Ga naar inhoud

De top 10 gewiste programma's


Aanbevolen berichten

De bibliotheken hadden sowieso altijd wel NOT- of Teleac-opnames. Ik herinner me dat ik altijd in mei (want in het goede seizoen was hij altijd uitgeleend) de videoband van 'De witte piet' huurde :') Speciale hoes eromheen van NOT, later Teleac/NOT hoezen... Maar dat is dus 90s.

In de kranten zie ik wel dat Por Favor (kwam het tegen op tape dus ging zoeken) meerdere keren is uitgezonden, van 1983 tot 1989. En dat is wel weer integraal bewaard bij Beeld en Geluid... Vaag.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm, ben bij een uitverkoop van de bib hier in Antwerpen wel eens VHS'en van Teleacmateriaal tegengekomen (zo op het oog uit de jaren negentig, niets dat moeilijk te vinden kan zijn). Zaten in een doos met blauw inlegvel waarop Teleac-logo en getypte inhoud. Diezelfde opmaak kwam ook terug bij een aantal andere cassettes die helemaal niets met Teleac te maken hadden. Mijn gok is dat de bib op een of andere manier bij een aantal bronnen legale kopieën kocht van materiaal dat niet normaal commercieel verkrijgbaar was, en er dan zelf een doosje omheen fantaseerde. Heb twee of drie niet-Teleac-cassettes die er zo uitzien, en het gaat wel degelijk om kopieën van uitzendbanden of iets dergelijks, duidelijk geen tv-opname.

 

(Boeit dat iemand hier? Natuurlijk niet. :P)

Dat is heel waarschijnlijk. Bibliotheken in Nederland hebben ook wel de neiging om zelf omslagen te fabriceren als die ontbreken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om weer terug te komen op verdere gewiste programma's; het Nederlandse TROS-muziekprogramma Hitboulevard (met Willeke Alberti, 1978), wat tussen Op Losse Groeven en Op Volle Toeren inzat; daar is geen enkele uitzending van bewaard gebleven. Het bekende vaak herhaalde stuk van Andre van Duin als meneer de Bok met 'A woman in love' is, volgens Beeld & Geluid, een "Stukje amateurvideo van het programma Hitboulevard" van net 8 minuten. 

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Om weer terug te komen op verdere gewiste programma's; het Nederlandse TROS-muziekprogramma Hitboulevard (met Willeke Alberti, 1978), wat tussen Op Losse Groeven en Op Volle Toeren inzat; daar is geen enkele uitzending van bewaard gebleven. Het bekende vaak herhaalde stuk van Andre van Duin als meneer de Bok met 'A woman in love' is, volgens Beeld & Geluid, een "Stukje amateurvideo van het programma Hitboulevard" van net 8 minuten. 

Maar youtube heeft dan wel weer e.e.a. aan fragmentjes??

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar youtube heeft dan wel weer e.e.a. aan fragmentjes??

Ik zie er een paar... van Otto (Willeke Alberti, Vader Abraham, Louis Neefs, misschien nog andere). Hij heeft er zelf bijgezet dat het van SP VCR komt. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voornamelijk van Otto ja.

Zelf geef ik uit principe dingen wel aan archieven, áls ik iets terugvind, zodat het tenminste ergens is waar mensen het kunnen vinden en gebruiken als dat ooit nodig is.

Die archieven moeten het dan wel maar net terug willen natuurlijk. Maar door dat níet te doen tref je eigenlijk alleen de gewone kijkers thuis.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voornamelijk van Otto ja.

Zelf geef ik uit principe dingen wel aan archieven, áls ik iets terugvind, zodat het tenminste ergens is waar mensen het kunnen vinden en gebruiken als dat ooit nodig is.

Die archieven moeten het dan wel maar net terug willen natuurlijk. Maar door dat níet te doen tref je eigenlijk alleen de gewone kijkers thuis.

 

Er bestaan ook particulier onderhouden archieven, die gaan vaak zorgvuldiger om met het materiaal, omdat die het uit liefde voor de beelden doen en niet uit wat voor ander uitgangspunt dan ook.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben bepaald geen expert in wat collega-bandengekken doen, maar voor zover ik het begrijp is er wel enige samenwerking tussen Otto en B&G. Weet wel niet of het goed is om op een open forum een boompje op te zetten over dergelijke onderwerpen...

 

Zijn er bekende privé-archiefjes met noemenswaardig materiaal? Grote berg VHS of Beta met gewist materiaal uit de jaren tachtig, dat soort dingen.

 

Zo stond er ongeveer een jaar geleden op MP een advertentie voor vijfduizend beta's met Nederlandse opnames... in Spanje. Gokje: gepensioneerde expats die programma's lieten opsturen. Eigenlijk meteen laten schieten vanuit het idee: dat lukt nooit. Achteraf toch beetje spijt van, was misschien wel gelukt door met een aantal liefhebbers samen te leggen. Geen idee wat er van die verzameling geworden is...

 

Losse flodder over B&G: net een editie van Waskracht! gekopieerd. Opening mist, dus even opzoeken hoe lang de volledige reportage moest zijn, dacht ik zo. Helaas pindakaas: het officiële archief heeft geen opname. Uitzending: 18 februari 2002...

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Uit 2002?!

Er bestaan ook particulier onderhouden archieven, die gaan vaak zorgvuldiger om met het materiaal, omdat die het uit liefde voor de beelden doen en niet uit wat voor ander uitgangspunt dan ook.

Hangt er helemaal vanaf wanneer iets een particulier archief is. Ik heb bepaalde dingen systematisch verzameld, maar om mezelf de term "archief" op te plakken, dat voelt weer zo pretentieus.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben bepaald geen expert in wat collega-bandengekken doen, maar voor zover ik het begrijp is er wel enige samenwerking tussen Otto en B&G. Weet wel niet of het goed is om op een open forum een boompje op te zetten over dergelijke onderwerpen...

 

Zijn er bekende privé-archiefjes met noemenswaardig materiaal? Grote berg VHS of Beta met gewist materiaal uit de jaren tachtig, dat soort dingen.

 

Zo stond er ongeveer een jaar geleden op MP een advertentie voor vijfduizend beta's met Nederlandse opnames... in Spanje. Gokje: gepensioneerde expats die programma's lieten opsturen. Eigenlijk meteen laten schieten vanuit het idee: dat lukt nooit. Achteraf toch beetje spijt van, was misschien wel gelukt door met een aantal liefhebbers samen te leggen. Geen idee wat er van die verzameling geworden is...

 

Losse flodder over B&G: net een editie van Waskracht! gekopieerd. Opening mist, dus even opzoeken hoe lang de volledige reportage moest zijn, dacht ik zo. Helaas pindakaas: het officiële archief heeft geen opname. Uitzending: 18 februari 2002...

 

Ik heb nog wat Waskracht op U-Matic en op Digital Betacam. Die U-Matic was wel een opname uit 200x, herinner me het niet precies meer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben bepaald geen expert in wat collega-bandengekken doen, maar voor zover ik het begrijp is er wel enige samenwerking tussen Otto en B&G. Weet wel niet of het goed is om op een open forum een boompje op te zetten over dergelijke onderwerpen...

 

Zijn er bekende privé-archiefjes met noemenswaardig materiaal? Grote berg VHS of Beta met gewist materiaal uit de jaren tachtig, dat soort dingen.

 

Zo stond er ongeveer een jaar geleden op MP een advertentie voor vijfduizend beta's met Nederlandse opnames... in Spanje. Gokje: gepensioneerde expats die programma's lieten opsturen. Eigenlijk meteen laten schieten vanuit het idee: dat lukt nooit. Achteraf toch beetje spijt van, was misschien wel gelukt door met een aantal liefhebbers samen te leggen. Geen idee wat er van die verzameling geworden is...

 

Losse flodder over B&G: net een editie van Waskracht! gekopieerd. Opening mist, dus even opzoeken hoe lang de volledige reportage moest zijn, dacht ik zo. Helaas pindakaas: het officiële archief heeft geen opname. Uitzending: 18 februari 2002...

Maar daar is het weer een ander verhaal: Waskracht is allemaal officieel op DVD uitgebracht, die banden zijn ondergebracht bij Muntz en van de Windt die na hun ontslag (zo zat het geloof ik?) bij de VPRO hun materiaal meenamen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Serieus? Nooit geweten, I stand corrected.

 

Volgens mij is Waskracht ook eigenlijk voornamelijk dankzij Muntz en vd Wint populair geworden en is het na hun vertrek ook snel gestopt.

Maar ik heb nog wel afleveringen of delen ervan zonder dit duo (of eigenlijk trio, want ook de geluidsman was een van de Wint), volgens mij op digibeta.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet volledig gewist, wel wonderlijk: de lange uitzendingen van Telekids (de uitzending vanuit de studio in seizoenen 1993-1997) werd destijds live opgenomen op archiefbanden. 1 opvraging uit seizoen 93-94 liet al zien dat die banden veelal voor generale repetities werden gebruikt maar het gaat er vooral om dat meerdere beta's nodig waren om de uitzending op te zetten. En dat de bandwissel nooit netjes na een programmablok gebeurde, maar veelal tíjdens de uitzending. Dus iedere uitzending uit 1993-1997 (naja 1996 eigenlijk, vanaf 1996-1997 hadden ze het ietsje slimmer voor elkaar al vergaten ze nog wel eens de recorder weer aan te zetten) mist middenin een kleine hap en is daardoor tevens de reden waarom uitzendingen niet integraal herhaald worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Slordig. :( Valt het te berekenen dat ze misschien een band uitspaarden door niet op reclame te wachten? Dus bv. wissel tijdens programma = 2 banden, tijdens reclame = 3 banden?

 

Wat ik me dan zo afvraag: namen ze op wat op antenne ging (inclusief reclames, zenderlogo...) of tapten ze het signaal uit de studio af, met gewoon zwart (of opname studio die doorloopt, dat zou leuk zijn...) tijdens de onderbrekingen?

 

Rechtstreeks is kwetsbaar natuurlijk, valt me nog mee dat ze de moeite namen een band mee te laten lopen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een Betacam SP tape heeft een maximale speelduur van 90 minuten per band

Een Digital Betacam maximaal 124 minuten

Om zo'n uitzending integraal en volledig op te kunnen nemen zijn of 2 recorders nodig, of moet er inderdaad in de pauzes worden gewisseld van band

Tot seizoen 96-97 werd er gebruik gemaakt van 1 recorder, ik heb 1 opname uit seizoen 96-97 en die heeft op dvd 1 de laatste 5 minuten een stukje van een nieuw blok waarna de betacam wordt teruggespoeld... Dvd 2 begint met dezelfde opening van dat blok maar gaat dan wel gewoon door.
Link naar bericht
Delen op andere sites

Slordig. :( Valt het te berekenen dat ze misschien een band uitspaarden door niet op reclame te wachten? Dus bv. wissel tijdens programma = 2 banden, tijdens reclame = 3 banden?

 

Wat ik me dan zo afvraag: namen ze op wat op antenne ging (inclusief reclames, zenderlogo...) of tapten ze het signaal uit de studio af, met gewoon zwart (of opname studio die doorloopt, dat zou leuk zijn...) tijdens de onderbrekingen?

 

Rechtstreeks is kwetsbaar natuurlijk, valt me nog mee dat ze de moeite namen een band mee te laten lopen...

Ze namen de eindregie-lijn op, dus wat naar de zender gestuurd werd waarna er een logo werd toegevoegd; geen zendlijnregistratie dus. Uitsparen van banden is niet helemaal duidelijk of dat de reden is, ik denk dat het gewoon een kwestie van gemakzucht was: meer paste simpelweg niet op die banden. Tijdens onderbrekingen werd de band stopgezet of liep de opname door met de graphics van de leader in beeld (en studiogeluid op de achtergrond, of zelfs backstagebeelden (zie de Pittige Pleurisbende-special)) wanneer prijsvraagjes, promo's of whatever werd opgenomen; zo werden gasten wel eens gevraagd om een prijsvraagje in te spreken of iets van die orde.
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik had ook " Jansen, Jansen" samen met de eerste aflevering van "Bergen Binnen" besteld bij Beeld en Geluid, en vandaag kreeg ik te horen dat er geen toestemming verleend wordt na het maken van een kopie :(  Nu nog wachten of ik wel toestemming krijg voor "Rond om Tien" , "Ouwe Jongens" en "Hints" Schijnbaar hebben ze bij de omroepen geen zin meer om een kopie te verkopen.

Groeten, Daniel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 hours ago, Mr.Boembas said:

Ik had ook " Jansen, Jansen" samen met de eerste aflevering van "Bergen Binnen" besteld bij Beeld en Geluid, en vandaag kreeg ik te horen dat er geen toestemming verleend wordt na het maken van een kopie :(  Nu nog wachten of ik wel toestemming krijg voor "Rond om Tien" , "Ouwe Jongens" en "Hints" Schijnbaar hebben ze bij de omroepen geen zin meer om een kopie te verkopen.

Groeten, Daniel.

 

In principe doet de VARA altijd enorm moeilijk als het om kopieen voor privegebruik gaat (alleen als je ooit zelf meegedaan hebt oid krijg je een kopie) AVRO en KRO zijn vaak juist vrij makkelijk daarin. NCRV is nogal verschillend is mijn ervaring

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb vandaag ook een telefoongesprek gevoerd met B&G en ze vertelde mij dat de VARA idd alleen kopieën maakt als je hebt mee gedaan enz. Toevallig zat mijn Overleden Oom in het publiek bij "Ouwe Jongens" van Paul de Leeuw en ook bij "Rondom Tien (wel is waar een andere zender) maar hier voor heeft de VARA mij wel toestemming gegeven. Om die reden ook. Maar over "Jansen Jansen" en "Bergen Binnen" gesproken je kan toch onmogelijk zeggen dat je daar in mee deed ? Als dit niet het geval is.

Ik probeer nu gewoon om via via aan "Bergen Binnen" (waar het alleen om de eerste aflevering gaat want de rest van de serie was echt bagger :P ) en "Jansen Jansen" te raken, het hoeft niet echt een perfecte opname kwaliteit te zijn :-).

Overigens heb ik ook nog "Hints" Finale 1994 met Gert Verhulst  en "Wartaal" aangevraagd.  En waar ik ook nog steeds opzoek naar ben is "RTL Club"

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...