Ga naar inhoud

Grundig Video 2000 (Best. Nr.2000) Probleem


Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

In het gebied van v2000 ben ik volledig nieuw (ben tot nu toe alleen bezig geweest met vhs).

Nu heb ik een Grundig 2x4 recorder met een probleem.

Als ik het apparaat aanzet gaan beide motoren al draaien (zie de video) en wil de tray niet naar beneden gaan.

Heeft iemand ervaring met deze recorders/dit probleem?

 

http://www.dailymotion.com/video/x3hl6lo

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zijn recorders die niet makkelijk te repareren zijn. Het zou kunnen dat de accu leeg is en dat hij daarom helemaal ontregeld is.

De accu zit op de printplaat achter het loopwerk. Alle printplaten in de Grundig zijn modulair, dus los te halen. Die achterste is wel een lastige omdat er veel kabels aan zitten, maar die zijn allemaal los te halen. Je moet dan ook de onderkap verwijderen als ik het me goed herinner.

Maak eerst voldoende foto's of nummer de kabels want anders wordt het lastig hem weer in elkaar te krijgen later.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie!

Het batterijtje zie ik inderdaad zitten en ziet er niet zo goed meer uit (geoxideerd).

Ook meet ik als ik de recorder meteen uit zet nog maar 0,2V over de batterij.

Denk dat die sowieso aan vervanging toe is.

Wat ik ook op internet las, was dat je ipv een batterij ook een condensator kon gebruiken van 1000uF.

Die houd in principe de spanning wel vast voor een aantal uur, is goedkoper dan een nieuw batterijtje  :+

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie!

Het batterijtje zie ik inderdaad zitten en ziet er niet zo goed meer uit (geoxideerd).

Ook meet ik als ik de recorder meteen uit zet nog maar 0,2V over de batterij.

Denk dat die sowieso aan vervanging toe is.

Wat ik ook op internet las, was dat je ipv een batterij ook een condensator kon gebruiken van 1000uF.

Die houd in principe de spanning wel vast voor een aantal uur, is goedkoper dan een nieuw batterijtje  :+

 

Het is mogelijk, alleen moet je hem dan wel elke keer een tijd aan laten staan, want anders is de boel weer ontregeld.

Ik weet niet precies het type batterij maar zo heel duur zijn die volgens mij ook niet.

 

Het is voor mij te lang geleden deze Grundigs, maar als er ook een stuurschijf in zit moet je die ook maar een flinke poetsbeurt geven. Bij Philipsen is die rond en heeft die koper op bepaalde plekken en dan van die voelsprieten die spanning doorgeven (als ze op koper zitten). Dat wordt vaak vuil en dan wil hij ook niet meer laden of banden uitwerpen.

 

Dat ronde ding met stroken koper is het, maar dit is dus bij een Philips. Grote kans dat het anders is op een Grundig, maar wel met een vergelijkbare werking.

 

post-8-0-97589000-1449770789_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aha, dan is dat duidelijk. De recorder zou vast en zeker ook moeten worden schoongemaakt inderdaad.

Om het wat duidelijker te maken heb ik twee foto's erbij gezet.

Als je nog kritieke punten tegenkomt waar ik op moet letten hoor ik dat graag!

 

81Cw23s.jpg

PQxHYRw.jpg

 

Ik weet dat de recorders niet alles zijn, maar om te beginnen met v2000's leek me dit een leuke om mee te beginnen.

Als er dan iets stuk gaat is dat ook geen ramp haha

Link naar bericht
Delen op andere sites

Philipsen zijn wel veel makkelijker om mee te beginnen. Ze zijn allemaal wat simpeler te onderhouden.

En dan geef ik de voorkeur aan de nieuwere versies, de 23xx-uitvoeringen boven die hele grote bakken. Gewoon vanwege de bereikbaarheid van de cruciale onderdelen.

Nadeel is wel dat ze allemaal toploading zijn (2350 is frontloading maar schijnt nogal vaak stuk te gaan).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb ook nog een Philips vr2024 staan maar die heeft geloof ik een rotte kop. Wat ik als laatste afvraag is, of je aan de hand van de foto's nog wat kritieke punten ziet wat ik moet schoonmaken? Dan ga ik met deze sowieso aan de slag en laat ik weten of ik 'm aan de praat krijg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Durf ik zo niet te zeggen, misschien eens kijken naar het contactpunt linksboven op de eerste foto. Daar zit zo'n metaaltje wat een ander metaaltje aanraakt en zo een schakelaartje overhaalt, even kijken of dat nog goed contact maakt. Ik weet zo uit het blote hoofd niet wat het is, maar dat zijn ook van die storingsgevoelige dingen.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...

Hallo,

Rond 1988 had ik een Grundig video2000  om te gebruiken in een reisbureau. De bedoeling was dat een klant een nummer moest intikken om een bepaald hotel te bekijken. We hadden een lijst opgemaakt van waar de hotels op de band te vinden waren.

Mijn vraag is nu of dit zoeksysteem iets typisch was voor video2000 en hoe het precies werkte.

Groeten,

Jean-Pierre

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, wntmldrs zei:

Hallo,

Rond 1988 had ik een Grundig video2000  om te gebruiken in een reisbureau. De bedoeling was dat een klant een nummer moest intikken om een bepaald hotel te bekijken. We hadden een lijst opgemaakt van waar de hotels op de band te vinden waren.

Mijn vraag is nu of dit zoeksysteem iets typisch was voor video2000 en hoe het precies werkte.

Groeten,

Jean-Pierre

Alle Video 2000 van de eerste generatie hadden een bandteller met een go-to-functie.

Je typte dan het nummer in van de bandteller waar je heen wilde, bijvoorbeeld: 1238

en dan go-to en dan spoelde hij tot die waarde.

 

Werkt vrij goed :D 

 

Latere VCC's kregen ook een uren/minutenteller, maar die was niet zo betrouwbaar. Die kon je ook op bandteller zetten overigens.

Dus ook die van Philips hadden dat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vergelijkbaar was er een soort "foto-laserdisc", waar honderden gescande documenten op stonden, en een computer zette het beeld dan stil op de opgegeven plek. Ja, technologie die te vroeg komt valt dan vaak in het water.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...