Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan #7


Aanbevolen berichten

  • Reacties 277
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

'De bioscoophit' ... ;) tussen al het James Bond en Star Wars geweld zal dat vast hebben meegevallen.

Maar zonder flauwheid; de 'officiële opvolgers' van Bassie en Adriaan laten niks meer horen. Nou zijn 'Bassie & Adriaan' sowieso niet te evenaren... dus prima :)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Aad van Toorn (Adriaan), die samen met broer Bas ook de bedenker is van de serie, is zich echter van geen kwaad bewust. "Dit is laster en smaad. Het gaat alleen maar over een paar DVD's waar hij vijf minuten in te zien is!"

Aad van Toorn :') Laster en smaad :') 5 minuten _O- De telegraaf gooit hier wat dingen door elkaar, het kan zijn dat hij doelt op de Diamant en/of Professor, maar zelfs al bij de Professor zit van Toorn er heel erg naast. Siert hem niet vind ik persoonlijk, maar de heren van Toorn en van Gorcum zullen het uiteraard zelf het beste weten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aad van Toorn (Adriaan), die samen met broer Bas ook de bedenker is van de serie, is zich echter van geen kwaad bewust. "Dit is laster en smaad. Het gaat alleen maar over een paar DVD's waar hij vijf minuten in te zien is!"

Aad van Toorn :') Laster en smaad :') 5 minuten _O- De telegraaf gooit hier wat dingen door elkaar, het kan zijn dat hij doelt op de Diamant en/of Professor, maar zelfs al bij de Professor zit van Toorn er heel erg naast. Siert hem niet vind ik persoonlijk, maar de heren van Toorn en van Gorcum zullen het uiteraard zelf het beste weten.

 

Volgens mij gaat het om de series uit deze zaak: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:PHR:2014:1876

 

 

- De Plaaggeest (1978) [verweerder 1];

- Het Geheim van de Sleutel (1978) [verweerder 4];

- De Diamant (1979) [verweerder 4], [verweerder 6], [verweerder 3];

- De Huilende Professor (1982) [verweerder 2], [verweerder 6], [verweerder 3];

- Het Geheim van de Schatkaart (1985) [verweerder 5], [verweerder 6];

- De Verdwenen Kroon (1987) [verweerder 5], [verweerder 6], [verweerder 3];

- De Verzonken Stad (1989) [verweerder 5], [verweerder 6];

- De Geheimzinnige Opdracht (1990) [verweerder 6], [betrokkene 1], [betrokkene 2];

- De Reis Vol Verrassingen (1993) [verweerder 6], [betrokkene 1], [betrokkene 2].

 

Paul van Gorcum is hoogstwaarschijnlijk verweerder 6, dus lachwekkend om te beweren dat het om de series gaat waar hij maar '5 minuten' in te zien is. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Of de releasedatum van de Keet & Koen dvd is vervroegd, of ik heb gewoon geluk, want bij de Blokker heb ik vanmiddag de dvd zelf gekocht voor 10,00 euro :)

 

Ik heb gezien op de website van Bassie dat de releasedatum 17-02 (vandaag) zou zijn.

Maar de dvd gaat ook al een tijdje rond op internet. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bol.com geeft ook nog altijd 24/2 aan. Adviesprijs is trouwens €12,99 daar... De film is persoonlijk nog geen tientje waard maar daar gaat het nu niet om. Ik heb alleen het begin nog even terug gekeken omdat ik jawel 4 hele seconden in beeld kom. 2 uur blauwbekken voor 4 seconden in een film... :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Blijf dat laatste vooral roepen, dan staan Bas en Aad vanzelf bij je aan de deur om je vriendelijk te bedanken.

Ik heb die dvd er niet op gezet.

En daarbij ik heb de dvd origineel gekocht, maar de mensen die ervoor betalen krijgen de dvd later dan de mensen die hem downloaden

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb die dvd er niet op gezet.

En daarbij ik heb de dvd origineel gekocht, maar de mensen die ervoor betalen krijgen de dvd later dan de mensen die hem downloaden

Heb je ook niet, maar door zoiets te blijven roepen geef je wel een podium voor de mogelijkheid hoe zoiets gratis te verkrijgen. Zullen die clown en acrobaat niet erg blij mee zijn. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Precies, dus je kunt mij niet vertellen dat wat van Gorcum vertelt over die andere dvd's simpelweg niet klopt, als er nu al 25.000 dvd's voor die film zijn ingekocht door de handel.

 

Ik weet niet wie er gelijk heeft, dat is aan de rechter om dat uit te maken.

Ik zeg alleen dat Adriaan het recht heeft om zich te verdedigen, zij worden elke keer door de media bestempeld als degene die niet willen betalen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zou het misschien ook eens aan Aad zelf kunnen liggen? Jaar in jaar uit horen we diverse berichten waaruit constant blijkt dat Bas, Aad of beiden een juridisch geschil hebben met een oud-collega. Of het nou Aad Klaris is of Paul van Gorcum, weinig oud-collega's hebben nog goede woorden over voor het duo. Om maar te zwijgen over het juridische gedoe met de voorloper van dit forum. Dus ik herhaal: zou het misschien ook eens aan de heren van Toor kunnen liggen met al de juridische conflicten?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zeg alleen dat Adriaan het recht heeft om zich te verdedigen, zij worden elke keer door de media bestempeld als degene die niet willen betalen.

Blijf dat vooral zeggen; Van Gorcum heeft het recht op zijn centen als daar afspraken over gemaakt zijn.

 

Ik zal nu wel weer net zoals bij Jelger gebeurde door Bas en Aad vervloekt worden dat ik dit zeg, maar het scheelt dat ik ze nauwelijks tot nog nooit in person heb gesproken, dus ik ga dit wel durven zeggen. Ze hebben fantastische televisie gemaakt, maar het wordt nu wel gewoon heel erg sneu. Is het niet met Klaris, dan wel met Fenno Werkman (de kwestie met de masterbanden van de professor-serie), dan wel de affaire met het forum, dan wel met het radiostation (waar Aad gewoon zijn zegen voor had gegeven!), dan wel met de VARA-gids (al was de schrijver van dat slappe stukkie tekst ook gewoon een zak stront, absoluut waar), dan wel met Paul van Gorcum en de overige acteurs. En nee, ik doel in alle situaties niet enkel en alleen op de ruzie en of dat wel of niet te wijten is aan Bas/Aad, maar ik doel wel op hún reactie, hún aanpak ín zulke situaties. Je stelt "Hij heeft het recht zich te verdedigen na elke keer te worden bestempeld door de media", nou nee, zo ging het in al deze voorgaande situaties dus niet: ZIJ ZOEKEN ALTIJD METEEN DE MEDIA EN/OF EEN JURIDISCHE GANG OP. Maar dan ook echt.

 

Er is geen sprake van "praten". Ik heb mensen gesproken die verklaarden door één van de heren (raad maar wie) gebeld te zijn met teksten als "Klootzak, dat is mijn materiaal". Daar heb je je 'praten'. Ook het feit dat Aad in zíjn tekst notabene verklaart niet in te gaan op 'een nutteloos gesprek', verbloemend met het feit dat het toch geen zin zou hebben; doet er niet toe, er wordt een lijmpoging gedaan en hij pakt 'm alles behalve aan.

 

En het maakt me kwaad ja, want ik vind het zo nutteloos dat wij als het grote publiek ons hiermee bezig moeten houden. Dat deze heren dit in de media moeten uitvechten, allebei, maar ook dat ze er niet gewoon uit kunnen komen, allebei. Dat is jammer. Echt heel erg jammer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Radio is nooit wat mee geweest verder hoor, daar had hij ook verder hélemaal niets over te vertellen. Was allemaal keurig netjes geregeld qua rechten. Net als de ringtones en daar viel hij wel over.

Net als dat Bas viel over mobiele telefoonlogo's die besteld zouden zijn (is nooit gebeurd trouwens) waar hij klachten over zou krijgen; ondanks dat toen gelijk verwijderd.

Maar weet je, het is gegaan zoals het is gegaan. Het is verder wel goed zo.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Precies. Zonder duidelijkheid -> Boos boos boos, meteen schreeuwen schelden dreigen! Moeten ze eens mee kappen. Ja, het is hun materiaal, ja, het is hun harde werk. Maar zij geven toch hun moeilijkheden ook uit handen aan bijvoorbeeld Mountain Road? Of is het zó dramatisch gelopen met de financiële crisis?

 

...In 1997 hadden ze al 1.100.000 (!) videobanden verkocht en daar een award voor gekregen. Tel daar de nieuwe generatie kinderen plus de overstap naar dvd bij op en, ja... Dat beantwoordt meteen die vraag.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Blijf dat vooral zeggen; Van Gorcum heeft het recht op zijn centen als daar afspraken over gemaakt zijn.

Volgens mij is dat het hele probleem. Er zijn GEEN afspraken gemaakt, in ieder geval niet voor de oude series, omdat er toen nog helemaal niks bestond als home video. Over de nieuwe contracten, die niet meer via Joop van den Ende liepen en in het videobandentijdperk zijn geproduceerd, staat het wel allemaal en daar heeft de rechter voor zover ik me kan herinneren ook de uitspraak over gedaan dat ze dat contract destijds zo getekend hebben (met afkoopsom, meen ik) en dat ze daar niet meer over moeten zeuren.

 

Maar de contracten die Van Toor van Joop heeft overgenomen, daar gaat het nu nog om. Is het redelijk dat de acteurs daar nog een vergoeding voor krijgen?

 

En ik moet eerlijk zeggen dat ik vermoed dat het vanuit de acteurs ook ingegeven is door de crisistijd. Dan ga je toch kijken waar je nog wat geld vandaan kunt halen, want met een ww artiestenuitkering kom je niet ver.

 

Het is gewoon zonde, hoe het eraan toegaat, maar aan de andere kant verbaast het me ook niet echt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja klopt de blu ray is om de een of andere reden geannuleerd

Misschien dat de film toch niet zo'n groot succes was als men gehoopt had?

 

Al die acteurs die deze rechtszaak gestart zijn hebben werk zat. Met name Paul heeft dat geld echt niet nodig. Ik denk dat het ook een beetje om erkenning gaat. 

Dat Aad spreekt alsof de Baron een figurant was slaat natuurlijk nergens op. Dat Bas Paul niet eens bij naam wil noemen is net zo triest.

 

Hun gedrag valt niet goed te praten, beide broertjes hadden lekker naar Spanje moeten gaan zonder ooit nog met de pers te praten. Alles wat ze hebben opgebouwd wordt  nu teniet gedaan. Heeft de Baron uiteindelijk B&A toch nog verslagen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze hebben die series meer dan 20 jaar geleden opgenomen, moeten ze daar nu nog steeds voor betaald worden?

Ze hebben toen toch al hun geld ontvangen.

Als ik vandaag een huis bouw krijg ik daar vandaag voor betaald, ik ga toch ook niet over 20 jaar naar de bewoners om geld vragen omdat ze daar nog steeds wonen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze hebben die series meer dan 20 jaar geleden opgenomen, moeten ze daar nu nog steeds voor betaald worden?

Ze hebben toen toch al hun geld ontvangen.

Als ik vandaag een huis bouw krijg ik daar vandaag voor betaald, ik ga toch ook niet over 20 jaar naar de bewoners om geld vragen omdat ze daar nog steeds wonen.

 

Die vergelijking is totaal krom natuurlijk. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind gewoon dat de acteurs het geld hebben gekregen voor hun prestaties.

Ik krijg nadat ik gewerkt heb ook geen geld meer voor een prestatie die ik 20 jaar geleden gedaan heb (zelfs niet voor een prestatie die ik de gisteren gedaan heb).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind gewoon dat de acteurs het geld hebben gekregen voor hun prestaties.

Ik krijg nadat ik gewerkt heb ook geen geld meer voor een prestatie die ik 20 jaar geleden gedaan heb (zelfs niet voor een prestatie die ik de gisteren gedaan heb).

 

Ook dat is een kromme vergelijking. Dan zouden artiesten dus ook niet betaald hoeven worden als hun muziek op de radio komt. Of als wij een cd kopen. Of op Spotify luisteren, want ze hebben de muziek immers al lang geleden ingespeeld en hebben daar voor betaald gekregen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook dat is een kromme vergelijking. Dan zouden artiesten dus ook niet betaald hoeven worden als hun muziek op de radio komt. Of als wij een cd kopen. Of op Spotify luisteren, want ze hebben de muziek immers al lang geleden ingespeeld en hebben daar voor betaald gekregen.

 

Dat ligt eraan bij wie de rechten liggen, als iemand iets in eigen beheer heeft geproduceerd of een externe producer/bedrijf de rechten bezitten.

Anders zou de cameraman en de geluidsman en degene die de muziek geproduceerd hebben ook geld moeten krijgen en niet enkel de acteurs.

aangepast door karelgroen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat ligt eraan bij wie de rechten liggen, als iemand iets in eigen beheer heeft geproduceerd of een externe producer/bedrijf de rechten bezitten.

Anders zou de cameraman en de geluidsman en degene die de muziek geproduceerd hebben ook geld moeten krijgen en niet enkel de acteurs.

 

Nu maak je er helemaal iets moois van. Degene die te zien/horen zijn die moeten betaald krijgen bij uitzending, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. En dat is er duidelijk niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus jij vindt dat alleen de acteurs betaald moeten worden voor een prestatie die ze jaren geleden geleverd hebben en alle andere mensen die achter de schermen hebben meegewerkt die krijgen niks.

Dat vind ik dus helemaal nergens op slaan, of je betaald iedereen uit of niemand maar niet een deel wel en een ander deel niet

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus jij vindt dat alleen de acteurs betaald moeten worden voor een prestatie die ze jaren geleden geleverd hebben en alle andere mensen die achter de schermen hebben meegewerkt die krijgen niks.

Dat vind ik dus helemaal nergens op slaan, of je betaald iedereen uit of niemand maar niet een deel wel en een ander deel niet

 

Nee, zo werkt het niet. Een cameraman doet zijn werk en krijgt daar een bepaalde vergoeding voor, eenmalig.

Een artiest leent echter wel bij elke uitzending en elke verkoop zijn hoofd/stem en dus hebben we afgesproken dat diegene daar dan elke keer voor betaald krijgt. B&A zelf krijgen ook voor elke verkochte dvd en elke uitgezonden aflevering geld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat Bassie & Adriaan geld krijgen vind ik logisch.

Ik vind dit logisch omdat zij de rechten bezitten en niet omdat zij degene zijn die in beeld komen.

Als de rechten bij Joop van den Ende waren gebleven had ik het logisch gevonden dat Joop van den Ende (zijn bedrijf) het geld voor de uitzendingen kreeg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus als ik de rechten van een serie koop dan mag ik er mee doen wat ik wil en ik hoef nooit meer iemand iets te betalen. 

Kijk, als dat contractueel is vastgelegd dan geef ik je helemaal gelijk. En dat gebeurt! Maar als dat niet zo is dan is het logisch dat de acteurs allemaal een deel van de verworden 'auteursrechten' krijgen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus als ik de rechten van een serie koop dan mag ik er mee doen wat ik wil en ik hoef nooit meer iemand iets te betalen. 

Kijk, als dat contractueel is vastgelegd dan geef ik je helemaal gelijk. En dat gebeurt! Maar als dat niet zo is dan is het logisch dat de acteurs allemaal een deel van de verworden 'auteursrechten' krijgen. 

Zo werkt het niet. Acteurs worden afgekocht en alle volgende inkomsten zijn voor de producenten. Beroemd voorbeeld is Keanu Reeves, die geen vast gage kreeg voor The Matrix, maar royalty's bedong. Zonder te weten dat die film het goed zou gaan doen. Nu acteurs weten dat er een inkomstenbron is via beelddragers, vragen ze gewoon een hoger gage.

 

 

Voor de oude series zijn de acteurs betaald voor hun werk en volgens mij voor een x aantal herhalingen op televisie. Dat was toen normaal, televisie was bijna hetzelfde als toneel: je trad op en als je dat niet meer deed, was het klaar en kreeg je geen geld meer. Op TV werd het uitgezonden en dat was het. Pas later kwam de home video erbij.

 

Het zou netjes zijn geweest als er op dat moment opnieuw over contracten zou zijn onderhandeld (net zoals nu gebeurt met oude auteurscontracten en e-books), maar dat is niet gebeurd (want zo zijn ze wel). Maar zonder meer stellen dat iedereen recht heeft op een deel van de inkomsten van de DVD-verkoop, is ook te kort door de bocht (als het zo duidelijk was, zou die rechtzaak niet zo lang lopen natuurlijk).

 

Dat gezegd hebbende, gun ik het de acteurs van harte en de manier waarop het wordt uitgevochten is om te janken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kijkend naar de berichtjes van Karelgroen, denk ik met weemoed terug aan de tijd dat ik nog net zo naïef was als de fanboy die ik vroeger was.

 

Ik begrijp niet hoe je de broers met alle kennis van nu nog kan verdedigen. Jaren lang heb ik Bassie's vulgaire grappen getolereerd, dat Bas geen sympathieke man is daar viel ook nog wel mee te leven.  Ik keek vrij recentelijk iedere week zelfs nog geregeld naar B&A in de avond.

 

Het doet me pijn om te moeten schrijven maar de broers zijn in het echt nare mensen. De vele, vele ruzies die natuurlijk geen van alle hun schuld zijn, Bassies stukje over dobbernegers, al die rechtzaken, het constant zwart maken van iedereen, de obsessie met geld, enz. Paul is hartstikke ziek, wat doet Aad? Hij besluit met zo'n stuk te komen. Het is zeer triest allemaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begrijp niet hoe je de broers met alle kennis van nu nog kan verdedigen. Jaren lang heb ik Bassie's vulgaire grappen getolereerd, dat Bas geen sympathieke man is daar viel ook nog wel mee te leven.  Ik keek vrij recentelijk iedere week zelfs nog geregeld naar B&A in de avond.

 

Het doet me pijn om te moeten schrijven maar de broers zijn in het echt nare mensen. De vele, vele ruzies die natuurlijk geen van alle hun schuld zijn, Bassies stukje over dobbernegers, al die rechtzaken, het constant zwart maken van iedereen, de obsessie met geld, enz. Paul is hartstikke ziek, wat doet Aad? Hij besluit met zo'n stuk te komen. Het is zeer triest allemaal.

Precies, dat is ook precies hoe ik er over denk. Als je het eenmaal doorhebt hoe ze echt zijn, je kan wel zeggen dat de televisieseries gewoon leuke programma's zijn maar die zijn ook aangetast dóór die houding. En ja, dat is ook een kort door de bocht-uitspraak, maar die doe ik nu gewoon even uitgaande van mijn persoonlijke mening.

 

Om maar een voorbeeld te noemen; had het niet zo'n heisa opgeleverd, dan hadden we gerust één versie kunnen hebben van de series, eentje die niet op George Lucas-achtige wijze 10.000 keer was hergemonteerd voorzien van nieuwe muziek.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...