Ga naar inhoud

Het Video2000 Reparatietopic


Aanbevolen berichten

Hier kun je alle vragen kwijt over het uitvoeren van reparaties aan Video2000 recorders, geproduceerd tussen 1979 en 1986 door Philips.

Als ik zo vrij mag zijn stel ik de eerste vraag: Ik wil mijn Philips VR-2022 poetsen en wat onderdelen vervangen. Hoe krijg ik deze recorder aan de bovenkant open? Ik zie alleen twee schroeven aan de rechterachterkant van de recorder. Daarmee gaat de bovenkant nog niet open. Aan de vier uiteinden van de onderkant zitten ook vier schroeven, maar ik denk dat ik hiermee alleen de onderkant open kan krijgen. Kan iemand tips geven? Alvast mijn dank!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is me inmiddels gelukt, hartelijk bedankt!

 

Wat nog wel vragen bij me oproept is het volgende: Ik heb de recorder schoongemaakt (Videokop, inrijgmechanisme enzovoort). De recorder rijgt de band prima in en spoelt goed. Als je op play drukt krijg je beeld, maar alleen storing. Is de videokop dan kapot?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is me inmiddels gelukt, hartelijk bedankt!

 

Wat nog wel vragen bij me oproept is het volgende: Ik heb de recorder schoongemaakt (Videokop, inrijgmechanisme enzovoort). De recorder rijgt de band prima in en spoelt goed. Als je op play drukt krijg je beeld, maar alleen storing. Is de videokop dan kapot?

 

Ik denk eerder dat je DTF-slepers vuil zijn, die eerst reinigen (sowieso altijd doen, net als de accu vervangen, want er zit een stuurcomputer in die oude bakken en als die van streek raakt gebeuren er ook gekke dingen).

En niet eigenwijs doen en denken te moeilijk, te duur of komt wel, want als je stuurcomputer op hol slaat dan willen er wel eens onderdelen afbreken.

Als je aandrukrol glad is moet je die ook vervangen, anders gaat hij banden kreukelen (testen met een toch al kutte band: achteruit beeldspoelen, hoor je de band kraken dan moet er een nieuwe rol op). Nieuwe rol werkt helaas niet in 100% van de gevallen tegen het bandkreuken bij achteruit beeldspoelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oké, dan zal dat (hopelijk) het probleem zijn. Waar zitten de DFT-slepers in een VCC en hoe zien ze eruit. Accu ga ik ook vervangen, maar daarvan weet ik ook niet waar 'ie zit/hoe hij eruit ziet. Tevens weet ik niet waar ik een andere accu vandaan moet halen. Slopen uit m'n andere Video2000 (die vaak uitvalt)?

De aandrukrol is nog goed, geeft geen piepend of vreemd geluid. Ik weet waar de aandrukrol zit en weet ook waar ik een nieuwe moet bestellen, dus als de aandrukrol het alsnog begeeft, weet ik hoe ik die moet vervangen.

Je hoort wel, ik heb barweinig ervaring. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil je best wat verder helpen, maar zelf een beetje initiatief tonen (bijvoorbeeld zoeken en foto's maken en aan de hand daarvan vragen stellen) leer je veel meer van.

De accu zit volgens mij bij die oudjes achter het frontpaneel, ze zijn wat kleiner dan een AAA-batterij en kunnen zijn gaan lekken. Ze zijn meestal geel of oranje, maar soms ook groene voorbij zien komen. Ze zitten altijd in het elektronicagedeelte links.

 

DTF-slepers zijn het hart van je Dynamic Track Following-systeem, ofwel de dynamische tracking. Als die vervuild zijn (eigenlijk altijd het geval) heb je geen of heel slecht beeld. Waar die precies zitten bij het oude model weet ik ook niet, dan moet je wat foto's posten, dan kunnen we samen op zoek. Ze zitten in elk geval in het speelgedeelte rechts.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@djkoelkast, weet jij toevallig ook op welke manier ik er achter kan komen waar wat voor is in een V2000 of betamax? de service manuals die ik vind zijn vaak niet compleet. ik zoek documentatie die precies secuur uitlegd waar welke printplaat etc voor is en hoe ik wat kan meten om bepaalde fouten te kunnen uitsluiten. Heb jij enig idee? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

In de servicemanuals staat eigenlijk alles, maar die zijn bedoeld voor servicepersoneel dus niet alles zal er letterlijk in uitgekauwd worden natuurlijk. Er staat soms in technische termen vermeld wat welk onderdeel doet. Voor de rest zul je moeten leren om schema's te lezen als je er echt iets mee wil en dan dus zelf de lijntjes volgen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sorry dat ik zo laat reageer, ik heb de afgelopen dagen geen tijd gehad om aan de VCC te sleutelen. Hierbij dus ook wat foto's

15qutyu.jpg

Foto van het afspeelmechanisme van bovenaf gezien.

9ldh8y.jpg

Foto van het afspeelmechanisme gezien vanaf de lift waar de band in gaat.

Zijn de DFT-slepers zo goed te zien?

Link naar bericht
Delen op andere sites

DTF slepers zitten bij deze modellen ónder de koppentrommel. Om die te reinigen moet de koppentrommel er dus uit.

 

Voor reparatietips: http://gromsound.mfbfreaks.com/app/vcctips2.htm

(nee dit is niet mijn website, maar erg handig als je problemen met deze machines hebt :) )

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, dat klopt inderdaad. Na een paar keer overlezen begrijp je het. Op de foto's kun je altijd wat inzoomen, en als je een echt voorbeeld voor je hebt (de recorder), worden de foto's wel duidelijk. Ik begrijp 'm nu wel gelukkig. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben nu bezig met een 2413 (die snel uit valt), het enige probleem waar ik tegen aanloop is dat ik het laadmeckanischme niet goed krijg.

Hij laad en dan moet ik rechts achter op drukken zodat hij hem goed pakt, daarna als de band er uit moet komen gaat dat vrij stroef of wel niet.

 

Kan het een krom bakje zijn? hoe los ik dat op? (tandwieltje aan de zei kant al diverse standen geprobeerd.)

aangepast door Branko
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

2413 is een last gen-model, heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat ze nog steeds stinkbommen hebben.

Maar als ik het zo hoor is het de stuurschijf, die heeft ook slepers en die moet je schoonmaken en de stuurschijf een beetje (!) opschuren

Deze types geen stuurschijf onderin zitten volgens mij die alle 23-modellen wel hadden (op de VR2340/F na dan). Zelf heb ik ooit een VR2840 met op hol geslagen schakelproblemen gehad, naar een reparateur gebracht die Gromsound waarschijnlijk verslaat in diens kennis en ervaring ; )

 

Wel interessant, dit type was eigenlijk de meest uitgeklede en eenvoudige V2000 recorders die ze net voor einde op de markt brachten om kosten te besparen en toch nog wat te verkopen. Met de allereerste modellen die in dit topic genoemd waren heb ik ook geen ervaring, wel met de bekende 23-serie (stereo) en de 2x8 modellen van Grundig (eveneens stereo). De 23-serie is wat mij betreft het meest stabiel en je komt er relatief goed bij. Die 2x8 serie kan het heel goed doen, maar als daar eenmaal rare fouten in komen dan schijnt het een crime te zijn om ze te repareren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...