Ga naar inhoud

Audio/video Welke systemen?


Aanbevolen berichten

Het idee van dit topic is om info te geven over de enorme hoeveelheid audio en video systemen die ooit op de markt zijn geweest.

Wat was/is er. Wat kan het? Waar moet je op letten als je een bepaald systeem zou willen aanschaffen?

 

T.z.t. zal ik diverse systemen onder de loep nemen en uitleg geven.

 

Voor nu begin ik met de systemen die ik zelf heb staan, waarover later meer info.

 

Audio:

 

Compact Cassette : 2 track, 3 track, 4 track (stereo), 4 track (4 kanaals), 6 track en 8 track. Verschillende varianten in 2 snelheden.

Tape ¼" : 2 track, 4 track (stereo), 4 track (4 kanaals) 8 track (verschillende snelheden)

Tape ½" : 8 track, 16 track (2 snelheden)

DCC

MiniDisc

DAT (32, 44.1, 48, 96 KHz)

8Track

Elcaset

Vinyl : 33, 45, 78RPM (mono en stereo)

ADAT (8 kanaals)

DTRS (8 kanaals)

PCM (theoretisch gekoppeld met elk aanwezig videosysteem)

 

Video:

 

Betacam (2 kanaals) PAL/Secam/NTSC

Betacam SP (4 kanaals) PAL/Secam/NTSC

Betacam SX (4 kanaals) PAL/NTSC

Beta IMX (8 kanaals) PAL/NTSC

Digital Betacam (5 kanaals) PAL/NTSC

Umatic (2 kanaals) PAL/Secam/NTSC

Umatic H (2 kanaals) PAL/NTSC

Umatic SP (2 kanaals) PAL/NTSC

MII (4 kanaals) PAL/Secam

1"C-Format (3 kanaals) PAL/Secam

MiniDV/DV (4 kanaals) PAL/NTSC

DVCAM (4 kanaals) PAL/NTSC

DVCPro 25 (2 kanaals) PAL

XDCAM DV/IMX (8 kanaals) PAL/NTSC

Betamax (linear stereo/Hifi stereo) PAL/NTSC 

S-Betamax (2 kanaals Hifi) PAL

Video 2000 (stereo) PAL

Video 8 (2 kanaals) PAL

Video Hi 8 (2 kanaals) PAL

Digital 8 (2 Kanaals) PAL

VHS/VHSC (linear stereo/Hifi stereo- 4 Kanaals simultaan) PAL/Secam/NTSC

SVHS/SVHSC (linear stereo/Hifi stereo- 4 Kanaals simultaan) PAL/Secam/NTSC

¼" VT (mono) zwartwit 50Hz

Laserdisc/Laservision (Analoog/Digitaal 2 kanaals) PAL/NTSC

 

Super 8 Celluloid (audio) Telecine => PAL

Normaal 8 Celluloid (audio) Telecine => PAL

 

Natuurlijk heb ik nog meer zoals SACD, CD, DVD, HDDVD, Bluray... maar dat past hier eigenlijk niet :P

 

In principe is het ook mogelijk om een Laserdisc met DTS of dolby digital te digitaliseren naar DVD (alle audio komt dan gewoon mee)

 

Voor de audio systemen beschik ik over diverse noise reduction systemen die koppelbaar zijn aan eerder genoemde.

 

 

Binnenkort dus meer info over de betreffende systemen en meer!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar hoort wel in een zo volledig mogelijk overzicht natuurlijk ;) Ook Akai heeft nog kort een eigen videobandsysteem gehad.

Er zijn nog een paar vreemde eenden in de bijt (maar niet allemaal in Europa verkocht)

 

Akai VK dus

Quasar VX

V-Cord

Cartvision (banden lijken heel erg op VCR)

Funai CVC

 

Ik heb zelf nog een stapeltje Sony CV-tapes, maar géén idee wat er op staat, ik heb geen recorder voor dit formaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals eerder genoemd worden ook de systemen die niet in mijn bezit zijn genoemd ;)

 

Van Akai heb ik de VT... Daarin wijken in die serie enkel de VT-150 (deze is kleur en niet uirwisselbaar) en de VT-300 (welke een cassette is en geen "spoel")

 

Sony EV, AV en CV heb ik ook gehad, evenals Philips LDL en EL.

En er zijn nog zóveel meer systemen die niet in mijn lijst staan, maar dat komt allemaal nog ter sprake ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij zo'n lijst ga je spontaan nadenken over wat er niét staat. :-) Ik mis nog platen aan 16 toeren per minuut, en ook D-VHS.

 

Verder staan er diverse dingen in het overzicht waar ik nog nooit van gehoord heb. Die audiocassettes met diverse tracks, bijvoorbeeld - ik ken eigenlijk alleen het hele normale systeem met één stereospoor per richting. Verdere toelichting wacht ik met interesse af. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
En nog wat voorbeelden zoals:

 

A-Format, B-Format, C-Format (van de laatste 2 zijn zelfs HD varianten geweest en van C-Format zelfs digitaal)

 

Pixelvision, zwartwit video op een standaard cassettebandje! (bedoeld voor kinderen in de jaren 80)

 

IVC 2 inch

IVC 1 inch

 

D9/Digital-S ook in HD (Digital-S100)!

 

ED-Betamax

 

W-VHS Analoge component HD VHS recorder!

 

M systeem (voorganger van MII)

 

En nog meer :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als het forum binnenkort slecht bereikbaar wordt omdat de server wegens teveel info overbelast is, dan weten we aan wie we dat te danken hebben. :-) Ook in dit lijstje weer heel wat dingen waar ik nog niet van gehoord heb.

 

Best wel decadent hoor, als je al die systemen zo op een rijtje ziet staan. 't Is me toch wat, met al die concurrentie...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als het forum binnenkort slecht bereikbaar wordt omdat de server wegens teveel info overbelast is, dan weten we aan wie we dat te danken hebben. :-) Ook in dit lijstje weer heel wat dingen waar ik nog niet van gehoord heb.

 

Best wel decadent hoor, als je al die systemen zo op een rijtje ziet staan. 't Is me toch wat, met al die concurrentie...

 

Is net verplaatst naar een nieuwe server, dus dat zal niet zo snel gebeuren ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...