Ga naar inhoud

Reclame spellen


Aanbevolen berichten

Nou hou ik niet van reclame - die sla ik altijd over - maar zijn spellen vind ik wel leuk. Gisteren kon ik via Dosgames het Johnny Walker spel Redalert downloaden. Helaas, bij mij deed hij het niet in DosBox, alleen in de echte DOS. Wel een mooi, intrigerend en moeilijk spel nog; zolang je niet weet wat te doen, natuurlijk.... Op zoek naar een bom met behulp van 6 droids.

Ook Dommelsch heeft een paar spellen, een biljart spel Pool em up, een darts spel Dart em up en een pinball spel Roll em up.

Wie kent er nog meer van dergelijke reclame spellen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 114
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Misschien niet echt commerciële reclame, maar ik speelde vroeger veel RWS Control, een game van Rijkswaterstaat waarbij je in een soort RTS de fileproblematiek moest oplossen door snelwegen te verbreden, vervangen (met zoab :P) en signalering aan te brengen. Was erg moeilijk, daarom niet minder verslavend.

Ik zal dit weekend even een screenshot maken en posten.

Ook herinner ik me van de postbank een kinderspel waarbij je met die leeuw geld moest verdienen zodat je je fiets kon repareren en de race winnen. :P Dat spel zat denk ik bij een Postbank / Easy Blue cd-rom.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik herinner me opeens een erg toffe point & click adventure van vroeger genaamd 'Pater Moeskroen en de Versteende Schapen'. Dit was reclame voor een folksband (Pater Moeskroen) en hun muziek werd gebruikt als soundtrack :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klinkt goed allemaal.

 

De slakkenrace is van Brand, het biermerk, een echt reclamespel dus, alleen kan ik het helaas nog niet vinden in de download. Het andere spel, de batterycheck is meer van de educatieve. Daar waar ik het vandaan heb - effe kijke hoor - ranjnet.nl, staat nog een spel, een echte, het ecospel van Eneco en een aardig flashspel over treinbesturing, nou ja, railverkeersleider heet het, waarin je moet proberen om zo weinig mogelijk vertraging te krijgen in het treinverkeer. Was van de NS, later Prorail. Mooie treinen laten ze rijden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zool en Zool 2 kun je ook als reclamespel beschouwen voor Chupa Chups.

 

 

Zorg Om Het Water was dan niet echt een reclamespel, maar meer een promotiespel vanuit de waterschappen.

 

 

Verder bracht Ford in de jaren '80 en begin jaren '90 een aantal simulators uit waarvan ik deel 1 had.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er was een JoeJoe-breakout game... Dat was ter promotie van JoeJoe, een internetbrowser voor kinderen van de hand van Malmberg (die schoolboeken-uitgeverij). Je had wel zelf al een internetaansluiting nodig, maar deze stalinistische software zorgde ervoor dat je kiddies enkel binnen de muren van een kleine kut-interface konden surfen. Ik geloof dat je daar gewoon 80 of 90 gulden PER JAAR voor moest dokken, ging echt nergens over. Heb het CD-rommetje nog steeds, maar de internetsite werkte nooit. Waarom? Toen ik 'm destijds probeerde hadden we geen internet. Toen ik 'm recentelijk probeerde bleek de link hartstikke dood.

 

Maar 't spelletje was leuk :')

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er was een JoeJoe-breakout game... Dat was ter promotie van JoeJoe, een internetbrowser voor kinderen van de hand van Malmberg (die schoolboeken-uitgeverij). Je had wel zelf al een internetaansluiting nodig, maar deze stalinistische software zorgde ervoor dat je kiddies enkel binnen de muren van een kleine kut-interface konden surfen. Ik geloof dat je daar gewoon 80 of 90 gulden PER JAAR voor moest dokken, ging echt nergens over. Heb het CD-rommetje nog steeds, maar de internetsite werkte nooit. Waarom? Toen ik 'm destijds probeerde hadden we geen internet. Toen ik 'm recentelijk probeerde bleek de link hartstikke dood.

 

Maar 't spelletje was leuk :')

 

De wayback machine (archive.org) helpt je met dode links en speurt de website heel vaak op uit het verleden.

 

Ik heb nog niets over de JoeJoe-breakout game kunnen vinden dus ik hoop dat je slaagt in je volgende poging.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik herinner me opeens een erg toffe point & click adventure van vroeger genaamd 'Pater Moeskroen en de Versteende Schapen'. Dit was reclame voor een folksband (Pater Moeskroen) en hun muziek werd gebruikt als soundtrack :P

 

Ook naar deze ben ik op zoek gegaan en heb met hulp van archive.org de oude site op kunnen sporen. Helaas, het spel is verdwenen.

 

Wie heeft het spel liggen? Interessant genoeg voor mij omdat het een nederlands point en click spel is (als het OOIT is uitgegeven)!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zool en Zool 2 kun je ook als reclamespel beschouwen voor Chupa Chups.

 

Zorg Om Het Water was dan niet echt een reclamespel, maar meer een promotiespel vanuit de waterschappen.

 

Verder bracht Ford in de jaren '80 en begin jaren '90 een aantal simulators uit waarvan ik deel 1 had.

 

Zool en Zool 2 heb ik gevonden.

Zorg om het water is of was inderdaad een educatief spel. Daar hebben we het in het verleden ook over gehad, maar in welk topic weet ik niet meer.

Ford blijkt een aantal jaren een simulator te hebben uitgebracht, ik heb er 4 gevonden. 

 

Wat weten jullie veel! Mijn kennis wordt weer opgebouwd. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh er zijn trouwens ook nog spellen die gewoon gesponsord waren of waar sprake is van Product Placement:

 

James Pond 2 (Pengiun Biscuits) de pingiuns van de koekjes zijn in het spel verwerkt

James Pond 2 (Bassett's Licorice Allsorts) de mascotte Bertie Bassett speelt in het spel mee (is wel verwijderd in een aantal versies)

Superfrog (Lucozade limonade) flesjes geven power-ups en het merk is verwerkt in de intro en in het plot van het spel

Pushover en One Step Beyond, van dezelfde ontwikkelaar hadden Colin Curly van Quaver en het Quaver-logo in het spel verwerkt

Cool Spot (7up)

Pikmin op de Gamecube heeft Duracellbatterijen en 7-up dopjes 

 

En nog een echt sponsorspel met tanden en tandpasta:

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Wie heeft het spel liggen? Interessant genoeg voor mij omdat het een nederlands point en click spel is (als het OOIT is uitgegeven)!

Ik weet niet zeker óf de game ooit af is gemaakt en is uitgegeven, maar ik heb ergens thuis een PC Consument CD'tje liggen dat bij het blad kwam, daar staat de Demo-versie op.

ik zal hem eens opzoeken :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

De CD-rom van JoeJoe lag toen ik dat schreef gewoon 1 meter van me af op mijn kamer. Ik weet het, rommelzooi hier :P Binnenkort eens opstarten en wat screenshots voor jullie draaien ;)

 

Beetje irrelevant maar wel erg benieuwd naar; van het Sinterklaas Journaal (ja, echt) was ooit op de website een online game te vinden rondom 'het openen van de kluis'. De verhaallijn dat jaar was dat er een kluis in het Pietenhuis was ingebouwd zodat alle cadeaus goed beveiligd waren. Maar ofcourse raakten ze de cijfercode kwijt enzovoort :') Dat onlinespelletje had een geweldig liedje onder het spel zitten, met de tekst (ik zal het nooit meer helemaal vergeten);

 

Ja een kluis

Die zit op slot

Ja een kluis

Gaat nooit kapot

Ja een kluis blijft altijd staan waar die staan

(...Iets met 'je moet de goede code doen'?)

Voor die open gaat

_O_ _O_ _O_ Of iemand me nou aan dat spel + liedje of dat liedje kan helpen (het was echt een liedje, had een intro, een couplet, refrein en een slot), daar zoek ik al jaaaaren naar. :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb eens gewerkt voor een callcenter waar er beperkt internet was (via dubbele ISDN) op een aantal werkstations. Je kon dan op een heel klein gedeelte van het internet komen.

Daaronder de site van PTT Post en daar stond een spelletje op met quizvragen en een toren waar je dan steeds hogerop moest.

Dat heb ik zo vaak kunnen spelen dat ik er een spellenpakket mee heb gewonnen _O- 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet zeker óf de game ooit af is gemaakt en is uitgegeven, maar ik heb ergens thuis een PC Consument CD'tje liggen dat bij het blad kwam, daar staat de Demo-versie op.

ik zal hem eens opzoeken :P

 

Ahh, dat zou mooi zijn. Heb je enig idee op welke PC Consument CD? Welk jaar? Dan kan ik meezoeken, want het schijnt dat wij hier ook een aantal hebben liggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik herinner me ook een CD-ROM van destijds de Postbank, waarmee je als Postbank-leeuw (volgens mij had ie een voornaam) mee moest doen aan een fietswedstrijd. Maar om daar te komen, moest je eerst je fiets repareren zodat je snel genoeg was om te kunnen winnen. Het spel was onderdeel van zo'n girotel-achtige cd-rom uit die tijd. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

@ Deemster.

 

En? Al wat gevonden?

 

Tussen onze PC Consumenten dingesen niks. Maar ik heb wel iets nieuws: Het spel is nooit op Internet gezet en runt op vroegere Windows.

 

Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.

 

Het goede nieuws is dat ik contact met de makers van het spel heb gehad en dat ik de demo heb kunnen downloaden en spelen in Win95.

 

post-598-0-10500000-1449603822_thumb.jpg

 

Hij staat op de PC consument CDROM nr2 van maart 1999.

 

Het slechte nieuws is dat hij niet werkt in XP en verdere Windows en ook niet in Dosbox.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is vanwege de hardware dat de demo het niet doet. Sander schrijft:

 

... door wat DOS hacks die erin zitten om de soundblaster destijds aan de gang te krijgen en om timingproblemen tegen te gaan.

 

VirtualBox zal het ook niet doen, de hardware - geen echte soundblaster in mijn XP - is dezelfde.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is vanwege de hardware dat de demo het niet doet. Sander schrijft:

 

... door wat DOS hacks die erin zitten om de soundblaster destijds aan de gang te krijgen en om timingproblemen tegen te gaan.

 

VirtualBox zal het ook niet doen, de hardware - geen echte soundblaster in mijn XP - is dezelfde.

 

Virtualbox emuleert Soundblaster als ik het goed heb, dus je zou het kunnen proberen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik meen me ook nog een kameleon spel te herinneren dat je bij een pot pindakaas kreeg. Was geen geweldig spel, toch vrij veel gespeeld. 

 

ff gegoogled, blijkbaar was het een aangepaste versie van grachtenracer van davilex.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

Bij het doorzoeken van oude commodore diskettes op de aangesloten c128 kwam ik dmv een LOAD"$",8 en daarna een LIST de naam tegen van een Pepsi Pac Man spel. Ha, dacht ik, reclame! daarbij doelend op dit topic. Alleen kreeg ik het nog niet aan de gang door een read error. Daarom vandaag maar opzoek gegaan naar een diskimage. Niets te vinden onder die naam. Wel kwam ik terecht op een commodore forum waarin dit spel beschreven werd als een pacman clone met als titel Mad Mix Pepsi Challenge. Dat zocht beter.

Dit spel is er voor de Amstrad CPC, de Commodore 64/128, de MSX, de ZX Spectrum, de Atari ST en de PC.

Uit een beschrijving op old-games.com:

Mad Mix from Spanish developer Topo Soft was released as The Pepsi Challenge in the UK, although there isn't anything related to Pepsi in the game. It's a Pac-Man clone, but there are some, err, 'alternative' power-ups, such as transforming you into a hippopotamus, allowing you to crush ghosts. There are also tiles and barriers which force you to travel in one way only, and runways which turn you into a jet fighter and let you shoot at the ghosts!

 

Inderdaad heeft de originele spaanse DOS versie niets met Pepsi te maken, maar de C64/C128 wel degelijk, wat achteraf een re-release van U.S.Gold blijkt te zijn. Gesponsord door Pepsi?

 

post-598-0-86986000-1471949897_thumb.gif

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Via het DOS forum vond ik nog een reclame spel.

 

tony-and-friends-in-kellogg.jpg.a3f99c7638c58f0230856b0b0eb32fd2.jpg

 

Inderdaad, het gaat over Kellogg's spul. In Duitsland uitgegeven en daarom in het duits.

 

Op de Old-games site schrijft men hierover:

 

Tony and Friends in Kellogg's Land is a decent clone of Super Mario Brothers starring cartoon characters that populate the covers of Kellogg's cereal boxes. You play Tony the tiger who must journey across Kellogg's lands to meet some friends. Similar to Mario, you will collect coins and other bonus items, and stomp on enemy creatures to get rid of them.

 

Eerder schreef ik dat Red Alert niet werkt bij mij, maar het doet 't wel na nog eens een keertje proberen! Ik moest alleen een beetje geduld hebben.

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
On 11/10/2015 at 2:39 AM, samba-boy said:

 

De CD-rom van JoeJoe lag toen ik dat schreef gewoon 1 meter van me af op mijn kamer. Ik weet het, rommelzooi hier :P

Binnenkort eens opstarten en wat screenshots voor jullie draaien

 

 

joejoe.jpg.db4965877f7eb37cd6f0f56489eababe.jpg

 

Ok, ben nog steeds benieuwd naar die CD. Ik heb ook wat gevonden over JoeJoe.

 

Nu denk ik dat het JoeJoe breakout spel waarschijnlijk een link naar het spel zelf was. Zoals je hier kunt lezen:


https://www.security.nl/posting/1763/Nieuwe+veilige+kindersite

 

en bij Malmberg zelf:

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2001/01/18/B102.htm

 

De JoeJoe homepage is inderdaad in archive.org te zien, maar niet echt verder.

 

Nieuwe users, nieuwe reacties graag! Er bestaan vast wel meer spellen dan hier al vermeld.

 

 

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
On 10/27/2017 at 1:04 AM, samba-boy said:

Also, dat muurkraker-spelletje is me een portie gemeen _O- 

Bedankt voor het posten. Het spel muurkraker / breakout/arkanoid staat inderdaad -weliswaar 'geskrambled'- op de cd. De cd nodigt uit voor een nieuw topic over retro browsers. Ik heb er eens eentje in DOS geprobeerd. Arachne ofzo.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de juiste zoekopdracht intikt is het eigenlijk best wel gemakkelijk om meer reclamespellen te vinden, zoals Pushover. Die staafjes zijn, denk ik, hondekoekjesachtige.

 

Push-Over (ook wel Pushover) is een computerspel dat werd ontwikkeld door Red Rat Software en uitgegeven door Ocean Software. Het spel kwam in 1992 uit voor verschillende platforms, voor Amiga, Atari ST, DOS en SNES. De speler speelt in dit spel een mier en moet allerlei dominostenen laten vallen.

 

Ik zat vast in het derde level:

 

pushover.jpg.c5f6af842808239a5a515b1196650dd5.jpg

 

YouTube bracht uitkomst. Hè, hè, ja, ja, hij rolt terug! Vind dat maar eens uit...

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Keetie zei:

Als je de juiste zoekopdracht intikt is het eigenlijk best wel gemakkelijk om meer reclamespellen te vinden, zoals Pushover. Die staafjes zijn, denk ik, hondekoekjesachtige.

 

Push-Over (ook wel Pushover) is een computerspel dat werd ontwikkeld door Red Rat Software en uitgegeven door Ocean Software. Het spel kwam in 1992 uit voor verschillende platforms, voor Amiga, Atari ST, DOS en SNES. De speler speelt in dit spel een mier en moet allerlei dominostenen laten vallen.

 

Ik zat vast in het derde level:

 

pushover.jpg.c5f6af842808239a5a515b1196650dd5.jpg

 

YouTube bracht uitkomst. Hè, hè, ja, ja, hij rolt terug! Vind dat maar eens uit...

 

Dit spel hebben we nog gespeeld op de Retro Gamedag. Overigens is er een uitlegscherm dat je vertelt welke blokken wat doen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

RWS Control is een spel uit 1998 dat werd aangeboden door Rijkswaterstaat op een gratis cd-rom. Het werd ontwikkeld door VESC en ik kwam destijds in bezit van het spel op een evenement rondom het 200 jarig bestaan van RWS op een plein in Delft. Ik wilde dit spel al heel lang eens aandacht geven en vanavond is het zover. :P 

 

Door de jaren heen was ik het spel kwijtgeraakt, maar in 2011 nam ik contact op met VESC (het bedrijf bestond en bestaat nog steeds) met de vraag of zij het spel nog hadden liggen. En de directeur was zo aardig om mij een exemplaar te sturen aangezien ze er nog een paar hadden liggen in het archief. Echt tof van VESC!

 

Hieronder volgt een sfeerimpressie van het spel. 

 

Cover art (digipack met boekje)

 

IMG_20180109_215442.thumb.jpg.e3bf00622d01bfac528a116ff82085f6.jpg

 

IMG_20180109_220619.thumb.jpg.fd0878bbf5887775826fb656020e7381.jpg

 

 

In-game screenshots:

 

Speluitleg:

 

5a5532fc5f9b5_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_44_06.png.19656c1be397977474d4e6e8d2bd1bca.png

 

5a5532fbb4301_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_44_37.png.6cf2f134ee18aef4ef00a921da46fbf4.png

 

Menu:

 

5a5532fb21cc6_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_44_58.png.afb0e9b5069dd2bad6c205c410843567.png

 

Tutorial: "Een weg"

 

5a5532fa85c99_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_45_16.png.2ad5aad4f252af505091a70e91d3aa4a.png

 

5a5532f9df552_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_45_51.png.aa0a1865e8145a52f1a9c7116b021b4a.png

 

5a5532f92b069_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_46_06.png.0710ae07f7696c81f309e42a705d19e1.png

 

5a5532f8907f1_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_46_55.png.da11e9610bb1e106f4d3150624cb423e.png

 

5a5532f7d0494_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_47_18.png.ea652e5a9920bf47f177706aca48f081.png

 

5a5532f72fd4a_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_48_48.png.a6ff98d44bb9e447ff03b4117f479785.png

 

5a5532f68d072_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_49_22.png.f0ccc08741628b6201257c32c85ae8e1.png

 

5a5532f5d17c9_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_49_48.png.68fff1b7462ba0413f61f6fc5a53e31a.png

 

Ingezoomd (die pixels zijn auto's :')):

 

5a5532f53877a_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_50_29.png.143ec2dd0c37b503e72e4de9ec0b30cc.png

 

3D door de (spook)stad rijden:

 

5a5532f48331d_VirtualBox_Windows98_09_01_2018_21_51_45.png.51b62364a1a7ff08f240dd57d96c42b0.png

 

Muziek:

 

Track 1.mp3 (menu)

Track 2.mp3 (in game)

Track 3.mp3 (in game)

Track 4.mp3 (in game)

 

CD image (ISO):

 

http://www5.zippyshare.com/v/5AOavbMG/file.html (met toestemming van VESC)

 

Ervaring:

Ik vond dit destijds een erg vermakelijk spel waar je veel tijd aan kwijt kon zijn, omdat het aanleggen van de wegen veel tijd in beslag nam (je moest veel wachten). Het voelt goed om wegen te bouwen en met tientallen miljoenen te smijten om goed doorstroombare verkeersaderen te maken. En ZOAB-asfalt aanleggen is schrikbarend duur maar vaak handig omdat dat minder onderhoud nodig heeft. Daarnaast zitten er 3 scenario's in het spel die zeer uitdagend zijn. Ik heb het eerste of tweede scenario volgens mij nooit gehaald zelfs, volgens mij kreeg je gewoon niet voldoende tijd en budget om bepaalde wegen aan te leggen. Het was in elk geval pittig. Voor die tijd was een dergelijke rts-game met deze graphics vrij indrukwekkend weet ik nog wel. Natuurlijk waren er in 1998 al veel betere games uitgekomen, maar toch was dit een aangenaam gratis cadeautje. Het door je eigen stad rijden in 3D overtreft SimCopter nauwelijks, maar toch doe je het altijd eventjes voor de fun. :P De soundtrack is objectief gezien vrij pover, maar toch heb ik er in de jaren een zwak voor ontwikkeld. Wat nostalgie met je doet... ;) 

 

Ik probeer binnenkort nog om via een VM met Windows 98 om de boel te capturen en op Youtube te plaatsen, dit lukte mij tot op heden nog niet met succes.

aangepast door Hinse
cd image (iso) toegevoegd
Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor een gratis product en de tijd waarin het is gemaakt oogt het bovengemiddeld goed :)

Gezien de technologische mogelijkheden toonde een spel als stunts qua 3D driving vergelijkbare graphics, en ook de populaire '3D toppers' uit die periode zoals Tomb Raider waren echt niet veel minder blokkerig. Qua rts genre ziet dit er ook al uit als een vooruitgang t.o.v. het klassieke Sim City alleen al omdat het niet volledig topdown view is maar net met een schuine invalshoek, waardoor het voor het oog ook net net iets meer diepgang geeft. De bouwopties / speelmogelijkheden zullen alleen ongetwijfeld een stuk beperkter zijn ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...