Ga naar inhoud

Oude pc's en midi


Aanbevolen berichten

Dank!! Fijn om eindelijk onder mensen te zijn die überhaupt weten waar ik het over heb, lol. MT-32 + SysEx Midi-USB adapter is een must voor iedere retro PC gamer wat mij betreft. Het is de enige manier om de muziek van de late 80s (wat ik altijd Laties noem) te horen hoe ze ook daadwerkelijk gecomponeerd is, en sommige latere spellen hebben discutabel een betere soundtrack geschreven voor de MT-32 dan voor general midi. 

 

"Colonel's Bequest", een Sierra Online spel uit 1989, dat in die tijd al een retro gevoel probeerde te creëren (maar dan met voor die tijd hypermoderne graphics), is natuurlijk niet compleet zonder de ongelofelijke soundtrack op de MT-32 en de SysEx boodschap "Welcome to the 20s!"  *). Dubbel-dubbel retro!

 

Het is mij net een stap te ver, ik geniet van de muziek zoals hij uit de Soundblaster AWE64 Gold komt op de ene retro-pc en op de andere ben ik nog bezig met het zoeken naar een goede geluidskaart voor mijn Roland SCC-1 daughterboard (de SCB-55). Die heeft een MT-32 mode, maar klinkt toch net weer anders, volgens mij is het gewoon de opprikversie van de SC-55 die jij al hebt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah, maar, het verschil is vrij enorm in mijn oren. Ligt ook een beetje aan wat je speelt natuurlijk. King's Quest 4, AdLib versus MT-32;

https://www.youtube.com/watch?v=Zj4gx-ORIfo

 

Mijn ervaring is vooral gericht op de spellen van Sierra, als je die allemaal wil horen zoals ze bedoeld zijn heb je dus de MT-32 en SC-55 afzonderlijk nodig. De MT-32 modus op andere apparaten zetten de instellingen op een MT-32 default gelijkende instelling, en hebben dus geen zin voor oude spellen die afhankelijk zijn van het programmeerbare geheugen via SysEx zoals KQ4 en CB. Er zijn wel apparaten die het allebei kunnen, maar ze zijn zeer zeldzaam. Althans, ik heb ze nooit gezien. Voorbeeld hiervan is de CM-500, die modi heeft gelijkende op de SC-55 (CM-300 modus) en MT-32 (CM-64 modus).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb onlangs een ultrasound max in mijn dos pc gezet. Heb onlangs ook enkele youtube films gezien over midi modules. Misschien dat ik er ook eens een moet zoeken. Aan wat voor een bedrag moet ik denken? En wat is een goede keuze kwa module?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ehrg, sorry dat dit zover off topic gaat nu, is het mogelijk om te splitten? Kan nuttige info bevatten voor anderen ook. 

 

Ligt eraan waarvoor je je MIDI device wil gebruiken. Zelf weet ik er niet bijster veel van. Heb je veel games van vòòr 1992 met MIDI geluid die de optie MT-32 hebben, dan is de Roland MT-32 de way to go. Check de compatibility list op kiwipedia of iets dergelijks, er zijn veel spellen die zéggen dat ze compatibel zijn met de MT-32, maar dat dus niet zijn. Verwacht niet veel van eventuele MT-32 compatibiliteit van latere 90s games, dat zijn meestal slechte interpretaties van een oorspronkelijke general MIDI soundtrack.

 

Daarna werd general midi de standaard, en heb je een keuze uit meerdere apparaten, zoals we hierboven al zeiden. "General" is een stuk simpeler omdat een game geen bestanden hoeft uit te wisselen met het device (SysEx genaamd). Alles wat General MIDI aankan, zal dan je ervaring een stuk vooruit helpen.

 

Voor retro PCs met een MIDI poort; let goed op dat je de MIDI kabels juist aansluit, ze hebben tegen-intuïtieve benamingen voor IN/OUT.

 

Voor de moderne laptop/pc generatie met USB uitgangen; koop een USB-MIDI adaptertje. Let op of het model compatibel is met je os, en of het model + versie in het geval van een MT-32 ook SysEx ondersteund is (veel modellen doen dat niet, en dan kun je dus alsnog niet correct je zaakjes afspelen). Let ook op dat de MT-32 geen audio in/out heeft en dus op een apart kanaal de sfx / stemgeluiden moet kunnen afspelen.

 

Ben zelf niet iemand die markten / beurzen afstruint. De MT-32 gaat voor 100 tot 150 dollar op ebay, en 70 tot 100 euro op marktplaats af en toe. General MIDI apparaten zijn over het algemeen goedkoper te krijgen, de SC-55 die ik noemde bijvoorbeeld heb ik voor een dollartje of 50 op de kop getikt. Maar ze vragen er ook gerust 90-100 dollar voor. Je kunt afdingen als de originele adapter ontbreekt (die zijn vaak stuk gegaan).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessante discussie over all, dus ik heb hier een nieuw topic van gemaakt, zodat het voorsteltopic blijft voor waar het voor was ;)

Oh ik zie nu pas dat dat ook je vraag was, nou bij dezen :P

 

Gemiddelde normale prijs voor een MT-32 is een 30-35 euro. Deemster heeft er vorig jaar volgens mij nog een gekocht, heb ik hem nog mee helpen zoeken. Kan ook best 2013 geweest zijn, vorig jaar is voorbij gevlogen.

 

De Yamaha FB-01 is ook een leuke module om aan de pc te knopen, dit is echter wel een FM-based unit, dus meer richting Ad-Lib. Maar die klinkt dan, vind ik, weer heel tof met bijvoorbeeld een spel als Skunny Kart.

Of dat wezenlijk verschil maakt met een Ad-Lib heb ik trouwens nog niet getest. Ik heb zelf ook nog geen stand-alone Ad-Lib. Natuurlijk wel gewoon een random SoundBlaster met een OPL3 chip.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessante discussie over all, dus ik heb hier een nieuw topic van gemaakt, zodat het voorsteltopic blijft voor waar het voor was ;)

Oh ik zie nu pas dat dat ook je vraag was, nou bij dezen :P

 

Ah, nog een ziener in het spel. Nog even en we kunnen een groep oprichten, hoewel ik meer een denker ben. ;) Ik denk nl dat we het al eens eerder over midi hebben gehad, maar veel kan ik er niet meer over vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad. Jarenlang zijn we op zoek geweest naar een echte midikabel voor aansluiting op de soundblaster en dankzij dit topic weten we nu dat er een midi-usb kabel bestaat. Hoera!

 

Die midikabels heb ik er minstens 10 van liggen, ik wil je er best een opsturen, kostenloos. PM het adres waar het heen kan, dan zoek ik er een op en stuur ik hem naar je toe.

Gameport naar midi is dat.

 

USB midikabels werken vaak niet ideaal is mijn ervaring, de wat duurdere echte midikastjes werken wel goed.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Grappig topic :)

 

Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger veel met midi deed. (Voyetra anyone?)

Ik had destijds een Roland MPU-IPC-T midi interface in mijn Tulip Compaq 2 (XT) machine.

Toen werd ik eens totaal verrast dat bij sommige spellen ineens mijn synthesizer mee begon te spelen en dat was me natuurlijk een heel andere sound dan de interne soundblaster.

En dat klonk super (voor die tijd).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

Voor de time being gebruik ik nu munt op mijn pc met roland mt-32 roms. Te samen met dosbox, totdat ik een roland um-one mk2 heb. Moet zeggen dat ik het niet verkeerd vond klinken, maar ik heb dan ook geen referentie materiaal.

Kijk op dit youtube filmpje voor meer info

aangepast door seob
Link naar bericht
Delen op andere sites

Munt klinkt tegenwoordig zo goed, dat ik mijn trouwe MT-32 ga verkopen.

 

Sinds gisteren heb ik trouwens eindelijk mijn Creative Wave Blaster 1 (Met geluiden van de modules Proteus/1: Pop/Rock, Proteus/2: Orchestral en Proteus/3: World.)

 

Het geluid dat ik wilde nabootsen met mijn soundfont ProteusGM. Echter haalde mijn poging het lang niet bij de echte Waveblaster.

 

Binnenkort zal ik hier opnames van maken :D

 

Foto'tje:

12003881_893643410713924_823110510199753

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mijn Doxbox (Extern kastje waar je daughterboards in kan doen) nu dichtgeschroefd, zit er nu wel uit als een waardige geluidmodule :P Deze host mijn Creative Wave Blaster 1 daughterboard.

12115568_895086400569625_288578729563099

 

Ook, zoals beloofd, alvast een opname (Atlantis van Theme Hospital)

 

 

En natuurlijk Passport.mid :D

 

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Die heeft ie van zichzelf niet (Net zoals de originele Proteus modules waar de geluiden vandaan komen).

 

Ik vind het zelf wel iets hebben, maar uiteraard kan je altijd nog reverb toevoegen met bijvoorbeeld EAX effecten op een Sound Blaster Live oid :P

 

De Proteus modules zijn overigens ook gebruikt voor de intro van X-Files (De bekende 'whistle'. Ik zal even een midifile ervan opnemen :D

 

Terwijl X-Files upload intussen de VOLLEDIGE versie van Grabbag (Duke Nukem 3D theme), die pas dit jaar als midi is gereleased door Lee Jackson. Uiteraard op de Creative Wave Blaster 1: 

 

 

 

Here it is, een midi van de X-Files Theme, op de Creative Wave Blaster 1:

 

Een midiversie van de Tomb Raider theme:

 

Mijn favoriete muziekje van Age of Empires 1; Conquest

 

Voor de Nintendofans onder ons, Kokiri Forest van Ocarina of Time :D

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Orchestral is ook zonder meer de sterke kant van de Creative Wave Blaster 1, daar de kaart bijna de volledige Proteus/2: Orchestral soundset heeft :D

 

Een mooi voorbeeld daarvan is Creative Symphony, een voorbeeld midi van de AWE64 Gold CD:

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wow :P Ja, de Wave Blaster 1 was ook erg duur voor Creative. Ik geloof vooral vanwege de OKI E-MU Rev A Chip (De Proteus-chip).

 

Later hebben ze de Wave Blaster 2 gemaakt, die veel goedkoper was om te maken (Zelfs al zat daar wél een effect chip in, moet je nagaan). In plaats van de Proteus chip maakte die gebruik van de EMU8000 chip, die ook het hart vormt van het midi-gedeelte van de AWE-kaarten.

 

Nog een mooi voorbeeld van de instrumenten (Vooral de hobo!) is het deuntje 'Harmony' van Runescape:

 

Dat de Wave Blaster ook goed klinkt met meer pop-achtige deuntjes bewijst 'My Pace' van de henteigame Bible Black (Die trouwens echt een tof verhaal + soundtrack heeft, ondanks zijn genre):

 

Ook snelle tunes klinken prima, hierbij het meest memorabele deuntje van het briljante vervolg op Wolfenstein 3D, Rise of the Triad:

 

Tot slot, want ik ga zo even een middagdutje doen :P Duke-O van de beste uitbreiding van Duke Nukem 3D, Duke it out in the Caribbean: Life's a Beach:

Zo hoor je weer een andere kant van deze kaart:

 

Aangezien de Wave Blaster erg geschikt is voor 'middeleeuwse' muziek, hier de twee bekendste deuntjes van Age of Empires II:

 

 

De game Eternal Doom is trouwens gecomponeerd op de Wave Blaster 1! Hierbij de meest catchy tune van dit spel:

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Aangezien ik zovaak nieuwe muziekjes upload heb ik er maar een playlist van gemaakt. Toevoegingen op de filmpjes die ik al in dit topic heb gepost:

 

- Nitemare 3D - Main Theme
- Nitemare 3D - Magic Theme
- Duke Nukem 3D - Plasma

- Final Fantasy VII - One Winged Angel

- 3D Pinball Space Cadet Theme (Van Windows XP)

- The Incredible Machine - Play A Set

- Gabriel Knight - St. George's Book Shop
- Madonna - Holiday
- Dance (Creative AWE32/64 demo midi)

- 5 Days a Stranger Theme

- 7 Days a Skeptic Theme

- Super Mario 64 - Inside the Castle Walls

- Super Mario 64 - Dire Dire Docks

- Raptor: Call of the Shadows theme

- Tyrian Theme

- Cold Dreams - Introduction

- Cold Dreams - Main Theme

- Cold Dreams - Training

- Cold Dreams - World 1

- Cold Dreams - World 2

- Cold Dreams - World 3

- Canyon.mid

 

De playlist is hier te vinden: http://www.youtube.com/playlist?list=PLxDnrscdEd_ENq24Q0LiQxkg1wERt3wrq

 

 

Zodra ik hem weer update zal ik dat in het topic noteren.

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm...Ik kan mijn post hierboven niet editen. Dan maar in een nieuwe post.

 

Ik heb vijf officiële Wave Blaster 1 demo's opgenomen (Die op de driver disk stonden):

 

Een klassiek muziekstuk:

 

Een popmuziekje dat je zou verwachten als demo op een Sound Canvas:

 

Een episch avontuurlijk muziekje, het begin van een avontuur:

 

Een muziekje dat mij doet denken aan huppelende hertjes door het bos :P :

 

Een popmuziekje met meer strijkers:

 

Er waren nog wat andere demomuziekjes zoals een Polka, maar dit leek me wel voldoende.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog ergens een Midiman portman pc/s kast liggen in doos met kabels en software. Hellaas is de diskette niet meer goed, ik kan de win 3.x drivers niet lezen. Hebt iemand deze toevallig? dan zou ik daar graag een kopie van willen hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Het is de ES1868F 

Op de kaart zitten ook 2 headers, een 40-pins (IDE?) en een 26-pins (wavetable?)

Ik kan het exacte type niet zo snel vinden (andere pcb-layout), ik maak straks wel even een foto van mijn model. Als het goed is zit er een Advanced OPL-3 in, maar ik weet het niet 100% zeker.

Link naar bericht
Delen op andere sites

aha, kijk... als je een oude windows 95/98 pc hebt moet je de FM synth is testen met een midi file... het is volgens mij dual OPL3.. dat maakt 4-OP geluid mogelijk, met 18 kanalen.. klinkt ook best leuk :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

aha, kijk... als je een oude windows 95/98 pc hebt moet je de FM synth is testen met een midi file... het is volgens mij dual OPL3.. dat maakt 4-OP geluid mogelijk, met 18 kanalen.. klinkt ook best leuk :D

 

Oude pc's genoeg ;) Ik zal eens kijken waar ik deze in kan testen. 

Ik heb ook een Diamond Stealth 3D (s3 virge) in hetzelfde setje verkregen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...