Ga naar inhoud

De televisie Retro awards 2015


Aanbevolen berichten

Het jaar 2015 loopt bijna ten einde. Een jaar weer vol met hoogtepunten en dieptepunten ook op de Nederlandse televisie. Welk beeld is dit jaar bij jouw blijven hangen of op je netvlies gebrand en zal een plekje in jouw top drie krijgen? Dat kan iets vrolijks zijn maar ook een minder leuke gebeurtenis. In verschillende categorieën zullen we dit jaar beslissen welk moment uitgeroepen kan worden tot 'Het televisie moment van 2015'.

 

Uitleg van de nominaties:

In zes verschillende categorieën maak je jouw top drie van het afgelopen jaar. Dat zal zijn in de volgende categorieën: Nieuws/Actualiteit, Sport(evenementen), Kinderprogramma's/Jeugd televisie, Praatprogramma's, Showbizz en Talentenjacht/spelletjes programma's.

 

De nummer één in elke categorie is drie punten waard, de nummer twee is goed voor twee punten en de nummer drie zal een punt opleveren.

 

Mijn nominaties voor 2015:

Nieuws/Actualiteit -
1 -
2 -
3 -

 

Sport(evenementen) -

1 -

2 -

3 -

 

Kinderprogramma's/jeugd televisie -

1 -

2 -

3 -

 

Praatprogramma's -
1 -
2 -

3 -

 

Showbizz -

1 -

2 -

3 -

 

Talentenjacht/spelletjes programma's -

1 -

2 -

3 -

 

Einduitslag:

In de eerste week van 2016 zal ik alle gegeven punten bij elkaar optellen en de winnaars in elke categorie bekend maken. Veel succes met het kiezen en nomineren van jouw hoogtepunten van 2015.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm, ik word hier geconfronteerd met het feit dat ik niet zo heel erg veel recente televisieprogramma's bekijk. :-) Een top drie zit er voor heel wat categorieën dan ook niet in.

 

In de rubriek nieuws/actua beperk ik me tot Tegenlicht, dat tenminste een beetje z'n best doet wat dwarsig te zijn. Eervolle vermelding voor een laatste plaats: Rob Trip die in het Journaal meldt dat, door een storing bij Ziggo (ze waren gehackt of zoiets) miljoenen Nederlanders al een hele dag geen internet meer hadden. Een overzicht van de getroffen gemeentes konden de kijkers raadplegen op de website. Denk daar maar even lekker over na.

 

(In eigen land ben ik er blij mee dat het herboren Terzake opnieuw het rustpunt is dat het tot begin 2002 was, maar daarmee treed ik buiten de grenzen van deze opdracht...)

 

Jeugd: beetje valsspelen, en de belangstelling uit Nederland als excuus gebruiken om de Samson-herhalingen van Ketnet te nomineren. Niet dat ik er al veel van gezien heb want daar kom ik niet toe, maar ik ben wel blij met het initiatief. :-)

Trollie is ook niet onaardig.

 

Praatprogramma's: hmm, je hebt Pauw, en verder...? RTL Late Night, loopt dat nog? In het staartje van docu-timers kom ik soms Nachtzoen tegen. Lijkt me geen onaardige afsluiter. Qua toon komt de Canvas-nieuwigheid Winteruur aardig in de buurt. Overigens zou dat een Belgicisme zijn; wel correct is 'wintertijd', maar ja - die programmatitel was al benomen...

 

Hét praatprogramma van Canvas is echter het uiterst genietbare 'Alleen Elvis blijft bestaan', en dat brengt me dan weer bij Zomergasten, waar het een (goede, maar te korte) doorslag van is. Afgelopen seizoen nog eens een hele Zomergasten gezien, die met Annejet van der Zijl (daar kon ik als cabaretliefhebber niet onderuit). Toevallig gisteren eens de lijst met gasten doorheen de jaren bekeken. Zou je beter niet doen. Al die geweldige gasten die ik misschien wel nooit te zien zal krijgen... Wie opnames heeft mag zich melden. :-)

 

Sport: ook hier slechts één vermeldenswaardige uitzending, namelijk die voetbalwedstrijd die vorige week niet doorging omwille van de 'terreurdreiging'. België tegen weetikveel werd afgelast, maar als ik het me goed herinner moest een dag later ook Nederland tegen Dinges wijken.

 

Voor showbizz zet ik een joker in. Ik heb de indruk dat het de lage landen sowieso aan figuren ontbreekt die dat soort programma's mooi kunnen dragen. Of anders mogen ze gewoon niet, dat kan natuurlijk ook.

 

Talentenjacht... Zou het er ooit van komen mensen naar mars te sturen? En zouden die K3'tjes daar wat voor voelen?

 

Spelletjes: altijd aangenaam om 'Twee voor twaalf' of 'Met het mes op tafel' tegen te komen, maar eigenlijk gebeurt dat nauwelijks want ik vind die programma's nu ook weer niet zo belangrijk dat ik ze ga opnemen, en een groot zapper ben ik niet. 't Is helaas wel zo dat ik eigenlijk veel te weinig weet om zulke quizzen mee te spelen...

 

Hoort ook thuis in deze categorie: boegeroep, spek en veren voor de NTR, waar dit jaar niet meer Martine Tanghe te zien zal zijn om naast Philip Freriks het Groot Dictee voor te lezen. De VRT geeft in haar officiële communicatie geen uitleg over het waarom, maar de kranten pikten een facebookbericht op van Tanghes collega Phara de Aguirre: (...) "de Nederlanders wilden eens iets anders, heb je als uitleg gekregen". Tja.

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...