Ga naar inhoud

[NL] Peppi & Kokki (1972-1978)


Aanbevolen berichten

PEPPI & KOKKI (1972-1978)
post-1071-0-34722200-1434748657_thumb.png
Toet toet, boing boing

Hun schip Alma is stuk, en kan niet meer varen, daarom gaan Peppi en Kokki aan wal "centjes verdienen" en proberen daar een baantje te zoeken. Maar de twee voormalige matrozen zijn zo onhandig dat ze er elke keer een puinhoop van maken en worden ontslagen.

Peppi en Kokki werden in de tv-serie gespeeld door het clownsduo "De 2 Kamé's"
Begin jaren '70 kreeg het duo, dat toen onder de naam Pipo & Koko optrad, de kans om de overstap te maken naar de televisie, als onderdeel van het kinderprogramma Nogal Wiedus. Omdat er al een clown op televisie was met de naam Pipo werd het Peppi & Kokki. Nadat Nogal Wiedus in 1974 gestopt was kregen de matrozen hun eigen serie, waarvoor ze zich lieten inspireren door de klassieke komedies van Laurel & Hardy uit de jaren '30. Niet alleen fysiek leken Peppi ("de dikke") en Kokki ("de dunne") op hun Amerikaanse voorbeelden, hun net iets te snel afgedraaide slapstickachtige avonturen werden ook zonder dialoog opgenomen en van grappige geluidseffecten voorzien,wel was er  een voice-over die uitlegden wat er precies gebeurde

De meeste opnamen werden op locatie gemaakt, wat veel publiek trok dat soms ook in beeld kwam. Op het hoogtepunt van hun populariteit verscheen er zelfs een film: Peppi en Kokki bij de Marine

Aantal afleveringen
83

Uitgezonden door
KRO (18 oktober 1972 - 27 mei 1978 / 7 oktober 1978 - 3 januari 1979)
TROS (29 april 1992 - 16 december 1995 / 17 juni - 3 juli 2002 / 19 oktober 2004 - 30 augustus 2005)

Tekst
Imme Dros
Herman Kortekaas
Nan de Vries

Muziek
Joop Stokkermans
Harrie Geelen

Begintune gezongen door
Marnix Kappers

Geluidseffecten
Gildo del Mistro

Regie
Nan Wamelink
Nan de Vries

Producent
René Sleven

Rolverdeling

Peppi - Gerard van Essen

Kokki - Herman Kortekaas

Vertellers

Bob Verstraete, Will van Selst

 

post-1071-0-37776600-1434749943_thumb.jpg

Peppi (Gerard van Essen Artiestennaam John Kamé)
Na een carrière als amateurbokser , begon Gerard in Carré zijn loopbaan als variété-artiest. Zo was hij te zien in de Redley's IJsrevue, maar ook in de theatervoorstellingen van Tom Manders, beter bekend als Doris. Behalve als variété-artiest trad de Amsterdamse acteur op als circusclown in vrijwel alle grote gezelschappen.

Na de oorlog richt Gerard samen met zijn broer Jacques van Essen De 2 Kamé’s op, Jacques hield er in 1957 mee op, en Gerard vroeg zijn collega Herman Kortekaas met hem samen te werken. Herman trad net als De 2 Kamé's toen op in Circus Jos Mullens.

Kokki (Herman Kortekaas)

In 1946 begon Kortekaas zijn artiestencarrière als clown in circus Renz. Van 1949 tot 1956 vormde hij samen met Ab Smit het muzikaal-komische duo The Merry Singers. In 1956 ging Smit samenwerken met Piet Bambergen en vervolgde Kortekaas zijn circuscarrière als clown door samen met Gerard van Essen gestalte te geven aan het clownsduo De 2 Kamé's en traden op onder de naam Pipo & Koko
post-1071-0-90575500-1434748811_thumb.jpg
Pipo en Koko 1965 © http://www.gahetna.nl/

In 1978 liep Herman Kortekaas een rugblessure op en in 1979 moest Herman Kortekaas vanwege een hernia zijn medewerking stoppen.

In de jaren 80 trad Herman samen met de clown Ottello (Otto Feenstra) uit Heerenveen op als  het clownsduo Koko en Otto. 
Later speelde Kortekaas onder meer de rol van Jopie in Zeg 'ns Aaa en die van Lowietje in het tweede en derde seizoen Baantjer.

Als Peppi ging John Kamé alleen verder, soms terzijde gestaan door wisselende tegenspelers die de rol van Kokki vertolkten.
 Van 1980 t/m 1981 vervulde Charly Ross de rol van Kokki

In mei  1980 kwam John samen met Charly bij circus Mikkenie en vormden Peppi en Kokki de publiekstrekkers.
post-1071-0-62296300-1434748948_thumb.jpg
Circus Mikkenie 1980 ©: www.wintercircus.nl

 

In 1981 reisde dit circus onder de naam Mariska en behalve Peppi en Kokki deed tot de zomer Cor Witschge, Pipo de Clown, mee aan de voorstelling. Tot hij in augustus overspannen raakte en het circus weer verliet.

post-1071-0-37068300-1434748997_thumb.jpg

Pipo de Clown (Cor Witschge) en Peppi en Kokki (Gerard van Essen en Herman Kortekaas Charly Ross) tekenen een contract, dat hen voor de zomertournee 1981 aan circus Mariska bindt. Links de geestelijke vader van Pipo, Wim Meuldijk en achter hem circusdirecteur Rob Ritman

Datering  20-11-1980

© http://www.haagsebeeldbank.nl
post-1071-0-11304200-1434749023_thumb.png
© Leidsch Dagblad  3 juni 1981

 

In 1982 verliet Charly Ross het circus. Gerard ging vervolgens optreden op (kinder)feesten en partijen en hij verzorgde gastoptredens bij het Nederlandse Circus Arena.

post-1071-0-46571900-1434749796_thumb.png
©1995 www.circusarena.nl

In 1997 overleed Gerard van Essen

In 2010 ging omroep Max langs bij Herman Kortekaas:
http://www.npo.nl/tijd-voor-max/24-03-2010/POW_00287326/POMS_MAX_108552
post-1071-0-47678200-1434749824_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een verhaal! Het wiki-gedeelte had ik ook bij mijn aantekeningen liggen ... ;) Ergens op het Retroforum staat een link naar de film die ze gemaakt hebben: Peppi en Kokki bij de marine of zo. En het is allemaal zo lekker flauw als je de afleveringen bekijkt als je geen kind meer bent!

 

 

Peppi & Kokki songteksten

Toet toet boing boing Kokki en Peppi
Peppi en Kokki, hopla eruit
Allebei opstaan, he haast je reppie
Kokki en Peppi, opstaan luie Peppi

Toet toet boing boing Kokki en Peppi
Samen ontbijten, Kokki maakt brood
Peppi een eitje, Kokki het doppie
Maar koppie, koppie, tok tok tok tok

Toet toet boing boing Kokki en Peppi
Centjes verdienen, hup naar de wal
Kokki een schop en Peppi een scheppie
Peppi zegt hoek om en Kokki een knal

Boing boing toet toet Peppi en Kokki
Peppi en Kokki, Peppi en Kokki, Peppi en Kokki
 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

hoi allemaal

 

wie heeft de aflveringen van peppi en kokki van tv opgenomen

ik zoek nog een 30tal afleveringen

 

alles wat op you tube staat heb ik al, de volgende afleveringen zoek ik nog

u doet mij een groot plezier hiermee, dit vanwege dat mijn vader in een aantal aflveringen heeft meegespeeld en helaas is overleden

 

als hulpjes in een kapperszaak
als oppassers in de dienrentuin (blijdorp)
halen hun schoolgeld terug
het verdwenen geld
als hulpjes in een veilinggebouw (op de veiling)
op het kasteel
in de snoepfabriek
krijgen een nieuw schip
als hulpjes in een modezaak
als hulpjes in het warenhuis
doen mee met een stepwedstrijd
op de boerderij
in de efteling
als speurders
als babysitters
als clowns in een circus
als fotograaf (trouwerij) (niet de fotograaf vervangen in de winkel)
bij de brandweer
peppi laat kokki voor aap staan
op het carnavals bal
als klusjesman
op vrijersvoeten
de boze buurman
gaan polstok springen
als glazenwassers
in het zwembad
als hulpjes in een theater
op de loop
als toneelhulpjes
op vakantie

 

vast bedankt

ik kan de banden kopen van u of ruilen tegen iets anders

gr

peter

post-1183-0-73794000-1441060751_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...
gepost (aangepast)

Peppi en Kokki 1994

© De Telegraaf 17-12-1994

20170728_190512.png

 

Er waren blijkbaar ook plannen om nieuwe afleveringen op te nemen in 1995.

 

http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=Peppi+kokki&page=1&sortfield=datedesc&coll=ddd&identifier=ddd%3A010692026%3Ampeg21%3Aa0413&resultsidentifier=ddd%3A010692026%3Ampeg21%3Aa0413

aangepast door Lobo
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel leuk om daar ook een plaatje van te maken toch ;)

 

 

ddd_010692026_mpeg21_p002_image.jpg

 

En toen:

 

Quote

De variété-artiest John van Essen, beter bekend als de dikke Peppi van het in matrozenpakjes gehulde clownsduo Peppi & Kokki, is donderdagavond na een hartinfarct overleden tijdens een vakantie in Thailand. 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden, djkoelkast zei:

Wel leuk om daar ook een plaatje van te maken toch ;)

 

 

ddd_010692026_mpeg21_p002_image.jpg

 

En toen:

 

Ja dat klopt, maar dat kreeg ik niet mooi voor elkaar op de telefoon.:')

 

De opnames zouden plaats vinden in 1995 en hij is overleden in 1997, dus dat is niet de reden dat de afleveringen uiteindelijk niet zijn opgenomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is iets geks, Johnnie van Essen lijkt niet te bestaan. Het is Gerard van Essen die John(nie) Kamé als artiestennaam had. En er is nooit een rol van Kortekaas overgenomen, want ze waren uit elkaar (met een soort van ruzie ook nog). Wikipedia spreekt (middels kranten als bewijs) over Charlie Ross. Ik weet niet wie er in de film spelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, djkoelkast zei:

Er is iets geks, Johnnie van Essen lijkt niet te bestaan. Het is Gerard van Essen die John(nie) Kamé als artiestennaam had. En er is nooit een rol van Kortekaas overgenomen, want ze waren uit elkaar (met een soort van ruzie ook nog). Wikipedia spreekt (middels kranten als bewijs) over Charlie Ross. Ik weet niet wie er in de film spelen.

Charlie Ross speelde de rol van Kokki tot 1982. Daarna is de rol door verschillende tegenspelers gespeeld volgens dit artikel;

https://www.trouw.nl/home/gerard-van-essen-1924-1997~a9b7e4a0/

Een van de laatste tegenspelers was Otto Veenstra. Die tevens in de jaren 80 met Herman Kortekaas, nadat hij met de rol van Kokki was gestopt, het clownsduo Pipo en Koko vormde.

Link naar bericht
Delen op andere sites

In de film spelen Gerard van Essen en Herman Kortekaas.

Maar het is net als met Laurel en Hardy; Ze halen constant de personages door elkaar.

Gerard van Essen speelt Peppi en Herman Kortekaas speelt Kokki.

Dus Gerard gaat niet ineens Kokki spelen als hij Peppi speelde en ik weet niet beter dan dat Herman vanaf het allereerste begin Kokki speelde.

 

Trouwens, Toet toet beng beng?

Het is Toet toet boing boing?

 

De schrijver van dat artikel heeft zich dus destijds weer lekker ingelezen.

 

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

In het onderstaande interview geeft Herman Kortekaas al aan dat hij en Gerard van Essen net als Bassie en Adriaan ook al samenwerkten voordat ze met Peppi en Kokki begonnen.

 

De reden dat de nieuwe series niet zijn opgenomen lijkt tijdgebrek te zijn geweest vanwege theater tours

 

https://youtu.be/hhx-UquXnZw

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
Op 29-7-2017 at 11:04, djkoelkast zei:

En het feit dat hij geen Johnnie heet, vraag me af of die nieuwe serie dan ook niet een foutje van de schrijver is.

Ja, het is wel een apart artikel. In die tijd verscheen ook de eerste VHS van Peppi en Kokki, misschien heeft dat verwarring veroorzaakt.

aangepast door Lobo
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik lees nog eens de OP door. Dus in 1980 stapte Peppi binnen bij Circus Mikkenie, dat in 1981 weer rondtoerde onder de naam Circus Mariska?

 

Grappig, in de Plaaggeest-serie beginnen B&A bij Mariska, om te eindigen bij Mikkenie. :D Also; blijkbaar waren er in die jaren rondom 1980-1982 dus meer rasartiesten die overspannen een circusbestaan verlieten _O-

 

En dan nog iets ontopic; in 1998 is er een dubbelbox '5X Peppi en Kokki' uitgebracht, naast de talloze koopvideo's met 2 afleveringetjes per band (eerst bij Goodview, daarna bij Arcade), en daarop staan 2 van mijn favoriete afleveringen; Op de Kermis en 'P&K doen Auditie'. Van die laatste is het liedje ook op plaat verschenen en die plaat zóu ik nog moeten hebben liggen :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

In deze video zijn Gerard van Essen en Herman Kortekaas te zien als de Kame's met de clownsact Pipo en Koko in de Gert en Hermienshow 1970. 

 

 

aangepast door Lobo
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...