Ga naar inhoud

CF naar IDE, compatibiliteit met controller kaarten


Aanbevolen berichten

Omdat hardeschijven voor 88, 286, 386 en computers steeds onbetrouwbaarder worden is het soms handig om een CF (Compact Flash) naar IDE converter te gebruiken. CF heeft namelijk dezelfde aansluiting als oude IDE hardeschijven, behalven stroom dan. Een beetje goed CF merk zet ook CHS informatie er bij, Cylinder-head-sector. Dit moet soms handmatig in de computer BIOS worden gezet.

 

Echter, niet elke CF kaart, converter en controller gaan samen, hier is een lijst van wat wel en niet samen gaat.

https://code.google.com/p/xtideuniversalbios/wiki/DriveCompatibility#Compactflash_cards

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik gebruik tegenwoordig SSD's hiervoor, sneller, betrouwbaarder, goedkoper (in groottes van 16-32GB) en meer compatible dan CF-kaarten.

Natuurlijk veel groter dan wat menig DOS-pc ooit zal gebruiken, maar zelfs dan de moeite.

Zal ik even naar kijken.

 

En dat werkt ook met 8088 computers?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah die tijd dat je zelfs moest low level formatteren en afhankelijk hoe snel je processor was je de optimale interleave in de BIOS kon laten berekenen, wat best heel lang duurde. Kende iemand die had zelfs 32 Megabyte RAM met Windows 95 en 1 Gigabyte Harde Schijf.

 

Moederborden vanaf ik denk Socket 7 ondersteunen auto detectie van Cylinders, en Heads. Die getallen kan je dan noteren en invoeren in de uiteindelijke doelcomputer. Dat is voor mij ook wel eens nodig geweest bij de 486 waarbij iemand met een Pentium moederbord de informatie liet detecteren en vervolgens het in de 486 BIOS ingevoerd kon worden waarna het werkte.

 

Groter dan 3 Gigabyte zou ik niet gaan bij 486 of Pentium 1, veel van die moederborden ondersteunen namelijk max 3.2 Gigabyte. Zeker de 486 verwacht ik deze harde limiet.

 

OPGELET !!! Virtuele IDE harde schijven of wat voor IDE harde schijf dan ook NOOIT low-level formateren in de BIOS. Low-level formatteren is alleen voor MFM harde schijven noodzakelijk.

aangepast door Alias 1984
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...