Ga naar inhoud

Swiebertje


Aanbevolen berichten

Wie kent de bekendste zwerver van Nederland nou niet. van 1955 t/m 1975 was hij op tv. samen met Saartje , Bromsnor en vele andere.

Wat weet u nog van hem?

 

swiebertje1.jpg

aangepast door lolbroek
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wie kent de bekendste zwerver van Nederland nou niet. van 1955 t/m 1975 was hij op tv. samen met Saartje Bromsnor en vele andere.

Wat weet u nog van hem?

Nou, ik denk niet dat Saartje van haar achternaam Bromsnor heet... ;)  

 

Inplaats van ons te vragen wat we er nog van weten kun je beter eerst er zelf  iets over vertellen. Dat de serie al in 1955 begon, wist ik niet. Maar wie had er toen al tv? Wij niet!

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

De officiële serie begon in 1961 maar in 1955 kwamen er al 2 TV Spelen

Tv-spelen (1955)

  1. Swiebertje als burgemeester
  2. Swiebertje als woonwagenklant

 

In 1961 zijn deze spelen herhaald en opnieuw opgenomen.

 

De 2+3 serie zijn op dvd uitgebracht  samen met uitzending 3+4 van serie 1

 

De 10 kleur dvd's bevatten serie 12,13,14

Waarvan serie 12 de laatste 4 alleen betreft

En serie 14 de 8e uitzending Saartje Helpen mist

Deze uitzending is wel herhaald n.a.v. het overlijden van Riek Schagen(Saartje)

 

In totaal zijn er 6 Saartjes geweest en 6 Burgemeesters

aangepast door lolbroek
Link naar bericht
Delen op andere sites

Riek Schagen als Saartje herinner ik me wel en Rien van Nunen als burgemeester. Deze laatste werd opgevolgd door Bert Dijkstra. Hij speelde een nogal statige burgemeester in tegenstelling tot Rien van Nunen die van de burgemeester een zwierige maakte. Tenminste zo dacht ik dat.  Lees net in de wiki dat er nog een burgemeester tussen zat. Zegt me niks, of ik verwissel ze.

 

Malle Pietje vond ik leuk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nooit geweten dat er meerdere Saartjes en burgemeesters waren, ik heb volgens mij alleen de laatste seizoenen gezien.

In mijn herinneringen aan Swiebertje was er maar één Saartje en één burgemeester. Bert Dijkstra als burgemeester en Riek Schagen als Saartje. Die andere zeggen me niet zoveel. 

 

Ik vond Swiebertje altijd al een leuke serie, het had een beetje een oude sfeer en die personages vond ik erg goed doordacht. 

Ik kan me volgens mij nog videobanden van Swiebertje herinneren. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klopt,later is Tonnie Foletta als ander personage nog eens opgedoken in de serie.

Wat ik nog vooral herinner was de diverse decors in de serie

De Hooiberg

Huisje van Swiebertje met de geit en kippen

Gemeentehuis

Huis van de burgemeester en keuken Saartje

Huis Bromsnor binnen en buiten

Kasteel Barones

Winkel en woonkamer Malle Pietje

Straat van Winkel Malle Pietje

De Vergulde Kip

 

Verder zou ik het leuk vinden als iemand Saartje Helpen heeft opgenomen,en met mij zou willen delen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is zelfs nog een andere Bromsnor geweest: Tonnie Foletta speelde Bromsnor in 1955.

Ook nooit geweten..

 

Verder zou ik het leuk vinden als iemand Saartje Helpen heeft opgenomen,en met mij zou willen delen

Huh? zijn niet alle afleveringen van Swiebertje op dvd verschenen? Kan het best mis hebben. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klopt Floris97

Op 1 of andere manier zijn niet alle afleveringen op dvd verschenen.

Zo is serie 13 wel compleet op dvd verschenen,en van serie 14 Saartje Helpen vergeten op dvd te zetten.

Maar Saartje Helpen is wel in 2008 herhaald op tv(alleen kon ik toen nog niet opnemen)

Serie 5 t/m 12 (helft) is ook niet op dvd verschenen.

 

Nog een leuk weetje er zijn zelfs 3 Freules Nicolien geweest

Waarvan de laatste Marijke Bakker de bekendste is.

 

Freule Nicolien, de nicht van de barones - Kitty Janssen (1962-1963), Conny van Manen (1974), Marijke Bakker (1969-1975)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel raar, zijn de rest van de series wel op dvd verschenen?

lolbroek beantwoordde je vraag dus net, Floris...

Maargoed, nee. Na een hoop geroep van fans zijn uiteindelijk een groot deel van de bewaarde zwart-wit afleveringen ook op DVD uitgebracht maar lang niet alles wat er bewaard is.

Saartje Helpen, ach ach.... Ik weet nog goed dat op het aloude forum van bubblegum.tv de schok groot was dat Saartje Helpen werd uitgezonden naar aanleiding van het overlijden van Riek. Wonderlijk ook hoe dat in z'n verloop ging want het werd aangenomen dat die uitzending gewoon niet bewaard was gebleven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben ook aan het kijken op beeld en geluid,maar vind daar nog geen complete uitzendingen van Serie 5 t/m 11

Wel kun je Saartje Helpen terug vinden,maar de herhaling uit 2008 niet kopen :N

De originele uit 1975 daarin tegen kun je wel bestellen,maar of de kwaliteit daarvan goed is weet ik niet.

 

Nog een leuk weetje:

Het kostuum van Malle Pietje is te zien op de site van Beeld en Geluid

Link naar bericht
Delen op andere sites

In 2008 hebben ze gewoon de originele uitzending van Saartje Helpen uit 1975 herhaald als het goed is, dus verschil in kwaliteit lijkt me sterk. En overigens: De kwaliteit zal nooit ontzettend slecht zijn, dan bieden ze het waarschijnlijk gewoon niet aan bij Beeld & Geluid in de webshop.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben ook aan het kijken op beeld en geluid,maar vind daar nog geen complete uitzendingen van Serie 5 t/m 11

Wel kun je Saartje Helpen terug vinden,maar de herhaling uit 2008 niet kopen :N

De originele uit 1975 daarin tegen kun je wel bestellen,maar of de kwaliteit daarvan goed is weet ik niet.

 

Nog een leuk weetje:

Het kostuum van Malle Pietje is te zien op de site van Beeld en Geluid

Zucht... De 2008-herhaling is dus de uitzending uit 1975. In 2008 is immers dat programma niet geproduceerd dus staat enkel de uitzenddatum uit '75 vermeld.
Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb jij hem toen opgenomen in 2008 ?? ben namelijk wel benieuwd of Bridge gelijk heeft.

Nee, je bent gewoon op zoek naar die uitzending. Ik heb hem destijds niet opgenomen maar dat hoeft ook helemaal niet om zeker te weten dat hij kwalitatief gewoon in goede staat bewaard is. Sowieso is Beeld & Geluid transparant genoeg om beeldstoringen bij iedere opname te vermelden. Dus ja, als je hem echt wil, schaf hem dan officieel en legaal daar aan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben binnenkort jarig,dus ga hem vragenals cadeautje  *)

Zijn er misschien mensen die Swiebertje hebben opgenomen in de periode 1965/1973(dus opnames die niet op de dvd's zijn verschenen)???

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja,dat dacht ik ook,maar bij beeld en geluid kan ik uit die serie's geen complete uitzendingen vinden.

Als er in 1972 thuis opgenomen kon worden zijn er misschien mensen die serie 12 hebben opgenomen.

Net als Hamelen,daar bleken Harrie Geelen en Rob de Nijs ook nog opnames van te hebben die Beeld en Geluid niet hadden bewaard.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja,dat dacht ik ook,maar bij beeld en geluid kan ik uit die serie's geen complete uitzendingen vinden.

Als er in 1972 thuis opgenomen kon worden zijn er misschien mensen die serie 12 hebben opgenomen.

Net als Hamelen,daar bleken Harrie Geelen en Rob de Nijs ook nog opnames van te hebben die Beeld en Geluid niet hadden bewaard.

 

Die kans is echter extreem klein omdat die machines niet te betalen waren, onbetrouwbaar en de banden schreeuwend duur dus vaak hergebruikt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja,dat dacht ik ook,maar bij beeld en geluid kan ik uit die serie's geen complete uitzendingen vinden.

Als er in 1972 thuis opgenomen kon worden zijn er misschien mensen die serie 12 hebben opgenomen.

Net als Hamelen,daar bleken Harrie Geelen en Rob de Nijs ook nog opnames van te hebben die Beeld en Geluid niet hadden bewaard.

Heb je ook meteen de reden waarom die afleveringen van Swiebertje niet op DVD zijn verschenen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou dat betwijfel ik,want zelfs afleveringen die op de dvd's staan kan ik niet in de catalogus terug vinden(of enkel fragmenten)

Wat versta jij onder fragmenten? Kom eens met voorbeelden, dan kan ik voor je kijken.

 

PS: "Van dit programma zijn slechts de hieronder vermelde onderdelen in het archief opgenomen." betekent niet meteen dat slechts een fragment is bewaard; Beeld & Geluid zet dit zo vaak bij haar catalogusitems neer waarvan ze niet zeker zijn of iets compleet is bewaard of deels. In ieder geval vind ik nu al de eerste aflevering van de eerste zwart-wit DVD (Gebraden kip) zo terug in het archief.

 

Maareh, ik snap je twijfel niet zo; je vertelt nu juist dat het omgedraaide gaande is en dat een paar uitzendingen die (volgens jou) niet in het archief zitten wel op DVD staan. Dat is toch alleen maar mooi? Tegelijk zijn er ook een stel oudere televisie-spellen uit de reeks die niet bewaard zijn en dus niet op DVD zijn gezet.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik versta onder fragmenten korte scene's van bijv. 4 min.

Dat zie je bijvoorbeeld staan als je de eerste aflevering met Bert Dijkstra opzoekt.

Tevens kun je de jubileum aflevering niet bestellen,en staat deze ook niet op dvd maar wel in de catalogus

Wat ik juist wel had gedaan,omdat die uitzending speciaal is.

Ik ben beter wezen kijken,en zie nu ook de dvd afleveringen

aangepast door lolbroek
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Sinds vandaag heb ik Saartje Helpen in mijn collectie, een grote pluim voor Beeld en Geluid. Brigde klopt niet,de kwaliteit is super mooi

Heb ook navraag over de jubileum uitzending gedaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Ik versta onder fragmenten korte scene's van bijv. 4 min.

Dat zie je bijvoorbeeld staan als je de eerste aflevering met Bert Dijkstra opzoekt.

Tevens kun je de jubileum aflevering niet bestellen,en staat deze ook niet op dvd maar wel in de catalogus

Wat ik juist wel had gedaan,omdat die uitzending speciaal is.

Ik ben beter wezen kijken,en zie nu ook de dvd afleveringen

Er staat geen winkelwagentje achter deze aflevering, Twee lieve oude dametjes, dit was de 100e aflevering en 12,5 jarig jubileum. Echter ik heb hem wel kunnen kopen, ik heb destijds gewoon naar naar hun gemaild dat ik deze aflevering wilde kopen en het is me gelukt. Het is een complete aflevering.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi, nee ik heb geen afleveringen vanaf de serie Vreemdelingen tot seizoen 12 1972/1973 aflevering 5 Pas op Filifaderatus

Ik ben er zelf naar op zoek, maar de kans is klein dat er nog zijn.

Er is nog wel een compilatie aflevering van Pas op Swiebertje, hierin zitten de eerste 2 afleveringen ook gedeeltelijk in verwerkt (duurt ongeveer 55 minuten)

Deze is ook bij Beeld en geluid te koop

Heb jij misschien afleveringen die nog niet op DVD zijn uitgebracht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Swiebertje

Ik zelf heb via beeld en geluid Saartje Helpen en Twee lieve oude dametjes gekocht.

Ik heb verder geen antwoord gekregen bij beeld en geluid,of ze verder nog complete uitzendingen hadden.

Heeft u misschien die compilatie gekocht?

Ik zelf zoek namelijk op dit moment kleur uitzendingen,al zijn zwart wit ook welkom.

Degene die ik echt graag wil zien zijn:

Sinterswieb kapoentje en De nieuwe burgemeester.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

@Swiebertje

Heeft u misschien daar wat meer informatie over.

En heeft u al Saartje helpen?

Bij beeld en geluid zie je wel fragmenten uit uitzendingen,of filminlassen maar complete vind ik verder niet.

aangepast door lolbroek
Link naar bericht
Delen op andere sites

Pas op, Swiebertje > compilatie is uitgezonden op 25-07-1963

Dit is goed terug te vinden bij Beeld en geluid

Saartje helpen heb ik destijds opgenomen met een DVD-recorder, staat hier nog altijd op de harde schijf

Moet hem nog een keer ervan afhalen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Raar dat er geen complete uitzendingen verder te vinden zijn uit 1970/1972 omdat wel de jubileumuitzending in zijn geheel is bewaard.

Dat Brigde Saartje Helpen niet op dvd heeft gezet snap ik niet,want de kwaliteit van B&G is top.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zullen er misschien nog beelden bij de NCRV zijn?? Anders wordt het zeer lastig

Alle beelden van de NCRV zijn ondergebracht bij Beeld & Geluid en daar gecatalogiseerd.

 

Misschien dat je maar moet accepteren dat 95% van wat er is is uitgebracht, 5 % (Saartje helpen en filminlassen) niet en de rest niet bewaard is. Het is heus niet de enige serie die dit lot heeft moeten ondergaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...

Swiebertje is een fantastische serie zelfs voor iemand van pas 19(ik) ik heb vorig jaar de videobanden gekocht in de kringloop, en bij bol.com 2 zwart wit dvd's, bij dat soort series baal ik ervan dat ik op 23 december 1999 geboren ben en niet in de jaren 70, 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...