Ga naar inhoud

2view bekijken


Aanbevolen berichten

Van de week heb ik weer eens een VHS videoband bekeken, zo'n echte dikke band, met een film erop. Dat was even wennen na zo'n lange tijd. Minder helder beeld, wel een goed geluid, maar op pauze zetten nee, niet echt, eventjes, dan gaat de film vanzelf verder.

Dat deed me denken aan het begin van de videobanden.

Volgens de wiki werd de eerste VHS-videorecorder in september 1976 geïntroduceerd door JVC. Andere formaten volgden zoals Betamax van Sony en Video 2000 van Philips. VHS werd uiteindelijk de algemeen geaccepteerde norm na een formaatoorlog.

Net zoals alle nieuwe dingen waren de videobanden duur. Bij aankoop van een videorecorder (kosten ruim 2000 gulden) kon je ze echter goedkoper kopen, 3 banden voor 100 gulden was zo'n aanbod. De introductie van de videorecorder bracht de opkomst van de videotheek met zich mee, maar ook huren was duur en daarom leek het een koopje (hoewel op oude fora vermeld wordt dat deze banden 10 of 15 gulden kostten), toen er 2view uitkwam: 2x een film kijken en daarna werd de band leeggemaakt.

post-598-0-17070200-1395605585.gif

De 2ViewVideo was te koop met zes titels:

1. Runaway Bride,

2. Instinct,

3. Third Miracle,

4. Keeping the Faith,

5. Shanghai Noon en

6. Coyote Ugly,

waarvan we er 5 op de plank hebben staan, de 6e niet.

Natuurlijk wel zonde om zo'n film te laten wissen, daar moest iets op te verzinnen zijn ...

En inderdaad, het systeem werd een dag later al gekraakt met behulp van een simpele paperclip en een stukje plakband.

De paperclip moest in een gat gestoken worden en met een plakbandje vastgezet, hierdoor werd het wissysteem gedeactiveerd. Bij het gat stond zelfs een pijltje.

Dat pijltje klopt, maar dat wijst naar de plek waarop staat hoeveel keer de band nog afgespeeld kan worden ...

Wat was het geheim?

Hier een gewone videoband:

post-598-0-17837500-1395605698.jpg

Hier een 2view videoband, geleend van de verdwenen hacked2view site.

post-598-0-52600700-1395605771.jpg

1. De magneet! Die het onvermijdelijke zou doen, het wissen van de gegevens.

2. Het schakelbakje wat door spelen/spoelen 'in het volgende compartiment' valt.

3. Deze 'sensor' voelt dat de band afgespeeld wordt en geeft de opdracht aan de schakelbak om in de volgende 'versnelling' te schieten. Waardoor nog maar 1 keer de band te bekijken is.

Het openen van de 2view band was niet een kwestie van een schroevendraaier. De band was vastgezet met 'dead bolts' , schroeven zonder gleuf. Ook het uitboren ging niet. Man heeft deze schroeven eruit gesoldeerd en er echte ingezet. Daarna was verwijderen van de magneet een kinderklusje... ;) Wij (ik dus) kunnen de banden nog steeds weer bekijken ...

post-598-0-40429500-1395605869.gif post-598-0-19493800-1395605905.gif

In september 1995 werd een nieuwe standaard beklonken: de dvd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Shit, you beat me to it :D Al vorig jaar wilde ik hier een topic aan wijden nadat ik over deze videobanden las op Wikipedia, maar gek genoeg nooit aan toegekomen. Erg interessant hoe dat destijds faliekant de mist inging, een beetje zoals de kras en win-voetbalplaatjes van Smiths uit 1996, waar maar een paar verschillende variaties van gedrukt bleken en na een paar dagen de hele database door een kleine groep op internet was gezet en iedereen gratis geld kon verdienen (maar nu hebben we het over iets heel anders). Deze tapes zijn overig afkomstig uit 2001, dus wel al echt een beetje richting het einde van de looptijd voor VHS. De rest klopt wel van wat je zegt. :)

Overigens wel de eerste keer dat ik foto's bij het geheel zie, dus props daarvoor :D

PS: voor ik het vergeet te zeggen; zo'n magneetje zou na twee keer voorbij ongeveer twee derde van de film te zijn gegaan (waarbij op dat moment op het scherm onderin beeld het logo van Now showing Entertainment zou verschijnen, zoals ook op de achterkant van Keeties scan uitgelegd staat) de gegevens op de tape wissen. Voor wie nu denkt 'Ja crap, dan heb je wel een lege tape over maar dan zit er een magneet tegen dus iedere opname vernaggelt hij toch wel weer', niet dus: wanneer je na de tweede keer de band helemaal terugspoelt gaat de magneet als het ware in een definitieve ruststand.

Wat me dan weer wel zorgen baart is, laten we wel wezen, het feit dat je een fucking magneet in je videorecorder propt met zo'n band. _O-

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat me dan weer wel zorgen baart is, laten we wel wezen, het feit dat je een fucking magneet in je videorecorder propt met zo'n band. _O-

Dat was inderdaad de reden waarom mijn man de magneet totaal verwijderd had.

Ook dachten we dat er wel meer films zouden volgen en daarom had hij extra schroefjes aangeschaft en in een doosje bewaard.

post-598-0-34023500-1395670031.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...