Ga naar inhoud

Arcadespellen en flipperkasten in Nederland


Aanbevolen berichten

Dat telescoopspel zit een Amiga 1000 in :D

 

Verbaast me niks door de graphics  *)

 

Door mijn lengte was het lastig om lang te spelen. Kijker zit op 1.50 meter hoogte.

 

Bonami had ook een Terminator-spel staan met twee Uzi's. Eindelijk dat spel eens kunnen uitspelen (door eindeloos aantal credits). Had me anders klauwen vol geld gekost  :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er was altijd een arcadehalletje in mini pretpark Drouwenerzand, naast het restaurant. Kan me nog herinneren dat ik er enkele jaren geleden was geweest, en toen stonden er twee flipperkasten, een air hockey tafel, twee race spellen (Sega Rally of zoiets), maar de kers op de taart was toch echt de "Big Red" Multi-Slot SNK Neo Geo MVS die ze hadden. Kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik er Puzzle Bobble op speelde, en volgens mij waren er ook nog 3 andere games, kan me het maar vaag herinneren, maar volgens mij waren dat onder andere een Metal Slug game en Neo Drift Out. Maar Puzzle Bobble, ja, die speelde ik toch het meest toen. Ben er al een paar jaar niet meer geweest (ben er gewoon te oud voor geworden), maar m'n zus was een met een reisje afgelopen jaar geweest. En toen hoorde ik dat er alleen nog racespellen waren. Geen Neo Geo MVS, geen air hockey tafel, geen flipperkasten  :N

 

Heb er toch nog laatst een mailtje over gestuurd, of ze wisten wat er mee gebeurd was. Ze vonden het leuk dat ik me het nog kon herinneren, maar de machines wisten ze niet meer te traceren, waarschijnlijk ingeruild/verkocht. Echt jammer, zo'n Grote Rooie Neo Geo is toch echt iets bijzonders. Maar ik heb laatst een defecte Neo Geo MVS 1-Slot board (Z80 error, komt door roest op het moederbord door die verdomde batterij), en een Photoplay 2000 kast op de kop weten te tikken, en samen zal dat m'n eigen Neo Geo cab worden zodra ik wat meer onderdelen kan bemachtigen en een vervangend CRT kan vinden (de 20 inch touchscreen monitor die er in zit is 31KHz VGA, dat werkt niet met Neo Geo wat op de standaard 15KHz RGBS loopt). Heb ik m'n eigen arcadecab  *P*

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Was deze juli in Amsterdam en heb beide TonTon Club locaties kunnen bezoeken. De Westergas is de grootste en de tofste. De andere locatie is aan de Wallen.

 

TonTon laat je spelen met speciale muntjes. 1 muntje is 1 EUR en 6 munten koop je voor 5 EUR. Met 1 muntje kan je een kast bedienen. Spelen met 2 of meer kan soms ook. Dan is het 1 muntje pp.

 

Ik telde op locatie Westergas iets van 7 flipperkasten, een paar schietspellen, een soort Tetris spel, een Flip the table, Mario Kart (2 spelers), wazig en fun Japans groepsspel, interactief office printer spel (gratis), Pacman tafel die je met 2 tot 4 lui samen kan spelen, sla op knoppen spel (2 keer) en buiten in een container Dance Dance revolution + huge twister spel (ook op muren klimmen).

 

Heb een deel gefotografeerd.

 

Tetris spel met rare bollen om te sturen. Speel je met 2 man. Hand is van maat van mij:

post-1263-0-50485000-1471262868_thumb.png
 
v.l.n.r: office spel, pac man?, Mario Kart, Flip the Table, 2 flipperkasten, terminator schietspel, ander schietspel en ..2 keer Sla op knoppen (tegen railing):
post-1263-0-07543300-1471262862_thumb.png

 

Meer flipperkasten in een hoek. 4 naast elkaar: (niet te zien is Back to the Future)

post-1263-0-30241200-1471262871_thumb.png
aangepast door Martijntje
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

TonTon Club ziet er inderdaad heel mooi uit, als ik nog eens in Amsterdam ben zal ik daar aan denken.

 

Eigenlijk offtopic (want niet in NL), maar ik was afgelopen weekend in Dublin en daar was ook een klein mini arcadehalletje te vinden in zo'n typische 90s shopping mall. Stelde niet heel veel voor, maar omdat ik het niet had verwacht was het toch een leuke vondst.

 

post-11-0-34285000-1472217977_thumb.jpg

 

post-11-0-82388100-1472217978_thumb.jpg

 

post-11-0-47894300-1472217980_thumb.jpg

 

post-11-0-88162500-1472217981_thumb.jpg

 

Het zag er allemaal wel een beetje uit als vergane glorie en zoals je ziet was er buiten ons niemand aanwezig. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

 

Was deze juli in Amsterdam en heb beide TonTon Club locaties kunnen bezoeken. De Westergas is de grootste en de tofste. De andere locatie is aan de Wallen.

 

TonTon laat je spelen met speciale muntjes. 1 muntje is 1 EUR en 6 munten koop je voor 5 EUR. Met 1 muntje kan je een kast bedienen. Spelen met 2 of meer kan soms ook. Dan is het 1 muntje pp.

 

Ik telde op locatie Westergas iets van 7 flipperkasten, een paar schietspellen, een soort Tetris spel, een Flip the table, Mario Kart (2 spelers), wazig en fun Japans groepsspel, interactief office printer spel (gratis), Pacman tafel die je met 2 tot 4 lui samen kan spelen, sla op knoppen spel (2 keer) en buiten in een container Dance Dance revolution + huge twister spel (ook op muren klimmen).

 

Heb een deel gefotografeerd.

 

Tetris spel met rare bollen om te sturen. Speel je met 2 man. Hand is van maat van mij:

 
v.l.n.r: office spel, pac man?, Mario Kart, Flip the Table, 2 flipperkasten, terminator schietspel, ander schietspel en ..2 keer Sla op knoppen (tegen railing):

 

Meer flipperkasten in een hoek. 4 naast elkaar: (niet te zien is Back to the Future)

 

 

hmm, vaag japans groeps spel?? stond dat gele ding er nog met die 9 knoppen??

Link naar bericht
Delen op andere sites

hmm, vaag japans groeps spel?? stond dat gele ding er nog met die 9 knoppen??

 

 

Je kon op het apparaat met 4 man naast elkaar staan en had elk 4 knoppen dacht ik. Je kreeg mini games en zo kon je met 1 munt meerdere rondes spelen en bij elke ronde een ander spel kiezen. Dacht dat het apparaat een gele kast had, maar weet het niet meer zeker.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 28-9-2016 at 11:38 AM, Martijntje said:

 

 

Je kon op het apparaat met 4 man naast elkaar staan en had elk 4 knoppen dacht ik. Je kreeg mini games en zo kon je met 1 munt meerdere rondes spelen en bij elke ronde een ander spel kiezen. Dacht dat het apparaat een gele kast had, maar weet het niet meer zeker.

 

ah ja, dat is BISHI BASHI, 3 gele knoppen voor elke speler 1 om te starten en dan nog 3 om op te rammen als een halve gare :P die is niet geel, die muziek game is wel geel met 9 gekleurde knoppen, volgens mij speelt er bijna niemand op omdat er 1 knop gebarsten is :S

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Hallo allemaal, leuk topic. :) Ik ben ook wel benieuwd welke arcade spellen er nog te vinden zijn. Ze staan soms op de vreemdste plekken, er stond bijv. lange tijd een Enduro Racer in een kledingwinkel in Assen kan ik me herinneren, maar die is inmiddels ook weg.

 

Voor de liefhebbers heb ik een Google Map aangemaakt, ik heb de locaties uit dit topic ook toegevoegd. Als je nog meer weet; iedereen kan dingen aan deze map toevoegen (dus doe er voorzichtig mee aub)

https://drive.google.com/open?id=1fb9Q0wA5A6QeVgChBwizChpX1Oc&usp=sharing

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minutes ago, BdR said:

Voor de liefhebbers heb ik een Google Map aangemaakt, ik heb de locaties uit dit topic ook toegevoegd. Als je nog meer weet; iedereen kan dingen aan deze map toevoegen (dus doe er voorzichtig mee aub)

https://drive.google.com/open?id=1fb9Q0wA5A6QeVgChBwizChpX1Oc&usp=sharing

 

Hoi BdR, tof dat je ze op Google Maps vindbaar maakt. Ik lees bij Hall of Game te Tilburg de vraag of ie nog bestaat. Als ik zoek met Google krijg ik een melding te zien dat ie permanent gesloten is.

 

Heb zelf op een andere site dit voorjaar een collectie gemaakt voor iedereen. Wat vind je ervan?

 

https://www.letscollect.com/all/arcadehallen-in-nederland/martijn

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet meer zeker of het eerder genoemd is hier, maar Awesome Space is een concept dat je denk ik steeds vaker zult zien. Minder publiekelijk toegankelijk (beperkte openingstijden), wat meer een privésfeer. Puur omdat zulke amusementshallen steeds minder rendabel zijn. Hier nog een aardig artikeltje.

Link naar bericht
Delen op andere sites

We zouden eigenlijk gewoon eens een Retroforumdag moeten organiseren :D

Iedereen neemt oude computers mee en iedereen die komt kan er dan mee spelen. Enige wat je aan kosten kwijt bent is de huur van een ruimte, dat moet toch wel op te brengen zijn als je het verdeelt. Bij succes kun je altijd een beetje entree vragen. Er zijn hier genoeg mensen met oude computers, of mensen die hun videohobby kunnen demonstreren, cd-i-spelers, laserdiscs etc.  

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
3 hours ago, djkoelkast said:

 

Ja maar da's meteen een heule dikke pro die je ziet. Wanneer gaat je eigen arcadehal open? :P

En hoe kom je aan dit soort kasten (en kosten die niet een vermogen?)

 

wat vind jij een vermogen? :P over die regels.. die game heb ik niet via de officiële weg, ik hoor dat ding op het internet aan te sluiten om te kunnen spelen, kan ook alleen in japan :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minutes ago, djkoelkast said:

Ik gok dat je wel over de 1000 euro zit voor zo'n machine, dat vind ik een vermogen.

 

yep, klopt... ze worden nog wel gemaakt en voor veel meer geld verkocht, mijn kast is als nieuw dus voor dat geld is het niet super duur :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk in je verzameling als het je hobby is dus ik oordeel nergens over, maar... dit staat zeg maar ook middenin de huiskamer zo te zien, of gewoon even tijdelijk? De eettafel heeft plaats moeten maken? ;)

 

Doet me een beetje denken aan The Big Bang Theory, toen ze een kolos van een tijdmachine uit Back to the Future middenin de kamer hadden gezet. Was overigens wel hilarisch ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
On ‎1‎-‎11‎-‎2016 at 6:48 PM, MarsM said:

Leuk in je verzameling als het je hobby is dus ik oordeel nergens over, maar... dit staat zeg maar ook middenin de huiskamer zo te zien, of gewoon even tijdelijk? De eettafel heeft plaats moeten maken? ;)

 

Doet me een beetje denken aan The Big Bang Theory, toen ze een kolos van een tijdmachine uit Back to the Future middenin de kamer hadden gezet. Was overigens wel hilarisch ;)

 

hehe yep, hij stond idd tijdelijk in de woonkamer voor een grondige schoonmaakbeurt, dat is nu klaar en staat deze in de game room te shinen

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
On 1-11-2016 at 6:48 PM, MarsM said:

Leuk in je verzameling als het je hobby is dus ik oordeel nergens over, maar... dit staat zeg maar ook middenin de huiskamer zo te zien, of gewoon even tijdelijk? De eettafel heeft plaats moeten maken? ;)

 

Doet me een beetje denken aan The Big Bang Theory, toen ze een kolos van een tijdmachine uit Back to the Future middenin de kamer hadden gezet. Was overigens wel hilarisch ;)

heb geen woonkamer maar werkplaats waar ik flippers, arcades, photoplays en veel meer repareer 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On ‎10‎-‎1‎-‎2017 at 5:25 PM, T42 said:

heb geen woonkamer maar werkplaats waar ik flippers, arcades, photoplays en veel meer repareer 

ik heb ook een hok waar ik wat dingen fix..

 

en trouwens er werd gevraagd voor een gameplay video op MIJN kast, hier is ie... was een live stream ;)

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
On 13-2-2016 at 8:19 PM, Dexx said:

in groningen is nieuwe arcade geopend!!!

naam: it's Playtime (wel lekker toepasselijk) ;)

In feb 2017 zie ik dat het pand in Groningen weer leeg is. Da's best jammer.

 

Ook al ben ik er zelf sinds feb 2016 niet meer op bezoek gegaan. Kan verklaren waarom ie weg is *(*

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

https://www.duic.nl/algemeen/grootste-arcadehal-benelux-opent-aan-mariaplaats/

 

Ben benieuwd of het wat is zodra het open gaat. Zo te zien pakken ze het breder aan, dus niet puur oude arcadekasten maar meer op het hele gezin gericht zodat er meer uit te halen valt. Zodra ik er geweest ben zal ik wat foto's posten! ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Tja, wat zal ik er eens van zeggen. Zaterdagavond een poging gewaagd, maar het was zó druk dat alle apparaten bezet waren en vaak nog met een rij. En erger nog: het koopproces van de tokenkaart faalde volledig. Er waren 2 van die apparaten, maar bij beiden lag de PIN eruit en was er geen wisselgeld. Hij pakte ook geen enkel bankbiljet dus na lang gepruts naar huis gegaan :')

 

Het was dus erg druk, dat was op zich wel een goed teken. Ook mooi dat ze het als volledige avondactiviteit aanbieden door gewoon bier aan de bar te laten bestellen waar ze bij de apparaten aparte plek voor hadden gereserveerd (zodat het ook niet om kan vallen). Verder geinig dat het 'winners only' principe is gehanteerd, d.w.z. bij elke kast (ook air hocky of flipperkast) won je tickets die je in kon leveren voor een prijs. Nu stelt dat vaak weinig voor, je eindigt vaak met een sleutelhanger of pen. Maar er was ook iemand die de jackpot uit zo'n apparaat haalde en meteen een PS4 Pro mee naar huis nam :D 

 

Wel erg veel nieuw spul qua machines, maar ik heb niet alles uitgebreid bekeken vanwege de drukte en omvang (> 1000 m²). Er stonden volgens mij ook wat oude arcade-  en flipperkasten, maar 95% was nieuw.

 

Een paar foto's (waar ik zo rustig mogelijk gedeelte probeerde te fotograferen, anders zag je enkel massa's mensen). Als ik er de volgende keer ben is het hopelijk rustiger en zal ik wat meer losse machines op de foto zetten:

IMG_20170429_204331.jpg

 

FB_IMG_1493486540430.jpg

 

IMG_20170429_204328.jpg

 

FB_IMG_1493486532770.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

https://museumactueel.nl/nationaal-videogame-museum-opent-in-oktober/

 

Na meer dan een jaar leegstand krijgt het voormalige V&D-pand in Zoetermeer een nieuwe bestemming. Maar liefst 1.600 vierkante meter van het gebouw wordt betrokken door een nieuw museum voor arcadegames genaamd het Nationaal Videogame Museum.

In oktober moet 1.000 vierkante meter van het oude V&D-gebouw aan het Theaterplein opengaan voor het publiek. De overige 600 vierkante meter wordt gereserveerd als opslag van zo’n 200 arcadegamekasten, die het hart van het nieuwe museum vormen.

 

Lekker groot aantal m² voor zoiets! :D 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

voor veel mensen een uithoek, maar mocht je er zijn, ik heb een arcadehal in haamstede zeeland, bij renesse. 4 flippers (van voor 1995 de goeie dus) een cruisin world nintendo racer. house of the dead blowup double shooter, mspacman, multicade, photoplay, neogeo multikast, simpsons 4 players, xbox 360 demostand, orginele galaxian, multikast met sunset riders/doubledragon2/ghouls en ghosts/alien arcade en nog wat pcb's, speelbare  japanse supernintendo. more to come 

IMG_1117.jpg

IMG_1119.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...