Ga naar inhoud

Overlijdens in het nieuws #2


Aanbevolen berichten

  • 4 months later...
  • Reacties 253
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Frank Kramer, zowel op voetbalveld als in tv-studio kleurrijk maar wisselvallig

 

Met het overlijden van Frank Kramer - de oud-voetballer is 73 jaar geworden - is een eind gekomen aan een kleurrijk leven, dat zich voor een groot deel afspeelde op het voetbalveld, maar ook in de televisiestudio. Op beide locaties ontpopte hij zich tot een heuse entertainer.

De in een katholiek gezin opgegroeide Kramer begon met voetballen bij RKAVIC in Amstelveen. In 1970 maakte hij - de op 27 november 1947 geboren Amsterdammer is dan al 22 jaar - de sprong naar het betaalde voetbal. Na Blauw-Wit verdedigde de aanvaller de kleuren van FC Amsterdam, MVV, Telstar, FC Volendam en HFC Haarlem.

Dat was lang niet altijd op het hoogste niveau, maar uiteindelijk kwam Kramer tot 126 duels en 23 doelpunten in de eredivisie. Bij Volendam sloot hij in 1984 zijn voetballoopbaan af. Dik in de dertig, maar tegen een bal trappen was nu eenmaal zijn lust en zijn leven.

 

Kramer gold als een even onnavolgbare als grillige buitenspeler. "Ik was een wisselvallige voetballer", vond hij zelf ook. "Sommige mensen zeiden over mij: één op vier. Eén goede wedstrijd tegenover vier slechte."

 

Genoeg reden, meende de flamboyante prof, om na de laatste competitiewedstrijd in 1976 bij zijn club Telstar stencils op de tribune te laten uitdelen waarin hij het publiek bedankte voor het begrip bij al zijn mislukte doelpogingen. De bal eindigde immers nogal eens op het IJmuiderstrand.

Hij was zich bewust van zijn beperkingen - "Ik kon maar twee dingen: rennen en uitrusten" - maar wist ook precies wanneer hij moest zien te pieken. "Tegen Ajax, Feyenoord en PSV wilde ik het allerbeste van mezelf naar boven halen, want die wedstrijden kwamen op tv", verwees hij naar de tijd dat nog niet alle duels op zondagavond in samenvatting op de buis kwamen.

Tijdens een van die wedstrijden - uit bij Ajax in De Meer - werd de publieksspeler pur sang door het Amsterdam F-side toegezongen met 'Kramer is een homofiel'. Als reactie liet hij zijn billen zien, wat ook fraai werd vastgelegd op de foto.

 

Al tijdens zijn voetbalcarrière flirtte Kramer met de showbizz: hij liet zich door toenmalig dj Ron Brandsteder strikken voor de gelegenheidsband Full House, die in 1976 met 'Standing on the inside' een dikke hit afleverde. Kramer zong overigens zelf niet mee op de single, bekende hij. Bij optredens beperkte hij zich tot playbacken en houterige danspasjes.

Televisieloopbaan

Niet lang daarna kwam zijn televisieloopbaan op gang. Hij werd presentator bij AVRO's Sportpanorama en volgde in 1981 de naar de VARA overgestapte showmaster Willem Ruis op bij de KRO, waarvoor hij drie seizoenen achtereen op de zaterdagavond de Frank Kramer Show voor zijn rekening nam en later de spelprogramma's Hints en Boggle.

 

In 1994 begon hij bij Eurosport als commentator bij tennis- en voetbalwedstrijden. Een topper was-ie niet, vond Kramer zelf. "Als voetballer was ik wisselvallig en als commentator ook", liet hij zich eens ontvallen. "Als je een bandje zou maken van alle fouten die ik heb gemaakt, heb je uren plezier."

 

Hij viel op door zijn ironie, vele persoonlijke terzijdes en flinke uitweidingen. Dat bereikte eind 2018 een apotheose tijdens de finale van de Amerikaanse Major League Soccer, de enige competitie die Kramer nog deed voor Eurosport. De sportzender wilde stoppen met de MLS en dat betekende dus ook het einde voor de commentator, zoals hem daags voor het duel te verstaan werd gegeven.

Geërgerd door de handelswijze van zijn bazen sprak de eigenzinnige Kramer tijdens de in de Nederlandse nacht uitgezonden wedstrijd over van alles en nog wat - er kwamen verhalen uit zijn voetballeven voorbij, hij vertelde over Frank Sinatra en zelfs een gedicht van Willem Wilmink passeerde de revue - maar aan wat er tussen de krijtlijnen gebeurde besteedde hij amper een woord.

Met terugwerkende kracht - want zo veel kijkers waren er niet live getuige van geweest - tot hilariteit van velen. Eurosport zag er de humor minder van in en bood publiekelijk excuses aan voor het gedrag van de commentator.

nos.nl

 

 

Geweldig afscheid bij Eurosport!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...



Lou Ottens, Philips-uitvinder cassettebandje, overleden: ‘We waren als kleine jongens die leuk aan het spelen waren’

 

Bron: Eindhovens Dagblad

 



DUIZEL/KNEGSEL - Hij is de uitvinder van het cassettebandje. Waarvan er meer dan 100 miljard werden verkocht. En onder zijn leiding als Philips-ingenieur presteerde het bedrijf een tweede vinding die de muziekwereld op zijn kop zette: de compact disc. Afgelopen weekeinde overleed Philips’ voormalig superuitvinder Lou Ottens op 94-jarige leeftijd in zijn woonplaats Duizel. 

 

Even Alexa of ‘Hey Google’ aanroepen is in steeds meer huishoudens de manier om muziek aan te zetten. Op de smartphone is in een een paar seconden elk nummer dat in je hoofd rondzingt op te roepen via muziekdiensten zoals Spotify of Deezer. Pakweg 60 jaar geleden was het wel andere koek.

Toen moest je een flinterdun bandje met een magnetische laag in een sleufje weten te pielen en een spoeltje op een pinnetje met drie vertakkingen bevestigen. ,,Voor normale, onervaren mensen niet te bedienen”, vindt Lou Ottens, uitvinder bij Philips, al in die tijd. Die logge, losse geluidspoelen - zeg maar formaat boterhammenbordje - moesten de deur uit. Hij stopte diezelfde tape in een handzaam plastic jasje: het cassettebandje.

 

Tape in een houder van kunststof

En zo ging Ottens de boeken in als de uitvinder van de ‘compactcassette’. Afgelopen zaterdag overleed de voormalig Philips-man op 94-jarige leeftijd in zijn woonplaats Duizel. Zo’n 57 jaar nadat hij als directeur van Philips Audio het cassettebandje lanceert uit de keuken van de ontwikkelgroep van Philips Hasselt, op een uurtje rijden van Eindhoven. Ottens stopt een wat kleinere variant van de spoelen met de tape van de bandrecorder in een houder van kunststof. De tape van de bandjes zoeft in een snelheid van tegen de 5 centimeter per seconde langs een klein afspeel- en opnamekopje.

 

Op de jaarlijkse Funkaustellung (Internationale radiotentoonstelling in Berlijn) in 1963 is de presentatie van de cassette een groot succes. Tenminste, dat zegt Philips. Maar Ottens vertelt later dat hem de reacties aanvankelijk nogal tegenvielen. Al was het bandje onder fotograferende Japanse beursbezoekers niet onopgemerkt gebleven. Binnen niet al te lange tijd komt er namaak op de markt, belabberde namaak. Philips en Ottens trekken aan de noodrem en stappen drie jaar na de introductie op het vliegtuig. Om de Japanners te overtuigen van het Philips-product én om te kijken of er nog wat aan royalties was te verdienen.

 

Twee cent per cassette

Twee cent per cassette, is het doel. Maar dat laatste lukt niet. Het concern kiest eieren voor zijn geld: als Philips op Ottens’ patent blijft zitten, blijft de markt klein. Die zou alleen groot worden als iedereen dezelfde standaard gebruikt. Zo werd het cassettebandje de wereldstandaard. Al in 1968 rolt de miljardste compactcassette van de band. En worden er meer dan 100 miljard van verkocht.

 

Totdat de uitvinding van de cd de bandjes naar de achtergrond drijft. Dat is twintig jaar later. Die compact disc is bij Philips eveneens onder Ottens’ ontwikkeld. Philips is dan al enige jaren bezig met een soort cd ter grootte van een langspeelplaat. Met genoeg ruimte voor een uur aan bewegende beelden of 48 uur muziek. Maar volgens Ottens zit de markt dan helemaal niet te wachten op twee dagen aan non-stop-muziek. Nee, het schijfje moest kleiner en in eerst instantie alleen voor audio. En ook dat had de geboren Groninger goed gezien.

 

‘Het was een soort sport’

Als Ottens decennia later op verzoek van het ED nog eens terugkijkt op de ontwikkeling van het cassettebandje wordt duidelijk dat hij zich in jaren zestig helemaal niet bewust was van het baanbrekende onderzoek dat hij en zijn collega’s deden. ,,Welnee. Wij waren kleine jongens die leuk aan het spelen waren. We hadden niet het idee dat we met iets groots bezig waren. Het was een soort sport.”

 



Lou Ottens overleed afgelopen zaterdag in Huize Eresloo in Duizel. Hij werd 94 jaar. 

 

image.png.0fe40683adeca1d6a39aaca436856409.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Pdf-ontwikkelaar Geschke, vader van een printrevolutie, overleden

 

Een van de oprichters van het Amerikaanse softwarebedrijf Adobe is op 81-jarige leeftijd overleden. Met zijn PostScript en het pdf-bestandsformaat ontketende Chuck Geschke een revolutie in het thuisprinten. Zijn software maakte het veel makkelijker plaatjes en opmaak te gebruiken.

 

Geschke richtte Adobe in 1982 op met zijn collega John Warnock. Ze hadden elkaar ontmoet op hun werk bij kopieerreus Xerox. Toen dat bedrijf geen interesse toonde in hun ideeën om digitale documenten er op elke printer gelijk uit te laten zien, begonnen ze hun eigen bedrijf, vernoemd naar de kreek die achter Warnocks huis liep.

 

Het werk van Adobe trok al snel de aandacht in Silicon Valley. Onder meer Steve Jobs stak miljoenen in het bedrijf. Hij had met zijn Mac-computer de eerste pc's met een grafische interface op de markt gebracht, en met Adobe konden gebruikers hun werk precies uitprinten zoals het er op de monitor uitzag.

 

Het maakte het veel makkelijker thuis rapporten, flyers en ander papierwerk te ontwerpen dat er ook aantrekkelijk uit zag, in plaats van de veredelde typemachine-opmaak die tot dan toe gebruikelijk was.

 

https://nos.nl/l/2377168

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Ik vind het treurig dit te moeten mededelen.

 

Quote

Zanger en acteur Dick Rienstra (80) overleden

Zanger en acteur Dick Rienstra is op 80-jarige leeftijd overleden, meldt zijn familie vandaag. Rienstra verscheen op televisie in producties als De kleine waarheid, Het meisje met de blauwe hoed, Baantjer, Medisch Centrum West, De Fabriek, Heerenstraat 10 en Toen was geluk heel gewoon.
 

In meerdere afleveringen van Zeg ‘ns Aaa vertolkte Rienstra de rol van ambtenaar Johannes van Herweynen, in drie Bassie en Adriaan-reeksen was hij te zien als adjudant Van der Steen. In het theater speelde hij onder meer zes seizoenen bij Nooy’s Volkstheater en in de jaren 70 stond de geboren Assenaar naast Ramses Shaffy, Carry Tefsen en Martin Käfig op het toneel voor de rol van Dolle Dries in De Jantjes. Daarnaast stond hij naast zijn zoon Robin Rienstra op het toneel in de theaterproductie Vleugellam.

 

Zijn zangdebuut op de radio maakte Rienstra in 1960 met Pennies From Heaven. Uiteindelijk zou hij meerdere singles en een jazzalbum uitbrengen. Sinds 2010 trad hij als solist met een bigband op, waarmee hij bekende nummers van Frank Sinatra ten gehore bracht.

Rienstra (1941) overleed zondag 4 juli, maandag is in besloten kring afscheid van hem genomen.

 

Bron: AD.nl

 

Ook voor de voorlopers van Retroforum en ForumSchorum, Radio Clown & Acrobaat en daarvoor zelfs ooit nog Radio Bassie & Adriaan veel betekend. Was toen zo vriendelijk om voor djkoelkast een paar jingles en bumpers in te spreken.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, djkoelkast zei:

Ik zie net dat ik uit 2005 nog een interview met Dick Rienstra heb, ooit uitgezonden op Radio Clown & Acrobaat. Ongeveer 25 minuten lang.

Zouden mensen het leuk vinden dit nog eens te horen?

Lijkt me zeker leuk! Bedacht me toen ik tot grote schrik dit nieuwsartikel las dat ik zelf ook een interview met hem heb wat destijds door @Lennert bij mij thuis is opgenomen voor de radioshow contest van zomer 2005. Duurt ongeveer 6 minuten. Als deze shows niet meer in het radio archief zijn kan ik wel vragen of ik dit interview ook mag delen.

 

--edit: heb zojuist toestemming gekregen dus bij deze ;)--

interview rienstra.mp3

aangepast door Sam
Link naar bericht
Delen op andere sites

image.thumb.png.5833b54a7bbf33ee555dfc4c560509b6.png

 

Peter R. de Vries heeft de aanslag op zijn leven vorige week dinsdag in Amsterdam niet overleefd. Hij is in het bijzijn van zijn geliefden overleden in het ziekenhuis. "We zijn onnoemelijk trots op hem en tegelijkertijd ontroostbaar", laten zijn nabestaanden weten in een gezamenlijke verklaring. De Vries is 64 jaar geworden.

 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5240390/misdaadverslaggever-peter-r-de-vries-dood-na-geschoten-amsterdam

Link naar bericht
Delen op andere sites

Buitengewoon droevig nieuws. De doortastendheid van De Vries maakte dat het een van die mensen was die je het gevoel kunnen geven dat alles wel in komt als zij zich ermee bemoeien, en zulke mensen zijn er niet zoveel. Uitzonderlijke kwaliteit.

 

Laten we ons proberen te troosten met de gedachte dat hij in ieder geval wel de 64 gehaald heeft... je hoopt altijd op meer, maar in die veertig jaar beroepsleven heeft hij in ieder geval heel erg veel kunnen doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben hier ook wel oprecht van ontdaan. Over het algemeen kan ik dood en doodgaan goed relativeren en hoort het bij het leven. Zoals ook het overlijden van Dick Rienstra die een mooi leven heeft gehad en die ik zelfs ook nog eens persoonlijk heb mogen ontmoeten, ‘gewoon’ bij hem thuis. Een mooi en vriendelijk man waar we allemaal goede herinneringen aan kunnen koesteren.

 

In het geval van Peter komt het toch even wat harder binnen. Dit is niet zomaar een overlijden, maar de realiteit van wat mensen elkaar aan kunnen doen en dus ook doen. Van het één op het andere moment uit het leven gerukt, door toedoen van een medemens. Verschrikkelijk. En je kon vinden van Peter wat je wilt en dat hij als ‘expert’ voor elk onderwerp overal aanschoof voor discussies waar hij zich soms beter niet in kon mengen, in zijn eigen vakgebied misdaadverslaggeving en inderdaad doortastendheid in het onderzoeken van cold cases was hij wel een icoon en heeft hij voor veel mensen enorm veel betekend. Hij was er altijd voor en hoorde bij de gewone mens.

 

De reacties die je nu hoort en leest in de zin ‘het zat er een keer aan te komen’, ‘ik ben niet verbaasd’, enz is eigenlijk juist wat het zo onacceptabel maakt. Een brandweerman die iemand uit een brandend huis redt en zelf omkomt in de vlammen is ook geen ‘eigen schuld / dat had je een keer kunnen verwachten’. De Vries deed gewoon objectief zijn werk en dit was zijn beroep en zelfs roeping en hij was daarin zó goed dat iemand er dan uiteindelijk met een pistool op af gaat, terwijl zijn enige wapens zijn verbale kwaliteit en een wetboek waren. Het klopt niet.

 

En toch op de vraag die hij ooit gesteld kreeg “Als je er niet meer bent, wat vind je dan het belangrijkste / hoop je dat men nooit van jou vergeet”, kwam niet het antwoord zaak X of succes Y, maar “dat ik een goede vader was”.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik in het verleden meer dan eens heb geroepen "Zucht, wéér de alleswetende Peter R. De Vries die komt praten over dingen waar hij ook al verstand van denkt te hebben", wellicht iets waar ik niet bepaald trots op terugkijk. Maar, zijn programma 'Peter R. De Vries, Misdaadverslaggever' was en is gewoon goed. Altijd geweest, zal het ook altijd zijn. En nu je overal alles te horen krijgt over hoe hij buiten de media om zó met nabestaanden bezig bleef, denk alleen al aan de actie van Stichting De Gouden Tip, 'Breng Tanja Thuis', dat siert die man. Stijgt in mijn achting. Ik was echt niet zijn grootste fan, maar dit had hij absoluut niet verdiend. En de paralellen met de moord op Pim Fortuyn vind ik trouwens ook griezelig gelijkend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Peter R. De Vries wíst ook heel veel van heel veel zaken en heeft ook heel veel gedaan en heel veel betekend voor vele mensen.

Een man die altijd heeft gestreden voor gerechtigheid, die zich altijd in zaken vastbeet, moorden heeft opgelost en nu zelf ook is vermoord...

Vanaf het moment dat hij is neergeschoten heb ik nog de hoop gehad dat hij het zou overleven, maar als dan uiteindelijk toch dat bericht komt... Vreselijk!

 

Het is onbeschrijflijk, onbegrijpelijk, onwerkelijk, afschuwelijk, heftig en vooral een zeer laffe daad.

Op de radio heb ik ook meerdere malen gehoord dat dit voelt alsof er een goede vriend van je is ontvallen, doordat hij zo vaak op televisie was en iedereen dat gevoel had dat hij/zij deze man persoonlijk kende; Ik kan dat gevoel zeer goed begrijpen.

En ik heb gisteren en eergisteren de beelden en de documentaires op televisie gezien, waarin je van iedereen die hem goed kende hoort hoe sociaal en hoe vriendelijk deze man was; Ik ben er gewoon ziek van en ik kan die beelden amper bekijken.

 

Het is gewoon zwaar kut dat dit is gebeurd en dit is een gitzwarte week in de Nederlandse geschiedenis.

Peter laat een enorme leegte achter en er is niemand, maar dan ook helemaal niemand in Nederland die hem op kan volgen.

Hij was uniek en de allerbeste in zijn vak, een icoon, een begrip. En dat hij er nu niet meer is voelt zeer wrang.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het wel stom dat er constant wordt gesproken over zijn overlijden, maar het is gewoon de moord op. 

150.000 piek zou de dader er voor hebben gekregen. Die krijgt 18 jaar, staat na 10 jaar weer buiten, is dan ergens in de 30 en kan gewoon verder met zijn gangsterleven. Bah.

 

De persoon Peter R. volg ik al heel lang op Twitter omdat ik wat hij deed altijd interessant heb gevonden. Onder al zijn tweets kwam een gigantische lading stront van mensen die het niet met hem eens waren, hij reageerde er nooit op. Ik heb zulke reacties nooit begrepen.

Zo'n ongelooflijk gezonde, sportieve man (rookte niet, dronk niet, fietste heel veel) om vervolgens gewoon op straat doodgeknald te worden voor geld. Walgelijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 17-7-2021 om 11:19, djkoelkast zei:

De persoon Peter R. volg ik al heel lang op Twitter omdat ik wat hij deed altijd interessant heb gevonden. Onder al zijn tweets kwam een gigantische lading stront van mensen die het niet met hem eens waren, hij reageerde er nooit op. Ik heb zulke reacties nooit begrepen.

Zo'n ongelooflijk gezonde, sportieve man (rookte niet, dronk niet, fietste heel veel) om vervolgens gewoon op straat doodgeknald te worden voor geld. Walgelijk.

Twitter is sowieso een platform waar mensen anoniem als een nijlpaard diarree kunnen sproeien. Dat gebeurt echt niet alleen bij hem.

 

Het controversiële aan Peter was dat hij naast mediaoptredens over zijn vakgebied (misdaadjournalistiek) ook veelal over andere zaken een hele zwartwitte mening had waar hij minder over geïnformeerd was. Types als Johan Derksen en Maarten van Rossem hebben ook neiging daartoe en Johan Cruijff vroeger ook (die wist wel even hoe je het fileprobleem in NL moest oplossen). Als hij over de politiek begon vond ik het wel eens lastig om hem serieus te nemen (zeker na zijn mislukte politieke avontuur jaren geleden).

 

Maar dat gezegd hebbende, als misdaadjournalist was hij fenomenaal en het blijft een zeer groot verlies voor zijn naasten en ons land. En dan ook nog via een brute moord, bah.

Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minuten geleden, Hinse zei:

Als hij over de politiek begon vond ik het wel eens lastig om hem serieus te nemen (zeker na zijn mislukte politieke avontuur jaren geleden).

 

Hij heeft toen gezegd: als ik niet zoveel % haal dan ga ik het niet doen. Dat is niet gebeurd en dus heeft hij woord gehouden. Ergens is dat ook heel sterk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Acteur Hero Muller op 83-jarige leeftijd overleden

 

Acteur Hero Muller is op 83-jarige leeftijd overleden. De familie heeft vandaag een bericht daarover van RTV Noord bevestigd. Meer details over zijn overlijden worden niet gegeven.

 

Muller studeerde aan het conservatorium in Den Haag en debuteerde in 1961 in de musical My Fair Lady. In de loop van de jaren zestig legde hij zich toe op het maken van hoorspelen, vooral voor de AVRO.

De acteur maakte eind jaren zestig zijn televisiedebuut als kok in de serie Floris van regisseur Paul Verhoeven. Later vroeg Verhoeven de acteur ook voor rollen in films als Keetje Tippel, Soldaat van Oranje en De Vierde Man.

 

Muller speelde in vele tientallen bekende Nederlandse film- en televisieproducties. Hij had rollen in hits als Het Zonnetje in Huis, Onderweg naar Morgen, Zoop en Het Huis Anubis. Daarnaast leende hij zijn stem aan onder meer Koekiemonster in Sesamstraat en de Sprookjesboom van de Efteling.

Hij bleef tot op hoge leeftijd acteren. De Groningse acteur, vader van acteur Peter Paul Muller, was de afgelopen jaren nog te zien in series als Flikken Maastricht en Smeris. Zijn laatste grote filmrol speelde hij in jeugdfilm Mees Kees op de Planken.

 

Hij zat natuurlijk in honderden tekenfilms. Weer een groot (stem)acteur weg.

 

Bron: AD

Link naar bericht
Delen op andere sites

Droevig weer om te horen. Had voor een instagram-account deze bij elkaar gezocht.

Is natuurlijk maar een klein overzicht van zijn vele rollen en stemmen die hij deed.


R.I.P. Hero Muller.

 

395.jpg

aangepast door doeska
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

image.thumb.png.7fb0bf0e0ecd8f36a4741975ac8e81c6.png

 

'Mr. Lingo' François Boulangé op 67-jarige leeftijd overleden

 

 

Deze maandagochtend is voormalig ‘Lingo’-presentator François Boulangé overleden op 67-jarige leeftijd. Dat bevestigen ingewijden aan RTL.

"Lingo blijft een supersterk spelletje"

 

De presentator leed de afgelopen maanden aan kanker en is daar vanochtend aan bezweken. François werd in 1992 bij het grote publiek bekend, doordat hij de presentatie van het spelletjesprogramma Lingo op zich nam. In de beginjaren kenmerkte hij zich door het dragen van opvallende bretels en later ook door zijn taalgebruik. In totaal presenteerde 'Mr. Lingo' het programma acht jaar, aangezien het spelletjesprogramma in 2000 van de VARA naar de TROS verhuisde. In totaal heeft hij meer dan 2000 afleveringen gepresenteerd. 

In 2019 keerde Lingo terug op de buis en François reageerde hier destijds verheugd op: "Lingo blijft een supersterk spelletje. Ik denk dat het wel weer goed is. Lingo blijft toch tijdloos, het is in 1988 of zo begonnen, kun je nagaan hoe lang het er al is. Het heeft twee elementen die het haast tot het beste spelletje van de wereld maken: het is een woordspelletje, Nederlanders houden erg van woordspelletjes. En het andere element is bingo. En wereldwijd is dat het allerpopulairste spel. Die combinatie is natuurlijk rock solid!"

 

Bron: RTL

 

Natuurlijk veel te jong weer, ik heb hem een aantal jaar teurg mogen ontmoeten, bijzonder vriendelijke man, zo aardig als hij leek was hij in het echt ook.
Ik heb een aantal dozen van zijn oude studiovideobanden bij hem opgehaald toen, onder andere Game Planets en Game Planets Kids. Volgens mij deed hij ook e.e.a. bij Boggle en Triviant achter de schermen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sir Clive Sinclair has passed away, at the age of 81.

 

His contributions to computing (in the form of both calculators and the ZX Spectrum personal computer) cannot be understated.

 

image.thumb.png.6436fa2ee3c02ed4ac156f9185dbafdd.png

 

image.thumb.png.bad7c29aa521c10cc027ec2269fb1ff3.png

 

Zie ook: https://www.theguardian.com/technology/2021/sep/16/home-computing-pioneer-sir-clive-sinclair-dies-aged-81

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Sow, sommige zie je gewoon echt niet aankomen, dit is er eentje.

 

Full House-acteur Bob Saget op 65-jarige leeftijd overleden

 

763.jpeg.9a21617aacea91c0711a1473b4ad0953.jpeg


Acteur, komiek en presentator Bob Saget is zondag op 65-jarige leeftijd overleden. De familie van de Full House-acteur heeft niet bekendgemaakt waaraan hij is overleden. Saget is gevonden door de beveiliging van een hotel in Florida.

"We zijn verschrikkelijk verdrietig dat we moeten bevestigen dat onze geliefde Bob is overleden", schrijft de familie in een verklaring die onder andere naar CNN is gestuurd.

"Hij was alles voor ons en we willen dat jullie weten hoeveel hij hield van zijn fans, van optreden en van mensen bij elkaar brengen met humor. We vragen nu om privacy, maar vragen jullie ook hem te gedenken."

Het is nog onduidelijk waaraan Saget is overleden. De politie heeft bekendgemaakt dat er geen sprake lijkt te zijn van een misdaad of drugsgebruik en is een onderzoek gestart. Zaterdag trad de acteur nog op in Jacksonville (Florida) en enkele uren voor zijn dood schreef hij op Twitter hoeveel plezier hij had beleefd aan het spelen van zijn show.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Weerman Piet Paulusma (65) overleden

Piet Paulusma is zondagmiddag op 65-jarige leeftijd overleden. Dat heeft Omroep MAX zondag gemeld namens de familie. De Friese weerman overleed in het ziekenhuis van Leeuwarden aan de gevolgen van k*nker. Hij was al geruime tijd ziek, maar wilde hier geen ruchtbaarheid geven.

 

https://www.telegraaf.nl/entertainment/2012448258/weerman-piet-paulusma-65-overleden

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heel, heel erg onverwacht. Afgelopen donderdag was ie nog op televisie bij Tijd Voor MAX en daar eindigt hij met deze woorden:
"Het voorjaarsweer zet nog wel even door en ik ook hoor. Oant moarn."

 

Die 'moarn' kwam er helaas nooit. Op vrijdag was er geen Piets Weer bij Tijd voor MAX (Zijn dochter deed wel een berichtje op de Piets Weer-YouTube). Aanstaande dinsdag doen ze een speciale In Memoriam-uitzending.

 

Ik ben geschokt, eerlijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Componist Vangelis overleden

 

Componist en muzikant Vangelis, ofwel Evanghelos Odysseas Papathanasiou, is overleden. De Griek, die onder meer in 1982 een Oscar won voor de filmmuziek van Chariots of Fire, werd 79 jaar.

Het blijft opmerkelijk: de componist achter talloze bekende filmmuziek, die in 1992 hier zelfs een nummer 1-hit scoorde met Conquest of paradise (dat hij schreef voor de film 1492: Conquest of paradise), kon amper noten lezen. Papathanasiou leerde het zichzelf allemaal.

 

In thuisland Griekenland brak hij in de jaren 60 door via een aantal progressieve rockgroepen. Met de band Aphrodite’s child, met ook Demis Roussos binnen de gelederen, scoorde hij in heel Europa hits.

 

Zijn dood werd woensdag bevestigd door zijn advocatenkantoor. Over de oorzaak is vooralsnog geen uitspraak gedaan, aldus Griekse media.

(Volgens Het Parool is corona de doodsoorzaak)

 

[Bron: Telegraaf]

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, djkoelkast zei:

Het blijft opmerkelijk: de componist achter talloze bekende filmmuziek, die in 1992 hier zelfs een nummer 1-hit scoorde met Conquest of paradise (dat hij schreef voor de film 1492: Conquest of paradise), kon amper noten lezen.

Vaag. Ik heb wel eens de nummer 1 van de Top 40 tijdens mijn geboorte opgezocht en dat was eveneens dit nummer, zomer '95. Zal toen weer terug naar de top geschoten zijn om één of andere reden.

 

Maar ja, treurig. Flinke staat van dienst, geweldige muziekstukken. Het veelzijdige van Vangelis is wat hem denk ik zo sterk maakte. Hij dook echt o-ver-al op. Een paar jaar geleden mocht ik voor een (inmiddels overleden) goochelaar wat tapes overzetten en hij gebruikte als muziek tijdens zijn optredens de volgende track. Ik kende het nummer niet, maar 'daar was ie weer', Vangelis. Alpha.

 

 

Hoewel Bassie en Adriaan een groot aandeel hadden in de herkenning onder veel Nederlandse jeugd met zijn muziek, werd het hier echt op zoveel plaatsen gebruikt. Chriet Titulaers Wondere Wereld gebruikte eveneens de openingstonen van Spiral, Spel zonder Grenzen gebruikte Conquest of Paradise, Chariots of Fire was wereldwijd de absolute slowmo sport-recap tune, de tune van Blade Runner kreeg een tweede leven als de bombastische, enge tune van '12 Steden, 13 Ongelukken'... En ja, oké. Antarctica Echoes zal voor mij altijd verbonden blijven aan de videobanden van 'De Reis Door Europa'.

 

Snif.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Sandy, can't you see, I'm in misery... ;(

Quote

uddsp3b7sy24_hero.thumb.jpg.db790c87ff7c12663e000428f45ce2e4.jpg

 

 

De Brits-Australische zangeres en actrice Olivia Newton-John is maandag op 73-jarige leeftijd overleden. Ze was vooral bekend van haar rol als Sandy in de film Grease.

 

Het overlijden van Newton-John werd op haar officiële Facebook-account bekendgemaakt door haar echtgenoot John Easterling. Ze is "vredig ingeslapen, omgeven door familie en vrienden" in haar huis in Californië, aldus Easterling.

 

Newton-John verwierf grote bekendheid met haar rol in de film Grease (1978). Ze speelde Sandy, het vriendinnetje van John Travolta's personage Danny. Met hem zong ze ook meerdere nummers in de film, waarvan You're The One That I Want en Summer Nights de grootste hits waren.

 

De in Engeland geboren Newton-John, die ook over een Australisch paspoort beschikte, scoorde solo ook vele hits. De nummers I Honestly Love You (1974) en Physical (1981) leverden haar een Grammy op voor Beste Nummer van het Jaar.

 

In 1992 kreeg ze te horen dat ze borstk*nker had, maar daar genas ze van. Ze was daarna een fervent activiste voor onderzoek naar k*nker en andere medische aandoeningen. Ook was ze een voorvechter voor milieu en dierenrechten.

 

Later keerde de k*nker terug, in 2013 en 2017. Bij de laatste keer werd bekend dat de ziekte verder was uitgezaaid. Het is niet bekend of k*nker ook uiteindelijk haar doodsoorzaak is.

 

 

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...
10 uur geleden, MarsM zei:

'Wordt vervolgd' - Han Peekel :{Jammer, ook een naam die je liever niet in dit topic leest. 

Deze doet zeer... Eerder deze week heb ik nog vol enthousiasme een programma van hem aangekondigd op een pagina die ik beheer, dat hij een TV Monument over de makers ervan gemaakt heeft en dat dat afgelopen week op NPO 1 (Extra, want WK, zucht) werd uitgezonden. En dan nog geen halve week later, dit.

 

Ik was twee weken geleden nog in Beeld & Geluid en toen zag ik 'm bij vertrek hoog in het gebouw, door de ruiten heen, een interview draaien met Sjoerd Pleijsier. Geen idee waar het voor was, maar ik dacht nog, eigenlijk zou ik, als mede-archiefgek, zó graag nog even met die man willen bijpraten.

 

Mensen kennen hem first and foremost als mister 'Wordt Vervolgd', maar hij was bijvoorbeeld in 2006 ook de initiatiefnemer achter 'Hilversum Best', werkte actief mee aan de opzet daarvan en was de eerste jaren ook 'de stem' achter die zender (Al die promo's en aankondigingen waren door hem gedaan). Natuurlijk, 'Moment voor een Televisiemonument' (Later 'TV Monument') is er mede uit voortgekomen. Han Peekel was en is voor mij een beetje de belichaming van het Nationaal Instituut voor Beeld & Geluid, en ergens ga ik hem en zijn verschijning op tv, maar eigenlijk ook gewoon zijn persoon (Die warme, vriendelijke en ontboezemende uitstraling) ontzettend missen.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Een update is wellicht op z'n plaats, want de afgelopen maanden is het weer hard gegaan.

 

21 maart - Fred Florusse

Cabaretier bij Don Quishocking, presentator, acteur, schrijver, programmamaker en regisseur (85). Hij werd vooral bekend als regisseur van vele cabaretiers, onder wie Karin Bloemen, Hans Dorrestijn, Simone Kleinsma, Erik van Muiswinkel, Paul de Leeuw en Jack Spijkerman.

 

8 april - Elizabeth Hubbard

Amerikaans actrice (89), vooral bekend als Lucinda uit soapserie As The World Turns, had ook een tijdelijke gastrol in Goede Tijden, Slechte Tijden. Had een goede band met Nederland en was er regelmatig in Friesland te vinden.

 

22 april - Barry Humphries

De legendarische Dame Edna (89).

 

25 april - Harry Belafonte

Amerikaanse zanger, King of Calypso (96). Iedereen kent van hem wel de Banana Boat Song (Daylight come and we want to go home).

 

25 april - Paul van Vliet

Nederlandse cabaretier en musicalacteur (87). Zo speelde hij Professor Higgins in My Fair Lady. Daarnaast tevens de allereerste Nederlandse ambassadeur voor UNICEF.  Zij reiken sinds jaar en dag de Paul van Vliet Award uit, een geldprijs aan organisaties die zich inzetten voor kinderen in Nederland.

 

27 april - Jerry Springer

Amerikaanse TV-maker (79). Begon als politicus opgeklommen tot burgemeester van Chicago, die daar vervolgens een bescheiden nieuwspositie bekleedde, maar uiteindelijk wereldberoemd werd als presentator van ongeveer de foutste talkshow ever. Maakte 27 seizoenen van 'The Jerry Springer Show' (Jerry, Jerry, Jerry!) en daarna nog drie reeksen 'Judge Jerry'.

 

8 mei - Jos Bergenhenegouwen

Nederlandse stemacteur, voice over, inspreker (67). Station-voice van Veronica TV in de mid-80s en RTL Veronique/RTL 4 van 1989 tot en met 1998. Voice over voor talloze programma's, maar onder andere en vooral veel hoorbaar aanwezig bij Seabert, De Week van Willibrord, Big Brother (Talpa), De Gouden Kooi, Utopia en (tot eind april) Een Jaar Van Je Leven. Daarnaast intens veel losse producties (tot en met de CNR video-reclames voor Bassie en Adriaan aan toe).

 

24 mei - Tina Turner

Zangeres, actrice, Queen of Rock 'n Roll (83). Een reeks hits evenals uitgereikte prijzen op haar naam waar je bang van wordt (Ca. 160 wereldwijd gewonnen awards). De enige vrouw die ooit Grammy Awards in de wacht sleepte binnen zowel de pop-, rock- als de R&B-categorie.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Zeker zonde dat deze maestro er niet meer is. Niet alleen klinken zijn composities van de Efteling erg mooi sprookjesachtig, maar ook die voor Bassie & Adriaan. En dan heb ik het niet enkel over de liedjes als zodanig. Want ook de instrumentale versies die gebruikt zijn als achtergrondmuziek zijn prachtig. De instrumentale "Het Circus is weer in de Stad" als het ultieme jubelmuziekje in de Diamant, voordat de pleuris uitbreekt, waarna de instrumentale versie van "Ik ben een Clown" zeer passend is als droevige muziek. En laat me vooral de instrumentale versie van "Zo Vrij als een Vogel" niet vergeten, die een fijne dromerige sfeer weergeeft in de scenes met de luchtballon in de serie van de Geheimzinnige Opdracht. Zeker één van de beste componisten waar B&A mee hebben samengewerkt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo Vrij als een Vogel is één van de allermooiste instrumentaties die ik heb gehoord in de reeksen. Simpel, subtiel, maar zó goed.

 

Wel schandalig dat de media het neerkalkt als 'Componist van Eftelingmuziek en Bassie en Adriaan', de beste man deed zó ontzettend veel. Een reeks van B&A is dan best wel een grove belediging. De meeste nieuwsplatforms noemden 'De Fabriek' nog niet eens, en dat is naar mijn idee wel één van zijn meesterwerken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...