Ga naar inhoud

Show hier je laatste retroaankoop #2


Aanbevolen berichten

  • Reacties 287
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Moest een paar jumpers goed zetten om alles te stroomlijnen. Jumper 3 moet worden gezet om de drive in 720Kb 3.5" modus te zetten. Jumper 5 moet worden gezet voor het ready signaal te zetten. Jumper 6 moest ik zetten om het wisselen van disk/folder goed te laten verlopen. Als ik deze niet zette moest ik telkens 2 keer de opdracht files in geven omdat de eerste keer resulteerde in een disk offline bericht. Na het zetten van jumper 6 was dit verholpen.

 

post-889-0-20353700-1424039392_thumb.jpg

De kabel om de drive te koppelen. De niet gebruikte gnd aders aan de 34-pin zijde heb ik enkel afgeknipt en in een krimpkous gedaan om te voorkomen dat de losse aders kortsluiting veroorzaken.

 

post-889-0-72369800-1424039546_thumb.jpg

De drive plaat heb ik ook moeten aanpassen, omdat de drive niet tussen de tabs past. De drive heb ik nu met professionele dubbelzijdige tape vastgezet.

 

post-889-0-86723200-1424039619_thumb.jpg

De jumpers zijn niet zomaar toegankelijk. Daarvoor moet je de bovenkant van de drive losschroeven.

 

post-889-0-27931900-1424039691_thumb.jpg

De drive geinstalleerd en in gebruik.

 

post-889-0-93848900-1424039721_thumb.jpg

Geboot van diskimage. Het enige probleem waar ik tegenaan loop is het feit dat als ik folder "00" de standaard opstart folder als je de computer aanzet, laat altijd meteen. Als ik de directory leeg laat dan komt de msx in een bootloop terecht en blijft hij zichzelf rebooten.

Nu heb ik er een diskimage opgezet die bedoelt is voor een 256Kb msx, hij check het geheugen van de msx en geeft dan een melding te weinig geheugen. Daarna kan ik hem gewoon gebruiken.

 

De originele drive heb ik nog. Heb daar een nieuwe snaar opgezet, maar de motor krijgt de disk niet rondgespint.

aangepast door seob
Link naar bericht
Delen op andere sites

Netjes ^O^ 

Uitgebreide tutorial hoe dit precies in elkaar zit zou wel tof zijn :D 

Er zit trouwens een heel lelijk stukje plakband op het display, ik heb dat bij die van mij er afgehaald, veel mooier :P 

 

Als de motor niet meer draait dan zit hij misschien vast, beetje smeren kan de oplossing zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zal eens kijken of dat gaat lukken. Moet overigens nog een 7805 plaatsen om de 5 volt lijn op te trekken. Deze wordt nu zwaarder belast waardoor er strepen in beeld ontstaan bij het laden.

aangepast door seob
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Zal eens kijken of dat gaat lukken. Moet overigens nog een 7805 plaatsen om de 5 volt lijn op te trekken. Deze wordt nu zwaarder belast waardoor er strepen in beeld ontstaan bij het laden.

 

Let wel even op hoeveel vermogen je trekt uit die 7805. Als je van 12 volt naar 5 wilt, moet die 7 volt ergens in gedissipeerd worden, wat een behoorlijke hitteproductie met zich meebrengt. Het mooiste is als je een DC naar DC convertertje gebruikt. 

 

Bijvoorbeeld: http://nl.farnell.com/tracopower/tsr-1-2450/converter-dc-dc-5v-1a-sip/dp/1696320?ost=1696320&mckv=XCGVnSbi%7Cpcrid%7C50047407517%7Cplid%7C&gross_price=true

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb net een box gekocht met drie B&A cd's: 'Olé', 'Liedjes met praatjes' en 'met 18 liedjes'. Ik kon ze gewoon voor 5 euro ophalen  in de buurt. Er zitten maar een paar krasjes op, maar verder in heel goede staat. Echt blij met mijn eerste cd's, zo wordt mijn verzameling steeds meer en meer compleet.  :P

(Meer cd's volgen)

 

Heel fijn dat ik het in de buurt kon ophalen, dat lijkt me wel het veiligste. Ik heb ook het boek 'de avonturen van Bassie & Adriaan bestelt', dus dat vertel ik wel binnenkort. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Dit was mijn winst van koningsdag. (ik stond vandaag ook op de markt, maar mijn buurman wilde dit wel kwijt)

 

post-1055-0-93140700-1430158385_thumb.jpg

 

 

 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

post-1055-0-17433100-1434051432_thumb.jpg

 

De laatste tijd weer wat B&A-spullen op de kop getikt. 

 

Twee boeken van de plaaggeest in topstaat (voor zulke oude boeken)

Twee cd's waarvan de bovenste in nieuwstaat.

Een lp met voornamelijk André van Duin, maar ook B&A.

Eén dvd met verschillende kinderprogramma's, waaronder een stukje van de Sleutel.

 

 

Het meeste van marktplaats, alleen die dvd en de plaat vond toevallig tijdens het werk.

Die lp heb ik nog wel gered van de stort.  :P

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

post-1055-0-45572400-1434224361_thumb.jpg

 

Vandaag flink wat kringloop -en andere tweedehandswinkels afgegaan,

maar niks van B&A gevonden.

 

Toch een videoband van oma gekregen: '(hé, wat toepasselijk) 'Liedjes uit grootmoederstijd deel 1''

 

De hoes is niet echt in goede staat, maar het is voor mij een bijzondere band. Door deze band heb ik Bassie & Adriaan leren kennen.

Als driejarige keek ik deze band helemaal grijs als ik bij mijn oma was. Leuk om te hebben. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn er 2 van hè, liedjes uit grootmoeders tijd.

 

Verkeerd gezegd: ik bedoelde dat het toepasselijk is dat ik de band van liedjes uit grootmoeders tijd van mijn oma gekregen heb. 

 

Gaaf dat alles nog als nieuw is, daar heb je zeker ook de hoofdprijs voor betaald.  ;)

 

Maar gebruik je die console ook of behandel het alle een collector's item? 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Verkeerd gezegd: ik bedoelde dat het toepasselijk is dat ik de band van liedjes uit grootmoeders tijd van mijn oma gekregen heb. 

 

Gaaf dat alles nog als nieuw is, daar heb je zeker ook de hoofdprijs voor betaald.  ;)

 

Maar gebruik je die console ook of behandel het alle een collector's item? 

 

Ik heb er naar mijn mening absoluut niet te veel voor betaald en al helemaal niet de hoofdprijs, want dan pas ik ;) 

Ik ga hem absoluut gebruiken, maar daarna gaat 'ie wel weer in de doos. Dus voor af en toe gebruik en de rest collectie. Zo is het grootste deel van mijn collectie, tenzij spul echt dicht is en je dat niet zonder de verpakking te beschadigen te openen is, dan blijft het dicht.

 

De joysticks kun je gebruiken met de Atari 2600, 7800 (al mis je mogelijk buttons), Commodore VIC20/C64/C128/Amiga, MSX etc.

Al moet er wel een Atari 2600-voeding worden aangesloten op de ontvanger (en daar zit weer een doorlusplug voor de 2600 zelf op).

Link naar bericht
Delen op andere sites

post-1055-0-10060900-1434477809_thumb.jpg

 

Vandaag twee dvd-boxen van Niels Holgerson gekocht voor 6 euro. 

 

In vergelijking: op Bol.com betaal je daar ongeveer 30 euro voor. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Origineel In het Zweeds wordt het wel Nils Holgersson genoemd, maar de Nederlandse versie van Nils is Niels.

Dus ik denk dat voor de Nederlandse markt gewoon de Nederlandse naam hebben aangehouden.

 

Ik ontdekte het programma een paar jaar geleden op dat 'nieuwe' Kindernet, ik keek toen altijd doordeweeks als ik vrij was om 9.30 Samson & Gert, en Nils Holgersson was daarvoor.

Ik besef me pas dat Trudy Libosan de stem van zowel Niels als Pietertje uit Er was een... deed. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Origineel In het Zweeds wordt het wel Nils Holgersson genoemd, maar de Nederlandse versie van Nils is Niels.

Dus ik denk dat voor de Nederlandse markt gewoon de Nederlandse naam hebben aangehouden.

 

Ik ontdekte het programma een paar jaar geleden op dat 'nieuwe' Kindernet, ik keek toen altijd doordeweeks als ik vrij was om 9.30 Samson & Gert, en Nils Holgersson was daarvoor.

Ik besef me pas dat Trudy Libosan de stem van zowel Niels als Pietertje uit Er was een... deed. 

Nu praat je volledig onzin. Het is ook in Nederland gewoon Nils geweest, op deze dvd-uitgaves na. En het is niet alsof ik die stelling niet kan onderbouwen met bijvoorbeeld een screenshot van de Nederlandse titel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu praat je volledig onzin. Het is ook in Nederland gewoon Nils geweest, op deze dvd-uitgaves na. En het is niet alsof ik die stelling niet kan onderbouwen met bijvoorbeeld een screenshot van de Nederlandse titel.

 

Bijna overal op het internet wordt het Niels Holgersson genoemd, dus ik neem aan dat de Nederlandse naam is.

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessante discussie, maar ik doe met Florisdezoveelste mee. Op boeken staat Niels, alleen mijn boek kan ik even niet vinden. Mwahh. Ik heb het onlangs nog ingezien toen ik me afvroeg of de films inderdaad volgens het boek gaan. Ja hoor!

 

Bol.com laat zien:

 

post-598-0-92323100-1434554595_thumb.jpg

 

Ik ga niet naar de begintune luisteren want dan zit ik de verdere dag weer met Niels / Nils in mijn hoofd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, ja ik zal wel Nils Holgersson zijn, ondanks dat iets anders op dvd's staat en het Nederlandstalige internet er ook vol mee staat.

 

Misschien hebben die mensen (zoals ik) en de dvd's het wel fout of is dat nieuwe spelling, ik weet het niet. 

 

Ik zou het als het op alle dvd staat, toch sneller denken dan alleen een plaatje  uit de serie. Maar dan kan aan mij liggen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, ja ik zal wel Nils Holgersson zijn, ondanks dat iets anders op dvd's staat en het Nederlandstalige internet er ook vol mee staat.

 

Misschien hebben die mensen (zoals ik) en de dvd's het wel fout of is dat nieuwe spelling, ik weet het niet. 

 

Ik zou het als het op alle dvd staat, toch sneller denken dan alleen een plaatje  uit de serie. Maar dan kan aan mij liggen. 

Dat typische bijna denigrerende 'ondanks dat', 'alleen een plaatje' en dan als uitsmijter steevast 'Maar dat kan aan mij liggen'... Echt man, wauw :') Het is zowel Niels als Nils. Nu tevreden, kun je weer rustig slapen?

 

Ik zou juist zeggen dat als de inhoud van die dvd's, dus waar het om gaat (zoals de serie) een titel heeft met Nils Holgersson, het ook gewoon Nils is. Ik zou namelijk, als het als titel op alle afleveringen staat, dat sneller denken dan alleen een dertien in een dozijn-dvduitgave die zowat 30 jaar na verschijnen van de serie pas is uitgekomen. Maar dat kan aan mij liggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zocht dit boek al een hele tijd, maar eindelijk gevonden en vandaag binnengekregen.

 

post-1055-0-86043600-1434714746_thumb.jpg

 

Nu hoef ik alleen nog die miniboekjes nog en dan heb ik al die Aarstelaarboekjes. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

post-1055-0-35215100-1434827419_thumb.jpg

 

Vandaag bij de boekenkelder van het Rode kruis gekocht, een Kuifje zo goed als nieuw voor 1,50. 

 

Mooi voor mij verzameling.

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

post-1055-0-73656300-1435089514_thumb.jpg

 

Vandaag kreeg ik van een goede vriend deze retrospullen:

 

Een lp en een digipack van B&A.

Een Kuifje album.

Een dvd van J.J de Bom. 

 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm, ik wilde onlangs een stukje JJ De Bom zoeken (uiteindelijk ook gevonden) en in alle drie de DVD-sets zat minstens één schijfje dat gedeeltelijk onleesbaar geworden bleek te zijn (en nee, ze zitten niet vol krassen en ja, getest in meerdere toestellen). Dat was beslist niet zo toen ik ze een jaar of vijf geleden kocht. Lijkt iets mis te zijn met die schijfjes (en misschien ook wel met andere schijfjes van hetzelfde label... weet niet zo meteen hetwelk). Kortom, allemaal nakijken en backuppen...

 

Eigen aanwinsten: onder meer beide delen van 'Het geheim van de grote piramide' van Blake en Mortimer. Stond in 1996 op het verlanglijstje voor de plechtige kommunie, toen niet gekregen en nooit echt achteraan gegaan. Tja, en dan ben je twee keer zo oud voor je het weet. :P Nu aangetroffen in een kringloopwinkel, en gelijk meegenomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm, ik wilde onlangs een stukje JJ De Bom zoeken (uiteindelijk ook gevonden) en in alle drie de DVD-sets zat minstens één schijfje dat gedeeltelijk onleesbaar geworden bleek te zijn (en nee, ze zitten niet vol krassen en ja, getest in meerdere toestellen). Dat was beslist niet zo toen ik ze een jaar of vijf geleden kocht. Lijkt iets mis te zijn met die schijfjes (en misschien ook wel met andere schijfjes van hetzelfde label... weet niet zo meteen hetwelk). Kortom, allemaal nakijken en backuppen...

 

Eigen aanwinsten: onder meer beide delen van 'Het geheim van de grote piramide' van Blake en Mortimer. Stond in 1996 op het verlanglijstje voor de plechtige kommunie, toen niet gekregen en nooit echt achteraan gegaan. Tja, en dan ben je twee keer zo oud voor je het weet. :P Nu aangetroffen in een kringloopwinkel, en gelijk meegenomen.

Ik geloof dat over JJ De Bom al veel te spreken was destijds op Bubblegum, daar speelde dat euvel toen ook al. Erg vreemd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

O, dat wist ik niet (of niet meer). Ik moet er eigenlijk eens achteraan gaan, kijken wat bij mijn schijfjes het nog wel doet en wat niet meer. Als we met een aantal liefhebbers overleggen moet het lukken om samen tot een volledige, werkende set te komen. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind anders bijna nooit B&A, maar vandaag wél.

 

Op bezoek bij Bassie & Adriaan (Bart Smit versie)

De leukste liedjes van Bassie & Adriaan

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind anders bijna nooit B&A, maar vandaag wél.

 

Op bezoek bij Bassie & Adriaan (Bart Smit versie)

De leukste liedjes van Bassie & Adriaan

Die twee zijn ook zó vaak verkocht in de jaren '90. Van 1995 tot 1998 is die Bart Smit-editie standaard verkocht en daar moeten gewoon echt miljoenen exemplaren van over de toonbank zijn gegaan. Die heb ik in mijn 10 jaar rommelmarkten afstruinen zéker 50 keer langs zien komen. En dan heb ik het alleen nog over rommelmarkten in de omgeving Noord-Brabant.

Link naar bericht
Delen op andere sites

In jouw regio misschien wel, maar in mijn buurt zijn weinig Bassie & Adriaan spullen te vinden (in bijv. kringloopwinkels en dergelijke). Rommelmarkten zijn er haast niet in mijn buurt,

alleen de vrijmarkt met Koningsdag. Dus het zal wel dat die banden veel verkocht zijn, maar ik vind ze nooit. 

 

Maar goed, ik heb nooit zin om ver te reizen voor rommelmarkt, als het niet fietsafstand ligt ga ik ook niet.  ;)

 

Misschien dat mensen vanwege de vraag liever zelf B&A artikelen verkopen via marktplaats en dergelijke sites. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

In jouw regio misschien wel, maar in mijn buurt zijn weinig Bassie & Adriaan spullen te vinden (in bijv. kringloopwinkels en dergelijke). Rommelmarkten zijn er haast niet in mijn buurt,

alleen de vrijmarkt met Koningsdag. Dus het zal wel dat die banden veel verkocht zijn, maar ik vind ze nooit. 

 

Maar goed, ik heb nooit zin om ver te reizen voor rommelmarkt, als het niet fietsafstand ligt ga ik ook niet.  ;)

 

Misschien dat mensen vanwege de vraag liever zelf B&A artikelen verkopen via marktplaats en dergelijke sites. 

En op marktplaats zie ik hem ook véél te vaak langskomen.

Zonde dat ik nooit eraan heb gedacht om een Bart Smit-domino'tje te maken met al die exemplaren. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zit zo: ik koop geen videobanden via het internet, zeker geen losse banden. Met al die verzenkosten erbij is dat me te duur. 

Vaak betaal je voor een losse videoband al 3 euro verzendkosten, dat vind ik een beetje veel voor een videoband. 

Zelfs hele partijen kosten nogal wat met die verzendkosten.. 

 

Daarom koop ik ze veel liever buiten het internet, het is wel veel zoeken. Maar het kost ook geen drol.  ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan er maar blij mee zijn. :-) Zelf vind ik het wat vreemd als ik van die advertenties zie waar voor pakweg vijftig eurocent* per stuk een of meerdere videobanden worden aangeboden. Dan denk ik: vind je het nu echt een goed idee om voor dat bedrag een advertentie op te stellen, een foto te maken, het geheel te publiceren, te mailen met geïnteresseerden en er dan voor te zorgen dat je thuis bent als zo'n liefhebber langskomt?

 

Op een forum waar ik veel lees zit een rijke opschepper die - volgens mij een beetje om verontwaardigde reacties uit te lokken - wel eens schrijft dat hij volledige DVD-boxen in de vuilniszak steekt omdat hij er geen zin in heeft ze zelfs maar naar de kringwinkel te brengen - dat vind ik er dan weer over. Maar mensen die zoveel moeite doen spullen van minder dan een euro te verkopen, daar kan ik dan weer niet helemaal bij. :-)

 

*Hier in België, met franken en centiemen, speelde dit minder - maar in Nederland, met z'n guldens en centen, was het wél raak: de verwarring tussen 'guldencenten' en 'eurocenten'. Valt me nu ineens op dat ik het woord 'eurocent' al jaren niet meer gehoord heb. Daar zijn we vanaf, geloof ik...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben toch blij dat mensen die banden dan verkopen voor dat bedrag, dan ze gewoon weg te gooien.   :P

De meeste mensen op martkplaats en dergelijke sites zijn toch maar hobbyverkopers.  ;)

 

Ik heb ooit de Plaaggeest-dubbelbox uit 1996 gered uit het afval. 

Bij de kringloop waar ik werk gooien ze gewoon videobanden weg, gelukkig legt iemand voor mij de B&A-banden opzij. 

Ik moet maar dat persoon eens vragen of ik heb nog banden heb kunnen redden. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • TMP locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...