zowel grappig als angstaanjagend, hoe een volstrekt kansloze discussie een heel land (en zelfs ver daarbuiten) dagenlang in zijn greep kan houden.

Meer kan en wil ik er niet meer over zeggen, heb het er al te vaak over gehad (meer op de slap-ouwehoerende manier met collega's).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 years later...

Ah, in 2013 had ik hier ook al op gereageerd blijkbaar :P 

Ik blijf bij mijn punt dat ik het mij eerlijk gezegd niet kan voorstellen dat een kind van 8 of 9 denkt aan de slavernij of iets soortgelijks bij het zien van zwarte piet, maar het kan mij persoonlijk niet zoveel meer schelen of de pieten nu zwart zijn of zich als een stroopwafel laten schminken.

 

Wij vieren het (kinder)feest al een tijdje niet meer en sindsdien geef ik er niet zoveel meer om. Het enige wat mij er nog ieder jaar aan herinnert dat het nog bestaat, is voornamelijk dat gezeik over wel of geen zwarte piet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, Logitech said:

Ah, in 2013 had ik hier ook al op gereageerd blijkbaar :P 

Ik blijf bij mijn punt dat ik het mij eerlijk gezegd niet kan voorstellen dat een kind van 8 of 9 denkt aan de slavernij of iets soortgelijks bij het zien van zwarte piet, maar het kan mij persoonlijk niet zoveel meer schelen of de pieten nu zwart zijn of zich als een stroopwafel laten schminken.

 

Wij vieren het (kinder)feest al een tijdje niet meer en sindsdien geef ik er niet zoveel meer om. Het enige wat mij er nog ieder jaar aan herinnert dat het nog bestaat, is voornamelijk dat gezeik over wel of geen zwarte piet.

Het gaat er ook om met deze en andere discussies dat we altijd wel iets te zeiken moeten hebben in dit land.

Mensen voelen zich al heel snel op de tenen getrapt en hebben al heel gauw het woord "rascisme" of "discriminatie" in de mond, maar hebben vaak geen flauw benul van de geschiedenis.

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden, RM zei:

Het gaat er ook om met deze en andere discussies dat we altijd wel iets te zeiken moeten hebben in dit land.

Mensen voelen zich al heel snel op de tenen getrapt en hebben al heel gauw het woord "rascisme" of "discriminatie" in de mond, maar hebben vaak geen flauw benul van de geschiedenis.

Buitenlanders gaan nou eenmaal snel het racisme rol in, niks van aantrekken, en gewoon vieren zoals jij het wil vieren 😃

aangepast door wouterplat
Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minuten geleden, RM zei:

Het gaat er ook om met deze en andere discussies dat we altijd wel iets te zeiken moeten hebben in dit land.

Mensen voelen zich al heel snel op de tenen getrapt en hebben al heel gauw het woord "rascisme" of "discriminatie" in de mond, maar hebben vaak geen flauw benul van de geschiedenis.

Mee eens, maar ik denk dat het grootste gros van de mensen het niks interesseert. Misschien praat ik nu voor m'n beurt, maar denk dat er velen zijn die zoiets hebben van 'daar gaan we weer', ik ben het in ieder geval beu en vind eigenlijk alles prima. Zolang dat gezeik maar eens ophoudt en het weer gaat waar het eigenlijk voor is bedoeld.

 

7 minuten geleden, wouterplat zei:

Buitenlanders gaan nou eenmaal snel het racisme rol in

Nee.

Link naar bericht
Delen op andere sites
25 minuten geleden, Logitech zei:

Mee eens, maar ik denk dat het grootste gros van de mensen het niks interesseert. Misschien praat ik nu voor m'n beurt, maar denk dat er velen zijn die zoiets hebben van 'daar gaan we weer', ik ben het in ieder geval beu en vind eigenlijk alles prima. Zolang dat gezeik maar eens ophoudt en het weer gaat waar het eigenlijk voor is bedoeld.

 

Nee.

Ja helaas wel

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

2 uur geleden in het (RTL) nieuws... *ZUCHT*

 

Quote

Na piet nu ook sint ter discussie: 'De mythe is schadelijk voor kinderen

Sommigen zijn voor zwarte piet, anderen voor roetveegpiet. Maar in de hele discussie lijkt één figuur de dans te ontspringen: de Sint zelf. Als het aan filosoof Maarten Boudry ligt, komt daar verandering in. 'Een les die je als kind uit de sinterklaasmythe kan trekken: je ouders zijn niet te vertrouwen.'

"De meesten onder ons hebben ooit oprecht geloofd dat er een witbebaarde bisschop bestaat die elk jaar in het holst van de nacht cadeautjes uitdeelt aan kinderen", schrijft Boudry in De Morgen. "Maar vroeg of laat zijn we erachter gekomen dat het allemaal een verzinsel was."

De Vlaamse filosoof vindt dat we nogal lichtzinnig omspringen met, wat hij noemt, 'die georganiseerde leugen'. "Kinderen worden jaar op jaar bedrogen en voorgelogen door zowat iedereen die ze vertrouwen. Hun lichtgelovigheid wordt schaamteloos uitgebuit, hun kritische vragen worden met smoesjes afgewimpeld. 

Vertrouwen
Volgens hem is de grote onthulling bij sommige kinderen een bittere pil om te slikken. "Ook omdat het vertrouwen in grote mensen beschadigd wordt. Een les die je als kind uit de sinterklaasmythe kan trekken: je ouders zijn niet te vertrouwen."
Vervolgens zouden kinderen, als ze het geheim eenmaal kennen, hun jongere broertjes en zusjes, en later hun eigen kinderen, even hard in de maling nemen.

Meer onderzoek
Boudry pleit er daarom voor om meer rekening te houden met de psychologische impact van het sinterklaasverhaal. "Is het niet vreemd dat er zo weinig onderzoek is verricht naar een traditie die zo wijdverspreid is en door iedereen als vanzelfsprekend wordt beschouwd?"

Uitgebreide maar onschuldige leugen
Volgens universitair docent Sophie van der Zee van de Erasmus School of Economics weten we inderdaad niet hoe schadelijk de sinterklaasmythe is. "Dan zou je 100 kinderen moeten onderzoeken, waarvan je tegen de helft zegt dat Sinterklaas niet bestaat. Dat doet niemand", zegt ze tegen Editie NL.

Naar de Kerstman is wel onderzoek gedaan. "Over het algemeen wordt de kerstleugen gezien als een onschuldige leugen. Maar het is wel een hele uitgebreide leugen; iedereen doet eraan mee." Het is een groot complot van volwassenen, maar omdat de intentie is om kinderen gelukkig te maken, wordt het als uitgebreid, maar onschuldig gezien"
 
Niet de eerste leugen
Ook denkt Van der Zee dat de onthulling niet de eerste keer is dat ouders van hun voetstuk vallen als eerlijk persoon. "Kinderen weten allang dat papa en mama niet altijd de waarheid vertellen. Dat snappen ze ook voordat ze weten dat Sinterklaas niet bestaat."
 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Misschien dat het niet zo slim is om me hier zó tegen uit te spreken, maar ik ben het een klein beetje beu aan het worden. En in tegenstelling tot de mensen die zo gekgemaakt worden dat ze roepen 'nou maak 'm maar roetveeg dan zijn we er van af', geeft het mij juist de kracht om rebels er tegenin te gaan. En meer dan ooit. Hier een klein betoogje van een mediamaker in wording.

 

Schattig dat de redactie van Zondag Met Lubach, die zich al eerder definitief heeft uitgesproken tegen een 'zwarte piet', het hier over de kneuterigheid en de housemuziek moet hebben. Dat terwijl er dus dertig alternatieve journaals zijn omdat mensen het níet eens zijn met die inmiddels wanstaltige NTR-variant.


Het is zeker een goed punt, niet elke variant is even inhoudelijk, even goed en de uitspraak "Oh, zijn jullie er al???" moet per direct afgeschoten worden. 😂🤣 Maar guess what? Al deze producties doen het dan ook zónder het budget van de NTR! Het budget dat zij elk jaar van de regering krijgen, die wordt bekostigd door dezelfde mensen die met ruim 30 producties tegelijk(!) als stil protest een alternatief aandragen!

 

Over de makers van die alternatieve journaals gesproken:
- Zij hebben níet de knowhow of de experts in huis die de juiste personen kunnen vinden om voor een camera te zetten
- Zij hebben níet de contacten of netwerken om eigenlijk al vanaf de basis een groot aantal kijkers te halen
- Zij hebben (in de ogen van de almachtige, wijze NPO) niet het idee wat wel en niet origineel is, wat wel of niet scoort en wat wel of niet politiek correct is

 

De NTR heeft dat allemaal wel. Voor elk wissewasje hebben ze een onderzoeksrapport, een stagiair, een technicus of een scenarist. En dan hebben ze ook nog het gore lef om acteurs na jaren de laan uit te sturen (Maarten Wansink alias ontslagpiet; voorheen Huispiet). Al deze, vaak regionale producties, die doen het juist zonder ellenlange onderzoeksrapporten, talloze proefprogramma's en politieke agenda's, en (en dat zegt Arjen zelf) ze trekken dus vervolgens wel heel veel kijkers.

 

Je kan ze simpelweg niet kwalijk nemen dat zij in een gat springen dat de NTR zelf veroorzaakt heeft, dus waarom doet Zondag Met Lubach/de VPRO dat wel? Omdat het inhoudelijk niet goed in elkaar zit? Dat is wel heel kinderachtig, natuurlijk. De NTR beweert, miept, jankt, zeikt en insinueert al jaren dat zij het alleenrecht hebben op het Sinterklaasfeest. Nou, prima. I love to see them try. Laat dan de (KOUDE) oorlog maar beginnen. En daarom het volgende.

 

Ik wens van iedere voorstander van de 'housende zwarte piet', bij hoog en laag, dat zij hun gemak kunnen behouden en de komende vijf jaar als een pepernoten uitdelende piet huisbezoeken, intochten en dagelijkse momenten aandoen. En vooral meewerken aan deze 'alternatieve', regionale Sinterklaas Journaals. Nog beter: ik wil voorstellen dat ze de naam 'Journaal' per direct laten vallen en massaal 'het Sinterklaas Nieuws' gaan doen, een beetje zoals RTL Nieuws. En nog beter, regio's: WERK SAMEN. Zet je trots opzij (dat is wat de NTR ooit gesloopt heeft, want het was ooit niet zo'n egoproductie, en ook toen al onder leiding van Ajé Boschuizen) en maak gezamenlijk een mooi programma.

 

Geen letter aandacht meer aan een omroep als de NTR, die, toen ze zelf moesten protesteren voor hun voortbestaan (Zoals het geval was in 2005) Pino nog lieten opdraven om aan te tonen 'hoe zielig het wel niet zou zijn als Pino moet verdwijnen'. En nu, 2019, is Sesamstraat vakkundig de nek omgedraaid ten voordele van hun zelf geproduceerde 'Boterhamshow'. Ik bedoel maar.

 

Ze willen een 'vreedzame' oorlog? Ze krijgen een vreedzame oorlog. "Het maakt het kind niet uit welke kleur hij heeft"? Prima. Dan maakt "het kind" het ook niet uit welk journaal hij kijkt. Want zo makkelijk lullen over 'het kind', dat kan nog het kleinste kind.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Persoonlijk was ik eerst meer tegen een roetveegpiet dan nu, ik kan er goed mee leven. Maar ze hoeven van mij niet alle zwarte pieten te vervangen, die mogen er ook gerust bij blijven. Alleen wel waken dat je (net als vroeger) het stereotiepe van dikke rode lippen en een gouden oorbel er niet meer bij haalt, dat vind ik meer dan logisch allemaal anno nu. Het gaat mij wel te ver om het dus helemaal te moeten verbannen. 

 

Het feest is sowieso door de jaren heen al veel meer veranderd. Vroeger was ik zelf een beetje bang voor zwarte piet en de Sint. Je moest zoet zijn, anders moest je mee in de zak naar Spanje. De muziek was veel braver. Dat bange en brave is er ook al jaren vanaf. 

 

Ik heb het onlangs toevallig aan mijn jonge neefjes/nichtjes gevraagd, en zij vonden de roetveegpieten juist heel leuk. Ze snapten ook echt niet dat er zo'n discussie was onder volwassenen hierover. Ze vonden de ruzie er over stom en al die verschillende gekleurde Pieten waren helemaal goed gekeurd. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden, Hinse zei:

Persoonlijk was ik eerst meer tegen een roetveegpiet dan nu, ik kan er goed mee leven. Maar ze hoeven van mij niet alle zwarte pieten te vervangen, die mogen er ook gerust bij blijven. Alleen wel waken dat je (net als vroeger) het stereotiepe van dikke rode lippen en een gouden oorbel er niet meer bij haalt, dat vind ik meer dan logisch allemaal anno nu. Het gaat mij wel te ver om het dus helemaal te moeten verbannen. 

 

Het feest is sowieso door de jaren heen al veel meer veranderd. Vroeger was ik zelf een beetje bang voor zwarte piet en de Sint. Je moest zoet zijn, anders moest je mee in de zak naar Spanje. De muziek was veel braver. Dat bange en brave is er ook al jaren vanaf. 

 

Ik heb het onlangs toevallig aan mijn jonge neefjes/nichtjes gevraagd, en zij vonden de roetveegpieten juist heel leuk. Ze snapten ook echt niet dat er zo'n discussie was onder volwassenen hierover. Ze vonden de ruzie er over stom en al die verschillende gekleurde Pieten waren helemaal goed gekeurd. ;) 

Ben het helemaal met je eens, ik denk persoonlijk ook dat het feest nog wel jaren blijft bestaan, met welke piet dan ook!

Link naar bericht
Delen op andere sites

De kern van het verhaal; Er is tegenwoordig voor vrijwel ieder maatschappelijk onderwerp een minderheidsclubje A voor situatie X en een minderheidsclubje B tegen situatie X, die beiden zwaar (psychologisch) leed ervaren aan de bestaande situatie of de bedreiging de bestaande situatie ook maar in het geringste aan te passen. De grote rest die oplossing C bedenken, dat vaak een goede comsi-comsa oplossing is, blijven te maken krijgen met de personen in clubje A en/of B die alsnog eeuwig doordrammen tot ze 100% hun zin hebben. Maw; het houdt nooit op, want we krijgen met de paplepel ingegoten dat doordrammen helpt om je zin te krijgen. Verdraagzaamheid en inschikken is in alle gevallen ondergeschikt geworden. Jammer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 26-11-2019 at 23:52, wouterplat zei:

Ach ja gelukkig is roetveegpiet ook leuk, en zolang de kinderen het leuk vinden ga ik niet klagen over de kleur!😃

??? Je laait zelf dit topic (en dus die irritante discussie) weer op, om daarna met zo'n wegwerpreactie af te komen. En daarna ga je ook nog Belgen beledigen. Dat is denigrerend, discriminerend en beledigend. Bah.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het blijft een kinderfeest. Mijn kinderen merken niet dat het een roetveegpiet is en het maakt ze ook niet veel uit. Ze krijgen snoep en cadeaus. Persoonlijk heb ik het idee dat de roetveegpiet een stuk minder bedreigend overkomt op de kinderen. Je kunt blijven roepen dat zwarte Piet geen racistische intentie heeft en dat het in feite geen blackface is, immers Piet is zwart door roet, het betreft geen blank persoon die een donker persoon speelt, maar dat doet er niet toe. De enigen die zich hier druk om maken zijn volwassenen, de kinderen boeit het niks. Agressieve acties van voor- en tegenstanders tijdens de intocht is wat het feest verpest. Roetveegpieten zijn een mooi compromis, het klopt met het verhaal dat ze door de schoorsteen komen en kan niet als racistisch worden opgevat, getuige ook het uitblijven van acties bij de NTR intocht van KOZP. Gisteren bij het sinterklaas feest bij mijn schoonvader op zijn werk waren er ook niet blanke roetveegpieten. Wij hebben trouwens geen open haard, bij ons komt hij gewoon door de voordeur, met een loper.

 

Ik kan me wel weer druk maken over het in de ban doen van de film Sint door RTL4. Die bereikt een stuk minder groot publiek en dat zijn de pieten verbrand. Idem dito voor Flodder. Niet geschikt voor kinderen die nog geloven en sowieso een tijdsbeeld, immers uit de jaren 90 voor mensen uit de jaren 90 die zwarte Piet kennen. 

aangepast door Harm1985
Link naar bericht
Delen op andere sites

Verandering is tot daar aan toe, maar het hele verleden willen uitwissen dat vind ik wel echt achterlijk.

In de jaren '80 zat er ook een man met kinderen in een bad in Sesamstraat. Dat kan nu ook niet meer (ook achterlijk, maar dat is een heel andere discussie), maar moeten we dan alles maar uitwissen alsof het nooit is gebeurd?

Dan kunnen we ook alles van WOII wel verbannen, immers, dat was ook geen leuke tijd en nu denken we heel anders over dingen dan toen.

 

Kortom: het mag best veranderen, maar ga niet het verleden proberen te wissen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, Harm1985 zei:

De enigen die zich hier druk om maken zijn volwassenen, de kinderen boeit het niks.

Deze redenatie zie ik constant terugkomen, maar wie heeft dat onderzocht? In 2006-2007 riepen ouders van autistische kinderen tot vervelens toe dat hun kinderen er niet mee overweg konden dat na 5 december de Sint ineens weg was, en die vroegen om een 'uittocht' om hun kinderen zo aan te tonen dat hij écht terug naar Spanje was. Diezelfde autistische kinderen, die hebben nu wel ineens vrede met de aanpassende kleur? Right.

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden, samba-boy zei:

Deze redenatie zie ik constant terugkomen, maar wie heeft dat onderzocht? In 2006-2007 riepen ouders van autistische kinderen tot vervelens toe dat hun kinderen er niet mee overweg konden dat na 5 december de Sint ineens weg was, en die vroegen om een 'uittocht' om hun kinderen zo aan te tonen dat hij écht terug naar Spanje was. Diezelfde autistische kinderen, die hebben nu wel ineens vrede met de aanpassende kleur? Right.

Het is wel zo dat die kleur al een paar jaar langzaam aan het aanpassen is. Eerst een enkele roetveegpiet, al een jaar of 4 terug ofzo? En nu al een stuk meer.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden, Harm1985 zei:

Het blijft een kinderfeest. Mijn kinderen merken niet dat het een roetveegpiet is en het maakt ze ook niet veel uit. Ze krijgen snoep en cadeaus. Persoonlijk heb ik het idee dat de roetveegpiet een stuk minder bedreigend overkomt op de kinderen. Je kunt blijven roepen dat zwarte Piet geen racistische intentie heeft en dat het in feite geen blackface is, immers Piet is zwart door roet, het betreft geen blank persoon die een donker persoon speelt, maar dat doet er niet toe. De enigen die zich hier druk om maken zijn volwassenen, de kinderen boeit het niks. Agressieve acties van voor- en tegenstanders tijdens de intocht is wat het feest verpest. Roetveegpieten zijn een mooi compromis, het klopt met het verhaal dat ze door de schoorsteen komen en kan niet als racistisch worden opgevat, getuige ook het uitblijven van acties bij de NTR intocht van KOZP. Gisteren bij het sinterklaas feest bij mijn schoonvader op zijn werk waren er ook niet blanke roetveegpieten. Wij hebben trouwens geen open haard, bij ons komt hij gewoon door de voordeur, met een loper.

 

Ik kan me wel weer druk maken over het in de ban doen van de film Sint door RTL4. Die bereikt een stuk minder groot publiek en dat zijn de pieten verbrand. Idem dito voor Flodder. Niet geschikt voor kinderen die nog geloven en sowieso een tijdsbeeld, immers uit de jaren 90 voor mensen uit de jaren 90 die zwarte Piet kennen. 

Dat ze die flodder aflevering niet meer uitzenden is natuurlijk wel overdreven, nou mogen ze van mij wel helemaal stoppen met die flodder afleveringen die al meer dan 100 keer zijn herhaalt, en een andere serie gaan uitzenden, maar goed dat is een andere discussie!  

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, wouterplat zei:

Dat ze die flodder aflevering niet meer uitzenden is natuurlijk wel overdreven, nou mogen ze van mij wel helemaal stoppen met die flodder afleveringen die al meer dan 100 keer zijn herhaalt, en een andere serie gaan uitzenden, maar goed dat is een andere discussie!  

Nightrider!!!

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uur geleden, djkoelkast zei:

Het is wel zo dat die kleur al een paar jaar langzaam aan het aanpassen is. Eerst een enkele roetveegpiet, al een jaar of 4 terug ofzo? En nu al een stuk meer.

 

Dat was het oorspronkelijke plan van de NTR, maar door de debiele hoeveelheid clownspieten, stroopwafelpieten, onverwacht en zonder uitleg verdwenen pieten zoals Huispiet (de laatste zwarte piet), is dat gewoon geen keurige gang van zaken. En voor de écht felle tegenstanders is het sowieso niet genoeg: die willen de hele figuur piet zien verdwijnen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het al een aantal keer gezegd en het is precies zoals djkoelkast hierboven al aanhaalde; Een traditie aanpassen is nog te bespreken, maar een traditie uitwissen is een hele grote stap te ver.

 

Maar Nederland is echt heel erg ziek.

Je mag je mening geven, maar als die haaks staat ten opzichte van een groep die het daar niet mee eens is dan heb je het gedaan en krijg je de felle wind van voren.

Die pietendiscussie is daar 1 voorbeeld van, maar er zijn legio voorbeelden te noemen.

Als je meent dat je benadeeld wordt, nou dan ga je toch gewoon staken of hard staan schreeuwen dat je benadeeld wordt en daar een trauma over hebt.

Social Media helpt daar ook aardig bij mee; Het biedt een geweldig platform, je bereikt veel mensen en je kunt lekker anoniem de mensen de huid volschelden en je beklag doen.

 

En bovenstaande wordt steeds en steeds erger.

En ja, als ik het nieuws hoor en zie dan zit ik elke dag met kromme tenen van ongeloof, niet begrijpend waar mensen zich druk over kunnen maken.

Het is gewoon zielig en triest.

 

Maar wat kun je er persoonlijk aan doen?

Niets. Helemaal niets.

Het beste kun je het gewoon negeren en laten gebeuren, maar dat is verdomde moeilijk.

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Kleur etc maakt mij weinig uit, dat ze alle liedjes aan gaan passen tja ik zou zeggen maak wat nieuwe liedjes en gebruik de oudere steeds minder.

Verder in een klein dorp is een roetveeg piet wel erg snel herkenbaar en dan is wat beter schminken wel wat handiger.

Tja en nu is de schimmel ook vervangen door een zwart paard natuurlijk :P, maakt t nog handiger met de liedjes, want die schimmel is al lang met pensioen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uur geleden, wouterplat zei:

Sommige liedjes kun je natuurlijk wel veranderen, zoals liedjes waar de roe in voorkomt, dat is anno 2019 niet meer van toepassing!

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is ... ? wat dan?

 

Of moet alles anders dan? 

 

Ik hoorde laatst al

 

Dag Sinterklaasje, dag, dag, dag, dag, Sint en Piet.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja of Sinterklaasje kom maar binnen met je Piet, want we zingen allemaal blij een lied...

 

Ik weet niet wat ik erger vind in deze context: knecht of piet.

 

Edit:

Áls je al teksten moet veranderen (waar ik geen voorstander van ben) dan moet je ook consequent zijn; Welk kind speelt er tegenwoordig nog met kaatseballen?

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Again; het wordt tegenwoordig met de paplepel ingegoten dat je met alles moet doordrammen. Dat is wel de hele cultuur in NL.

 

Vaak als een prinsje of prinsesje dreint om een snoepje, krijgt hij/zij dat snoepje uiteindelijk ‘om van het gezeur af te zijn’ (als het betreffende kind überhaupt leert naar wie hij/zij moet luisteren omdat het grotendeels bij gesubsidieerde kinderopvangcentra wordt gedumpt en ouders het tegenwoordig over ‘Quality time met de kinderen’ hebben). Als je dat doortrekt denkt het betreffende individu ook op latere leeftijd uiteindelijk altijd zijn/haar zin te krijgen en/of alles naar de eigen hand te kunnen zetten en alles beter te weten, want zo is het aangewend. Nul respect voor autoriteit e.d. Ik kreeg zelf gewoon altijd ‘nee’ en bij doorzeiken een terecht pak voor m’n lazer van m’n eigen ouders of personen waar ik naar had te luisteren. Erg leerzaam, en gelukkig zijn er nog steeds ouders die de verantwoordelijkheid op die manier nemen.

 

Terug naar Sinterklaas in combinatie met bovenstaande; lekker onvolwassen met z’n allen blijven doordrammen over zaken voor niet-volwassenen. Luister gewoon eens naar elkaar, want beide kanten hebben een punt, en kijk eens realistisch naar de goede compromissen die er liggen. Kap verder met dat populisme. Klaar.

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier in de omgeving zijn ramen ingegooid omdat er een ouderwets zwarte pietje voor het raam hing.

Winkeliers worden bedreigd door leveranciers dat ze niet meer leveren als ze nog langer zwarte pietjes op cadeauverpakkingen plakken.

 

Als je met geweld je zin moet doordrammen dan ben ik er snel klaar mee. Ik heb het eerder gezegd: dat het tijdsbeeld verandert ok. Vroeger liep er ook een "spanjaard" mee met het paard van Sinterklaas, die zie je ook niet meer.

Maar doe het gewoon zonder al dat gezeik joh en zéker zonder geweld.

Dit is ook de reden denk ik dat we nog steeds particulier vuurwerk mogen afsteken. Echt niet lekker voor het milieu hoor, echt niet gezond, niet veilig, maar als we het niet meer zouden mogen dan is het hek van de dam.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minutes ago, djkoelkast said:

Dit is ook de reden denk ik dat we nog steeds particulier vuurwerk mogen afsteken. Echt niet lekker voor het milieu hoor, echt niet gezond, niet veilig, maar als we het niet meer zouden mogen dan is het hek van de dam.

Leuk dat je dit noemt ;).

We staan er namelijk niet bij stil dat dit ook bijdraagt aan het stikstofprobleem en dat mede daarom iedereen straks 100 km/uur mag rijden op snelwegen.

En je raadt het al; Er komen nu al verontwaardigde opmerkingen waarom dat voor alle auto's geldt, want "Ik rijd elektrisch, dus waarom ik ook?"

 

Samenvattend: Mensen voelen zich tegenwoordig zeer snel benadeeld en aangesproken en móeten dat kenbaar maken met alle gevolgen van dien en ook als je mensen hun speeltjes afpakt krijg je diezelfde reacties.

 

We zijn met zijn allen bezeten en ziek, heel ziek.

En niet alleen hier, maar overal in de wereld; De mens helpt zichzelf naar de verdoemenis en onze generatie heeft geluk daarvan te mogen "genieten".

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een heel groot deel van het "stikstofprobleem" is stikstof die vanuit het buitenland onze kant op komt waaien en waar wij dus NIETS aan kunnen doen.

CO2 is ook een probleem (zegt men), wat mij betreft mogen er wel strengere regels komen voor het houden van vee. Weg met al dat dieronvriendelijke goedkope kiloknallervlees.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minutes ago, djkoelkast said:

Een heel groot deel van het "stikstofprobleem" is stikstof die vanuit het buitenland onze kant op komt waaien en waar wij dus NIETS aan kunnen doen.

CO2 is ook een probleem (zegt men), wat mij betreft mogen er wel strengere regels komen voor het houden van vee. Weg met al dat dieronvriendelijke goedkope kiloknallervlees.

 

Pas op, straks voelen de boeren zich benadeeld door jouw opmerking ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, RM zei:

Pas op, straks voelen de boeren zich benadeeld door jouw opmerking ;)

Dan komen ze lekker protesteren in mijn voortuin. En daarna de bouw en ten slotte de Teslamobilisten.

Want om een elektrische auto te maken worden er gigantisch veel mensonterende en mileubelastende toeren uitgehaald, ga maar eens na waar kobalt vandaan moet komen. Bovendien veroorzaken elektrische auto's door hun gewicht en dus veel hogere bandenslijtage ook veel meer fijnstof.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die voorbeelden van milieu en vuurwerk e.d. kun je allemaal samenvatten onder de grote noemer: geld / economie. Iedereen weet dat de problemen er zijn maar boeren, winkeliers, particulieren, jij en ik willen geen van allen 'inleveren'. Zolang je rechts-conservatieve regeringen houdt zonder enige vorm van tegengas zal altijd alles moeten wijken voor de vrije marktwerking en persoonlijke verrijking. Alle problematiek en 'linkse hobby's' waaronder milieu worden wegberedeneerd met vage cijfertjes of nieuwe taxen die je moet betalen maar natuurlijk niks helpen ;)

 

Maak je vooral niet te druk zou ik zeggen, heb je alleen jezelf maar mee. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij ons is de Sint gisteren pas geweest, tegelijkertijd met de opa's en oma's en mijn zus en zwager. Gezellige middag gehad, lekker gegeten met zijn allen daarna. Het blijft een leuk feest, een soort sprookje dat de nodige creativiteit vergt. Leuk om te bedenken en on hun ervan te zien genieten. 

 

Om te reageren op enkele stellingen in dit topic; mijn kinderen gaan twee dagen naar de BSO. Daarvoor tot hun 4e naar kinderdagverblijf. BSO is vanaf 15:00, dus dat kost me ongeveer net zoveel als dat het oplevert. Ik werk echter al vier dagen en mijn vrouw drie en nog minder werken is geen optie. Toen ze nog naar het KDV gingen was het sommetje eenvoudig, als ik of mijn vrouw zouden stoppen met werken scheelt dat minimaal 1500 netto, besparing kosten opvang is stukken minder dan verloren inkomen. 

 

Ook op de opvang wordt opgevoed en wij thuis zijn echt niet slap. Herhaaldelijk niet luisteren is straf (geen TV, niet voorlezen voor het slapen gaan, speelgoed tijdelijk weg zetten, etc.). Zeuren wordt niet beloond. Eten gaat zonder gezeur op, anders geen ijsje. Ik ga ook niet continue zeggen dat ze moeten eten, als wij klaar zin en ze hebben geen hap genomen dan gaat het weg en gaan ze met een legere maag naar bed. In de decembermaand mogen ze geen schoen zetten als ze niet lief zijn geweest o.i.d. bij blijft leeg. Sowieso krijgen ze alleen schoen cadeaus, met de cadeaus van opa's en oma's is er genoeg uit te pakken. Ik ga liever een dagje met ze naar de dierentuin of pretpark dan dat ik ze en doos LEGO van 100 euro geef of een PS4. Mijn vrouw werkt in het onderwijs en ziet inderdaad een hoop kinderen die het woord nee niet kennen. Mijn collega's vinden ons ook streng. Toch zijn mijn kinderen elke dag oprecht blij als we thuis komen of ze ophalen van school. Op onze vrije dag besteden weer namelijk ook tijd met ze, spelletje spelen, filmpje kijken, LEGO bouwen, naar de speeltuin of bieb. 

 

Wat het klimaat betreft, ik geloof niet in man made global warming. Laatst was er een item op TV over mensen met klimaat depressie, dat leek wel satire maar was helaas waar. En stikstof? We hebben een bepaalde uitstoot afgesproken dan moet je of kijken of die afspraak zinnig is en eventueel herzien of je eraan houden. Onze buurlanden krijgen ook stikstof van ons,  zoals wij dat van hen krijgen. Feit is wel dat veeteelt het meeste uitstoot,  bijna 50% van het totaal. Het gros daarvan is voor de export, globaal gezien zijn wij het op één na grootste exportland. Dus als we 10 tot 20% minder vlees exporteren dan geeft dat direct 100% ruimte voor meer bouw. Kunnen we eindelijk dat tekort van 300.000 huizen aanvullen zonder dat we een stuk vlees, aardappelen of groente minder hoeven te eten in dit land. Als boeren inderdaad de bevoorrading van de supermarkten de week voor kerst willen blokkeren en zo de kerst van miljoenen mensen verpesten dan is het snel gedaan met de sympathie.

 

Geven en nemen is voor veel mensen een lastig begrip blijkbaar. De minderheid regeert en uit angst voor de publieke opinie waait de overheid met alle winden mee. De overheid moet eens ballen tonen in plaats van alle klagers hun zin te geven. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...