Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Plastic bouwblokken enigszins te vergelijken met LEGO, maar Bambino is zachter en verkleurd snel en werd door Nederlandse bedrijf gemaakt in de jaren 60 daarna ging het bedrijf in Den Dolder failliet door de concurrentie van LEGO.  

 

 

In 2010/2011 heb ik hier nog een heuse kathedraal mee gebouwd. 

 

 

Vroeger kwam ik niet verder dan een paar huisjes, een paar geleden bouwde ik in de kelder een heuse kathedraal. Daarvoor had ik al een kathedraal gebouwd maar deze is groter en heeft paar mooie dingetjes zoals een roosvenster*. Die bedacht na een vakantie in Frankrijk na het zien van de kathedralen daar. 

 

(*Een roosvenster is een cirkelvormig gebrandschilderd glas dat bij 

 

sommige romaanse kathedralen, maar vooral bij kerken uit de gotiek te vinden is.)

post-1055-0-89509300-1420297315_thumb.jpg

post-1055-0-42693300-1420297318_thumb.jpg

post-1055-0-31127000-1420297321_thumb.jpg

post-1055-0-34261100-1420297326_thumb.jpg

post-1055-0-82125900-1420297330_thumb.jpg

post-1055-0-33716300-1420297367_thumb.jpg

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ja, net vergeten te zeggen dat je creaties erg mooi zijn. Ik zag dat je fan van Kuifje bent, misschien moet je de volgende keer kasteel Molensloot proberen na te maken :D

 

Ik zal eens kijken of ik dat in de toekomst gaan maken.  :P En inderdaad het is van mindere kwaliteit, bij mij hebben al meerdere blokjes het begeven  :{

Tip:

 

Je kunt je foto's in plaats van als bijlage onderin je topic ook plaatsen waar je ze wil via de link Toevoegen aan post bij elke foto.

Erg tof gemaakt dit ^O^

Dankjewel. 

 

Trouwens sommige mensen zien Bambino Onterecht aan voor nep-LEGO. Terwijl Bambino ouder is en ander materiaal dan LEGO. Er was ooit een man bij ons thuis en die zag de bambino en die zei: 'Wat een mooie LEGO heb je, zeg'.  |:(

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken of ik dat in de toekomst gaan maken.  :P En inderdaad het is van mindere kwaliteit, bij mij hebben al meerdere blokjes het begeven  :{

Dankjewel. 

 

Trouwens sommige mensen zien Bambino Onterecht aan voor nep-LEGO. Terwijl Bambino ouder is en ander materiaal dan LEGO. Er was ooit een man bij ons thuis en die zag de bambino en die zei: 'Wat een mooie LEGO heb je, zeg'.  |:(

 

De naam Bambino kende ik wel. Eerst dacht ik, dat dat grotere blokken waren, maar later bedacht ik dat die duplo heetten.

 

Bedoel je met 'bij mij hebben al meerdere blokjes het begeven' dat ze echt stuk gaan of dat ze uit elkaar vallen? Dat laatste is / was bij LEGO namelijk ook zo. Onze zoon bouwde hele bouwwerken samen met een vriendje en daarna gingen ze ze weer omgooien omdat de blokjes toch niet bleven zitten... ;)   

Link naar bericht
Delen op andere sites

De naam Bambino kende ik wel. Eerst dacht ik, dat dat grotere blokken waren, maar later bedacht ik dat die duplo heetten.

 

Bedoel je met 'bij mij hebben al meerdere blokjes het begeven' dat ze echt stuk gaan of dat ze uit elkaar vallen? Dat laatste is / was bij LEGO namelijk ook zo. Onze zoon bouwde hele bouwwerken samen met een vriendje en daarna gingen ze ze weer omgooien omdat de blokjes toch niet bleven zitten... ;)   

Echt stuk gaan, dan kon er niet meer mee bouwen. Maar bij LEGO heb ik dat nog nooit gehad, dat lijkt gezien de kwaliteit van LEGO wel stug... Ligt er misschien ook aan 

wat je kinderen er mee doen...  :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Echt stuk gaan, dan kon er niet meer mee bouwen. Maar bij LEGO heb ik dat nog nooit gehad, dat lijkt gezien de kwaliteit van LEGO wel stug... Ligt er misschien ook aan 

wat je kinderen er mee doen...  :P

 

Nou, gewoon, spelen. Een auto moest kunnen rijden, een vliegtuig vliegen. Maar dat was vroeger, hoe het tegenwoordig is weet ik niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, gewoon, spelen. Een auto moest kunnen rijden, een vliegtuig vliegen. Maar dat was vroeger, hoe het tegenwoordig is weet ik niet.

Nou, dat zou wel kunnen. Maar ik heb nooit een vliegtuig of auto met Bambino gemaakt. Ik wist niet eens dat je een vliegtuig überhaupt van kunt maken. 

Ik wist wel dat je een auto kon maken, maar dat bouwde ik nooit. Ik bouwde eigenlijk alleen gebouwen: huizen, kerken etc,

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

De bambinofabriek is nooit failliet gegaan maar verhuisd. Bambino verkleurt niet en is duurzamer dan Lego; het is nog tot het jaar 2000 geproduceerd in verschillende landen. Hier mijn katedraal uit 2013. groetjes, Wim.

post-1082-0-80845000-1421622196_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

De bambinofabriek is nooit failliet gegaan maar verhuisd. Bambino verkleurt niet en is duurzamer dan Lego; het is nog tot het jaar 2000 geproduceerd in verschillende landen. Hier mijn katedraal uit 2013. groetjes, Wim.

 

Wo-ho-ho dat is me een pareltje! Had je een bepaalde kathedraal als model in gedachte toen je dit maakte?

Link naar bericht
Delen op andere sites

De bambinofabriek is nooit failliet gegaan maar verhuisd. Bambino verkleurt niet en is duurzamer dan Lego; het is nog tot het jaar 2000 geproduceerd in verschillende landen. Hier mijn katedraal uit 2013. groetjes, Wim.

Geweldig model, maar je wat je zegt klopt niet helemaal Bambinobouwstenen gaan veel sneller stuk dan LEGO-stenen en verkleuren wél,, ik heb zelfs al wat kapotte en verkleurde stenen. Bij LEGO gebeurt zoiets niet.

Inderdaad het bedrijf DS-plastics is niet failliet gegaan , maar wel al heel lang gestopt met Bambino maken. In Spanje (waar jij meer van weet dan ik) zijn ze misschien langer doorgegaan, maar maken ze het daar nog steeds? Lijkt me niet dat Bambino het hoofd boven wat water kon houden door de concurrentie van LEGO. 

 

Ben jij toevallig door Bambino op Retroforum terechtgekomen ? In ieder geval welkom!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zoek naar Bambino ben ik op dit forum terecht gekomen. Leuk dat er iemand belangstelling heeft. De kathedraal is gemaakt naar die van Florence in italië. Voor de toren had ik helaas geen steentjes meer. Wel is het interieur voor zover mogelijk afgewerkt. Voor de schaal staat er ergens een playmobil poppetje. Het bouwsel staat alweer twee jaar en moet toch maar eens afgebroken.

Ondanks dat sommige steentjes al 56 jaar oud zijn, passen ze nog goed en zijn ze zonder grote kleurverschillen te gebruiken met nieuwere steentjes die tot ongeveer 16 jaar geleden uit de persen kwamen.  (De lego uit de jaren 60 was van een ander soort plastic als de huidige en geeft mijns inziens meer problemen). De bambino is destijds eerst verhuisd, daarna verkocht, daarna ge outsourced naar een lager lonen land (Spanje) en toen na een aantal mergers en ver en her kopen langzaam maar zeker uitgestorven einde jaren 90. De copyrightnaam bambino bestaat nog wel, maar het zijn nu een heel ander soort blokken voor kleuters.

post-1082-0-72218500-1421708946_thumb.jpg

post-1082-0-91075000-1421708950_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

(Schop)

 

Ik was laatst bij de kringloop en toen vond ik: drie plastic zakjes blokjes (en wagen)+ originele doos + enkele (sommige kapotte) boekjes erbij, wat een vondst.  *)

Wat je allemaal kan vinden bij de kringloopwinkel... 

 

post-1055-0-90121500-1423768782_thumb.jpg

post-1055-0-16725200-1423768975_thumb.jpg

post-1055-0-76735900-1423768783_thumb.jpgpost-1055-0-23457000-1423768789_thumb.jpgpost-1055-0-49469500-1423768790_thumb.jpgpost-1055-0-43039000-1423768791_thumb.jpg

post-1055-0-49469500-1423768790_thumb.jpg

 

Omdat de doos in het Spaans is, lijkt me dat dit uit de jaren 70 komt. (Toen hadden ze de productie daar verhuisd) 

 

Maar die tweede en onderste foto zijn van een boekje uit jaren 50/60 (lijkt me).

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het verbaast me dat zo'n klein stukje oude folder bewaard is gebleven!

 

De ouderdom van de getoonde objecten schat ik in als volgt:

 

halve pagina gele folder: 1962

pagina gekleurde folder: 1964

grotere folder met verschillende paginas: 1977

blauwe doos: 1983

 

De stenen in de mand komen zo op het eerste gezicht ook overeen met deze ouderdom.

 

En nu maar fijn gaan spelen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Wim, bedankt voor je informatie. Leuk dat je zoveel weet over Bambino dat je dit kunt dateren. Het verbaasd me ook dat dit nog bewaard is gebleven is (al had ik liever de hele folder gehad). Nou ik denk niet er echt nog mee ga spelen, maar het is leuk voor de verzameling zeker de folders.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Vandaag wat Bambino gered van de schroot, leuk om ook eens zoiets gratis mee te mogen nemen. Toch handig dat ik een medewerker van een kringloopwinkel ben. Het leuke van tweedehands speelgoed dat je nog allerlei troep erbij krijgt. (met Bambino heb ik dat wel meer meegemaakt, vond meerdere keren LEGO en één keer een playmobilpoppetje, ook leuk).  

 

Zoals dit, wie weet wat deze andere dingen zijn (behalve de LEGO-steentjes en de verrekijker) mag het zeggen.

post-1055-0-86560700-1426623003_thumb.jpg

post-1055-0-59964700-1426623008_thumb.jpg

 

 

 

post-1055-0-14742400-1426623108_thumb.jpg

 

Deze dingen vielen me op, twee witte grondplaten, waarvan ik het bestaan tot nu niet wist.

En twee wielen met moer eraan (waarvan het lijkt of ze een door een liefehbber zijn aangebracht). 

 

Alleen mij moeder vond het niet zo leuk, dat ik met meer spul aankwam... 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Het blauwe en rode steentje zijn van het merk Polly. Hard plastic en past niet op Lego. Ze zijn behoorlijk afgesleten, zo te zien. Nieuwe  Polly steentjes zitten soms zo muurvast dat ze door geen kinderhand  meer te scheiden zijn.

 

De witte grondplaatjes en de wielen (normaal zonder schroef) zijn van het merk Monti, de grote concurrent van Bambino. Deze wielen werden geïntroduceerd in 1971, ongeveer tegelijkertijd met de grondplaatjes als onderdeeel van het "Monti Combi" systeem: een mengeling van de traditionele Bambino type bouwstenen en een soort plastic mecano. 

 

Het groene vierkant van de tweede foto hoort ook daarbij en is de basis van een draaischijf, waarvan hier zo te zien de bovenkant ontbreekt.

 

Het paddestoel achtige object van de tweede foto ken ik niet, maar lijkt zo op het eerste gezicht een soort van punnik klosje.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Bedankt voor reactie. Monti en Bambino haal ik altijd door elkaar, vroeger dacht dat het gewoon een soot steentje binnen Bambino was. Maar door een website over nep-LEGO kwam ik erachter dat het een apart merk was. (Hoewel zowel Monti en Bambino geen nep-LEGO is..)

 

Ik kreeg trouwens een idee tijdens het graven in Bambino om alle soorten stenen en dergelijke op een soort website te zetten, als een soort encyclopedie van Bambino.

Hoe denk jij daarover? 

 

PS. ik heb alle Polly steentjes en die rest van dat troep (behalve die verrekijker) weggooit. Helaas heb ik ook wat kapotte Bambino steentje en wieltjes weg moet gooien. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Bedoel je deze filmpjes

 

Trouwens ik wil je best helpen met site, als je dat wil. 

 

Ik kan dan wel foto's van maken van alle soorten stenen, raampjes, deuren, dakpannen, wieltjes. En er dan erbij zetten welke ik ken. 

 

Kleine moeite, maar dan ben je wel al een heel eind. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
gepost (aangepast)

post-1055-0-79753900-1433785519_thumb.jpg

 

Wat ik bedoel: Ik kan dat binnen deze rode lijnen (zie foto, wat ik even voor het gemak heb omcirkelt) 

niet echt goed zien, maar ik denk niet dat Bambino is...

 

Die grijze bodems ken ik helemaal niet, dat rode en groene lijkt ook geen Bambino te zijn.

Die noppen zijn ook veel te klein voor Bambino, dus dat binnen deze rode lijnen is geen Bambino 

 

Ik denk ook niet dat het LEGO is, dat witte blokje binnen die cirkel ziet er heel raar uit voor een LEGO-steentje.

LEGO had vroeger ook al namaak, op deze website vind je meer van allerlei imitators.

 

De rest is zeker Bambino. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...