Ga naar inhoud

De top 10 gewiste programma's


Aanbevolen berichten

Het onderwerp "de archieven van de televisie" bracht me op deze vraag. Wat zijn eigenlijk binnen Nederland de 10 meest gezochte programma's die de omroepen niet bewaard hebben?

 

OK, "Hamelen" en "JZNZ" zijn vrij voorspelbare kandidaten. Maar wat nog meer? Waarschijnlijk weet ik niet genoeg van de Nederlandse televisie van voor mijn tijd, maar er moet toch meer zijn (of juist niet meer zijn).

 

Ik ben benieuwd wat jullie suggesties zijn. Als het kan dan graag met jaar en reden waarom belangrijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn nog 2 namen die in me opkomen: Oebele en (de eerste jaren) TopPop. Van Oebele zijn slechts filminlassen, 2 integrale afleveringen (waarvan 1 de laatste was en al zonder Willem Nijholt) en 1 bijna complete zwart-wit aflevering bewaard gebleven. Van TopPop zijn vooral alleen de clipopnames bewaard maar de presentaties zijn vooral verdwenen, al is van de eerste seizoen naar het schijnt weinig tot helemaal niets bewaard.

Nu ik er over nadenk; 't Schaep met de vijf pooten (slechts 1 muziekcompilatie bewaard en dat voor een televizierring-winnend programma) en Citroentje met suiker (waar Eli Asser wel enkele opnames van op VCR heeft gemaakt voor het nageslacht).

Verder zijn de André van Duin-shows uit de 70s voor de AVRO, de Zaterdagavondshow van Johnny en Rijk en muziekprogramma's als Moefgaga haast niet bewaard gebleven, maar dit komt helemaal niet vaak in de media.

Vreemde eend in de bijt; de voor Veronica gemaakte hermontages van het kinderprogramma 'Samson' wat in de jaren 1992-1995 een co-productie van BRTN / Veronica was zijn recentelijk (dus maximaal 10 jaar!) uit opdracht van het NOB gewist; het werd toen gezien als een niet Nederlands programma en dus niet in hun protocol om bewaard te worden (dit was voor bekend was dat het een volwaardige co-productie was).

Ook Te land, ter zee en in de lucht is in de eerste reeksen alles behalve goed bijgehouden; ik herinner me dat beelden uit de eerste uitzending vandaag de dag worden getoond met als bron een brakke, halfverrotte overzetting van een overzetting van een tv-opname.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat kan, ik schrijft soms op plekken die ik later weer vergeet. (Maar hier stond ik juist al ingeschreven, zonder dat ik ooit iets geplaatst had.)

 

Gek eigenlijk dat we voornamelijk op kinderprogramma's uitkomen. Is dat omdat we daar het meeste naar terugverlangen? Maar ja, die werden misschien ook minder belangrijk gevonden, en dus eerder gewist.

 

Die Veronica-Samson is zo recent, die moet toch zeker door veel mensen opgenomen zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Die Veronica-Samson is zo recent, die moet toch zeker door veel mensen opgenomen zijn.

 

Dat valt erg tegen. Wij zoeken, samen met een aantal andere Samson-fans, al jaren naar die uitzendingen. Helaas komt daar vrij weinig goed resultaat uit. Maar als jij uitzendingen hebt liggen, ik hou me warm aanbevolen  ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat valt erg tegen. Wij zoeken, samen met een aantal andere Samson-fans, al jaren naar die uitzendingen. Helaas komt daar vrij weinig goed resultaat uit. Maar als jij uitzendingen hebt liggen, ik hou me warm aanbevolen  ;)

Nee, dat nu net niet. Was niet echt mijn ding. Ik denk dat veel mensen niet op het idee komen dat dat gewist is en de VHS-banden aan de straat hebben gezet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Samba, jouw bijdrage komt voor een groot deel overeen met wat ik Spiny enkele dagen geleden elders al suggereerde. Je vergeet de Stratemakeropzeeshow nog. :-)

 

Wat is er eigenlijk zo uniek aan die Veronica-versies van Samson? Andere tekenfilms, dat begrijp ik - maar als onwetende denk ik dan dat je die Nederlandse montages desgewenst makkelijk zou kunnen herdoen door uit te gaan van de Vlaamse opnames en daar de 'juiste' tekenfilms weer in te plakken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. :-)

 

't Is een beetje een niche, maar qua cabaret en kleinkunst is er ook het nodige gewist - je ziet wel eens minderwaardige kopieën op koop-DVD's. Daar zitten helaas soms programma's bij waar duidelijk veel werk in gestoken werd - bijvoorbeeld de visueel erg originele programma's die in de jaren zestig en zeventig geregisseerd werden door Rob Touber.

 

De eerste maanlanding, die hebben we nog niet gehad - al weten we natuurlijk dat er wel het een en ander van Henk Terlingen in de studio bewaard is dankzij privé-opnames. Dat is meer dan wat er bestaat van de BBC (een paar seconden) of de BRT (helemaal niets, vrees ik). 

 

Wat zou de piepjonge televisie eigenlijk gemaakt hebben van de watersnoodramp? Journaal bestond nog niet...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Samba, jouw bijdrage komt voor een groot deel overeen met wat ik Spiny enkele dagen geleden elders al suggereerde. Je vergeet de Stratemakeropzeeshow nog. :-)

 

Wat is er eigenlijk zo uniek aan die Veronica-versies van Samson? Andere tekenfilms, dat begrijp ik - maar als onwetende denk ik dan dat je die Nederlandse montages desgewenst makkelijk zou kunnen herdoen door uit te gaan van de Vlaamse opnames en daar de 'juiste' tekenfilms weer in te plakken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. :-)

 

Samson heeft in seizoenen 92-94 speciale aankondigingen gemaakt tussen tekenfilms in, en de eerste afleveringen (27 stuks uit seizoen 1/2) waren hergemonteerd en ontdaan van de meeste tekenfilms. Dat is dus allemaal gone. Het is een klein subtiel verschil, maar had hermontage anno 2015 zoveel gemakkelijker gemaakt. ;(

 

Er is ook nagenoeg niks bewaard van de AVRO Wiekent Kwis.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waar ook weinig van bewaard is gebleven, (kwam ik gisteren achter, toen ik een bestelling plaatste bij Beeld & Geluid) is van de comedyserie 'Jansen, Jansen' van de VARA. Deze serie werd van 1995 tot 1998 uitgezonden, en als ik in het archief van Beeld & Geluid op deze serie zoek, vind ik welgeteld 11 uitzendingen, waarvan een tweetal ook nog een herhaling uit 2000 betreft. Best wel vreemd vond ik zelf. Ik weet niet zeker of hier echt zo weinig van bewaard is, het lijkt wel zo, maar misschien hebben ze bij Beeld & Geluid nog ergens geheime catacomben.  :P Ik heb aflevering 1 van deze serie besteld, eens kijken of het wel de moeite waard als ze deze serie wel bewaard hadden.  :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waar ook weinig van bewaard is gebleven, (kwam ik gisteren achter, toen ik een bestelling plaatste bij Beeld & Geluid) is van de comedyserie 'Jansen, Jansen' van de VARA. Deze serie werd van 1995 tot 1998 uitgezonden, en als ik in het archief van Beeld & Geluid op deze serie zoek, vind ik welgeteld 11 uitzendingen, waarvan een tweetal ook nog een herhaling uit 2000 betreft. Best wel vreemd vond ik zelf. Ik weet niet zeker of hier echt zo weinig van bewaard is, het lijkt wel zo, maar misschien hebben ze bij Beeld & Geluid nog ergens geheime catacomben.  :P Ik heb aflevering 1 van deze serie besteld, eens kijken of het wel de moeite waard als ze deze serie wel bewaard hadden.  :')

Ik heb op band enkele promo's liggen van deze comedy. Ik geloof dat de productiehuizen zelf ook zulke dingen wel zal bijhouden. Hopelijk. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat hoop ik ook, maar ik ga er niet al te veel van uit. Deze serie was anders toch al wel op DVD verschenen? Het heeft nog een redelijke tijd gelopen, dus er moet toch bijna wel een (kleine) markt voor zijn? Hetzelfde geldt voor een herhalingsserie op een zender als NPO Best. Ik denk dat dit niet op DVD en/of als herhaling is verschenen, door het simpelweg ontbreken van afleveringen. Helaas.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de bestelde aflevering in huis hebt, kan je altijd eens nakijken of het programma inderdaad door een extern productiehuis gemaakt is (bedenkelijke praktijk, maar komt nu eenmaal veel voor). Met een beetje geluk bestaat dat bedrijfje nog en kan je ze eens mailen. Je weet maar nooit wat voor interessante informatie daar nog uit komt. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

misschien hebben ze bij Beeld & Geluid nog ergens geheime catacomben.

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, toen ik kinderseries uit de jaren '80 niet kon vinden. Telefonisch ontkenden ze dat, maar dat zegt niks, zo'n baliemedewerker weet ook niet alles.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de bestelde aflevering in huis hebt, kan je altijd eens nakijken of het programma inderdaad door een extern productiehuis gemaakt is (bedenkelijke praktijk, maar komt nu eenmaal veel voor). Met een beetje geluk bestaat dat bedrijfje nog en kan je ze eens mailen. Je weet maar nooit wat voor interessante informatie daar nog uit komt. :-)

Ik zal daar eens onderzoek naar doen. Misschien is er een kans van bewaarde afleveringen.

 

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, toen ik kinderseries uit de jaren '80 niet kon vinden. Telefonisch ontkenden ze dat, maar dat zegt niks, zo'n baliemedewerker weet ook niet alles.

Misschien dat ze bij Beeld & Geluid nog banden hebben die niet gedigitaliseerd zijn, of die nog moeten worden gedigitaliseerd. Deze uitzendingen zijn misschien (nog) niet te zien op de website.

 

Er liggen of lagen sowieso ook veel dubs bij productiebedrijven, maar die zijn inmiddels vrijwel allemaal opgeslokt door grotere of failliet.

Erg zonde dat veel van deze productiebedrijven weg zijn. Had misschien nog uitkomst geboden voor incomplete of verloren televisieseries.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waar ook weinig van bewaard is gebleven, (kwam ik gisteren achter, toen ik een bestelling plaatste bij Beeld & Geluid) is van de comedyserie 'Jansen, Jansen' van de VARA. Deze serie werd van 1995 tot 1998 uitgezonden, en als ik in het archief van Beeld & Geluid op deze serie zoek, vind ik welgeteld 11 uitzendingen, waarvan een tweetal ook nog een herhaling uit 2000 betreft. Best wel vreemd vond ik zelf. Ik weet niet zeker of hier echt zo weinig van bewaard is, het lijkt wel zo, maar misschien hebben ze bij Beeld & Geluid nog ergens geheime catacomben.  :P Ik heb aflevering 1 van deze serie besteld, eens kijken of het wel de moeite waard als ze deze serie wel bewaard hadden.  :')

 

Ik heb er ooit een paar opgenomen (5) uit 1997 en overgezet naar mpeg2

 

4 zonder titel

4eekendjeweg 11 April 97.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er ooit een paar opgenomen (5) uit 1997 en overgezet naar mpeg2

 

4 zonder titel

4eekendjeweg 11 April 97.

Ook welkom... Normaal laat ik het over mijn kant heengaan maar je komt (tot 2 keer toe!) een topic binnenbanjeren om te vertellen dat je iets hebt liggen waar vluchtig naar gerefereerd wordt in een topic. Dus? Wil je nu gaan handelen ofzo? :/

 

 

Misschien dat ze bij Beeld & Geluid nog banden hebben die niet gedigitaliseerd zijn, of die nog moeten worden gedigitaliseerd. Deze uitzendingen zijn misschien (nog) niet te zien op de website.

 

Ik betwijfel het; door het project 'Beelden voor de toekomst' wat recentelijk is afgerond is 95 tot 100% van wat ze hebben liggen, gekoppeld aan een documentnummer (niks bijzonders, iedere opname op zoeken.beeldengeluid.nl heeft een documentnummer of beter gezegd document ID) waar in ieder geval íets over staat beschreven op de site.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan ben ik bang dat de uitzendingen die niet op de site staan, gewoon weg zijn. Ik heb de uitzending binnen, en volgens de aftiteling was de serie een co-productie tussen de VARA en Tandem Entertainment (Zie screenshot hieronder). Misschien dat Tandem Entertainment nog te achterhalen is en dat er daar nog uitzendingen liggen?

 

 

post-987-0-27763800-1430555140_thumb.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lastig hé, er blijken wel meer bedrijfjes te zijn die zich 'Tandem entertainment' (of een variatie daarop...) noemen, en ik vind niet meteen een voor de hand liggende kandidaat...

 

Wel blijken zowel Rob Herzet als Gijs Versluys een LinkedIn-profiel te hebben. Wie zich echt niet kan inhouden, kan zich altijd even registreren en kijken of daar voor beide heren contactgegevens te vinden zijn. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan ben ik bang dat de uitzendingen die niet op de site staan, gewoon weg zijn. Ik heb de uitzending binnen, en volgens de aftiteling was de serie een co-productie tussen de VARA en Tandem Entertainment (Zie screenshot hieronder). Misschien dat Tandem Entertainment nog te achterhalen is en dat er daar nog uitzendingen liggen?

Het is ook te zien dat dit een zendlijnregistratie is, 'Diepteontsluiting' zoals ze het deftig zeggen bij Beeld & Geluid; een integrale maar hoge kwaliteitsopname van televisie met het omroeplogo in beeld. Veel uitzendingen van Oppassen!!! op DVD, een tweetal van Q&Q en dergelijken hebben hetzelfde.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook welkom... Normaal laat ik het over mijn kant heengaan maar je komt (tot 2 keer toe!) een topic binnenbanjeren om te vertellen dat je iets hebt liggen waar vluchtig naar gerefereerd wordt in een topic. Dus? Wil je nu gaan handelen ofzo? :/

 

 

Ik betwijfel het; door het project 'Beelden voor de toekomst' wat recentelijk is afgerond is 95 tot 100% van wat ze hebben liggen, gekoppeld aan een documentnummer (niks bijzonders, iedere opname op zoeken.beeldengeluid.nl heeft een documentnummer of beter gezegd document ID) waar in ieder geval íets over staat beschreven op de site.

Oh ik denk dat ik hem op het idee gebracht heb toen ik afgelopen week vertelde dat die Samsonversies blijkbaar gewist waren (omdat ik wist dat hij vroeger veel opgenomen heeft). Helpen zoeken naar verdwenen programma's is alleen maar goed, toch?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Oh ik denk dat ik hem op het idee gebracht heb toen ik afgelopen week vertelde dat die Samsonversies blijkbaar gewist waren (omdat ik wist dat hij vroeger veel opgenomen heeft). Helpen zoeken naar verdwenen programma's is alleen maar goed, toch?

 

Hij heeft het niet over Samson, hij heeft het over Jansen Jansen. ;) En absoluut, helpen zoeken is alleen maar goed maar dit lijkt me niet de oplossing, voor handel is dit forum immers gewoon niet bestemd. Maargoed, daar kunnen de mods beter over beslissen.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij heeft het niet over Samson, hij heeft het over Jansen Jansen. ;) En absoluut, helpen zoeken is alleen maar goed maar dit lijkt me niet de oplossing, voor handel is dit forum immers gewoon niet bestemd. Maargoed, daar kunnen de mods beter over beslissen.

Oh wacht, klopt.

Het kan ook zijn dat hij gewoon bedoelt: Ik heb enkele afleveringen, als de omroep ze idd. kwijt is geraakt, dan heb ik ze nog liggen. Er stond niks over handelen.

 

Is er eigenlijk belangstelling bij beeldengeluid o.i.d. als je aan komt zetten met verloren opnames? Iemand daar ervaring mee?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh wacht, klopt.

Het kan ook zijn dat hij gewoon bedoelt: Ik heb enkele afleveringen, als de omroep ze idd. kwijt is geraakt, dan heb ik ze nog liggen. Er stond niks over handelen.

 

Is er eigenlijk belangstelling bij beeldengeluid o.i.d. als je aan komt zetten met verloren opnames? Iemand daar ervaring mee?

 

Staat al in het andere topic ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou ben ik dus ook bij beeld en geluid bezig met Swiebertje te achterhalen die niet op dvd/vhs zijn verschenen.

En van die afleveringen zijn nog wel enkele fragmentjes te vinden van 5 min,maar geen complete van 49 min.

Behalve

Saartje Helpen

Twee lieve oude dametjes(door navraag heb ik deze nu ook inmiddels,staat niet te bestellen op de site)

Maar waar werdt het eigenlijk mee opgenomen vraag ik mij af.

Degene van Beeld en geluid heeft denk ik de mail niet goed gelezen,want die stuurde  mij door naar bol.com

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou ben ik dus ook bij beeld en geluid bezig met Swiebertje te achterhalen die niet op dvd/vhs zijn verschenen.

En van die afleveringen zijn nog wel enkele fragmentjes te vinden van 5 min,maar geen complete van 49 min.

Behalve

Saartje Helpen

Twee lieve oude dametjes(door navraag heb ik deze nu ook inmiddels,staat niet te bestellen op de site)

Maar waar werdt het eigenlijk mee opgenomen vraag ik mij af.

Degene van Beeld en geluid heeft denk ik de mail niet goed gelezen,want die stuurde  mij door naar bol.com

Liep van 1961-1975 volgens wikipedia?

Kan met 'open spoelen' thuis opgenomen zijn (Sony / Philips), of later met umatic of de N1500?

Of bedoelde je de omroep? Die zette de video waarschijnlijk over op 16mm film, zgn. "telerecordings" in GB of "kinescopes" in de VS. (Ik weet niet precies wanneer ze daar in Nederland mee gestopt zijn maar ik denk dat het zo'n beetje samenvalt met het zw/w-tijdperk.) Als je er op let kun je het verschil vaak wel zien.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beeld & Geluid heeft als het goed is geen opnames van TV, maar de originele uitzendbanden. Dat kan U-Matic, BCN, Film enz. zijn. Waarschijnlijk is dat later overgezet naar Digi-Beta en nu worden die beelden gedigitaliseerd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus is de kans groot dat er nog vele serie's van Swiebertje wel zijn bewaard,maar nog niet op dvd zijn gezet

Dan ga ik binnenkort maar vragen of zij Sinterswieb Kapoentje hebben,want die wil ik echt zien,maar is niet in hun catalogus te vinden.

Anders misschien de NCRV vragen,of is dat geen optie??

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Uit de beginjaren van Swiebertje zijn veel uitzendingen niet bewaard, maar ik weet niet hoe dat met de latere jaren zit.

Aan de NCRV vragen lijkt mij geen goede optie: De omroepen hebben (bijna) al hun archiefmateriaal geschonken aan Beeld & Geluid.

aangepast door OudeTVfreak
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als beeldengeluid het niet heeft, dan is die kans heel groot.

 

Er is wel een kans dat iemand thuis het opnam op de bandrecorder. Maar dat moet je dan maar net boven water weten te krijgen.

Dan heb je nog een kans dat een ander land het uitgezonden heeft. Maar behalve België is dat niet zo heel waarschijnlijk.

 

De Engelsen verkochten hun series wereldwijd, en zij slagen er dus nog wel eens in dingen in America, Australië en Afrika terug te vinden, zoals vorig jaar 9 afleveringen van Doctor Who in Nigeria. Maar zo'n exportsucces hadden we in Nederland niet. (Er zijn geloof ik wel wat uitzonderingen zoals Floris in de DDR en De Zevensprong in Hongarije dacht ik.)

 

 

Bij nader inzien, dat zit ik hier nu wel te typen maar tot 1975 was er natuurlijk wel Suriname. Weet iemand of Nederlandse programma's wel eens naar "onze" overzeese gebiedsdelen gingen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tijdens de opnames zijn vroeger ook vaak foto's gemaakt. Dus dat er foto's zijn van een uitzending, wil nog niet zeggen dat de hele uitzending bewaard is gebleven ;) Als je de uitzending wil achterhalen en Beeld & Geluid heeft 'm niet, moet je echt ontzettend goed zoeken, maar de kans dat je 'm dan ook daadwerkelijk vindt acht ik heel klein. Maar je kan het altijd proberen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bij nader inzien, dat zit ik hier nu wel te typen maar tot 1975 was er natuurlijk wel Suriname. Weet iemand of Nederlandse programma's wel eens naar "onze" overzeese gebiedsdelen gingen?

 

Interessant idee... Volgend stapje: weet iemand of er ergens online oude publicaties te vinden zijn waarin radio- en tv-programma's werden afgedrukt?

 

Even gekeken bij de krantendatabank van de Nederlandse KB. Daar kan je heel handig aangeven dat je enkel resultaten wil zien voor bepaalde gebieden - dus ik braaf kiezen voor Suriname, Antillen en Indonesië (ook al was in dat laatste land in de periode die we willen doorzoeken de liefde voor alles wat Nederlands was eerder beperkt...). Voor een periode van enkele dagen in mei 1972 gezocht op 'journaal', 'nieuws', 'radio' en 'televisie'. Helaas geen bruikbare resultaten gevonden...

 

Zonder er verder veel over te weten, vraag ik me wel af hoe (on)vriendelijke die oosterse klimaten zijn voor videobanden. Archieven horen daar mee om te kunnen gaan, maar misschien is de kans dat je er goed bewaarde opnames van privépersonen vindt wel kleiner dan hier. Niet dat ik me er mee ga bezighouden dáár te zoeken... ;-)

 

We zouden nog een interessante discussie kunnen opzetten over de vraag in hoeverre het weglaten van een fotograaf voldoende geld zou hebben opgeleverd om van programma's uit pakweg 1973 op z'n minst een VCR-kopie te bewaren...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tijdens de opnames zijn vroeger ook vaak foto's gemaakt. Dus dat er foto's zijn van een uitzending, wil nog niet zeggen dat de hele uitzending bewaard is gebleven ;) Als je de uitzending wil achterhalen en Beeld & Geluid heeft 'm niet, moet je echt ontzettend goed zoeken, maar de kans dat je 'm dan ook daadwerkelijk vindt acht ik heel klein. Maar je kan het altijd proberen.

Precies. De "photo gallery" die je op DVD's tegenkomt bestaat meestal uit die foto's.

 

In enkele gevallen zijn er zelfs reconstructies gemaakt door heel creatief met de foto's om te gaan: London After Midnight (stomme film) en (alweer) Doctor Who (met originele geluidsopname). Dat kan er nog best aardig uitzien als het goed gedaan is en er genoeg foto's waren.

Ik denk overigens zeker niet dat het hier direct zal helpen, ik vertel het gewoon als achtergrondinformatie.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Vandaag op Betamax gevonden: Een complete 8-delige serie van een cursus Basisfotografie. Uitgezonden bij de TROS van 28-11-1986 tot 16-01-1987. Ik was benieuwd of deze serie ook bewaard is in het archief van Beeld & Geluid. Wat blijkt: Geen spoortje van deze cursus te vinden. Vond ik wel bijzonder omdat in 1986 niet zo heel veel programma's meer gewist werden volgens mij.

 

 

 

 

post-987-0-33218100-1431715086_thumb.png

post-987-0-17793300-1431715145_thumb.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag op Betamax gevonden: Een complete 8-delige serie van een cursus Basisfotografie. Uitgezonden bij de TROS van 28-11-1986 tot 16-01-1987. Ik was benieuwd of deze serie ook bewaard is in het archief van Beeld & Geluid. Wat blijkt: Geen spoortje van deze cursus te vinden. Vond ik wel bijzonder omdat in 1986 niet zo heel veel programma's meer gewist werden volgens mij.

 

Je bent helaas zo'n twintig jaar te optimistisch. :( Nederlands archiefbeleid is een westers land onwaardig.

Als het aan mij zou liggen: kopiëren en naar Youtube ermee, heb je op z'n minst een aantal tv-gekken als ik die het opslaan zodat er weer wat meer opnames van in omloop zijn.

 

Overigens, ergens staat te lezen dat in 2006 de 'workflow' bij B&G veranderd is van zelf opnemen van het uitzendsignaal (inclusief de ellende van zenderlogo's en aanverwanten) naar downloaden vanaf een server van de bestanden die de eindregie gebruikt om de programma's op antenne te brengen. Is daarmee ook het selectief bijhouden eindelijk verleden tijd, of heb je nog steeds een paar mannetjes die naar een reeks bestanden kijken en zeggen: 'die en die wel, en dat niet'?

 

Verbazend om te lezen dat ook van Teleac veel niet bewaard gebleven is, omdat die cursusssen (voor zover ik er zicht op heb) toch geregeld herhaald werden. Werden die cursussen trouwens ook niet vaak aangeboden als koop-VHS?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm, ben bij een uitverkoop van de bib hier in Antwerpen wel eens VHS'en van Teleacmateriaal tegengekomen (zo op het oog uit de jaren negentig, niets dat moeilijk te vinden kan zijn). Zaten in een doos met blauw inlegvel waarop Teleac-logo en getypte inhoud. Diezelfde opmaak kwam ook terug bij een aantal andere cassettes die helemaal niets met Teleac te maken hadden. Mijn gok is dat de bib op een of andere manier bij een aantal bronnen legale kopieën kocht van materiaal dat niet normaal commercieel verkrijgbaar was, en er dan zelf een doosje omheen fantaseerde. Heb twee of drie niet-Teleac-cassettes die er zo uitzien, en het gaat wel degelijk om kopieën van uitzendbanden of iets dergelijks, duidelijk geen tv-opname.

 

(Boeit dat iemand hier? Natuurlijk niet. :P)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...