Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Er Was Eens.. Het Leven

Er Was Eens.. De Mens

 

Omdat mijn jeugd uit meer dan B&A bestond en omdat er op Retroforum nog geen centraal topic hiervoor bestond, post ik even deze topic. 

Vind het nog steeds geweldige series, leuke personages, goed verhaal, leuke (geschiedenislessen). 

 

Oorspronkelijke Franse series geproduceerd door Albert Barillé (bedrijf: Procidis) (oorspronkelijke titel: Il était une fois...) Is een serie van educatieve kinderprogramma's. Daarin staan de personages: de wijze Maestro,Pieter(tje), Dikkie, Pieternel, Psi, Naarling, Dwerg en natuurlijk de klok die ons altijd wijst als iets niet klopt. Onderwerpen: o.a over geschiedenis, maatschapijleer, biologie. 

 

Er was eens.. De mens (1978)

De allereerste serie, over de geschiedenis van de mensheid vanaf de eerste mensen tot de jaren 60' van de 20eeuw.

 

 

Er was eens.. De ruimte  (1982) (ook wel bekend in België als 'Het Heelal' of 'de verovering van de ruimte'

De enige niet-educatieve serie. Nadat in de eerste serie al werd gespeculeerd over de wereld in toekomst, bracht dat waarschijnlijk deze serie. (kennelijk zij ze te veel op die laatste aflevering van de vorige serie op in gegaan.

Naar mijn mening: een mislukte serie, er is bar weinig van de te leren, zeker voor een Er was eens.. serie, hoewel er toch wel (gedeeltelijk) parabelen met de verleden en het heden zijn.  

 

 

Er was eens.. Het leven (1986) 

Na het niet-educatieve avontuur van Er was eens.. De ruimte, gaat deze weer door waar de eerste begon. Dit keer over het menselijk lichaam. De ruimtepolitie van de vorige serie zijn hier de witte bloedlichaampjes. Zelfs tot nu toe één van de weinige kinder tv programma's over het menselijk lichaam. Wat duidelijk is in deze serie dat de levenskringloop. Pietertje is hier de reïncarnatie van zijn vader. Zijn vader krijgt, die krijgen weer kinderen (die er hetzelfde uitzien) etc.. 

 

 

 

 

Er was eens.. Amerika (1991) (laatste Nederlandstalig deel)

Na de weer educatieve serie Er was eens.. Het leven, weer een geschiedenisles dit keer alleen over het supercontinent Amerika. Hoewel het voor het meeste over de Verenigde Staten gaat. 

 

Er was eens.. De ontdekkers (1994) (niet vertaald naar het Nederlands, gek genoeg)

Serie over de beroemde ontdekkers, zoals Pasteur, Leonardo Da Vinci etc. Maar niet het Nederlands  :N Wel weer in het Engels.

 

Er was eens.. De ontdekkingsreizigers (1996) (ook niet vertaald naar het Nederlands, gek genoeg)

Serie over de (grote) ontdekkingsreizigers o.a Columbus.  Maar niet het Nederlands  :N Wel weer in het Engels. Geen idee waarom...

 

 

Er was eens.. De Aarde (2008) ( wel weer vertaald)wel

wel weer in het Nederlands (gek genoeg) Deze serie gaat vooral het/de milieu(vervuiling) en de maatschappelijke gevolgen.  De kinderen (die er nu wel heel anders uitzien. Ze reizen met behulp van een soort tijd/plaatsmachine na verre landen om daar de maatschappelijke gevolgen van milieuvervuiling te zien. Maar ook gaat deze serie over o.a schaarste, armoede etc.  

 

Stemmen van: Peter Piekos, Trudy Libosan, Ger Smit en Jan Anne Drenth.

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een geweldig uitgebreid topic _O_

 

Weet je ook wie de stemmen doen? Dat vind ik altijd interessant :D

Nee, sorry vergeten... :7  zal even toevoegen. In ieder geval één hint: 

 

Hoofd? hebben de andere dan geen hoofd?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Frey had in jan. 2012 ook een paar topics gewijd aan Er was eens... het Leven, de Ruimte, de Mens en Amerika. Elk topic op zich uitgebreid en ook de stemmen benoemd. Extra informatie is altijd welkom natuurlijk.

Huhm, ik heb natuurlijk ook gekeken of er al een topic was.... maar er was nog geen (alleen een van Amerika) maar zeker geen centrale topic, net als Bassie & Adriaan. Lijkt me wel zo handig. Vond het wel slecht dat er hier geen topic nog over was... 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vond de ruimte eigenlijk wel leuk. Geloof dat er was eens Amerika op Pebble tv wordt uitgezonden bij ziggo. Dacht dat ze ook in het on-demand catalogus zitten.

Alle series die naar het Nederlands zijn vertaald (Dus niet: Er was eens..ontdekkers en Er was eens..ontdekkingsreizigers) zijn nog steeds te zien op Pebble TV. Heb een paar geleden  al die series daar gezien. Toen stond ik nog om 09:30 op om dat te zien. Zou nu het niet meer kunnen. Ik sta meestal in het weekend om 12:00 uur (of later)  *)

Ik zag toevallige 'Er was eens.. Het leven' er op en heb het daarna weer opnieuw ontdekt. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vond de ruimte eigenlijk wel leuk. Geloof dat er was eens Amerika op Pebble tv wordt uitgezonden bij ziggo. Dacht dat ze ook in het on-demand catalogus zitten.

Er was eens.. Maar ik mis toch dat het leerzaam... Zeker als de vorige het gezien. Op zich is het misschien wel, maar ook niet geweldig.. Verhaal (vind ik) niet helemaal kloppen...

Het lijkt wel of gewoon geen goed verhaal kunt bedenken als geen informatie in zit...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie series zijn het inderdaad, ik heb ze ook digitaal in mijn bezit. Trouwens, zo raar is het toch niet dat er tussendoor 2 series niet zijn vertaald? In de jaren '80 was er wellicht meer animo vanuit de publieke omroepen om te vertalen, in de jaren '90 (toen de desbetrffende series zijn gemaakt) werd het aanbod van tekenfilmseries veel groter, dus liet men het links liggen. De laatste serie volgde pas 15 jaar later, dus weer in een nieuwe situatie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie series zijn het inderdaad, ik heb ze ook digitaal in mijn bezit. Trouwens, zo raar is het toch niet dat er tussendoor 2 series niet zijn vertaald? In de jaren '80 was er wellicht meer animo vanuit de publieke omroepen om te vertalen, in de jaren '90 (toen de desbetrffende series zijn gemaakt) werd het aanbod van tekenfilmseries veel groter, dus liet men het links liggen. De laatste serie volgde pas 15 jaar later, dus weer in een nieuwe situatie.

Okee, dat wist ik helemaal niet. toch snap ik nog steeds niet waarom juist van die series. Ik dacht dat 'er was eens..' series toch wel heel populair waren...

Link naar bericht
Delen op andere sites

'Er was eens..' zit op youtube in heel veel talen o.a Nederlands... 

zie https://www.youtube.com/channel/UCNbmKQcBE3Sdx2HN6KGkxKw.

 

Op zich ziet het er leuk uit, maar het is heel knullig gedaan... de teksten lijken wel rechtstreeks vertaald te zijn door Google Vertalen.

Bijv. waar  algemeen moet staan staat algemein etc.. Ook staat er wel weinig beeldmateriaal in vergelijking met het Franse kanaal....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoor ik daar een voorstel ? *)  ^O^  _O_  ;)

 

Ik wil best wat stemmen opnemen, alleen iemand zal het goed moeten vertalen, zo veel tijd heb ik ook weer niet :P 

We kunnen altijd een stukje proberen, een stuk van een minuut of 5 en kijken of dat aanslaat :D Muziek kan ik wel uit de libraries putten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil best wat stemmen opnemen, alleen iemand zal het goed moeten vertalen, zo veel tijd heb ik ook weer niet :P

We kunnen altijd een stukje proberen, een stuk van een minuut of 5 en kijken of dat aanslaat :D Muziek kan ik wel uit de libraries putten.

Op zich wel een leuk idee... maar vertalen uit het Frans wordt wel een probleem.. maar op zich kan dat denk ik ook uit het Engels. 

zo veel tijd heb ik net als jij ook niet...

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Nederlandse stemmen in de eerste 4 series werden gedaan door Peter Piekos, Trudy Libosan, Ger Smit en Jan Anne Drenth. Toch leuk dat ze de deze cast bij elkaar wisten te houden, want er zat soms best wat tijd tussen de series. _O_

Inderdaadd Jan Anne Drenth speelde ook het 'hoofd' in 'Bassie & Adriaan en de Plaaggeest'

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich wel een leuk idee... maar vertalen uit het Frans wordt wel een probleem.. maar op zich kan dat denk ik ook uit het Engels. 

zo veel tijd heb ik net als jij ook niet...

 

Daarom in teamverband en een stuk van 5 minuten:

 

Iemand gaat vertalen vanuit het Engels

Een ander gaat het goed laten lopen/woorden wisselen/veranderen

Ik spreek het in en misschien zijn er nog wel wat mensen die mee willen doen ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarom in teamverband en een stuk van 5 minuten:

 

Iemand gaat vertalen vanuit het Engels

Een ander gaat het goed laten lopen/woorden wisselen/veranderen

Ik spreek het in en misschien zijn er nog wel wat mensen die mee willen doen ;)

Ik wil best vertalen, maar ik weet niet of ik er altijd mee bezig kan zijn...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...