Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik verzamel al een tijdje retro games en alles wat daarmee te maken heeft, alleen ik merk de afgelopen jaren dat deze hobby steeds duurder wordt. Bij bepaalde zogenaamde retro winkels betaal je zelfs €50 of meer voor de standaard witte gameboy waar er miljoenen van gemaakt zijn.

Koningsdag is voor velen vaak een kans om goedkoop hun collectie uit te breiden. Helaas vergeet ik dat meestal of heb ik op dat moment geen geld. Maar nu probeer ik dus wat geld te sparen voor koningsdag eind volgende maand, alleen weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik naar toe moet gaan. Ik wil niet mijn tijd verdoen in een plaats waar niemand wat interessants verkoopt qua retro games.

Ik woon in de buurt van Alphen a/d Rijn en Leiden, en ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die een goede plaats weten om naar toe te gaan, wat niet te ver weg is. Ik heb geen auto en reis dus met het openbaar vervoer. Ook is het misschien handig om te weten wanneer ik teveel betaal voor iets, of wanneer iets goedkoop is. Dus als mensen daar advies over hebben is dat ook zeer welkom.

Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Ben nog een beetje een newbie als het aankomt op rommelmarkten.

aangepast door Bridgeman
Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op Retroforum!

Het probleem is dat men opeens denkt dat alles iets waard is, omdat het oud is. Dat is natuurlijk bullshit, maar zie het maar eens te krijgen voor een redelijke prijs.

Het volgende probleem is dat je op de rommelmarkt niet zeker weet of iets het wel doet en de verkoper zie je waarschijnlijk nooit meer, dus dat telt ook mee. Bij een retro gameshop kunt je reklameren en daarom is het product ook duurder. Bovendien hebben zij vaak personeel, moeten BTW en inkomstenbelasting afdragen en moeten ze zelf ook nog wat verdienen. Bovendien zullen die ook voor een gedeelte troep hebben die niet werkt, moet ook worden afgeschreven.

Dan nog worden er belachelijke prijzen gevraagd natuurlijk, ben ik helemaal met je eens. Zeker door zogenaamde verzamelaars die gewoon alle partijen voor zowat niks opkopen en het dan in hun gameshop voor het 300-voudige verkopen.

Hoe meer mensen dit doen hoe meer mensen gaan denken dat spullen zo veel waard zijn. Kocht je in 2005 nog een Saturn in doos voor 40-50 euro moet je daar nu zo 120-150 voor neerleggen.

Gameshops graven hun eigen graf, op rommelmarkten vind je steeds minder. Het is vooral goed zoeken en kleine beetjes kopen en vooral mazzel hebben.

Waar de rommelmarkten zijn kun je meestal wel op gemeentekalenders vinden, op de sites van gemeentes.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook een grote hekel aan die zogenaamde "verzamelaars" die in bulk spul opkopen en tegen woekerprijzen doorverkopen. En dan nog vol trots hun nieuwe aanwinsten laten zien. Helaas zitten er enkele van die opkopers bij ons in de buurt. Je moet gewoon geluk hebben. Ook zij kunnen niet overal tegelijk zijn dus als je geluk hebt vindt je nog leuke dingen. Wordt wel lastig aangezien die verkopers tegenwoordig ook andere de deur uitsturen om tegen betaling spul op te kopen.

Probeet zoveel mogelijk te ruilen en te kopen van echte verzamelaars die gewoon normale prijzen vragen of zelf gewoon ruilen zonder zich bezig te houden met de "waarde" van hun spullen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt ook verzamelaars die onderling wel verkopen of ruilen, dat heb ik eens aan de hand gehad.

Mijn spul wilde 'ie dan of niet hebben of echt belachelijk weinig voor geven, zijn spul moest ik dan de volle retailwaarde voor betalen die je ook in een gameshop zou moeten betalen. Dat doe je onderling toch niet? Dan ruil je wat, of met een beetje bijbetaling aan 1 kant.

Ik heb die deal ook helemaal afgeketst, want zo werk ik niet graag. Mijn collectie bestaat vooral uit dingen die ik voor een echt leuk prijsje heb weten te vinden.

Al heb ik me laten verleiden tot het aankopen van de volledige Turrican Anthology 4-cd box (limited edition, genummerd en gesigneerd door de maker) voor $99, maar die komt rechtstreeks van de maker, 10% gaat naar charity en het zijn de aller allerlaatste die ooit gemaakt zijn :D Nou, vooruit dan, omdat ik morgen jarig ben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook een grote hekel aan die zogenaamde "verzamelaars" die in bulk spul opkopen en tegen woekerprijzen doorverkopen. En dan nog vol trots hun nieuwe aanwinsten laten zien. Helaas zitten er enkele van die opkopers bij ons in de buurt. Je moet gewoon geluk hebben. Ook zij kunnen niet overal tegelijk zijn dus als je geluk hebt vindt je nog leuke dingen. Wordt wel lastig aangezien die verkopers tegenwoordig ook andere de deur uitsturen om tegen betaling spul op te kopen.

Probeet zoveel mogelijk te ruilen en te kopen van echte verzamelaars die gewoon normale prijzen vragen of zelf gewoon ruilen zonder zich bezig te houden met de "waarde" van hun spullen.

Ik word daar echt ziek van. Tegenwoordig is het een soort van hype om retro games te verzamelen. Iedereen wil het hebben en iedereen maakt er YouTube filmpjes over. Voor een groot deel vanwege de AVGN. Ik vind de AVGN en Cinemassacre filmpjes erg tof, alleen het is wel jammer dat deze hobby daardoor nu een "business" is geworden.

Vooral NES games zijn tegenwoordig duur. Zelfs voor de Mario / Duck Hunt cartridge zie je soms dat mensen 10 euro of meer vragen, terwijl die cartridge geen rochel waard is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...