Ga naar inhoud

Retron 5 aangeschaft


Aanbevolen berichten

Even wat modern gedoe in het retro forum.

 

post-1088-0-07437600-1421518614_thumb.jpg

 

Vanochtend was ik in Den Haag, en liep even de "Gameshop" op de Schoolstraat binnen, over het algemeen relatief duur en ze dragen geen Wii en Wii U games, maar wie weet wat je tegen komt? M'n oog viel op een gloednieuwe Retron 5. "Hebben jullie de Retron 5?" vroeg ik meer uit verbazing. "JA net binnen bla." Mooi, grote kans dus dat een nieuw model betreft, omdat de eerste generatie nogal kampte met problemen. Ik lees al tijden over dit kastje, een soort utoptisch stuk plastic dat o.a. NES, SNES, Megadrive, GB, GBC, GBA cartridges kan weergeven via HDMI / 720p. Sterker dan dat nog, naast een soort lelijke wireless controller kun je er ook twee originele SNES controllers op aansluiten, twee Megadrive controllers en twee NES controllers. Je schuift het goedje onderin je TV meubel en spelen maar. 169 euries, nuja, vooruit dan maar, je leeft maar één keer, wie weet hoe kort nog. Ik was voorbereid op het relatief  niet-gebruiksvriendelijke proces van het update van de firmware en software, waar mensen online nogal veel over klagen. Nah, wat een onzin! Het was zo gebeurt. 

 

Tot zover ben ik er superblij mee. De games zien er ineens weer fantastisch uit op je flatscreen. Heel even Legend of Zelda/A Link to the Past voor de SNES gespeeld, de emulatie verliep zeer soepel. Ik zeg emulatie, omdat ik weet dat het ding een ROM dump maakt van de cartridge en dát gebruikt. Beeld en geluid zijn verbazingwekkend, en je kunt ook nog de allerhande gebruikelijke filters toepassen on the fly. Hemels!! Ook savestates zijn de gebruiken voor de moderne gamer zonder het ijzeren geduld van vroeger. Daarna Donkey Kong Country 3 geprobeerd, wat nogal eens problemen kan geven. Maar ik kreeg wederom een 100% ervaring. Toen Link's Awakening DX; je kunt bij spellen van de tussen generatie gemakkelijk kiezen met welke "hardware" je hem wilt laden, GB of GBC. Beide modi werkten perfect. In GB modus laadt ie zelfs het Super Gameboy frame. =S.

 

Ok, ok, over tot het testen van de wat complexere zaakjes testen. Oracle of Seasons, een spel dat aanvullende unlocks heeft via een GBA. Cartridge wordt herkend. Savedata kan niet worden geladen. Laden via de GBA (om de GBA-only features te unlocken) lukt nog niet. Het spel start wel gewoon en is met savestates gewoon te spelen. Dit moet ik nog maar even gaan Googlen, het zou aan de cartridge kunnen liggen, morgen even Oracle of Ages maar testen. 

 

Tot zover ben ik erg over te spreken, vooral het gemak waarmee je al de cartridges kan laden. Even kijken hoe lang ie meegaat.

 

Nog te testen;

- Er zit ook een "patch" feature op zag ik toen ik in het menu aan zoeken was, waarvan ik aanneem dat je fan-vertalingen van Japanse spellen kunt laden (zoals Fire Emblem 6). 

- Gamecube bonus content voor FE7 op de één of andere manier aan de praat krijgen

- Multitap games voor Secret of Mana testen (die moet ik eerst ergens vandaan roven), de multitap is in principe niet nodig om dit te kunnen spelen. Je kunt gewoon SNES controllers en de bijgeleverde controller toewijzen.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wow. Als kind heb ik gedroomd van zo'n uitvinding. Op school heb ik nog als projectje een 'GameBox' uitgetekend waar alles inkon, ik denk dat de Super Genintari er het dichtst bij in de buurt kwam (google het maar :P), maar dit ziet er wel gelikt uit. Jammer wel (desalniettemin begrijpelijk) dat het geëmuleerd moet worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat zou een acceptabele prijs voor jou zijn dan Koelkastje, als je nooit meer én een SNES én een NES én een Genesis én een Super Gameboy én een NGC + GBA player onder je tv hebt hoeven staan? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat zou een acceptabele prijs voor jou zijn dan Koelkastje, als je nooit meer én een SNES én een NES én een Genesis én een Super Gameboy én een NGC + GBA player onder je tv hebt hoeven staan? 

 

Ik heb dat sowieso niet, bij mij werkt het heel anders :P

Plus dit is niet the real thing. Ik denk dat ik een 70 euro nog net zou vinden kunnen.

Wel raar, in Engeland betaal je 130 pond, in Amerika betaal je 118 dollar, dat scheelt nogal. Ik heb tot nu toe trouwens altijd alleen de Engelse prijs gezien.

Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik heb dat sowieso niet, bij mij werkt het heel anders  :P

Plus dit is niet the real thing. Ik denk dat ik een 70 euro nog net zou vinden kunnen.

Wel raar, in Engeland betaal je 130 pond, in Amerika betaal je 118 dollar, dat scheelt nogal. Ik heb tot nu toe trouwens altijd alleen de Engelse prijs gezien.

 

 

Ja, 130 pond is die 170 euro inderdaad; maar ik wilde hem graag in een winkel kopen, bij mij is bezorgen altijd een kleine ramp, zeker met delicate hardware. PLUS; Retron 5 heeft een garantie, dus als ie kapot gaat binnenkort (kans is groot) hoef ik dat zelf niet af te handelen / heen en weer te sturen met Hyperkin, dat kan de winkel dan voor me doen (Ik ga er bijna van uit dat ie binnen de kortste keren stuk is).

 

Nah, nee, niet de real thing, maar ik wil graag een zo goed mogelijke retro-game ervaring op mn huidige flatscreen, met al die apparaten, maar wel midden in mn woonkamer. Al m'n spellen speel ik op één scherm, alle PC retrogaming doe ik op een Windows 7 laptop die bijna permanent aan mn TV scherm gekoppeld is. Ik heb geen behoefte en ruimte om een oude TV aan te schaffen en een kamer er voor in te richten.

 

Huidige set up op een vrij compact audio meubel;

 

post-1088-0-97584800-1421604186_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

:(  okay, ik snap hoe je je voelt

vandaag was ik met een vriendin even de stad in, en daarna vroeg ze "zullen we nog ffies koffie doen bij jou thuis?" 

ik heb geweigerd, omdat ik niet uit m'n hoofd wist of ik nog lege bierflesjes, gebruikte voorbehoedsmiddelen, aanmaningen of erger had rondslingeren.  |:(

Link naar bericht
Delen op andere sites

:(  okay, ik snap hoe je je voelt

vandaag was ik met een vriendin even de stad in, en daarna vroeg ze "zullen we nog ffies koffie doen bij jou thuis?" 

ik heb geweigerd, omdat ik niet uit m'n hoofd wist of ik nog lege bierflesjes, gebruikte voorbehoedsmiddelen, aanmaningen of erger had rondslingeren.  |:(

 

Och, als ze daar al niet tegen kunnen zijn ze het bezoek niet waard :P 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik ben ook geïnteresseerd in de Retron-5. Maar de prijs ligt te hoog voor een Android-based spelcomputer. Ben wel benieuwd welke emulators de Retron-5 gebruikt om de cartridges af te spelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat staat ergens op het web. Ze hebben niet heel netjes code "gestolen". De cartridges worden niet daadwerkelijk afgespeeld, de Retron maakt een ordinaire ROM-dump en speelt dat af.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Das vrij prijzig, maar ziet er wel praktisch uit.

 

K moet zeggen dat ik al m'n games voor al de systemen ondertussen voor de praktische bedoeling ook op een SD kaartje heb gezet voor in de Retron 5, en ze eigenlijk alleen nog maar daar vanaf speel via patches. Maar het idee dat je er óók een cartridge in kan stoppen is super.

Link naar bericht
Delen op andere sites

K zal het even proberen (wow, das nog eens een groot bestand. Ik neem aan dat dit niet werkt, gezien het patchen van een totale ROM niet officieel ondersteund wordt).

aangepast door Spikey
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doet het niet; de ROM kan ie blijkbaar gewoon laden, maar ik krijg het scherm waarin staat dat de MU1 hardware niet gevonden is. 

Ik zal een verzoekje bij Hyperkin droppen om dit proberen te supporten (onder  het mom van SD2SNES wegconcurreren).

Link naar bericht
Delen op andere sites

K zal het even proberen (wow, das nog eens een groot bestand. Ik neem aan dat dit niet werkt, gezien het patchen van een totale ROM niet officieel ondersteund wordt).

 

Het is een full motion video game, daarom is 'ie zo groot. Je zou inderdaad MU1 moeten emuleren, het is ten slotte een virtuele chip.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het had gekund dat ze specifieke support er voor hadden ingebouwd (door code te "gebruiken" van bsnes bijvoorbeeld); Hyperkin legt echter de focus op support voor alle fysieke officiële cartridges. 

aangepast door Spikey
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Via de Power Base converter is er daadwerkelijk support voor de Master System ook.

Nu je de console een poosje hebt, hoe is je mening erover. 

De input lag. de software. en het algemeen gebruik. 

mijn Genesis heeft het begeven. Dus mijn oog is gevallen op de Retron en de Retrobit Trio. wegens het bekende ruimte gebrek

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is enige lag, het is echter vaak verwaarloosbaar; ik heb echter weinig SEGA games gespeeld nog. Wil je dat ik er één voor je test?

Graag :) 

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen de Retron en de Retrobit super trio :) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...