Ga naar inhoud

Educatieve MSX 2 software van de lagere school


Aanbevolen berichten

Tsja, wie kent dat niet, de eerste computer waar je mee mag spelen. Dat was op de lagere school met een MSX 2. Leuke spelletjes zoals ontleden van zinnen, vliegen met een helicoptertje, galgje met moeilijke woorden. En dat alles in het Nederlands. Nu vraag ik mij af, waar is toch al deze door de overheid denk ik betaalde software ontwikkeld voor scholen gebleven?

 

Van de leraar mocht ik ooit topografie op een cassettebandje zetten, waar ik heel blij mee was. Kortom, er is betaald voor de ontwikkeling van deze educatieve software ten behoeve van lagere scholen, misschien zelfs voortgezet onderwijs. Maar nergens kan ik deze MSX 2 software terug vinden. Zo was er ook een educatief spelletje waarbij je sluisdeuren open en dicht moest doen.

 

Wel kon ik software terug vinden van o.a. Radarsoft met hoofdrekenen e.d.

 

Graag zou ik nog een keertje willen spelen met deze educatieve software voor de MSX 2, zinnen ontleden voor Nederlands, vliegen met de helicopter, weliswaar in old style retro computer stijl maar dat vind ik leuk om te doen. Ik weet niet hoelang diskettes houdbaar zijn, maar goed bewaard, zouden ze nu nog kunnen werken.

 

Samengevat, er is betaald voor de software, maar de MSX 2 computer is oldschool Retro. Is deze software nog ergens te verkrijgen? Ik moet toch zeggen dat ik ontleden van Nederlands het leukst vond.

 

Offtopic: Ik zoeg nog een computerspel voor de MSX2 dat 'De Fabriek' heet. De muziek ken ik nog, en kan ik ook spelen. Het is gemaakt door 2 Nederlanders, maar wat ik ook probeer ik kan het niet terug vinden. Ook op Youtube bij de bekende MSX kanalen in het Nederlands kunnen ze niet helpen.

 

Heb jij lang geleden mijn MSX 2 gekocht, haha, ik mis mijn spelletjes, want ik kan sommige niet terug vinden. Hoop dat recovery van vooral de Educatieve Software op 1 of andere manier mogelijk is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is nu juist het moeilijke, alle MSX software in het Engels is makkelijk te vinden, zeker als images. Maar juist de Nederlandse Educatieve software is nergens te vinden. Wat ik ook mooi vond was de softare voor de MSX 2 van Veilig Verkeer Nederland, verkeersborden leren.

 

De Philips NMS8250 werd in 1996 zelfs nog in een ziekenhuis gebruikt met medische software erop, heb ik geconstateerd. Dus ook dat vind ik interessant. Op jullie youtube kanaal staat wel de NMS8280 met digitizer en genlock.

 

Kortom, de Educatieve Software staat waarschijnlijk bij leraren uit de jaren 80 in de opslag. Want ik heb persoonlijk meegemaakt dat een leraar bij het afscheid (zijn pensioen) een MSX 2 kreeg met bijbehorende software, alleen is dat nu zo lang geleden.

 

Vrijwel alle Engelstalige software is makkelijk te verkrijgen, en met Nederlandse MSX software is er natuurlijk nog Radarsoft, en om eerlijk te zijn, vond ik het spelletje Yab Yum ook gemaakt door een Nederlander erg grappig, Yab Yum is dus wel weer makkelijk te vinden, maar ik wil graag mijn skills ontleden op basis school niveau ophalen met de MSX 2.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb zojuist wat 720K diskettes ontvangen, van LinSoft Nederland voor DOS.  Veel educatieve programmas, ik vindt de woordenschat spellen wel leuk. Overigens een Nederlandstalige Olivetti M24 introductie disk die is gemaakt door de ABN bank, geloof ik. Ook voor DOS en zitten veel geinige Basic programmas op. De spellen met ASCI text zijn echt geniaal.

 

Als iemand hier images van wil, roep maar even.

 

Misschien iets voor de forum om te doen? LinSoft Nederland diskettes archiveren.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Kortom, de Educatieve Software staat waarschijnlijk bij leraren uit de jaren 80 in de opslag. Want ik heb persoonlijk meegemaakt dat een leraar bij het afscheid (zijn pensioen) een MSX 2 kreeg met bijbehorende software, alleen is dat nu zo lang geleden.

 

Het zal niet helemaal zijn wat je zoekt, maar

http://www.msx.org/downloads

heeft nederlandse educatieve software in de download staan.

 

 

Heb zojuist wat 720K diskettes ontvangen, van LinSoft Nederland voor DOS.  Veel educatieve programmas, ik vindt de woordenschat spellen wel leuk. Overigens een Nederlandstalige Olivetti M24 introductie disk die is gemaakt door de ABN bank, geloof ik. Ook voor DOS en zitten veel geinige Basic programmas op. De spellen met ASCI text zijn echt geniaal.

 

Als iemand hier images van wil, roep maar even.

 

Misschien iets voor de forum om te doen? LinSoft Nederland diskettes archiveren.

 

Heb je meer gegevens? Naam, nummer?

Ik heb ook een Linsoft diskette liggen, ooit eens van een oude buurvrouw gekregen:

Disk 10, Animated shapes voor peuter/kleuter vanaf 4 jaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als we de LinSoft (of andere Nederlandse software) gaan opslaan, moeten we een strak format aanhouden, anders wordt het een rommel.

Ik zat de denken, een topic maken met een link naar het archief. In de topic kan direct de titel worden geschreven, omdat het nummer, soort (educatief, spelletje), titel en programma's al op de diskettes staan. Ook kan de topic de namen van spellen bevatten. Het .img bestand moet niet worden verandert, hou alles zo 1 op 1 mogelijk.Ik ben dus van plan 1 ZIP bestand te maken met een direct copie van de diskette in .img formaat en daarnaast een text bestand die het kabel van de diskette bevat.

 

1 link op de topic naar het archief lijkt mij genoeg. In het archief staat een txt bestand met alles wat te vinden is in nummer, soort, titel en programma's formaat.

 

Van de diskette wordt een .img bestand gemaakt, deze krijgt het nummer, soort en titel van de diskette.

Men doet dit .img bestand in een ZIP bestand. In dit ZIP bestand wordt een txt bestand aangemaakt met de volledige text op het diskette label. txt bestand krijgt zelfde naam als img bestand.

 

ZIP bestand krijgt ook weer het nummer, soort en titel van de diskette. Graag alles scannen op virusen voor uploaden?

 

Als je iets hebt toegevoegd, zet dan maar een bericht op de topic en dan voeg ik alles toe aan het register op de topic en aan het register in het archief.

 

Voorbeeld;

 

                        Op topic:  | Nummer: 40  | Soort: Educatief | Titel: Een leuke diskette vol met tafels leren | Programma's: Bloemen tellen. Prince Of Persia |

 

In txt bestand in archief:  | Nummer: 40  | Soort: Educatief | Titel: Een leuke diskette vol met tafels leren | Programma's: Bloemen tellen. Prince Of Persia |

 

Titel ZIP bestand: 40 - Educatief - Een leuke diskette vol met tafels leren

 

.img bestand in ZIP bestand: 40 - Educatief - Een leuke diskette vol met tafels leren

 

text bestand in ZIP bestand:

 

Nr. 40 Educatief

Een leuke diskette vol met tafels leren

Onze diskette bevat de volgende spelletjes

Bloemen tellen. Prince Of Persia

Minimaal een XT computer met EGA vereist.

Shareware LinSoft Nederland 1990

 

 

 

Op deze manier weten we altijd waar het over gaat, wat de text op de orginele diskette was en welke =we allemaal al hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als we de LinSoft (of andere Nederlandse software) gaan opslaan, moeten we een strak format aanhouden, anders wordt het een rommel.

Ik zat de denken, een topic maken met een link naar het archief. In de topic kan direct de titel worden geschreven, omdat het nummer, soort (educatief, spelletje), titel en programma's al op de diskettes staan. Ook kan de topic de namen van spellen bevatten. Het .img bestand moet niet worden verandert, hou alles zo 1 op 1 mogelijk.Ik ben dus van plan 1 ZIP bestand te maken met een direct copie van de diskette in .img formaat en daarnaast een text bestand die het kabel van de diskette bevat.

 

1 link op de topic naar het archief lijkt mij genoeg. In het archief staat een txt bestand met alles wat te vinden is in nummer, soort, titel en programma's formaat.

 

Van de diskette wordt een .img bestand gemaakt, deze krijgt het nummer, soort en titel van de diskette.

 

Inderdaad, goed idee. Als. Wat voor programma wilde je dan gebruiken voor het maken van een .IMG?

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah, mooi, ben nu op die download site voor de MSX aan het kijken. Ondertussen vond ik hier op de officiele website alle jaargangen van een uitgever van MSX Magazine's in .PDF Adobe Acrobat Format.

 

http://www.msxcomputermagazine.nl/

 

Met Firefox kan je zo in je browser PDF'jes kijken, misschien kan dat met Chrome ook. Op de tablet kan ik de magazines ook lezen maar dat gebruikt wel veel accu.

 

Als ik zelf archieven aanleg, wat ik heb gedaan voor muziek dan maak ik eerst op hoeveel mogelijke bestanden er zijn. Bijvoorbeeld minder dan 1000 bestanden dan voldoet het getal 0000 tot en met 9999.

 

Bijvoorbeeld als het om computerspelletjes zou gaan

msx-1-olympics-1.img

msx-1-olympics-2.img

msx-1-zanac-1.img

msx-2-zanac-2.img

 

Als je dan in een emulator een directory opent zullen alle msx-1 images als eerste genoemd worden, en alle msx-2 images na alle msx-1 images.

 

Ik heb zeker belangstelling voor Educatieve software ook voor MS-DOS die ik zou kunnen uitvoeren met DosEmu een open source programma. Ook scheikunde spelletjes zijn leuk zoals Nomenclatuur voor Organische verbindingen. En wat ook leuk is, is Matrix berekeningen voor Lineaire Algebra met MS-Dos software van de universiteit, heb me er veel mee kunnen vermaken. Dit laatste is vooral handig als je 3D engines programmeert.

 

Maar eerst het liefst Leren Ontleden van Nederlandse zinnen, zoals persoonsvorm, lijdend voorwerd, onregelmatige werkwoorden, sterke werkwoorden, voltooid verleden tijd, onvoltooid verleden tijd, voltooid deelwoorden.

 

Ik heb op de website die iemand een paar posts eerder gaf het volgende gevonden, en dit vind ik erg leuk daar komt ie dan:

http://www.msx.org/downloads/games/educational

 

Heb altijd wel willen weten hoe het is om Belgische steden te leren, ik weet bijvoorbeeld dat Antwerpen in Belgie ligt maar waar weet ik niet, is nog eens een keer wat nieuws. Wauw, nog een keer op de aangegeven msx.org site gekeken, Learn How to Parse Dutch, dat is wat ik zoek, dankje, morgen mee aan de slag.

 

En dan het liefst ook nog spelletjes om Duits te leren. Hmmm ben te oud voor school, maar als je onderwijs als spelletjes doet is het leuk en grappig.

aangepast door Alias 1984
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zeker belangstelling voor Educatieve software ook voor MS-DOS die ik zou kunnen uitvoeren met DosEmu een open source programma. Ook scheikunde spelletjes zijn leuk zoals Nomenclatuur voor Organische verbindingen. En wat ook leuk is, is Matrix berekeningen voor Lineaire Algebra met MS-Dos software van de universiteit, heb me er veel mee kunnen vermaken. Dit laatste is vooral handig als je 3D engines programmeert.

 

Maar eerst het liefst Leren Ontleden van Nederlandse zinnen, zoals persoonsvorm, lijdend voorwerd, onregelmatige werkwoorden, sterke werkwoorden, voltooid verleden tijd, onvoltooid verleden tijd, voltooid deelwoorden.

 

Ik heb op de website die iemand een paar posts eerder gaf het volgende gevonden, en dit vind ik erg leuk daar komt ie dan:

http://www.msx.org/downloads/games/educational

 

Heb altijd wel willen weten hoe het is om Belgische steden te leren, ik weet bijvoorbeeld dat Antwerpen in Belgie ligt maar waar weet ik niet, is nog eens een keer wat nieuws. Wauw, nog een keer op de aangegeven msx.org site gekeken, Learn How to Parse Dutch, dat is wat ik zoek, dankje, morgen mee aan de slag.

 

En dan het liefst ook nog spelletjes om Duits te leren. Hmmm ben te oud voor school, maar als je onderwijs als spelletjes doet is het leuk en grappig.

 

Waar je ook veel educatieve software kunt vinden is in de Basicode. Zoek op Basicode en je komt er wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja basicode heb ik ook gehad, met de radio en de taperecorder precies op tijd opnemen eerst op FM radio en later op de AM radio band.

 

Ben druk bezig geweest, met die website. Hier een handleiding die ik heb gevolgd om uiteindelijk echte Msx 2 images te krijgen voor in de emulator of een echte Msx 2.

Er zijn 2 soorten Msx 2 disk drivers, single head en double head, oftewel 360 kilobyte of 720 kilobyte. Daarom vertel ik hier hoe je zelf images moet maken. De Philips VG8235 heeft bijvoorbeeld single head 360 kilobyte maar vanaf de VG8240 heb je 720kb double head. De 360kb disk images heten 'single sided double density' ( SD ), de 720 kb disk images heten 'double sided double density' ( DD ).

 

Stap 1:

Ga naar http://www.msx.org/downloads/games/educational

Daar vind je allemaal kleine bestandjes die je 1 voor 1 kan downloaden, je hebt het programma 7-zip nodig, dat kan je via google vinden. Als je nou zo'n klein .LZH bestandje uitpakt bijvoorbeeld de 1e die 'ALPHABET.LZH' heet krijg je een klein .COM bestandje in dit geval wordt het na het uitpakken met 7-zip 'ALPHABET.COM'. Ik heb 7-zip gewoon onder Linux geinstalleerd als een Windows programma dat draait onder Wine, voor Windows gebruikers is dat niet relevant.

 

Stap 2:

Ga op zoek naar een ofwel 360 kilobyte MSX-DOS 1.03 image oftewel een 720 kilobyte MSX-DOS 1.03 image. De software is vanaf MSX 2 ben ik achter gekomen.

Ga naar http://www.msxpro.com/msx-dos.html

Daar vind je alleen een 720 kilobyte Msx-Dos image geschikt voor bijvoorbeeld MSX 2 vanaf VG8240/8245/8250/8280 en diverse SONY zolang de echte drive maar DD ( Double Sided Double Density) is.

 

Stap 3:

Nu hebben we een programma nodig om die kleine uitgepakte .LZH bestandjes die .COM bestandjes werden op zo'n klein MSX-DOS 1.03 image te zetten.

Ga naar http://www.lexlechz.at/en/software/DiskMgr.html

Het programma van Lex Lechz heet DiskMgr. Je moet handmatig ieder klein bestandje toevoegen op ( eerst een kopie van de lege MSX-DOS 1.03 maken! ) een disk image in dit geval heet het image .DSK dat je met DiskMgr kan openen. Het is best wel wat werk, maar het lukt echt! Let op dat je ruimte vrijlaat, en niet over de 360 kilobyte heen gaat bij SD of 720 kilobyte bij DD, maar beter is het wat ruimte vrij te laten. Als je echte MSX floppy's gaat maken let dan op dat een 720 kilobyte of 360 kilobyte diskette maar 1 gaatje (met schuifje voor write/write protect) heeft en je het 2e gat in de floppy af moet plakken met plakband.

 

Stap 4:

Als je Linux hebt, ik heb diverse native Linux emulators geprobeerd, maar ze zijn moeilijk te bedienen, dat wil zeggen je kan wel vanaf de Terminal een .ROM laden maar .DSK is lastiger. Ik besloot om Wine te installeren met '  sudo apt-get install wine '.

Daarna heb ik diverse MSX emulators via Wine onder Linux getest, en fMSX werkt het snelst, maar! fMSX crashed bij booten vanaf een virtuele MSX floppy. Het lukt onder Linux wel om in BASIC te komen. Daarna probeerde ik BlueMSX, de beste MSX emulator voor Windows. Uiteindelijk ging ik toch voor RuMSX van http://www.lexlechz.at/en/software.html

Tot zover MSX onder Linux. RuMSX werkt feiloos onder Linux met Wine echter is het heel langzaam maar het ondersteunt wel alle soorten MSX tot aan Turbo R aan toe.

 

Als je Windows hebt, installeer BlueMSX, stop de floppy via het menu in Drive A en druk op play. Helemaal rechts onderin het Window van BlueMsx Emulator vind je een klein knopje dat rond is waarop je kan kiezen voor een Muis op joystick poort 1, dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt bij deze Educatieve software die vooral met de muis goed werkt. Er zijn verschillende BlueMSX download sites, let op dat je de veilige Open Source versie hebt en dat je niet iets gaars download.

 

Resultaat:

Ik heb nu een eerste disk image die 'msx2-dd-educatief-001.dsk' heet, en die werkt op alle MSX ( of emulators ) die Double Sided Double Density drives hebben vanaf MSX 2. Je kan nu zelf via deze handleiding ook zo'n image maken. Als jullie mijn 1e probeersel willen uitproberen, het blijkt dat ik Nederland goed ben kwa topografie. Ik wist niets van Belgie en ook niet van Duitsland. De rekensommen zijn ook grappig. Als iemand er niet uitkomt hoe deze disk images te maken, ik kijk hier binnenkort weer. De handleiding is ook geschikt voor andere programma'tjes van msx.org.

aangepast door Alias 1984
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...