Ga naar inhoud

Digitaliseren van analoge video


Aanbevolen berichten

Die Canopus geeft een viezig beeld, ik weet niet of dit die ene met TBC (eigenlijk meer een framesync) is maar ik zou die nooit gebruiken.

Voor consumentenvideo is DV, als je S-Video gebruikt om te digitaliseren best een goede optie. Maar ik kan me niet voorstellen dat uit een BCN alleen maar composite komt. 

Via composite haal je het beeld analoog door maar 2 draden. Bij S-Video zijn dat er 4. Bij RGB zijn het er 6. (ok, de helft is ground, dus 1, 2 of 3 verschillende videosignalen). Hoe meer hoe beter in dit geval omdat er meer informatie over kan.

 

@Integra kom er maar in, ik kan me niet voorstellen dat BCN alleen maar composite heeft.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 393
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

2 uren geleden, djkoelkast zei:

Die Canopus geeft een viezig beeld, ik weet niet of dit die ene met TBC (eigenlijk meer een framesync) is maar ik zou die nooit gebruiken.

Voor consumentenvideo is DV, als je S-Video gebruikt om te digitaliseren best een goede optie. Maar ik kan me niet voorstellen dat uit een BCN alleen maar composite komt. 

Via composite haal je het beeld analoog door maar 2 draden. Bij S-Video zijn dat er 4. Bij RGB zijn het er 6. (ok, de helft is ground, dus 1, 2 of 3 verschillende videosignalen). Hoe meer hoe beter in dit geval omdat er meer informatie over kan.

 

@Integra kom er maar in, ik kan me niet voorstellen dat BCN alleen maar composite heeft.

BCN is enkel composiet ;)

Net als C-, A-, IVC, QUAD, en vele anderen ;)

 BTW... RGB komt niet voor bij video,   Wél RGsB  (Sync on green)  wat je in SCART tegen kunt komen. Anders dan RGB voor computers (welke eigenlijk 5 zijn wegens H en V sync)
Component is natuurlijk een ander verhaal ;)

En de stelling van beter.... gaan enkel op bij consumenten spullen of bij veelvuldig kopiëren.

 

Zo is een BCN of C-Format met slechts composiet vele malen beter van kwaliteit dan de component Betacam SP.   Maar bij de Beta SP treed minder snel generatie verlies op.

 

De Canopus zou overigens gewoon een keurig beeld moeten geven. Zit een goede chipset in.

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, Minuteman zei:

 

- Is het nou raadzaam om het beeld te capturen met zo een hoog mogelijke kwaliteit (upscalen / verbeteren voor opnemen) of is dat niet nodig, neem een AVI op en bewerk en upscale het later?

- Is DV in de vorm van firewire via de PC een goede of een minder goede manier / kwaliteit dan via een PC capture kaart die composiet ondersteunt.

- Is een capture card zonder audio te combineren met een andere audio card in de PC of is het beter / aan te raden dit gecombineerd binnen te laten komen in bv. Vegas

- Is het capturen van SDI signalen (zeg van een digibeta) wezenlijk anders dan van analoge signalen.

- Kan een digitaal signaal beter of minder goed worden bewerkt/geupscaled ?

- Is het dan handig om eerst van composiet naar SDI te gaan en daarna naar de PC toe ? of beter dan in een keer van composiet naar PC. 

- Er zijn ook capture cards in de vorm van een DVI input. Dit bracht mij op het idee om de BCN en andere bronnen aan mijn Grass Valley Indigo HD te hangen (composiet en SDI, er zijn meerdere ingangen en het is best een knap apparaat) en dat vervolgens via DVI digitaal door te sturen naar de PC met DVI capture. Mijn idee daarbij is om de omzetting naar digitaal door de Indigo te laten doen en het gelijk te upscalen om het al in hoge resolutie op te kunnen nemen. Werkt dat inderdaad zo of niet ? Of toch beter de DV-Firewire gebruiken vanaf de Indigo naar de PC ?

- Het terug opnemen naar de BCN is ook iets wat ik wil gaan doen, zelf tapes maken die ik in de bus kan laten zien die erin staat. Er gaat in principe composiet ook de BCN in maar hoe nauwkeurig moet ik dat signaal aanbieden? Is een sync nodig als ik er bv. een DVD speler als bron aan verbindt aan de BCN ? Kun je anders rechtstreeks vanaf de PC opnemen of misschien ook met de Indigo ertussen ?

 

- Is het nou raadzaam om het beeld te capturen met zo een hoog mogelijke kwaliteit (upscalen / verbeteren voor opnemen) of is dat niet nodig, neem een AVI op en bewerk en upscale het later?

 

Zo hoog mogelijk opnemen is altijd goed. maar upscalen om vervolgens op te nemen is weinig zinvol en kan zelfs averechts uitpakken. De vraag moet eerder zijn, waarom is upscaling gewenst?

 

 

- Is DV in de vorm van firewire via de PC een goede of een minder goede manier / kwaliteit dan via een PC capture kaart die composiet ondersteunt.

 

DV is in principe prima als je naar DVD wil of een filmpje op internet. Maar het is en blijft 8 bit met slechts 25 Mbit. Een goede kaart met composiet kan theoretisch 10 bit uncompressed doen, dat laat véél meer van je oorspronkelijke signaal over en zeker wenselijk wanneer je er nog iets mee wilt doen als editing of zelfs wist voor upscaling.

 

 

- Is een capture card zonder audio te combineren met een andere audio card in de PC of is het beter / aan te raden dit gecombineerd binnen te laten komen in bv. Vegas

 

Dat gaat vaak niet echt goed. Bijna altijd resulteert het in timing fouten waardoor audio en video niet meer gelijk loopt.

 

 

- Is het capturen van SDI signalen (zeg van een digibeta) wezenlijk anders dan van analoge signalen.

 

Ja, er hoeft geen signaal omgezet te worden, dus het kan vele malen goedkoper zonder in te leveren op kwaliteit.

 

 

- Kan een digitaal signaal beter of minder goed worden bewerkt/geupscaled ?

 

Dat maakt in principe niet uit, met de kanttekening dat een computer enkel digitaal kan verwerken. 

 

 

- Is het dan handig om eerst van composiet naar SDI te gaan en daarna naar de PC toe ? of beter dan in een keer van composiet naar PC. 

 

Dat hangt af van de beschikbare apparatuur.... Op welke manier kun je de computer in.....   In principe maakt het voor de kwaliteit niet uit (uitgaande van goede A/D)

 

 

- Er zijn ook capture cards in de vorm van een DVI input. Dit bracht mij op het idee om de BCN en andere bronnen aan mijn Grass Valley Indigo HD te hangen (composiet en SDI, er zijn meerdere ingangen en het is best een knap apparaat) en dat vervolgens via DVI digitaal door te sturen naar de PC met DVI capture. Mijn idee daarbij is om de omzetting naar digitaal door de Indigo te laten doen en het gelijk te upscalen om het al in hoge resolutie op te kunnen nemen. Werkt dat inderdaad zo of niet ? Of toch beter de DV-Firewire gebruiken vanaf de Indigo naar de PC ?

 

DVI doet standaard geen geluid...  maar kan (los van eventuele upscaling) wel een hogere kwaliteit leveren dan DV (gelijk aan HDMI of SDI)

 

 

- Het terug opnemen naar de BCN is ook iets wat ik wil gaan doen, zelf tapes maken die ik in de bus kan laten zien die erin staat. Er gaat in principe composiet ook de BCN in maar hoe nauwkeurig moet ik dat signaal aanbieden? Is een sync nodig als ik er bv. een DVD speler als bron aan verbindt aan de BCN ? Kun je anders rechtstreeks vanaf de PC opnemen of misschien ook met de Indigo ertussen ?

 

Los van zorgen dat de BCN juist is afgeregeld op de bewuste tape....   Het is zo simpel als je denkt:  Composiet in, Audio in en gaan!.... Tenminste, voor de BCN52.   De BCN51 is niet veel moeilijker, maar deze eist een referentie signaal, hier moet ook de op te nemen bron mee gelijk lopen.   De BCN52 kan het geen moer schelen en regelt dat allemaal zelf wel.

Afhankelijk van kaart of converter, is rechtstreeks uit de PC afspelen heel goed mogelijk.

 

 

 

 

Meer vragen? :P

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom je speciaal Vegas wil gebruiken snap ik dan weer niet helemaal.

Je zegt bijvoorbeeld dat die AJA Kona oud is, maar onder Windows 7 draait de software van de Kona gewoon helemaal goed en de kwaliteit van de captures die je daar mee maakt is veel beter dan DV.

En als je ruimte wil besparen kun je kiezen voor ProRes, zit ook in de software van AJA ingebouwd.

Daarna kun je het in een pakket naar keuze verder verwerken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vegas is een voorbeeld. Ik stuitte daar als eerste op toen ik naar software op zoek was, heb het kort geprobeerd en het deed waar ik naar zocht. Premiere heb ik ook naar gekeken maar vond ik te ingewikkeld, bewerken wil ik namelijk niet alleen capture en zo mogelijk verbeteren. 

 

Ik heb 2 AJA Kona kaarten en zal daar nog eens naar kijken. Ik was in de veronderstelling dat het opnemen vanuit de video software waarbij het signaal rechtstreeks binnenkomt, het beste is.  

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, djkoelkast zei:

Waarom je speciaal Vegas wil gebruiken snap ik dan weer niet helemaal.

Je zegt bijvoorbeeld dat die AJA Kona oud is, maar onder Windows 7 draait de software van de Kona gewoon helemaal goed en de kwaliteit van de captures die je daar mee maakt is veel beter dan DV.

En als je ruimte wil besparen kun je kiezen voor ProRes, zit ook in de software van AJA ingebouwd.

Daarna kun je het in een pakket naar keuze verder verwerken.

ProRes is doorgaans wel enkel op Apple computers (Apple staat het niet toe op PC's)

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, Integra zei:

ProRes is doorgaans wel enkel op Apple computers (Apple staat het niet toe op PC's)

Nee hoor, ProRes kun je gewoon onder Windows gebruiken, ik gebruik het heel veel.

Bestanden kun je afspelen in VLC, MPC-HC, bewerken in Premiere, Davinci Resolve en nog veel meer pakketten.

Bovendien zijn er zo veel indelingen in Prores, tot 8K en 4:4:4 subsampling in 12-bit.

 

Eigenlijk is Prores dè codec om te gebruiken voor dit soort dingen als je het niet uncompressed wil opslaan (is ook vaak niet nodig, als je bron 4:2:2 is dan is het raar als je de bestanden dan 4:4:4 opslaat, geeft helemaal geen winst)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_ProRes

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, djkoelkast zei:

Nee hoor, ProRes kun je gewoon onder Windows gebruiken, ik gebruik het heel veel.

Bestanden kun je afspelen in VLC, MPC-HC, bewerken in Premiere, Davinci Resolve en nog veel meer pakketten.

Bovendien zijn er zo veel indelingen in Prores, tot 8K en 4:4:4 subsampling in 12-bit.

 

Eigenlijk is Prores dè codec om te gebruiken voor dit soort dingen als je het niet uncompressed wil opslaan (is ook vaak niet nodig, als je bron 4:2:2 is dan is het raar als je de bestanden dan 4:4:4 opslaat, geeft helemaal geen winst)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_ProRes

 

 

Dan ligt de beperking bij Black Magic en Aja... Daar worden ProRes op de PC niet ondersteund...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik laat mijn 8/9.5/16/35mm filmpjes digitaliseren in 4K ProRes444. 

 

Heb die bestanden nog niet, maar volgens mij is dat voor mijn Mercury Atlas 8 recovery filmpje van 4 minuten (16fps) 128gb...

 

Weet iemand een goede cloud waar grote hoeveelheden (vele tbs) aan data kan worden opgeslagen, met een plan voor 1 persoon? Meeste hebben dat pas bij bedrijven...

 

Ik kan nu wel iets zoals 12tb external raid 1 aanschaffen maar dat gaat nog steeds kapot als hier locaal iets gebeurt...

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, djkoelkast zei:

In de AJA-software kun je gewoon voor ProRes kiezen, ik heb op een AJA-kaart ook in ProRes gecapt met de originele AJA-software onder Windows.

 

Zal mogelijk van de versie afhangen... ik kan het kiezen, maar dan neemt ie niet op.... "Prohibited! Copyright Apple"

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, djkoelkast zei:

Installeer deze codec eens en probeer het dan na een reboot nog eens?

 

https://www.free-codecs.com/download/qt_lite.htm

 

En anders even de laatste versie van de AJA-software

Helaas, dezelfde melding.

Op de Apple werkt het gewoon, alleen wil die bijvoorbeeld geen echte DV files maken.... Wel een soort van, die toch stiekem MOV word en vervolgens niet door de PC (die doorgaans met andere MOV files geen probleem heeft) niet ondersteund word...

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Integra zei:

Helaas, dezelfde melding.

Op de Apple werkt het gewoon, alleen wil die bijvoorbeeld geen echte DV files maken.... Wel een soort van, die toch stiekem MOV word en vervolgens niet door de PC (die doorgaans met andere MOV files geen probleem heeft) niet ondersteund word...

Vreemd, ik kan op de pc ook gewoon DV movjes gebruiken, ik doe niet anders.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
Op 6-2-2020 om 10:54, Scavenger zei:

Nice. Ik zal binnenkort een trial doen met twee tapes. :)

Ik heb een test order gedaan bij Red Mijn Videos met een VCC en een VHS tape. Beide tapes bevatten dezelfde film (Lupin the Third: The Castle of Cagliostro), maar de VCC heeft de Nederlandse nasynchronisatie en de VHS heeft de Engelse Streamline Pictures nasynchronisatie.
 

Ik had de VCC al eens eerder laten digitaliseren ergens anders, maar de kwaliteit was niet goed (instabiele beeld/kleuren en andere problemen). De nieuwe capture is veel beter. TBC maakt een wereld van verschil. De captures zijn in DV formaat.
 

VCC - CNR Video (nieuwe capture)
slAIvs9.png
 

VCC - CNR Video (oude capture, mp4 1,66 GB lol)
z5twgTq.png
 

VHS - Manga
behWt9f.png


*Bonus*
DVD - Manga
dNlf5ar.png
 

Blu-ray - Discotek Media (USA)
cTIL37l.png
 

Over het geluid heb ik gemengde gevoelens. De audio capture van de VHS (Hi-Fi) is goed, maar de VCC audio capture is niet zonder probleem. Het geluid klinkt vrij vroeg in de film opeens "doffer", terwijl de oude capture (met veel clipping) dit probleem niet heeft (zie bijlage). Ik moet nog kijken hoe ik dit probleem ga aanpakken in Audacity.

Op het probleem met de VCC audio na, ben ik tevreden. Zal over een tijdje nog meer VHS tapes naar hen opsturen.

 

VCC_nieuw.wav VCC_oud.aac

aangepast door Scavenger
Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Scavenger zei:

Ik heb een test order gedaan bij Red Mijn Videos met een VCC en een VHS tape. Beide tapes bevatten dezelfde film (Lupin the Third: The Castle of Cagliostro), maar de VCC heeft de Nederlandse nasynchronisatie en de VHS heeft de Engelse Streamline Pictures nasynchronisatie.
 

Ik had de VCC al eens eerder laten digitaliseren ergens anders, maar de kwaliteit was niet goed (instabiele beeld/kleuren en andere problemen). De nieuwe capture is veel beter. TBC maakt een wereld van verschil. De captures zijn in DV formaat.
 

VCC - CNR Video (nieuwe capture)

 

VCC - CNR Video (oude capture, mp4 1,66 GB lol)

 

VHS - Manga
 


*Bonus*
DVD - Manga

 

Blu-ray - Discotek Media (USA)

 

Over het geluid heb ik gemengde gevoelens. De audio capture van de VHS (Hi-Fi) is goed, maar de VCC audio capture is niet zonder probleem. Het geluid klinkt vrij vroeg in de film opeens "doffer", terwijl de oude capture (met veel clipping) dit probleem niet heeft (zie bijlage). Ik moet nog kijken hoe ik dit probleem ga aanpakken in Audacity.

Op het probleem met de VCC audio na, ben ik tevreden. Zal over een tijdje nog meer VHS tapes naar hen opsturen.

De eerlijkheid gebiedt dan ook wel te zeggen, VCC is ook wel echt een kapotmoeilijk videoformaat. Als ik alleen al kijk naar de kwaliteitsverschillen tussen VHS en VCC in de screens hierboven, ik wist dat het veel kon verschillen maar zóveel? Huidskleur wordt gewoon mislukt beige. Maar niks verslaat die Discotek-uitgave, goeiedag zeg _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, samba-boy zei:

De eerlijkheid gebiedt dan ook wel te zeggen, VCC is ook wel echt een kapotmoeilijk videoformaat. Als ik alleen al kijk naar de kwaliteitsverschillen tussen VHS en VCC in de screens hierboven, ik wist dat het veel kon verschillen maar zóveel? Huidskleur wordt gewoon mislukt beige. Maar niks verslaat die Discotek-uitgave, goeiedag zeg _O_

De kwaliteitsverschil komt denk ik vooral vanwege de masters. De VCC stamt uit 1985 en de VHS uit 1996. De VCC is "true" 25fps, terwijl de VHS een NTSC master gebruikt die geïnterpoleerd is naar PAL, dus ghosting (idem voor de DVD).
 

De Blu-ray is een van de mooiere HD presentaties van traditionele animatie. Er is wel wat noise reduction gebruikt, maar gelukkig niet op een destructieve wijze zoals bij de film-grain-hatende Disney. Dezelfde film scan was ook gebruikt voor de Japanse 4K UHD BD (later dit jaar ook in de VS via Discotek), maar de 4K heeft helaas nog veel meer noise reduction.

 

2 uren geleden, djkoelkast zei:

Kan natuurlijk zijn dat de audiokop halverwege vuiler is geworden door de band, ik weet zeker dat als je die band bij een volgende opdracht nog eens meestuurt en dit aangeeft dat ze het nog een keer voor je doen zonder extra kosten ;) 

 

Ik zal dat onthouden voor de volgende keer. :)
 

Eerst even kijken welke tapes ik ga opsturen. Sowieso twee andere retail anime VHS tapes en een opname van The Simpsons S02E19 Lisa's Substitute (Nederlands gesproken).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Altijd fijn als mensen die zoekertjes plaatsen snel duidelijk maken dat je elders moet zijn.

 

Quote

Disclaimer: uw privacy blijft gegarandeerd. Wij bekijken enkel de eerste en laatste 20sec van uw opnames.

 

Nog los van die toch wel heel opmerkelijke belofte zou ik een secuur werkje niet toevertrouwen aan iemand die het niet eens kan opbrengen ervoor te zorgen dat het spatiegebruik in zijn teksten op orde is.

 

Wat ook opvalt bij dergelijke zoekertjes is dat vrijwel nooit vermeld wordt welke 'workflow' gevolgd wordt. Dus welke apparatuur gebruikt wordt en wat er met het signaal in het digitale domein gebeurt... daar heb je het raden naar. Zie ook: digitaliseren van film...

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
45 minuten geleden, Koen zei:

Altijd fijn als mensen die zoekertjes plaatsen snel duidelijk maken dat je elders moet zijn.

 

 

Nog los van die toch wel heel opmerkelijke belofte zou ik een secuur werkje niet toevertrouwen aan iemand die het niet eens kan opbrengen ervoor te zorgen dat het spatiegebruik in zijn teksten op orde is.

 

Wat ook opvalt bij dergelijke zoekertjes is dat vrijwel nooit vermeld wordt welke 'workflow' gevolgd wordt. Dus welke apparatuur gebruikt wordt en wat er met het signaal in het digitale domein gebeurt... daar heb je het raden naar. Zie ook: digitaliseren van film...

 

 

Daar erger ik me ook aan... En als je eens vraagt naar apparatuur o.i.d. krijg je 2 opties:  Wij werken enkel met professionele apparatuur "of" Daar wijden we niet over uit!

Lekker geheimzinnig doen naar potentiële klanten die hun dierbare en onvervangbare materiaal aan je toevertrouwen...

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Koen zei:

Altijd fijn als mensen die zoekertjes plaatsen snel duidelijk maken dat je elders moet zijn.

 

 

Nog los van die toch wel heel opmerkelijke belofte zou ik een secuur werkje niet toevertrouwen aan iemand die het niet eens kan opbrengen ervoor te zorgen dat het spatiegebruik in zijn teksten op orde is.

 

Wat ook opvalt bij dergelijke zoekertjes is dat vrijwel nooit vermeld wordt welke 'workflow' gevolgd wordt. Dus welke apparatuur gebruikt wordt en wat er met het signaal in het digitale domein gebeurt... daar heb je het raden naar. Zie ook: digitaliseren van film...

 

 

Waar is dit dan? Dit lijkt me een amateur en geen bedrijf als het er zo staat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Staat ergens op de zoekertjessite 2dehands.be. Ik kreeg de tekst toevallig onder ogen.

Sowieso heb ik de indruk dat dit soort dingen vaak wordt aangeboden door handige ondernemertjes met een VHS/DVD-combo in de hobbykamer die hun activiteiten in het zwart uitvoeren - en zich dan voor hun zoekertje bedienen van koninklijk meervoud. 😛

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden, Koen zei:

Staat ergens op de zoekertjessite 2dehands.be. Ik kreeg de tekst toevallig onder ogen.

Sowieso heb ik de indruk dat dit soort dingen vaak wordt aangeboden door handige ondernemertjes met een VHS/DVD-combo in de hobbykamer die hun activiteiten in het zwart uitvoeren - en zich dan voor hun zoekertje bedienen van koninklijk meervoud. 😛

Precies de reden waarom ik het niet meer doe.

Ik stel zelf hoge eisen en wil die kwaliteit ook leveren.  Dat kan echter niet voor de prijzen die hobbybob met 0 kwaliteit vraagt en de gemiddelde "klant"  wil zo goedkoop mogelijk omdat die oude tapes toch "kut kwaliteit" zijn (ze weten niet beter.... )   Ik kan er geen droog brood mee verdienen en heb voornamelijk kosten.    
Ik doe het werk nog wel, maar lekker voor mezelf, niet meer als "dienst" 

Oké, dat kost ook, maar dan is het eigen hobby en niet een onrendabel bedrijf.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je niets meer doet dan een band laten lopen en dus geen manuele aanpassingen doorvoert, opnieuw overzet omdat bij nader inzien dingen niet helemaal ok zijn etc. dan vind ik de twaalf euro per band die gevraagd wordt door de man van dat zoekertje waar ik naar verwees nog aardig verdiend. Je kijkt er nauwelijks naar om en laat bijvoorbeeld twee banden per dag lopen (of veel meer als je een aantal parallel-lijnen hebt staan) - zo hark je al snel een paar honderd euro per maand binnen.

 

Maar goed, dat zie ik dus ook bij het handjevol voorbeelden van digitalisatie in opdracht van VRT en VIAA - er is betaald om op een knopje te drukken, niet om alles grondig na te kijken. Krijg je bijvoorbeeld ook digitale bestanden aan enkele tientallen GB's per uur die de volledige looptijd van de band beslaan, ook al is het een band van drie uur die de laatste twee uur leeg is. Zonde omwille van de kostprijs van de digitale opslag en zonde omdat recorders versleten worden met het afspelen van uren band waar niets op staat. Knip bestanden bij voor je ze aflevert, denk je dan - maar goed: ik wéét dat een computer daar bij grote bestanden wel even over doet, en ondertussen zit je een beetje met de duimen te draaien. 't Zijn meestal dat soort momenten waarop ik even een rondje fora doe. 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites
59 minuten geleden, Koen zei:

 

Maar goed, dat zie ik dus ook bij het handjevol voorbeelden van digitalisatie in opdracht van VRT en VIAA - 

Ik weet dat Picturae ook veel gedigitaliseerd heeft voor VIAA...  (ik zelfs thuis)

Daar waren de eisen toch behoorlijk.  Wel altijd volledige tape, dus ook als ie leeg is! (dan wist men zeker dat er verder niets op stond) 

Editen niet toegestaan.
Meer duidelijke eisen betreffende afregeling van signalen.  En als het niet in orde was, moest het opnieuw.

Bij een storing of afwijking volgde er altijd een mail met de vraag waar dit door kwam...       En je had het dan behoorlijk druk als operator met 12 machines tegelijk...  (en dat bij 5,- per tape...  Een tape kon ook een E300 VHS op longplay zijn!)

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah, ik moet toegeven dat ik er niet bij stilgestaan had dat men een band tot het einde gedigitaliseerd wilde hebben, ook als hij leeg kon zijn. Zoals eerder gezegd, ik wil graag geloven dat de betere digitalisatiediensten graag de best mogelijke kwaliteitscontrole willen leveren, maar aan een paar euro per band zou ik vermoeden dat je de klant toch ook moet gaan uitleggen van wat de limieten zijn dat je met zulke bedragen kunt aanbieden. Valt me nog erg mee dat jullie voor het genoemde bedrag kunnen aanleveren! Toch niet echt een vetpot...

 

Is het digitaliseren van professionele dragers eigenlijk niet makkelijker? Geen ervaring mee, maar ik zou denken: meer robuust qua signaal en apparatuur, en hopelijk ook minder kwaliteitsverschil tussen verschillende merken en types recorders, want bij VHS heb je nogal eens dat je zit te kijken/luisteren en denkt: bij deze is facet X beter, maar die andere doet het duidelijk mooier op punt Y... kan je nog een tijdje gaan zitten nadenken. 🙂

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Koen zei:

Is het digitaliseren van professionele dragers eigenlijk niet makkelijker? Geen ervaring mee, maar ik zou denken: meer robuust qua signaal en apparatuur, en hopelijk ook minder kwaliteitsverschil tussen verschillende merken en types recorders, want bij VHS heb je nogal eens dat je zit te kijken/luisteren en denkt: bij deze is facet X beter, maar die andere doet het duidelijk mooier op punt Y... kan je nog een tijdje gaan zitten nadenken. 🙂

Wat bij VHS vooral fout gaat.. .Geen enkele consumenten recorder is afgeregeld op de tapes die er mee opgenomen worden... Dat is bij de pro machines wél het geval. Dat het niet juist afgeregeld is, zorgt dus voor de grote verschillen.
Verder maakt het eigenlijk weinig verschil of je pro systemen of consumenten bandjes draait...  Met dat verschil dat Pro vaak een veel kortere speelduur heeft (dus effectief per dag minder uren digitaal)

Signalen hebben we weinig last van.... Alles gaat door een TBC.

En ja, 5 euro een tape is niet veel... Maar er draaien velen tegelijk... op drukke dagen draaide er 12 VHS, 8 Umatic, 16 Betacam/Digbeta en 4 BCN's...  Hierop zaten dan 4 á 5 operators die samen gemiddeld 40 uur materiaal per uur digitaliseerden...  40 tapes tegelijk!   Door grote massa te draaien kun je de prijs per tape laag houden. Wel werden alleen opdrachten aangenomen van minimaal 1000 tapes, maar meestal ging het om opdrachten van 15.000 tot 250.000 tapes!     Zo ook audio:  16 2 track tapedecks, 8 DAT en 24 cassettes tegelijk (3 operators).  Op film draaiden gemiddeld 4 4K scanners tegelijk. (2 operators)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je gaat je afvragen wie dat materiaal allemaal aanlevert. Zijn er buiten omroepen dan organisaties die dergelijke grote aantallen banden hebben/hadden liggen? Als buitenstaander zou ik denken dat omroepen hun analoge dragers inmiddels wel zo'n beetje omgezet zullen hebben. Dreigt de markt niet een beetje op te drogen?

 

Dat banden en recorders niet ideaal op elkaar zijn afgesteld is een bekend probleem. Ben blij dat ik op een bepaald moment toch gelezen heb dat je de monokop gewoon met een schroevendraaier kunt bijstellen, dat vind ik een groot verschil maken. Alleen niet zo leuk als de opnamerecorder dusdanig uit de pas liep dat het geluid ergens midden in de opname geleidelijk verloopt... heb zo toch al heel wat opnames twee keer laten lopen om dan het begin van de ene en het einde van de andere digitalisatie aan elkaar te zetten. Het houdt je van de straat, zullen we maar zeggen. 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is nog heel veel archief materiaal van omroepen (vooral uit buitenland).

Qua werk kan dat nog jaren dor gaan. We hebben altijd gedacht dat de machines op zouden zijn voor alle tapes gedigitaliseerd zouden zijn....  Machines blijkt geen probleem.... Toen het idee dat de tapes te ver achteruit zouden zijn gegaan... ook dát is niet het probleem. Het werkelijke probleem ligt bij de computers en randapparatuur. Om kwaliteit te handhaven heb je bepaalde spullen nodig... Deze worden niet meer gemaakt! Een deel is niet reparabel wegens niet meer verkrijgbare onderdelen, een ander deel kan niet meer worden gebruikt omdat het niet meer in of aan nieuwere computers kan of niet meer word ondersteund!

 

Naast omroepen zijn er ook heel veel privé archieven van provincie of verenigingen.   

 

Naar schatting zou je nog minimaal 50 jaar nodig hebben om álle tapes en films die overal nog zijn te digitaliseren (en dan hebben we het over digitaliseren op grote schaal, overal waar dit maar mogelijk is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar zeg je weer wat. Ik had wel meegekregen dat digitalisatie-apparatuur voor consumenten niet meer nieuw gemaakt wordt (die Canopussen zoals ik ze heb zijn al lang niet meer nieuw te krijgen, en ik heb wel eens gelezen over mensen die speciaal een PC met XP hebben staan omdat ze een Aja Kona willen gebruiken die latere OS'en niet meer ondersteunen) maar ik wist niet dat het probleem zich ook stelt bij professionele apparatuur! Zijn die een beetje aan de gang te houden als het moet, of zit je daar met een of ander onderdeel dat het equivalent is van videokoppen die niet of slechts met de grootste moeite 'nieuw' te krijgen/te 'refurbishen' zijn?

 

Ook verbaasd dat er toch nog zo veel niet gedigitaliseerd materiaal ligt! Toch een beetje nalatig dat daar niet wat meer achter gezeten wordt. Dat moet je Vlaanderen met het VIAA wel nageven, ik heb de indruk dat daar wel moeite gedaan wordt om diverse organisaties met interessante archieven mee te krijgen... meer dan in Nederland gebeurt, heb ik het idee.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Kona werkt ook onder Win10 hoor :P Wat ondersteuning betreft ligt het grootste probleem vreemd genoeg bij Apple!!!

Er is meer spul verkrijgbaar voor consument dan voor de pro (met bijhorend verschil in kwaliteit)

Video (of audio) koppen zullen geen probleem zijn. Die kun je laten maken (op een aanvraag van ons heeft Sony net de productie gestart om nieuwe koppen te maken voor een bepaalde machine). Dat is niet goedkoop, maar verkrijgbaarheid is dus geen probleem.

Je moet meer denken aan  IC's en geheugenchips... Een TBC gebruikt geheugen. Geheugen is "zovaak" schrijfbaar en daarna houd het op!  Echter, in de meeste gevallen zijn deze chips al lang niet meer verkrijgbaar en worden ook niet gemaakt. Daarnaast dus nog IC's voor sturing en/of signaal verwerking die ook niet meer verkrijgbaar zijn.  Wij waren net op tijd met de BCN52...   Deze heeft een eeprom met software waardoor de TBC gestuurd word en een deel van de kop correctie.  Deze eeproms worden warm en gaan gegarandeerd kapot! We hebben gelukkig uit een nog werkende (wel al flink donker gekleurd) de eeprom kunnen kopieren. En nu kunnen we een verse weer voorzien van die software. Helaas gaan dit soort dingen dus niet altijd... Maar het grootste probleem ligt niet bij de media of de afspeel apparatuur....  Het echte probleem ligt bij goede converters en computers.

 

En waarom er nog zoveel ligt.... Tsja, geld....   Je moet materiaal aanschaffen om het te kunnen digitaliseren (je oude machines zijn of nog dagelijks in gebruik, of versleten) en er moeten mensen betaald worden om het te doen...  
Geld was er meestal niet, dus bleef het spul liggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eeprom moest ik even googelen, behoorlijk indrukwekkend als je zoiets zelf kan programmeren... ben je toch al vrij verregaand bezig om toestellen aan de gang te houden.

 

Je hebt er niet toevallig zicht op wat de situatie is voor D3? 't Is een systeem waar ik alleen met betrekking tot de BBC wat over hoor, meer bepaald omdat men dat daar intensief gebruikt heeft op een moment dat de industrie naar verluidt massaal bezig was met digibeta. Lees nu alarmverhalen over een uitgebreide collectie D3 die nog steeds maar deels gekopieerd zou zijn naar wat anders, en een tekort aan machines/koppen om alles te doen. Zouden ook daarvoor de nodige wisselstukken wel degelijk geproduceerd kunnen worden, als men de buidel maar ver genoeg wilt opentrekken?  

Link naar bericht
Delen op andere sites

D3 is niet echt een probleem... We hebben D3, D5 met D3 option en D5 HD met D3 option machines staan. Zeldzaam zijn ze niet.  Kunnen wel gezeik met elco's hebben (daar is het Panasonic voor)  Koppen zijn nog uit voorraad leverbaar (drum kost wél 6000,- )  We hebben ook al eens een batch gedaan voor de BBC.  Ik maak me bij D3 meer drum om de tapes... Als die van Panasonic zijn (zelfde als JVC)  kleven ze en geven zoveel troep af, dat spelen erg moetlijk word (niet onmodgelijk, maar zeer tijdrovend!) Als ze van Fuji zijn, is er geen enkel probleem!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook weer interessant, bedankt! Zeer duur dus om spelend te houden - ik begrijp dat je de hele trommel moet vervangen en niet zomaar losse kopjes erin kan friemelen? Heb er natuurlijk geen ervaring mee. Wat de verhouding tussen banden van verschillende merken zou zijn weet ik niet. Voor mij ook weer verrassend en teleurstellend dat ook zulke recente banden kleven, je zou toch hopen dat de bedrijven hun les geleerd zouden hebben met bv. die geluidsbanden uit vroegere decennia waarvan sommige toch ook berucht zijn om hun ducktape-achtige kwaliteiten. 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat de tapes gaan kleven feeft enkel te maken met producten die wel of niet gebruikt mochten worden... Zo kon je uit Duitsland Chrome tape krijgen, maar uit Japan beslist niet! Chrome was en is daar verboden om te verwerken in de productie, De "recentere" tapes hebben overigens een andere samenstelling dan de bekende oude klevers.... Echter bleek ook deze niet stabiel te zijn (daar kom je pas jaren later achter)

 

Wat koppen betreft... Bij de meeste machines kun je geen enkel kopje vervangen. Bij bijvoorbeeld de Ampex 1" A en C format en de IVC 1" kan dat wel.. Bij de Sony C-Format kun je de kopschijf vervangen, maar beter is de gehele drum te doen daar deze óók slijt.  Bij de meeste systemen die met cassette werken, moet de gehele upperdrum (en soms de lowerdrum) vervangen worden.

We hebben recent onze VHS'jes aangepakt (JVC SR-S388).  Allemaal nieuwe drums á 659,- ex. werk. Dat kon in ieder geval ruim uit... Deze machines hebben tot nu toe goed geld opgeleverd (zelfs na vervangen van de drums in 32 machines)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tja, als amateur denk ik: toestel stuk, even kijken op de tweedehandsmarkt... voor die 660 euro heb je toch zeker vier toptoestellen. Maar goed, als je industriële hoeveelheden kopieert kan ik me voorstellen dat het handig is om allemaal dezelfde modellen te hebben staan, en als je dan met een bepaald model goede ervaringen hebt (en je alle nodige kennis hebt opgebouwd...) is het misschien minder uitnodigend om je in een avontuur te storten met onbekende varianten. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, Koen zei:

Tja, als amateur denk ik: toestel stuk, even kijken op de tweedehandsmarkt...

Maar nu ga je materiaal voor een ander overzetten.... Hoe garandeer je dan de veiligheid van de tapes van de klant? Machines werden bij ons voor het begin van de dag éérst gecontroleerd en gemeten.  als alles goed was, kon je starten... Was er een of meer niet goed, dan direct vervangen (en deze natuurlijk weer controleren). Met enige regelmaat machines rouleren en de uit de racks genomen machines naar de technische ruimte voor een inspectie en een service beurt.  Daarna weer terug naar de video ruimte in de reserve stelling. Staat een machine langer dan een week in de stelling:  wéér controleren.   

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo had ik het nog niet bekeken! 't Is natuurlijk waar, als er bij mij wat mis loopt heb ik alleen mezelf wat te verwijten en ik ben inmiddels ver het punt voorbij waarop ik me nog druk maak over tv-uitzendingen. Leerzaam draadje!

 

Je brengt me nu wel weer bij een ander onderwerp... ofwel heb ik veel pech met mijn machines; ofwel is bandschade bij spoelen wel degelijk een dingetje waar wel meer apparaten last van hebben. Ik heb het over het probleem (dat je hopelijk niet te vaak tegenkomt!) waarbij je een band terugspoelt en je dan onderaan een gekartelde rand blijkt te hebben. Ben het wel eens tegengekomen bij snelspoelen, maar vooral terugwaarts 'beeldzoeken' is voor dit probleem bij mijn apparaten een risicofactor. Zou je zeggen dat zoiets is uit te sluiten met het soort grondig technisch onderhoud waar je het nu over hebt?

 

En ook: hebben jullie iets achter de hand wanneer een band toch dergelijke schade heeft opgelopen, bijvoorbeeld omdat hij zo is binnengebracht? Bij mijn toestellen leidt dergelijke schade tot sneeuwstormen, voor zover ik begrijp omdat de recorder de sync niet meer kan vinden en vruchteloos begint te zoeken. Zou zoiets op te lossen zijn door een kussentje in elkaar te knutselen waarmee je de band tegen de relevante koppen duwt? En wat zijn dan de relevante koppen... is A/C voldoende, of zou de band ook bij de trommel geholpen moeten worden?

 

Veel vragen weer, ik weet het. 🙂 Niet dat ik van plan ben zoiets meteen zelf in elkaar te zetten... daarvoor zijn de opnames die ik bij de hand heb niet belangrijk genoeg. Maar met de bandenaantallen die jullie verwerken zullen jullie toch af en toe wel eens zo'n band tegenkomen, dus dan ga je je afvragen wat jullie dan doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uren geleden, Koen zei:

Maar met de bandenaantallen die jullie verwerken zullen jullie toch af en toe wel eens zo'n band tegenkomen, dus dan ga je je afvragen wat jullie dan doen.

Dit komen wij een enkele keer tegen....

 

Sowieso is er voor het digitaliseringsproces éérst de visuele controle (tape bekijken en beoordelen) en dan gaat is preventief de oven in. Daarna de cleaner in en dán pas in een speler.  Bij banden met een kartelrand doe je weinig, soms kunnen we 'm walsen en met geluk is het daarna vlak en recht genoeg. Dat walsen gaat doorgaans met behoorlijk succes bij kreukels in de tape.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt weer voor de info, nooit bij stilgestaan dat je een band zou kunnen 'ontkreukelen'.

Poetsen van mijn recorders is dan weer iets dat ik dan toch iets grondiger moet doen, blijkbaar!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...

Vandaag weer op bandenjacht geweest. 2 maanden geleden had ik al een auto vol met voornamelijk Umatic, Betacam SP en Betacam IMX, vandaag was het vooral veel B en C banden. Wat er allemaal opstaat, geen idee en of de banden het nog doen weet ik ook niet maar we gaan het zien. In ieder geval zit er al leuk materiaal tussen (wat zou er op de Cebit tapes staan ??).

 

Dat brengt mij gelijk op het volgende. Het digitaliseren gaat mij nog niet goed af en hoewel ik denk ik alle spullen wel in huis heb wil het maar niet lukken. Vreemde dingen als geen audio via Firewire tot een BlackMagic Declink SDI capture card die niet lekker werkt met de Vegas capture software. Ik weet het, veel oefenen en proberen maar misschien dat jullie nog wat tips hebben.

 

Het lukt wel aardig als ik de BlackMagic MediaExpress gebruik. Ik kan dan bv. 625-50 PAL AVI 10 bit YUV opnemen. Onhandige is dat de Codec van de Windows PC dat dan weer niet kan weergeven (alleen geluid lijkt het) en Vegas ziet het hele geluidsspoor niet helaas, daar heb ik alleen beeld. 8 bit gaat dan wel weer maar daar heb ik van begrepen dat het zonde is als 10 bit ook zou kunnen

 

Ook heb ik Media Composer van Avid geprobeerd, dat gaat wat beter volgens mij maar ik heb niet genoeg RAM om er lekker mee te werken. Nu ben ik een HP Z820 aan het inrichten dus dat hoop ik eerdaags verholpen te hebben.

 

Evengoed, iemand nog tips voor de beginnende digitaliseerdert ? (ik ben het draadje weer opnieuw aan het lezen dus misschien kom ik de gouden tips nog wel tegen)

 

Onderstaande is van de BlackMagic software. Dit werkt wel goed maar ik kan het niet terugkijken met Windows of Vegas. 

 

3b02548f-7eee-4f09-a68d-59ada8601a57.jpg.78912619d84b41517ddf960d81263f6a.jpg

 

Veel B en C materiaal waaronder voetbal uit de jaren 80

 

9CF82EC1-CEF7-4E50-B379-77720624BFDA_1_105_c.thumb.jpeg.6c564c5618fce5bfc5b54f4fa4060338.jpeg

 

In de opslag om uit te gaan zoeken.

 

E171B76B-A5B5-4D39-BF6B-0B0DD9AE9522_1_105_c.thumb.jpeg.fc153c1a0eefcc28b98bc8907a00bbf6.jpeg

 

Ben benieuwd wat erop staat. 

 

D69538DE-77B9-453F-90F8-9A2AA19A0040_1_105_c.thumb.jpeg.14991cb4be0e8c6e881b442a33c8dd11.jpeg

 

Wie weet wat dit voor banden zijn ? Er zit aan een kant een perforatiestrook.

 

B3B2C9BA-19B9-473F-8E18-EF9F3B6FE226_1_105_c.thumb.jpeg.c042775abe4f768f4cd12e54a5604412.jpeg

 

Een foto van mijn rekje thuis. Met de Indigo switcher maak ik het analoge signaal digitaal (SDI en FW) Die werkt overigens goed. 

E5645FAC-934D-4F41-80B2-517A10ACC4E3_1_105_c.thumb.jpeg.540ef60b56160b390c36dd9bfd511188.jpeg

 

 

aangepast door Minuteman
Link naar bericht
Delen op andere sites
54 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Ahhh... sepmag. Zo'n ENORME kwaliteitsverbetering t.o.v. optisch geluid als het van oude film komt! :D

Dat absoluut!  Al kan optisch best goed zijn... hangt nogal af van de manier waarop het is geschreven. Maar met Sepmag weet je gewoon dat het (theoretisch)  top is

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, djkoelkast zei:

 

Ik heb prefotape ook in "gewoon" bandrecordermodel

Die hebben waarschijnlijk de gaatjes in het midden en niet aan de rand.

Deze werden gebruikt op speciale Uhers en Nagra's, gekoppeld aan de camera om zodoende synchroon te kunnen lopen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...