Ga naar inhoud

Retro evenementen en de invloed van commercie


Aanbevolen berichten

Waarschuwing controversieel topic.

 

Retro evenementen en de invloed van commercie.

Wat me opvalt na wat speuren is dat de retro game experience lang niet zo erg leeft op fora dan andere beurzen.

Ik kan hier met mijn verstand niet bij. Totdat iemand mij vertelde dat dit komt door de commerciëlen.

 

Volgens deze bron, die al jaren in de scene zit komt dit door de commercie.

webshops en handelaren in retro games zijn de boosdoener.

 

Eerst had ik zoiets van : het zal wel mafkees. Maar na zelf wat speurwerk te hebben gedaan zie ik ook spoken.

Laten we beginnen met de ''beurzen'' . En ik gebruik de term beurs hier losjes.

Ik vind het persoonlijk niks die ''beurzen" maar er zijn ook particulieren die verkopen zoals ook al vermeld op dit forum.

Maar nu blijken die particulieren ook verkapte handelaren te zijn.

Een voorbeeld: Steven Jacobs staat als particulier vermeld in Deurne maar deze man was eerst eigenaar van een webshop.Dus niet echt een particulier toch ?

Beurzen zoals die in Deurne zijn dus handelaren en niks anders?

Volgens mijn bron proberen deze handelaren overal invloed te krijgen en maken ze overal reclame. Op forums word ook steeds gepraat over deze saaie beurzen en niet over de retro game experience. Dit zou hypen zijn.

Daarnaast zouden deze handelaren op forums dus ook hier alleen maar positief over de beurs praten.

Mijn bron haalde als voorbeeld het forum button bashers aan en na onderzoek blijken daar inderdaad veel handelaren te zitten en gesponsorde game wedstrijden etc. die je naar de website moeten lokken.

 

Lang verhaal kort ? word ik voor de gek gehouden en zie ik nu ook spoken of is de invloed van deze handelaren echt zo groot?

 

Ps : PM berichten zijn welkom als je niet on topic wilt reageren

aangepast door Gamepal
Link naar bericht
Delen op andere sites

Kijk, dit vind ik een goed en interessant topic ^O^ 

Veel beurzen worden inderdaad overspoeld door handelaren, op hun beurt denken particulieren en 'kleine verzamelaars' dat alles goud waard is.

Er komt dan een nieuwe generatie verzamelaars die bereid is de hogere prijzen te betalen en zo is opeens iets veel waard.

Maar weet je, die handelaren halen hun spul ook goedkoop bij particulieren vandaan, kopen alles op, maken dingen compleet en verkopen het voor veel geld.

Beurzen met meer dan 25% handelaren zijn gewoon niets aan, valt voor een echte verzamelaar ook niets te halen. Het leuke aan verzamelen is het vinden van buitenkansjes, het scoren van items die qua "marktwaarde" veel hoger liggen.

 

De Retro Game Experience is dit jaar uitgebreid gesponsord geweest, maar het heeft het hoofddoel niet in de weg gestaan: een hele uitgebreide verzameling arcadegames, games, consoles die allemaal speelbaar zijn voor iedereen. Dat vind je op beurzen amper nog, alleen demo's die als doel het stimuleren van de verkoop hebben.

Hier op Retroforum mag je gerust over alle beurzen praten, maar reclame gaan we gewoon niet doen. Retroforum wordt volledig uit eigen zak betaald en moet een plek zijn waar je objectief info kunt vinden over alles wat retro is, van tv tot game, van platenspeler tot broek met wijde pijpen.

 

Hier kun je ook gamewedstrijdjes onderling houden, in de arcadehal. Kost niks overigens, behalve dat je een paar posts op het forum moet hebben voor je er in kunt. Het is echt heel leuk om te doen overigens.

 

De beurs in Deurne is onlangs ook geld gestolen van wat ik begreep een gehandicapte jongen. Het is natuurlijk verschrikkelijk dat zoiets gebeurt, maar het is nog veel erger dat zo'n beurs waar de commercie van afdruipt geen maatregelen daartegen heeft genomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kijk, dit vind ik een goed en interessant topic ^O^ 

Veel beurzen worden inderdaad overspoeld door handelaren, op hun beurt denken particulieren en 'kleine verzamelaars' dat alles goud waard is.

Er komt dan een nieuwe generatie verzamelaars die bereid is de hogere prijzen te betalen en zo is opeens iets veel waard.

Maar weet je, die handelaren halen hun spul ook goedkoop bij particulieren vandaan, kopen alles op, maken dingen compleet en verkopen het voor veel geld.

Beurzen met meer dan 25% handelaren zijn gewoon niets aan, valt voor een echte verzamelaar ook niets te halen. Het leuke aan verzamelen is het vinden van buitenkansjes, het scoren van items die qua "marktwaarde" veel hoger liggen.

 

De Retro Game Experience is dit jaar uitgebreid gesponsord geweest, maar het heeft het hoofddoel niet in de weg gestaan: een hele uitgebreide verzameling arcadegames, games, consoles die allemaal speelbaar zijn voor iedereen. Dat vind je op beurzen amper nog, alleen demo's die als doel het stimuleren van de verkoop hebben.

Hier op Retroforum mag je gerust over alle beurzen praten, maar reclame gaan we gewoon niet doen. Retroforum wordt volledig uit eigen zak betaald en moet een plek zijn waar je objectief info kunt vinden over alles wat retro is, van tv tot game, van platenspeler tot broek met wijde pijpen.

 

Hier kun je ook gamewedstrijdjes onderling houden, in de arcadehal. Kost niks overigens, behalve dat je een paar posts op het forum moet hebben voor je er in kunt. Het is echt heel leuk om te doen overigens.

 

De beurs in Deurne is onlangs ook geld gestolen van wat ik begreep een gehandicapte jongen. Het is natuurlijk verschrikkelijk dat zoiets gebeurt, maar het is nog veel erger dat zo'n beurs waar de commercie van afdruipt geen maatregelen daartegen heeft genomen.

Onlangs was dat niet. Was volgens mij de vorige beurs, niet de laatste. Wat ik erg vind is dat er met opmerkingen over de krappe ruimtes niets gedaan wordt in Deurne. Ik ben van menig dat als het niet lukt om in Deurne een geschikte lokatie te vinden, dat je dan eens buiten Deurne moet gaan kijken.

Wat is er nu gebeurt, van een redelijk ruime locatie naar een benauwde locatie, waar je totaal niet door kon komen.

Toch bezoek ik de beurzen, je komt toch bekende tegen en dat is eigenlijk de rede dat ik ga. Even lekker live bij praten. En afentoe zijn er echt wel leuke dealtjes te krijgen, zolang je maar niets van Nintendo verzameld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, ok, tuurlijk leuk en gezellig, maar het heeft niets meer van wat je voorheen wel eens in buurthuizen had.

Het is massaal en commerciëel geworden en natuurlijk snap ik dat die zaal geld kost en dat de standhouders dus moeten betalen en dus iets moeten verdienen, maar er zijn mensen die er hun beroep van hebben gemaakt om retrospullen te verkopen, gaat voor mij veel en veel te ver.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik baal erg van die opkopers, die niets hebben met games, maar enkel snel geld willen cashen. Of, zogenaamde verzamelaars, die wel willen ruilen maar oneerlijk ruilen. Of games welke ze voor weinig hebben gekocht door verkopen alsof het met goud en diamanten is belegd.

Zo weiger ik de absurbde bedragen voor Zelda adventure te betalen. De meeste die de game te koop hebben, hebben hem voor een paar euro gekocht. Vindt het niet erg als je er dan een beetje aan wilt verdienen, maar prijzen van boven de 80 euro zijn echt bizar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik mis echt die "oude" computerbeurzen, met voor allen wat wils. Bijvoorbeeld in de Twentehallen / Reulver in Enschede. Grote dozen vol met grabbelmateriaal, zoals processors, geheugenbankjes, insteekkaarten en kabels. Ook hier was voor zover je het toen mocht noemen "retro" goed van de partij. Uren heb ik op dit soort beurzen rondgelopen, en dozen overhoop gehaald. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, inderdaad. Ik kocht altijd een stapeltje oude tijdschriften met cd erbij. Ook diskdrives, 5.25 dubbele hoogte ter vervanging van mijn kapotte Kaypro II homecomputer diskdrive. Met een beetje afdingen, want ik vond dat hij, de verkoper, er toch niks aan had. Ik wel... ;) Zelfs diskdrives, 80 tracks, die niet bestonden volgens de verkoper, kocht ik. Mooi!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bekenden spreek ik liever thuis of in de kroeg. En echte deals zijn er niet te vinden. Mocht er een verdwaalde particulier zich op een beurs bevinden dan word deze bij het opzetten al leeggekocht door handelaren.

Totaal geen functie deze beurzen dus. Maar hoe zit het verder met de invloed van deze lieden op forums en ebay/marktplaats ?

Waar ik erg van schrok was dat deze handelaren/opkopers mensen hebben die bijna 24 uur per dag marktplaats zitten te verversen en zo spullen opkopen. Hoezo de hobby verneuken ? Daarnaast zouden ze ook op forums mensen hebben die beurzen hypen en discussies over dure prijzen etc. moeten beinvloeden .

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik hou me een beetje buiten deze discussie omdat ik hier weinig/geen/niet veel ervaring in heb, op 1 keer een cartridge-only van SMW 2 te hebben gekocht voor 20 euro na. Waar ik me echter wel aan stoor is dat ik als redelijke ervaringloze wordt kapotgegooid met deze handelaren die dus doen alsof ze 'tegen normale prijzen!!!1!!!!1!!!' iets aanbieden. Voor 70-80 euro. En daar wordt je ECHT mee stuk gegooid, tot op die eerder genoemde Retrogame Experience toe. Toen daar een 'gameveiling' werd aangekondigd dacht ik al "ach, en dan beginnen ze natuurlijk met openingsprijzen van xxx euro..."

 

Vorig jaar heb ik de exposure gegeven door wat van zo'n handelaar te filmen (die onder 2 namen los van elkaar bezig is, ook slim) maar daar werd weinig tot geen blijk van dank of credit aan teruggekoppeld. Dat vond ik jammer, dus dit jaar hadden we in goed overleg besloten hier geen podium aan te bieden. We wilden het zeer zeker wel even kort noemen (in het andere topic noemde ik al het deleted stukje van mij in theater 1 met voeten op de tafel), maar dat is er gewoon niet van gekomen. En ergens is dat ook beter zo: zo'n bezigheid wordt gewoon stukgemaakt door dit soort typische larie die zichzelf ala voet tussen de deur overal binnen wringt.

Hier is een leuke challenge. Ik heb ooit de Earthbound-trainers guide van mijn broer gesloopt en die heeft ie weg moeten gooien. Was ie me heel erg dankbaar voor, want die boxset met de game kostte hem 2dehands toen 30 gulden(!). De eerste die een VERKOPER (particulier of handelaar, maakt me niet uit) weet te vinden die deze aanbied voor een prijs van MINDER dan 50 euro (en dan ben ik al extreem want HET IS EEN BOEK VAN EEN GAME) bewijst mij het tegendeel dat door handelaars alles en iedereen helemaal verneukt is als het gaat om de 'zeldzaamheid' van games. En dat terwijl mijn broer in dat geval een collectie bij elkaar heeft gekocht in de 90s die nu volgens die beredenering een waarde heeft van 15.000 euro. Maar nee, dan gaat men ineens kijken naar de 'staat van goederen', waar dat bij handelaren meestal 'normale verslijting door de jaren' wordt genoemd. Maar dan wel de volle prijs vragen!

En daar word ik kots- en kotsmisselijk van. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Stond vorig jaar op een rommelmarkt, een gewone, en had wat games en een nes mee. De nes was compleet met 2 controllers, antenne kabel, cinch kabel en een voeding. Deze was niet meer origineel. Komt er een gast vraagt wat hij moet kosten 25 euro, begint hij te zeiken dat de voeding niet origineel is, de console het hoogstwaarschijnlijk toch niet doet, bla, bla, bla. Belt met iemand, hier niks alleen een bagger nes. Wil hem hebben voor 10 euro. Dacht dat ik bijna uit mijn vel sprong.

Helaas zit er hier in de beurt ook zo'n opkoper. En dan maar opscheppen wat voor moois hij allemaal heeft. Zum kotsen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Stond vorig jaar op een rommelmarkt, een gewone, en had wat games en een nes mee. De nes was compleet met 2 controllers, antenne kabel, cinch kabel en een voeding. Deze was niet meer origineel. Komt er een gast vraagt wat hij moet kosten 25 euro, begint hij te zeiken dat de voeding niet origineel is, de console het hoogstwaarschijnlijk toch niet doet, bla, bla, bla. Belt met iemand, hier niks alleen een bagger nes. Wil hem hebben voor 10 euro. Dacht dat ik bijna uit mijn vel sprong.

Helaas zit er hier in de beurt ook zo'n opkoper. En dan maar opscheppen wat voor moois hij allemaal heeft. Zum kotsen.

Ik had allang een stomp gegeven bij bagger nes. Sodemieter even heel gauw op, wat een lul. :') Hoe is het afgelopen? Je hebt hem hopelijk vierkant uitgelachen met z'n tien euro?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Ik denk dat je dit overal wel hebt. Zodra mensen weten dat er wat te verdienen valt krijgen ze dollar tekens in hun ogen.

 

Zonde dat het hierdoor steeds minder interessant wordt om bijvoorbeeld spul van Nintendo te verzamelen terwijl dat, bij mij, echt herinneringen oproep en dus "waarde" heeft (niet in geld uitgedrukt).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Ja sorry mannen, maar op een gegeven moment wordt het wel heel erg overdreven om topics gereanimeerd te zien worden met zulke posts.

 

Necroposts? Dat heb ík nog niet gedaan. Fixed that for you  O-)

 

1. Nou samba-boy is net als jullie gewoon user, geen mod, maar hij heeft wel een punt: 2.  [reageren om het reageren] is gewoon irritant.

 

1. I know. 

2. Dat zei ik. 

 

* zware RPG-achtige deur slaat dicht *

* verlaat rottende overblijfselen van oud topic voor eeuwig *

Link naar bericht
Delen op andere sites

Necroposts? Dat heb ík nog niet gedaan. Fixed that for you  O-)

 

 

1. I know. 

2. Dat zei ik. 

 

* zware RPG-achtige deur slaat dicht *

* verlaat rottende overblijfselen van oud topic voor eeuwig *

Ghehe pardon, ik wilde niet aanwijzend op jullie beiden dat punt duidelijk maken maar eerder aan jullie beiden uitleggen why ik fel reageerde.
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Ik drijf het liefst handel met mede verzamelaars, hoef je geen torenhoge bedrag neer te tellen voor je spul, en meestal kun je een mooie ruil maken, zonder 1 van beiden "opgelicht" is, ik ga nooit naar beurzen en ben het ook niet van plan vanwege hier boven al vermelde redenen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...