Ga naar inhoud

De archieven van de televisie #2


Aanbevolen berichten

Tof! Even uitzoeken wat wat precies is, want 'geluk bij ongeluk' klinkt tof, maar volgens mij is dat gewoon een film/klucht zoiets, dus dat is dan niet zo boeiend.

De bekende namen als Toppop, Heilige Koe en Bananasplit staan natuurlijk sowieso hoog op de lijst.

Die "in de machinekamer gevonden" _O- dat is neem ik aan geen titel, maar een tape die is blijven liggen ergens.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 275
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ja, dat stond op een briefje geschreven dat op de "case" was geplakt.   

Geen vermelding van inhoud of producent of klant.

Deze gaat zeker even op de machine om te kijken of en wat er op staat.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je ziet het vaker... tapes van ruim 2 uur waar maar 15 seconden video op staat....   (komen we op het werk heel vaak tegen bij elk medium)

 

De speelbaarheid van de tapes moet ik nog controleren.

Merken zijn Agfa, BASF, Scotch/3M en Fuji.

 

De Agfa heeft doorgaans weinig kans van slagen.....  en heb daarom 20% aangegeven

BASF is een gok, evenals de nieuwere Agfa, dus 50%

Scotch/3M is meestal wel beschimmeld, maar ondanks dat vaak goed af te spelen, dus 75%.

De Fuji is eigenlijk altijd top! Vandaar de 99% score.

 

In de loop van de dag ga ik de machine weer in werking stellen om de laatste probleempjes te vinden/op te lossen.  

Heb 'm al aan het spelen gehad en als ie eenmaal loopt zijn de prestaties 100% on spec. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uur geleden, djkoelkast zei:

Tof! Even uitzoeken wat wat precies is, want 'geluk bij ongeluk' klinkt tof, maar volgens mij is dat gewoon een film/klucht zoiets, dus dat is dan niet zo boeiend.

De bekende namen als Toppop, Heilige Koe en Bananasplit staan natuurlijk sowieso hoog op de lijst.

Die "in de machinekamer gevonden" _O- dat is neem ik aan geen titel, maar een tape die is blijven liggen ergens.

Geluk bij een Ongeluk is ook een klucht uit 1989 (dus klopt met jaartal), Piet Bambergen. Is op dvd verschenen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uur geleden, Integra zei:

Merken zijn Agfa, BASF, Scotch/3M en Fuji.

 

De Agfa heeft doorgaans weinig kans van slagen.....  en heb daarom 20% aangegeven

BASF is een gok, evenals de nieuwere Agfa, dus 50%

Scotch/3M is meestal wel beschimmeld, maar ondanks dat vaak goed af te spelen, dus 75%.

De Fuji is eigenlijk altijd top! Vandaar de 99% score.

Wacht even... Dus ook op BCN-gebied was Agfa klote? Ik kan me namelijk herinneren dat er in mijn archief enkele VHS-tapes van agfa zaten en die waren om te janken zo dramatisch slecht geworden door de jaren heen. En nu kan er altijd een band zijn die net in de verkeerde omstandigheden is bewaard, maar deze is in mijn herinnering gewoon áltijd vreselijk slecht geweest. :( Wat een afzetters, Agfa! Ze konden niks fatsoenlijks for the long run op de markt brengen!

 

Ik heb ontzettend veel updates op research-gebied, maar ik moet het allemaal even uitwerken. Het is écht veel en ik wil ook geen mensen tegen het hoofd stoten. Mogelijk wel in de nabije toekomst een video als addendum aan de tekst die ik al eerder geschreven heb.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gek genoeg heeft Agfa uit dezelfde periode en later wél hele goede audio tape gemaakt (ook slechte)

 

Eerste tapes zijn er op geweest.... De comic strips tapes lijken te kloppen, zo ook Bananasplit en Teenage Mutant Hero Turtles.. en de kwaliteit?   Kan Bluray nog wat van leren ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kom ik zomaar met een lijst, maar waarvan is dat dan? Nou....

 

Een paar weken geleden heb ik uit Bussum een BCN51 opgehaald, met reservedelen en 61 tapes.

Deze machine is tot 1998!!! in gebruik geweest bij de NOB en daarna nog bij videoproductie.

Nu stond deze al 2 jaar stil in een vochtige ruimte.

Deze ben ik aan het restaureren (hij is nu bijna nieuw!)

Misschien leuk om hier een topic voor te maken?  En zo ja... waar plaats ik dat het beste? (natuurlijk met héél veel foto's!)

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Integra zei:

Kom ik zomaar met een lijst, maar waarvan is dat dan? Nou....

 

Een paar weken geleden heb ik uit Bussum een BCN51 opgehaald, met reservedelen en 61 tapes.

Deze machine is tot 1998!!! in gebruik geweest bij de NOB en daarna nog bij videoproductie.

Nu stond deze al 2 jaar stil in een vochtige ruimte.

Deze ben ik aan het restaureren (hij is nu bijna nieuw!)

Misschien leuk om hier een topic voor te maken?  En zo ja... waar plaats ik dat het beste? (natuurlijk met héél veel foto's!)

@djkoelkast heeft ooit een PROJECT VCR-topic gemaakt, als je dat even opzoekt en in hetzelfde forum plaatst zal het vast perfect passen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik stel ondertussen een andere vraag, maar dat betekent zeker niet dat ik niet geïnteresseerd ben...!

 

 

Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in Engelse TV-programma's. Nu heeft B&G duidelijk het merendeel van hun buitenlandse programma's NIET bewaard. (Jammer want soms hebben die gekke Britten dat zelf ook niet; als we "Daar komen de schutters" alias "Dad's army" nog hadden gehad dan was dat leuk voor ze geweest.)

Wat mij nou zo verbaast is de uitzonderingen. Soms is er dan ineens een aflevering van Hogan's Heroes of van een willekeurig Amerikaans of Engels programma. Er zijn zelfs twee seizoenen van duo "morecambe & wise". Heeft iemand een theorie hoe die er terecht zijn gekomen / overleefd hebben?

 

 

Overigens heb ik nu ook eens een programma uit Canada besteld. SD download was veel duurder dan een DVD-video, dus doe dan maar DVD...???

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden, Spiny Norman zei:

Ik stel ondertussen een andere vraag, maar dat betekent zeker niet dat ik niet geïnteresseerd ben...!

 

 

Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in Engelse TV-programma's. Nu heeft B&G duidelijk het merendeel van hun buitenlandse programma's NIET bewaard. (Jammer want soms hebben die gekke Britten dat zelf ook niet; als we "Daar komen de schutters" alias "Dad's army" nog hadden gehad dan was dat leuk voor ze geweest.)

Wat mij nou zo verbaast is de uitzonderingen. Soms is er dan ineens een aflevering van Hogan's Heroes of van een willekeurig Amerikaans of Engels programma. Er zijn zelfs twee seizoenen van duo "morecambe & wise". Heeft iemand een theorie hoe die er terecht zijn gekomen / overleefd hebben?

 

 

Overigens heb ik nu ook eens een programma uit Canada besteld. SD download was veel duurder dan een DVD-video, dus doe dan maar DVD...???

De NOS had tot 1983 2 verschillende afdelingen voor het bewaren van beeldmateriaal, het Filmarchief en het Beeldbandarchief. Terwijl het beeldbandarchief om kosten te besparen hun bandenvoorraad eindeloos hergebruikte (na 200-400x wissen was het opnemen op beeldband net zo duur of goedkoper dan het gebruiken van film) was dat bij het filmarchief niet echt aan de orde. Immers film kon je niet hergebruiken en vernietigen was ook niet goedkoop, dus dan maar bewaren.

 

De keuze om iets al dan niet in het filmarchief te bewaren lag in eerste instantie bij de omroep en had meestal te maken met "hergebruik".

Hoe het exact zat met Buitenlandse Produkties moet ik nog een keer induiken, maar mijn vermoeden is dat een deel van het filmmateriaal weer teruggestuurd is naar het land van herkomst. Alles wat wel bewaard is, is waarschijnlijk bewaard omdat men dat op een later moment nog dacht te kunnen gebruiken, of omdat men geen prioriteit zag in het (betalen voor) het vernietigen van het materiaal.

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, mcmurdyy said:

De NOS had tot 1983 2 verschillende afdelingen voor het bewaren van beeldmateriaal, het Filmarchief en het Beeldbandarchief. Terwijl het beeldbandarchief om kosten te besparen hun bandenvoorraad eindeloos hergebruikte (na 200-400x wissen was het opnemen op beeldband net zo duur of goedkoper dan het gebruiken van film) was dat bij het filmarchief niet echt aan de orde. Immers film kon je niet hergebruiken en vernietigen was ook niet goedkoop, dus dan maar bewaren.

 

De keuze om iets al dan niet in het filmarchief te bewaren lag in eerste instantie bij de omroep en had meestal te maken met "hergebruik".

Hoe het exact zat met Buitenlandse Produkties moet ik nog een keer induiken, maar mijn vermoeden is dat een deel van het filmmateriaal weer teruggestuurd is naar het land van herkomst. Alles wat wel bewaard is, is waarschijnlijk bewaard omdat men dat op een later moment nog dacht te kunnen gebruiken, of omdat men geen prioriteit zag in het (betalen voor) het vernietigen van het materiaal.

Volgens mij betreft het uitsluitend film. Maar toch blijft het gek dat dan ineens sommige buitendlandse programma's wél achter zijn gebleven.

 

Wow, was een band pas voordeliger dan film na honderden keren? Ging een band überhaupt zolang mee?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Moet trouwens toch wel zeggen, B&G moge dan volgens sommigen een gatenkaas zijn, het is best redelijk beschreven allemaal, uitgesplitst en geïtemiseerd. Een heel enkele keer kom ik een spelfaut tegen die zoeken moeilijker maakt maar dat is met name in buitenlands materiaal. E.e.a is "niet bekend" maar wat wil je.

Ik heb na jarenlang dingen opzoeken nu pas een voorbeeld gevonden waar er een drager weggevallen is zodat er een uur ontbreekt dat wel beschreven is. Heeft even geduurd dus.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij de BBC doen ze het toch een stuk beter vind ik, kijk eens hiernaar:

 

https://computer-literacy-project.pilots.bbcconnectedstudio.co.uk/

 

Dit is echt geweldig _O_

 



Watch any of the 267 programmes

Explore 2,509 programme clips by topic or text search

Find out how the BBC Computer Literacy Project came about

Run 166 BBC Micro programs that were used on-screen

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

Bij de BBC doen ze het toch een stuk beter vind ik, kijk eens hiernaar:

 

https://computer-literacy-project.pilots.bbcconnectedstudio.co.uk/

 

Dit is echt geweldig _O_

 

 

 

Ja, van dat éne programma. En hun genome-site is ook best cool als je je namen & data wilt checken.

Maar al die tonnen aan materiaal van de afgelopen 60 jaar of meer? Ze hadden BBC store, maar dat ligt ook alweer op z'n gat. Je hebt geen openbare catalogus, en je kan niets nabestellen behalve onder zeer bijzondere omstandigheden. Natuurlijk hebben ze ook minstens 10 keer zoveel als B&G, dus dat gaat niet zomaar 1, 2, 3. Maar toch. In vergelijking met de omringende landen heeft B&G ook z'n pluspunten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, Spiny Norman zei:

Ja, van dat éne programma. En hun genome-site is ook best cool als je je namen & data wilt checken.

Maar al die tonnen aan materiaal van de afgelopen 60 jaar of meer? Ze hadden BBC store, maar dat ligt ook alweer op z'n gat. Je hebt geen openbare catalogus, en je kan niets nabestellen behalve onder zeer bijzondere omstandigheden. Natuurlijk hebben ze ook minstens 10 keer zoveel als B&G, dus dat gaat niet zomaar 1, 2, 3. Maar toch. In vergelijking met de omringende landen heeft B&G ook z'n pluspunten.

Het is niet één programma, het zijn ALLE programma's die computergerelateerd zijn in die reeks.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, djkoelkast said:

Het is niet één programma, het zijn ALLE programma's die computergerelateerd zijn in die reeks.

Alle items binnen die reeks / dat project dan. Met archeologie hebben ze ook wel eens zoiets gedaan, en astronomie (het langlopende Sky At Night), hoewel dat minder compleet & alomvattend was. Maar het blijft dan toch eerder de uitzondering dan de regel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 12/25/2016 at 1:25 AM, samba-boy said:

RTL-content is alleen bij RTL op te vragen. Er zijn een paar losse opnamen van commerciële zenders die Beeld & Geluid gearchiveerd hebben uit historisch oogpunt, maar deze mogen zij simpelweg niet aanleveren. Voor meer informatie kun je me altijd een PB sturen, ik ga hier (hopelijk begrijpelijkerwijs) niet zomaar mailadressen over het web slingeren.

Ik durf het bijna niet te vragen... :)

Een buitenlandse zangeres die ooit in het voorprogramma van Rene Froger stond vroeg me naar een tape. Kan je dat emailadres misschien per PM delen? Ik zal het ook even als bericht sturen maar die ziet men nog wel eens over het hoofd. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Door het lezen van Adele (uit het leven van Adele Bloemendaal) kwam ik op het volgende weetje. De theatershow Adele in Casablanca is door Joop van den Ende destijds opgenomen voor tv maar nooit uitgezonden vanwege verschillende redenen. Nu vraag ik mij af, hoe zou het archief van onze grootste mediamagnaat er nu uitzien. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessant voorbeeld - ik wist er niks van - maar voor zover ik weet is er niet zo veel bekend over wat er al dan niet bij private productiebedrijfjes aanwezig is, iets wat wel te betreuren valt gelet op de vele hiaten bij Beeld & Geluid. Eígenlijk zou iemand er eens achteraan moeten gaan... lijst opstellen van onafhankelijke producenten tot bijvoorbeeld 2006, vervolgens stuk voor stuk proberen te contacteren (lijkt me nog een aardige zoektocht bij opgedoekte ondernemingen) en dan kijken hoe ver je komt met het lospeuteren van informatie, voor zover de personen die je te pakken krijgt zelf al over kennis beschikken. Maar goed, ik besef zelf ook dat een paar zinnen tikken op internet net iets makkelijker is dan zo'n zoektocht tot een goed einde te brengen, want dat duurt natuurlijk jaren. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is ook een heel groot deel weggegooid, of bij verzamelaars gekomen, of gewoon hergebruikt.

Ik heb een hele doos banden met Han Peekel-producties, zowel masters als dubs. Die waren bedoeld om te hergebruiken, maar dat project ging niet door. Ze zijn dus nooit hergebruikt en toen vond ik ze ;) 

Ik heb ook een aantal dozen met banden met producties van een productiemaatschappij die in een storage box zijn gezet, die niet betaald is geweest en de inhoud toen verkocht.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uur geleden, lolbroek zei:

Door het lezen van Adele (uit het leven van Adele Bloemendaal) kwam ik op het volgende weetje. De theatershow Adele in Casablanca is door Joop van den Ende destijds opgenomen voor tv maar nooit uitgezonden vanwege verschillende redenen. Nu vraag ik mij af, hoe zou het archief van onze grootste mediamagnaat er nu uitzien. 

 In de biografie van Joop van den Ende staat beschreven dat hij, nadat hij zijn aandelen in Endemol had verkocht, alle uitzendrechten en uitzendingen van Andre van Duin heeft overgenomen van Endemol.

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 uur geleden, Lobo zei:

 In de biografie van Joop van den Ende staat beschreven dat hij, nadat hij zijn aandelen in Endemol had verkocht, alle uitzendrechten en uitzendingen van Andre van Duin heeft overgenomen van Endemol.

Dat kan ik me haast niet voorstellen. Van Duin is er best trots op dat hij het heft altijd in eigen hand heeft gehouden door al in het prille begin André van Duin Producties op te richten. Volgens mij heeft hij zelf alle rechten in handen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden, OudeTVfreak zei:

Dat kan ik me haast niet voorstellen. Van Duin is er best trots op dat hij het heft altijd in eigen hand heeft gehouden door al in het prille begin André van Duin Producties op te richten. Volgens mij heeft hij zelf alle rechten in handen.

Er lagen nog wat BCN-tapes van van Duin in Amersfoort, die zijn verkocht aan de fanclub.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, djkoelkast zei:

Er lagen nog wat BCN-tapes van van Duin in Amersfoort, die zijn verkocht aan de fanclub.

Ja, maar ik doel meer op het feit dat hij alle rechten heeft van zijn eigen materiaal. Beeldmateriaal bij Beeld & Geluid is bijvoorbeeld geblokkeerd voor verkoop aan particulieren door André van Duin Producties. Joop van den Ende heeft daar volgens mij weinig mee te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het even nagekeken, ik citeer vanuit het boek van Joop:

 

Bij zijn afscheid van Endemol had Van den Ende zelfs alle archiefmateriaal van Van Duin uit het bedrijf gekocht, zodat Van Dijn en hij zelf konden blijven bepalen wat ermee zou gebeuren: ' Uit waardering en respect voor hem, en uit vriendschap'

aangepast door Lobo
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 9-8-2018 at 22:44, Koen zei:

Interessant voorbeeld - ik wist er niks van - maar voor zover ik weet is er niet zo veel bekend over wat er al dan niet bij private productiebedrijfjes aanwezig is, iets wat wel te betreuren valt gelet op de vele hiaten bij Beeld & Geluid. Eígenlijk zou iemand er eens achteraan moeten gaan... lijst opstellen van onafhankelijke producenten tot bijvoorbeeld 2006, vervolgens stuk voor stuk proberen te contacteren (lijkt me nog een aardige zoektocht bij opgedoekte ondernemingen) en dan kijken hoe ver je komt met het lospeuteren van informatie, voor zover de personen die je te pakken krijgt zelf al over kennis beschikken. Maar goed, ik besef zelf ook dat een paar zinnen tikken op internet net iets makkelijker is dan zo'n zoektocht tot een goed einde te brengen, want dat duurt natuurlijk jaren. 

Grappig dat je dit schrijft, dit is namelijk lange tijd (en stiekem nog steeds) één van mijn plannen geweest. Om 'De Archieven van de Televisie' naar beeld te brengen en de zoektocht naar transparantie in al deze archieven in kaart te brengen. Ik ben er druk mee bezig en ik kan je zeggen, het valt keer op keer stuk op het volgende: ze willen helemaal niet dat je weet hoeveel er wel niet mist. Het archief is er voor makers. Dat particulieren er soms een gooi op kunnen doen is bijzaak.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 9-8-2018 at 17:57, lolbroek zei:

Door het lezen van Adele (uit het leven van Adele Bloemendaal) kwam ik op het volgende weetje. De theatershow Adele in Casablanca is door Joop van den Ende destijds opgenomen voor tv maar nooit uitgezonden vanwege verschillende redenen. Nu vraag ik mij af, hoe zou het archief van onze grootste mediamagnaat er nu uitzien. 

Stukjes hiervan zijn uitgezonden in 'Niet Geschikt Voor Uitzending' en een uitzending van Kunststof TV, als ik me niet vergis.

 

Het archief van Endemol is één grote puinhoop. Ze hebben een bandenarchief-systeem dat digitaal is op te zoeken, maar de banden zelf zijn veelal defect of er missen blokken. Verder werden nooit doorgezette pilots (of pilots van programma's die er uiteindelijk wel kwamen) niet bewaard, geloof ik. Endemolmateriaal zit werkelijk overal en nergens, een paar jaar geleden doken ineens wat VHS'en met de 50ste verjaardag van Joop van den Ende en 3,5 uur Vrienden Voor Het Leven-bloopers op op Marktplaats.

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uur geleden, OudeTVfreak zei:

Ja, maar ik doel meer op het feit dat hij alle rechten heeft van zijn eigen materiaal. Beeldmateriaal bij Beeld & Geluid is bijvoorbeeld geblokkeerd voor verkoop aan particulieren door André van Duin Producties. Joop van den Ende heeft daar volgens mij weinig mee te maken.

Onzin. De BV André van Duin Producties was destijds een idee van zijn toenmalige managers Theo Rekkers en Huug Kok. De rechten van het beeldmateriaal zijn, zover ik het heb begrepen door de jaren heen, VIA Joop naar die BV gegaan, juist omdat Joop zo'n goede vriend van Dré is. Maar niet voordat ze een korte tijd samen in een joint venture zaten ermee; herinner je je die 'Je Blijft Lachen Met André'-DVD Box die voor de Sponsor Loterij werd gemaakt? Die was gemaakt in licentie aan Endré BV. Een kniesoor ziet zelfs dat dat een samenvoeging is van Ende en André. Heeft niet lang bestaan, nu heeft AVD Producties die rechten, maar de banden zelf liggen nog altijd overal gok ik zo.

 

En zoals je in het eerste deel van dit topic kan lezen; RTL en Endemol mogen NIKS met dat beeldmateriaal aanvangen. Limbo, dus eigenlijk. Zonde, want ik wil al een paar jaar een specifieke Wie Ben Ik met o.a. Frans Bauer uit het archief opvragen. Door de jaren heen heb ik zelfs de uitzenddatum weten te achterhalen, maar zolang ik geen groen licht krijg kan ik er niks mee. ...Misschien toch nog maar eens bellen een dezer dagen. Ik hou u op de hoogte.

 

Trouwens, ik moet u allen sowieso op de hoogte houden want ik wil al zeker een jaar een uitgebreid, nieuw deel schrijven in deze ongoing reeks van 'DE ARCHIEVEN VAN DE TELEVISIE'. Er is genoeg interessants gebeurd om te melden. :)

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uur geleden, Xander Stokkers zei:

Dit is een interessante topic. Ik zelf hou mij daar ook mee bezig. Ik ben nog iets achter gekomen. Je kan bij Beeld & Geluid of bij RTL Nederland materiaal aanvragen en ook bij Endemol en de VRT. Maar hoe zit het dan met nasynchroniseerde series? Stel ik wil graag een aflevering van Pieter Post of van Brum hebben, waar kan je dat dan aanvragen? In het verleden werd de serie, Pieter Post door de NCRV uitgezonden en later door Kindernet en Nickelodeon en Nick Jr. en de serie Brum werd toentertijd door de VPRO en door de KRO uitgezonden. Maar ik ben er achter gekomen dat Beeld & Geluid daarvan niks in het archief heeft. En hoe zit het met het archief van Kindernet en van Nickelodeon? Is daarvan eigenlijk een archief?    

Reeds lange tijd bekend. Beeld & Geluid heeft daarvan niets in het archief, omdat het een origineel buitenlandse productie betreft. Er zijn situaties voorgekomen waar zelfs beide bronnen (omroep en productiehuis die de dubs van de series deden) niet wisten wie van de twee de banden zou bewaren; 'Nee, de omroep bewaart het wel want zij zenden het uit', 'Nee, de dubmaatschappij bewaart het want zij maken het, wij kopen alleen maar aan'. Gevolg: beide bronnen gooien hun master weg/bewaren hun masters slecht. Zo is er van kindertelevisie tot in 2001(!) gewoon héél weinig integraal te vinden bij Beeld & Geluid.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vergeet je van harte welkom te heten op Retroforum.

24 minuten geleden, Xander Stokkers zei:

Beste samba-boy, bedankt voor je reactie, ja dat klopt inderdaad wat je zegt, ik had het toen ook nagevraagd en opgezocht, maar inderdaad, Beeld & Geluid hebben daarvan niks in het archief. Wat raar zeg dat ze de banden weg hebben gegooid. Dat is echt heel stom, dan had beter een ander archief dat kunnen bewaren, of de rechthebbende of de producent. echt zo jammer dat daar haast niks van te vinden is. Volgens mij heb je wel deels gelijk maar ook weer niet, want volgens mij althans dat denk ik hoor, heeft de buitenlandse rechthebbende of de producent de master banden nog wel. Anders kunnen ze sommige programma's niet uitzenden of herhalen. Dan hadden ze de master banden beter bij de nasynchronisatie studio kunnen bewaren in een digitaal archief. Nu nog even een overige vraag, heb jij misschien nog ergens afleveringen van de serie, Pieter Post? Daarvan zoek ik afleveringen die opgenomen zijn van Kindernet of van Nickelodeon. 

Ja, ik weet dat het klopt wat ik zeg, daarom zeg ik het ook. Ik zeg daarnaast ook dat het een grote kans is dat ze zijn weggegooid óf gewoon niet goed mee omgegaan. Uitzendbanden/opnamebanden zwerven nogal met regelmaat door Hilversum, langs alle rechthebbenden en licentiepartijen. Zeker bij tekenfilms of dubs. De buitenlandse rechthebbenden hebben veelal enkel de ORIGINELE VERSIES. Dus in de moedertaal. De rest van je bericht kabbelt maar voort en voort en doet niet terzake.

 

Kun je voor mij wat betreft je overige vraag wel even ontopic blijven? Je hebt er al twee topics over geopend, het hier ook nog opgooien is misschien wat te veel van het goede.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, Xander Stokkers zei:

Geef niks, Sambaboy, ah okee, op die manier, ik zei al van ''want volgens mij althans dat denk ik hoor'', ik was daar niet helemaal zeker van, maar okee, nu weet ik even wat meer. En mijn excuses, ik ben nieuw hier, ik verwijder die ene oproep. Dan blijft het overzichtelijk. Ik vindt het echt heel raar, zo hoor je eigenlijk niet met materiaal om te gaan, had het bijvoorbeeld aan mij gegeven of ik had er graag voor willen betalen, dan had ik het op YouTube willen zetten. Dat geloof ik graag dat het nogal een rommeltje is. Dat moet eigenlijk beter gedaan worden in Hilversum. Ook zou er een apart archief moeten komen voor tekenfilms of dubs, ook dat particulieren dat aankunnen vragen. je moet dan hopen dat iemand het opgenomen heeft.  

Het zou allemaal moeten, maar het gebeurt niet. En het is al lang en breed uitgediscussieerd in de voorgaande posts waarom wel/niet zulke dingen wel/niet zo zijn. Aanrader om dat eerst even te lezen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, Xander Stokkers zei:

Ik ben blij om te horen dat je het met mij eens bent en er zelf er ook over denkt. Oh neem mij niet kwalijk, ik wist niet dat daar al een discussie van was, waar kan ik die topic lezen? Dan ga ik die zeker lezen. Zoals ik al zei ben ik nieuw hier, dus ik moet sommige dingen nog leren hier. Weet je misschien ook hoe ik een topic kan verwijderen die ik zelf aan heb gemaakt?

Nu ga je weer offtopic, door me te vragen waar je alles kan vinden. Lees gewoon dit topic van boven naar beneden, dan kom je vanzelf bij het andere deel. En als je bepaalde dingen van het forum niet snapt kun je de fora die je uitleg bovenin vinden. Het is mooi dat je enthousiast bent en hou dat vast, vragen is goed, maar doe dat wel in de daarvoor aangewezen topics. En verder hoef je echt niet overal op te antwoorden, bijvoorbeeld met 'ik ben blij om te horen dat je me dit kunt uitleggen', het is zoals ik al zei geen mailinglist hier :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Xander, ik zie van de Nederlandse uitzendingen van zowel PP als Brum wel degelijk een en ander in het B&G-archief. Nogal wat, zelfs. Van PP zijn diverse uitzendingen opgepikt in het kader van wat B&G zelf de 'mediaweken' noemt, waarbij sinds het midden van de jaren tachtig eerst een en later twee maal per jaar een week lang integrale uitzenddagen van de belangrijkste Nederlandse radio- en TV-zenders worden opgenomen op amateurdragers. Van PP zie zie diverse opnames bij Net 5 in 2001 en Nickelodeon in 2006. En ook wel in de onvolledig gearchiveerde 'Alles kits' van 2.7.94 (gek toch, wat je af en toe tegenkomt in het archief). Van 'Brum' zie ik in ieder geval wat blokken 'KRO kindertijd' uit 2007/8/9, en misschien zo nog wel wat... heb niet verder gekeken. Heb gewoon de programmatitels ingetikt, je zou in principe dezelfde resultaten moeten krijgen.

 

Omwille van de al genoemde rechtenproblematiek als particulier niet zomaar aan te komen. Misschien heb je wel het geluk dat je de opnames bij B&G ter plekke mag bekijken, als je er zoveel moeite voor wil doen - hou er in dat geval rekening mee dat dat (wellicht, wie het beter weet mag het zeggen) alleen kan bij opnames die ze op server hebben staan (ik neem aan dat dat is wat ze bedoelen met de vermelding 'digitaal archief' wanneer je bij B&G-programmabeschrijvingen het veld 'Dragers' openklapt; en ik vermeld meteen even dat de mediaweken-opnames die ik al eens heb opgezocht daar nog niet in zitten).

 

't Is jammer dat lokale bewerkingen van programma's vaak niet gearchiveerd worden maar als je ziet hoe moeilijk het voor vele omroepen ligt om hun eigen programma's mee te sleuren bij telkens weer een nieuwe dragerwijziging, de nodige opslagruimte te vinden, mensen te betalen om programma's te beschrijven etc. etc. etc. dan begrijp ik dat ook wel. Alleen jammer dat ze er er bij B&G begin jaren tachtig of zo eens niet toe gekomen zijn om in ieder geval alles op VHS op te nemen, iets waarmee ze rond het midden van het decennium in ieder geval wel begonnen zijn in Brussel en Londen (en op waarschijnlijk wel meer plekken, maar mijn kennis van pakweg de Pakistaanse omroepgeschiedenis is niet zo geweldig). Ik dacht nog even dat ik PP als kind wel bij de BRT gezien zou hebben - want ik ken het programma in ieder geval wel uit mijn jeugd - maar de kranten spreken dat tegen.

 

Voor ogenblikkelijk gebruik heeft pakweg de Nederlandse dub van PP weinig nut (want niet commercieel genoeg om moeite voor te doen, blabla) maar als er niet al te veel verandert is zo'n programma tegen pakweg 2150 wel mooi rechtenvrij, en dan zou het toch niet onaardig zijn als de hele zwik dan zo op het superultramega-internet gezet zou kunnen worden, of als de kindjes op mars dan 's middags rond de kijkbuis zouden kunnen gaan zitten om op Aarde 2 te kijken naar hoe het er aan toe ging in de tijd dat er nog postbussen waren om weg te halen. Maar ja...

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Sowieso heeft B&G vrijwel niets van Kindernet, toch? Ik heb wel eens gekeken of de Nederlandse dub van Earthworm Jim/Superworm Jim er was - maar nee, nada noppes. (Al wist ik donders goed dat die waarschijnlijk niet te bestellen zou zijn, maar soms is toch leuk om te weten dat het i.i.g. nog ergens bestaat.)

 

Wat apart dat België gevrijwaard zou zijn gebleven van Pieter Post. Vlaamse kinderen hebben dus nooit last gehad van dat liedje in hun hoofd? Over hoe Pieter met zijn poes de kost verdient?

 

Commercieel geen nut... Hmm... Sommige andere series verschijnen toch ook met de stille trom? "Er was eens..."?

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 8/12/2018 at 12:49 PM, samba-boy said:

Trouwens, ik moet u allen sowieso op de hoogte houden want ik wil al zeker een jaar een uitgebreid, nieuw deel schrijven in deze ongoing reeks van 'DE ARCHIEVEN VAN DE TELEVISIE'. Er is genoeg interessants gebeurd om te melden. :)

Nou, ik ben benieuwd! :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minutes ago, Xander Stokkers said:

Ik hou het in mijn achterhoofd wat je zegt, maar ik ben wel van plan om er naar toe te gaan. Ik zou adviseren voor je er aan gaat beginnen om alle informatie die je hebt voor de zekerheid na te kijken, nou ja laat ik het zo zeggen, doe wat jij het beste vindt maar ik zeg, doen, je zegt zelf dat je een nieuw uitgebreid stuk wil schrijven en dat je dat al heel lang van plan was.

Sorry, kun je voor mij een korte vraag beantwoorden: Stel, je ziet een schildpad in de woestijn, en je legt 'm op z'n rug. De schildpad is hulpeloos zo, maar je laat 'm sukkelen. Waarom?

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Spiny Norman zei:

Commercieel geen nut... Hmm... Sommige andere series verschijnen toch ook met de stille trom? "Er was eens..."?

 

Ja, geloof dat we met wat nadenken wel een aantal dergelijke voorbeelden kunnen opnoemen. :-) Mijn favoriete voorbeeld is de Benelux-uitgave van 'Adam Adamant Lives!', toch een titel waarvoor je even drie stappen achteruit zet als je hem plots in de lokale winkelstraat ziet opduiken, om te controleren of je net geen korte hallucinatie gehad hebt. ;-) Misschien zijn sommige titels om een of andere reden spotgoedkoop, waardoor ze alsnog breed beschikbaar worden terwijl je zou denken dat het commercieel kansloos is.

 

Wat commerciële haalbaarheid betreft vind ik de DVD-releases van diverse BBC-producties die aan de overkant van het Kanaal niet zijn uitgebracht trouwens wel intrigerend. We kennen de klaagzang over de dure BBC waardoor de archiefsluizen niet ITV-gewijs zijn opengezet, maar in ons veel kleinere taalgebied heb je wel - ik maak een schatting - enkele tientallen titels, voornamelijk kostuumdrama's uit '67 en later, die op een of andere manier wel winstgevend konden worden uitgebracht... alsof de voorwaarden voor buitenlandse labels veel gunstiger zijn.

 

Tussen haakjes, inmiddels heb ik me herinnerd dat in recente tijden nieuwe afleveringen van PP gemaakt zijn, misschien zijn het wel die die B&G vanaf 2001 heeft opgepikt met de mediaweken,

 

Om een of andere reden dacht ik dat PP uit de koker van Oliver Postgate kwam, maar dat is niet zo. Wikipedia zegt dat het wel een onafhankelijke productie betreft, maar dan van het bedrijfje 'Woodland Animations', dat me verder niet zoveel zegt. Een extra puzzelstukje voor wie achter de reeks aan wil gaan, jaja.

 

't Ligt voor de hand, maar de originele versie van PP is gewoon op DVD beschikbaar. Eentje voor de Amazon-lijst dan maar. De Nederlandstalige Wikipedia heeft dan weer dit te melden, ik weet er niks van maar ik hoor graag wat anderen hierover te zeggen hebben.

 

In het verleden werden er videobanden van Pieter Post door Video Sales Network, Kids Indies en door Bridge Entertainment later onder de naam Just Entertainment uitgebracht. Van seizoen 1 zijn er op 4 videobanden, 2 afleveringen uitgebracht.

(...)

Van de serie is nog geen complete dvd box uitgebracht. Seizoen 1 is voor een gedeelte uitgebracht waarvan er 1 aflevering (Brieven op glad ijs) van ontbreekt. Seizoen 2 t/m 4 zijn wel compleet uitgebracht. Van seizoen 3 is er voor een gedeelte uitgebracht waarvan er 1 aflevering (Vlekken voor je ogen) ontbreekt. (...)

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 hours ago, Koen said:

 

Ja, geloof dat we met wat nadenken wel een aantal dergelijke voorbeelden kunnen opnoemen. 🙂 Mijn favoriete voorbeeld is de Benelux-uitgave van 'Adam Adamant Lives!', toch een titel waarvoor je even drie stappen achteruit zet als je hem plots in de lokale winkelstraat ziet opduiken, om te controleren of je net geen korte hallucinatie gehad hebt. 😉 Misschien zijn sommige titels om een of andere reden spotgoedkoop, waardoor ze alsnog breed beschikbaar worden terwijl je zou denken dat het commercieel kansloos is.

 

Wat commerciële haalbaarheid betreft vind ik de DVD-releases van diverse BBC-producties die aan de overkant van het Kanaal niet zijn uitgebracht trouwens wel intrigerend. We kennen de klaagzang over de dure BBC waardoor de archiefsluizen niet ITV-gewijs zijn opengezet, maar in ons veel kleinere taalgebied heb je wel - ik maak een schatting - enkele tientallen titels, voornamelijk kostuumdrama's uit '67 en later, die op een of andere manier wel winstgevend konden worden uitgebracht... alsof de voorwaarden voor buitenlandse labels veel gunstiger zijn.

 

Tussen haakjes, inmiddels heb ik me herinnerd dat in recente tijden nieuwe afleveringen van PP gemaakt zijn, misschien zijn het wel die die B&G vanaf 2001 heeft opgepikt met de mediaweken,

 

Om een of andere reden dacht ik dat PP uit de koker van Oliver Postgate kwam, maar dat is niet zo. Wikipedia zegt dat het wel een onafhankelijke productie betreft, maar dan van het bedrijfje 'Woodland Animations', dat me verder niet zoveel zegt. Een extra puzzelstukje voor wie achter de reeks aan wil gaan, jaja.

 

't Ligt voor de hand, maar de originele versie van PP is gewoon op DVD beschikbaar. Eentje voor de Amazon-lijst dan maar. De Nederlandstalige Wikipedia heeft dan weer dit te melden, ik weet er niks van maar ik hoor graag wat anderen hierover te zeggen hebben.

 

In het verleden werden er videobanden van Pieter Post door Video Sales Network, Kids Indies en door Bridge Entertainment later onder de naam Just Entertainment uitgebracht. Van seizoen 1 zijn er op 4 videobanden, 2 afleveringen uitgebracht.

(...)

Van de serie is nog geen complete dvd box uitgebracht. Seizoen 1 is voor een gedeelte uitgebracht waarvan er 1 aflevering (Brieven op glad ijs) van ontbreekt. Seizoen 2 t/m 4 zijn wel compleet uitgebracht. Van seizoen 3 is er voor een gedeelte uitgebracht waarvan er 1 aflevering (Vlekken voor je ogen) ontbreekt. (...)

Een exemplaar van Adam Adamant lag jarenlang bij de V&D en is uiteindelijk met me meegegaan voor 5 euro. Ja, waarom iemand dacht dat in Nederland te kunnen verkopen, waar de serie nooit uitgezonden is...

 

Veel van die Nederlandse series van vòòr 2000 zijn op z'n minst gedeeltelijk uitgebracht op VHS. Delen van Tovenaar van Oz, vier ingekorte Gummiberen... En idd. ook Pieter Post.

aangepast door Spiny Norman
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 17-8-2018 at 00:59, Koen zei:

Xander, ik zie van de Nederlandse uitzendingen van zowel PP als Brum wel degelijk een en ander in het B&G-archief. Nogal wat, zelfs. Van PP zijn diverse uitzendingen opgepikt in het kader van wat B&G zelf de 'mediaweken' noemt, waarbij sinds het midden van de jaren tachtig eerst een en later twee maal per jaar een week lang integrale uitzenddagen van de belangrijkste Nederlandse radio- en TV-zenders worden opgenomen op amateurdragers. Van PP zie zie diverse opnames bij Net 5 in 2001 en Nickelodeon in 2006. En ook wel in de onvolledig gearchiveerde 'Alles kits' van 2.7.94 (gek toch, wat je af en toe tegenkomt in het archief). Van 'Brum' zie ik in ieder geval wat blokken 'KRO kindertijd' uit 2007/8/9, en misschien zo nog wel wat... heb niet verder gekeken. Heb gewoon de programmatitels ingetikt, je zou in principe dezelfde resultaten moeten krijgen.

 

Omwille van de al genoemde rechtenproblematiek als particulier niet zomaar aan te komen. Misschien heb je wel het geluk dat je de opnames bij B&G ter plekke mag bekijken, als je er zoveel moeite voor wil doen - hou er in dat geval rekening mee dat dat (wellicht, wie het beter weet mag het zeggen) alleen kan bij opnames die ze op server hebben staan (ik neem aan dat dat is wat ze bedoelen met de vermelding 'digitaal archief' wanneer je bij B&G-programmabeschrijvingen het veld 'Dragers' openklapt; en ik vermeld meteen even dat de mediaweken-opnames die ik al eens heb opgezocht daar nog niet in zitten). 

Ik reageer nu op een post van een tijd terug, maar wil toch graag reageren op het onderstaande: Sinds kort zijn de zendlijnregistraties wel te bekijken bij Beeld & Geluid. Ik was er vorige maand en men is inmiddels overgegaan op het nieuwe archiefsysteem DAAN. Daarom is (onder andere) dat eraan toegevoegd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, OudeTVfreak said:

Ik reageer nu op een post van een tijd terug, maar wil toch graag reageren op het onderstaande: Sinds kort zijn de zendlijnregistraties wel te bekijken bij Beeld & Geluid. Ik was er vorige maand en men is inmiddels overgegaan op het nieuwe archiefsysteem DAAN. Daarom is (onder andere) dat eraan toegevoegd.

Nee, dat is helaas niet waar. Van die "weekregistraties" zijn er heel veel op VHS gemaakt, en die zijn niet gedigitaliseerd, omdat daar erg weinig reden voor is (heel veel buitenlandse programma's, dus problematisch met eigendomsrechten).

Die staan dus nog steeds alléén op VHS, en dan maakt het niet uit welke software je hebt.

Als ik in de catalogus kijk, dan denk ik dat het om maximaal 12 uitzendingen zou gaan, namelijk die van vòòr 2003. Daarna is er namelijk een remake geweest, en is de kans groot dat het over de nieuwe afleveringen gaat en niet de "klassieke". Helaas staat daar telkens bij, "Drager: VHS" (en niks anders).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik was vandaag in de kringloop, en daar hadden ze - naast bijvoorbeeld het Film4-product 'Bhaji on the Beach' (ik ook niet) - ook twee DVD's van 'Brum', volgens de hoestekst 'Nederlands en Vlaams gesproken'. Het kan niet noodzakelijk kwaad het bestaan van dergelijke uitgaves te vermelden als je aangeeft op zoek te zijn naar opnames.

 

Lollig trouwens dat het meeste van de originele PP dus gewoon in het Nederlands commercieel verkrijgbaar was, dat pik ik toch maar mee als ik het eens tegenkom. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 minutes ago, Xander Stokkers said:

Hmm... ik lees een soort kleine welles en nietes discussie in positieve zin. Ik onthoud in mijn achterhoofd wat je gezegd heb, Spiny Norman. Maar ondanks deze kleine discussie hebben jullie mij wel op een idee gebracht en ik ben binnenkort van plan om de klantenservice van Beeld & Geluid, soort gemeentearchief net als in je gemeente te bezoeken. Dan kan ik uitzoeken hoe en wat. Ik vermoed wat jij bedoeld met de klassieke dat ie tussen Net 5 staat daar stond Kindernet en Nickelodeon heeft die nieuwere afleveringen toen uitgezonden. Ik hou jullie op de hoogte.   

Inderdaad, je kan daar ter plekke alles inzien... alles wat gedigitaliseerd is. Ik zie net dat dit ook letterlijk zo op de website staat: http://in.beeldengeluid.nl/collectie/

De catalogus is openbaar, en op de andere (oudere) interface kun je ook de "dragers" zien staan: http://zoeken.beeldengeluid.nl

 

Die weken van Net5 uit 2001 en 2002 zijn alléén op VHS aanwezig. Dus ik vrees dat ik toch gelijk krijg. (Trouwens, van 2001 ontbreken 8 en 9 maart aan de week.) Bovendien, je kan die uitzendingen niet meenemen. En wie weet of het niet door botte pech de verhalen waren, die je al had.

Als je hoopt die afleveringen van PP te zien wanneer je langskomt bij B&G, dan denk ik dat je beter eerst contact met ze op kan nemen, om zeker te weten dat je niet voor niets komt. (Ik ben er al enkele malen geweest, en ik heb inmiddels aardig door hoe de catalogus werkt, anders zou ik niet met zoveel stelligheid dingen beweren.)

 

 

Ben je nog student/scholier? Er is wel een toegang voor (hoge)scholen/universiteiten, hoewel ik al bij voorbaat meteen zeg dat die je niet aan PP gaat helpen (vanwege auteursrechten én de reden die ik hierboven al gaf).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...