Ga naar inhoud

De archieven van de televisie #2


Aanbevolen berichten

Oh, ik zocht een script van een verloren serie en het was "vanwege een verhuizing niet beschikbaar". Maar ik wilde vervolgens weten of dat synoniem was voor definitief vernietigd, of niet, maar dat antwoord kwam van "de redactie" en kon niet toegelicht worden. (Het was een BBC script, dat vertaald was, maar dat de BBC zelf niet meer heeft in wat voor vorm dan ook.)

 

Toch heb ik, zolang ik een goede reden opgaf, van vrijwel alle omroepen in binnen- en buitenland wel een steekhoudend antwoord gehad. Nou, de Walen reageerden totaal niet. Maar elders was er altijd een antwoord en meestal kon je merken dat je ook met de juiste persoon sprak.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...
  • Reacties 275
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Zoooo, bekrompen omroeplandje Nederland! Waar zijn we nou eigenlijk mee bezig, hè?

 

Las ik enkele minuten geleden een interview met Richard Groothuizen, zeg maar de Kees Bouwman van de 21e eeuw; een omroeparchivaris, researcher en programmamaker, metadata-schrijver en absolute Toppop-expert. Deze Richard Groothuizen heeft na decennia hard werk een gigantisch biografisch overzicht geschreven over het werk van Kees van Kooten en Wim de Bie, en in het Parool van morgen doet hij de volgende bijzondere uitspraak:

 

Quote

“Ik ging na 1992 gewoon door met verzamelen van materiaal. Ik werkte als archivaris en researcher veel voor omroepen en hoorde telkens wat Koot en Bie aan het doen waren. Dan waren ze daar aan het filmen, dan weer daar. Ik kreeg ook tips als: je moet vanmiddag zo en zo laat maar even bij die en die container gaan kijken. Bij de omroepen was het grote weggooien begonnen. Toen de VPRO en de Vara samen gingen, moesten ze elk 50 procent van hun archief afstoten. Ik heb uit die containers prachtig en uniek materiaal gehaald. Uiteindelijk heeft al dat onderzoeken en verzamelen toch tot een boek geleid, zij het zonder de toestemming van Koot en Bie.”

Hoe is dit in vredesnaam mogelijk? JÁ, je kan niet alles wat ooit gemaakt is bewaren. Maar 50% voor elke omroep? 'Afstoten' oftewel ordinair wegpleuren uit logistiek opzicht? PAR-DON? Kunnen we dit héél even ophelderen en uitdiepen, alstublieft dank u wel?

 

Verder zou ik graag, mocht iemand mij verder willen helpen, voor een interview onder de Retroforum-vlag in contact komen met de heer Groothuizen dus wie mij verder kan en wil helpen, graag een privéberichtje.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedenk wel voordat je je opwindt: kranten zijn goed in het aanscherpen van dingen t.b.v. een goede kop. En ze hebben haast dus geen tijd om exact uit te zoeken waar de spreekwoordelijke klepel hangt. Hoe vaak zie ik in buitenland geen nieuwsachtige berichten over gewiste videobanden als het film moet zijn, of zelfs medewerkers die nog VHS-kopieën bewaard hadden... in 1972.

Zo zou het bijvoorbeeld (mede) over al het papierwerk kunnen gaan.

Al geloof ik overigens best dat er vanalles achteloos is weggesmeten (inclusief papier) als ik maar even aan mijn eigen KRO-NCRV ervaring van laatst denk. Alleen, ik wil wel meer details. Heb je een linkje?

 

Ik ken trouwens iemand, een oudgediende uit die sector, die Richard Groothuizen waarschijnlijk wel kan contacteren. Maareh, ik zit zelf ook te wachten op contactinformatie die ik nog eens een keer van jou hoopte te krijgen eigenlijk... :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Archieven worden nog steeds wel van de hand gedaan al is het meeste al weg na digitalisatie of inmiddels echt goed geconserveerd nu. Er staan nog 5 pallets videobanden op mij te wachten om op te halen in oktober die anders afgevoerd gaan worden. Daar zit ook materiaal tussen wat ik helemaal niet kan inlezen (2 inch) maar ik toch van plan ben om te redden van de stort. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zie dat het Koot-en-Bieboek van Groothuizen gisteren verschenen is, dus die man is dezer dagen wellicht druk met allerlei promotietoestanden. Ik zou suggereren gewoon een paar maanden te wachten, na kerst of zo zal het grootste gedeelte van interviews en aanverwanten achter de rug zijn en dan is hij misschien toeschietelijker met interviews.

 

Een probleem als je echt wil doordringen tot de praktische details van archiefbeheer lijkt te zijn dat daar in NL (maar in B ook hoor) voor zover ik weet weinig doorgedreven onderzoek naar gedaan is, de publiek beschikbare kennis is beperkt. Ik vermoed dat je voor kennis echt zelf op zoek zou moeten gaan naar mensen die er 'hands on' mee bezig waren. Ik zou het zelf doen, maar ja... geen auto, ik slaap slecht... het heeft weinig zin aan een dergelijk project te beginnen als je al bij voorbaat weet dat je er toch niet echt aan toe zult komen. Ik vrees ook een beetje dat mensen wat vreemd zouden opkijken van een buitenstaander die zich in dergelijke zaken mengt, en dat sommige personen/diensten misschien zelfs liever niet hebben dat al te veel ruchtbaarheid gegeven wordt aan het toch wel erg selectieve archiefbeleid van de Nederlandse omroepen.

 

Recent heb ik me wat uitvoeriger verdiept in wat er aan VPRO-materiaal bewaard is bij B&G. Mijn indruk is dat het veruit de meest grondig gearchiveerde omroep is, deels door hun eigen inspanningen. Die 'eigen' dragers lijken op een later tijdstip gedoneerd te zijn aan B&G, zodat de gehele VPRO-collectie aldaar nu bestaat uit de combinatie van eerder door B&G gemaakte off-airs plus masters die later gedoneerd zijn door de VPRO. Wat B&G heeft heb ik niet vergeleken met het geheel aan uitgezonden programma's, maar volgens mij is VPRO-tv na pakweg 1980 grotendeels volledig. Radio ietsje minder/later, maar nog steeds zeer goed in vergelijking met andere omroepen.

 

VARA merkelijk slechter, in ieder geval grote hoeveelheden radio foetsie. Anekdotisch voorbeeld: het radioprogramma 'Uitgelicht' (interviews met cabaret- en kleinkunstmensen) waar ik rond de eeuwwisseling naar luisterde, heeft vele ontbrekende afleveringen tot het ogenblik waarop B&G in het najaar van 2001 overschakelt naar een ander opnamesysteem (overgang van DAT waaruit achteraf geselecteerd werd naar rechtstreeks op CD-R, zoals enige tijd geleden hier uitgelegd door mcmurdy). Dat voorbeeld is exemplarisch voor wel meer VARA-radio die verder ging dan alleen wat plaatjes draaien (waarvan ik kan begrijpen dat het geen archiefprioriteit heeft).

 

Ach, eigenlijk zou ik me toch eens moeten verdiepen in de officieuze archiefstatus van cabaretgerelateerde radioprogramma's. Het interesseert me toch wel. 🙂

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Minuteman zei:

Archieven worden nog steeds wel van de hand gedaan al is het meeste al weg na digitalisatie of inmiddels echt goed geconserveerd nu. Er staan nog 5 pallets videobanden op mij te wachten om op te halen in oktober die anders afgevoerd gaan worden. Daar zit ook materiaal tussen wat ik helemaal niet kan inlezen (2 inch) maar ik toch van plan ben om te redden van de stort. 

Interessant! Zeker ophalen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden, Minuteman zei:

Ga ik ook zeker doen, van het weekend plaats gemaakt om ze oneer te zetten.

 

2 inch is al weer even geleden inderdaad maar daar is veel materiaal mee opgenomen in de beginjaren..  

Mocht je nog wat leuk spul op Betacam/XDCAM tegenkomen, ik wil ook nog steeds eens die MCW-tapes van je lenen voor een digitalisering *) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Richard Groothuizen zat op 29 september in het Radio 1 Journaal, nog steeds zonder koppeltekens maar wel met beeld, en dat valt hier te bewonderen: https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-journaal/onderwerpen/65504-2020-09-29-een-echte-koot-en-bie-encyclopedie

 

In het gesprek wordt (vanaf 3'07) ook over het archief gesproken. Een geredigeerde versie van dat stukje hieronder.

 

 

Waar kwamen de draaiboeken vandaan?

"Dat is wel een leuk verhaal. Toen ik in '87 begon, maakte je een afspraak met -toentertijd - het NOB. Dan zeiden ze 'wat kom je doen', en dan mócht je langskomen, en kon je voor 75 gulden per uur onder streng toezicht kijken in de omroeparchieven. Er werd ook gelet op wat je opschreef, want Koot & Bie waren toen heilig. Nou, dan had je een deel, maar miste je nog heel veel."  

 

Er lag in ieder geval nog wel materiaal.

"Er lagen nog wel dingen. Vijf jaar later raakte ik twee notities kwijt, en wilde ik weer langskomen bij de VARA. Die was toen gefuseerd met de VPRO [Groothuizen bedoelt wellicht het gezamenlijke gebouw, KB], en het archief was gedecimeerd. Dus ik kwam langs, en de mensen bij het archief begonnen te lachen. 'Ja, dan had je vijf jaar eerder moeten zijn.' Ik zei, 'ik bén hier vijf jaar geleden geweest, toen heb ik  notities gemaakt, maar twee dingen mis ik nu'. Later kwamen ze alsnog boven water tussen de kussens van de bank, maar ik schrok ervan hoe in de jaren negentig in Hilversum het grote weggooien begon."

 

Dat zijn de bekende verhalen dat banden werden overgespoeld en zo.

"Nou, het is nog veel erger. Tot en met '82 had je die dure Ampexbanden, en ik weet bijvoorbeeld dat de VARA nog heel veel Koot & Bie uit de VARA-tijd op 2"-Ampexbanden heeft. Die liggen op -4 opgeslagen, en er is geen geld voor. Ik heb al gezegd dat ik wel een budget heb om die banden te digitaliseren, dan kunnen we naar Koot & Bie kijken in de jaren zestig en vroege jaren zeventig, materiaal dat we nooit meer teruggekeken hebben."

 

 

Ik vind het zelf een beetje moeilijk het bovenstaande te rijmen met mijn beperkte kennis over de Nederlandse archiefgeplogenheden. Koot & Bie is vrij uitvoerig gedocumenteerd en gearchiveerd, en ooit (jaar of vijftien geleden, schat ik) ben ik zelfs ergens een oproep tegengekomen voor K&B-materiaal waarvan bekend is dat het niet in de archieven zit (als ik het me goed herinner gaat het dan vooral om een cursus Esperanto voor Teleac en een lange thema-avond voor de VPRO). Ik weet niet goed hoe zoiets in overeenstemming gebracht kan worden met het verhaal dat bij de VARA, toch een voor de hand liggend aanspreekpunt, niet gedigitaliseerd materiaal zou liggen van Hadimassa (want over wat anders kan het moeilijk gaan). Hadimassa is een van die bekende titels waarbij doorheen de decennia geregeld is teruggegrepen naar de beperkte hoeveelheid bewaard materiaal, en het zou bepaald verrassend zijn als al die tijd uitzendingen bij de VARA gelegen zouden hebben waar niets mee gebeurde terwijl men nog maar eens de partyrobot uitzond. Enfin, intrigerende uitspraken van Groothuizen in ieder geval.

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites

Son of a 😮... Dank, Koen, voor deze uitgeschreven quote!

 

Het is écht van de ratten bezeken dit. Dat er in de jaren 90 inderdaad alsnog gewist werd uit ruimtegebrek, dat is helaas iets dat me in de afgelopen jaren duidelijk is geworden maar ik niet geheel zwart op wit naar buiten kon of wilde brengen; ik wil niet de brenger van slecht nieuws hoeven zijn, en al helemaal niet ongefundeerd of zonder daadwerkelijk bewijs.

 

Dat bewijs is er nu. Samen met de duizenden 'wisbonnen' die in Hilversum nog rondslingeren met een datum van vernietiging.

 

Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat je niet ÁLLES kan of moet willen bewaren, maar het zet wel vraagtekens bij de duizenden afleveringen van Lingo uit de latere TROS-jaren die keurig weggeschreven staan. _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/1/2020 at 5:28 AM, Koen said:

Ik vind het zelf een beetje moeilijk het bovenstaande te rijmen met mijn beperkte kennis over de Nederlandse archiefgeplogenheden. Koot & Bie is vrij uitvoerig gedocumenteerd en gearchiveerd, en ooit (jaar of vijftien geleden, schat ik) ben ik zelfs ergens een oproep tegengekomen voor K&B-materiaal waarvan bekend is dat het niet in de archieven zit (als ik het me goed herinner gaat het dan vooral om een cursus Esperanto voor Teleac en een lange thema-avond voor de VPRO). Ik weet niet goed hoe zoiets in overeenstemming gebracht kan worden met het verhaal dat bij de VARA, toch een voor de hand liggend aanspreekpunt, niet gedigitaliseerd materiaal zou liggen van Hadimassa (want over wat anders kan het moeilijk gaan). Hadimassa is een van die bekende titels waarbij doorheen de decennia geregeld is teruggegrepen naar de beperkte hoeveelheid bewaard materiaal, en het zou bepaald verrassend zijn als al die tijd uitzendingen bij de VARA gelegen zouden hebben waar niets mee gebeurde terwijl men nog maar eens de partyrobot uitzond. Enfin, intrigerende uitspraken van Groothuizen in ieder geval.

Is hun VARA-tijdperk even goed uitgeplozen als hun VPRO-tijdperk? Ik ben niet goed genoeg op de hoogte om daar iets van te zeggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lingo was me ook al eens opgevallen. 🙂 Het mag blijven bestaan hoor, maar voor buitenstaanders komt 'dit wel, dat niet' soms wat raadselachtig over.

 

Ik ben er ook niet uitgebreid van op de hoogte in hoeverre het Koot & Bie-verleden doorploegd is, ik stel alleen als buitenstaander vast dat de heren bovengemiddeld veel zorg dragen voor hun verleden en dat er met dat materiaal ook nog eens geregeld wat gebeurt (de bekende Boekenweekcompilaties, af en toe een DVD, het Youtubekanaal). Ik kan me moeilijk voorstellen dat er een lijn in het zand getrokken wordt op het ogenblik dat ze van de VARA naar de VPRO gaan en dat alles wat ervoor komt hen totaal niet zou interesseren.

 

Zoals gebruikelijk zit je als buitenstaander met het gegeven dat de beschikbare info weinig concreet is. Groothuizen zegt dat de VARA 'heel veel' Koot & Bie op 2" heeft. Hoeveel is heel veel? En in hoeverre komt het materiaal dat bij de VARA zou liggen overeen met wat er bij B&G bekend is?

 

Ter referentie, de onvolpezen site kootenbie,nl vermeldt dat Koot en Bie tot 1972 meewerkten aan volgende programma's. Voor reeksen met een redelijk aantal afleveringen heb ik er even de omroep bijgezocht.

31 afleveringen van Hadimassa (VARA)

17 afleveringen van Fanclub/Fenklup (VARA)

3 afleveringen van Mies-en-scène (VARA)

2 afleveringen van Yin Yang

1 aflevering van Puntje puntje puntje

11 afleveringen van Zomaar een zomeravond (VARA)

12 afleveringen van Levende filosofie (Teleac)

1 aflevering van Het kind van de tsaar (tv-drama)

1 aflevering van Hoe het ook kan

1 aflevering van Hoe laat is het nou

22 afleveringen van Esperanto (Teleac)

1 aflevering van Ein Hit für Deutschland

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou zeggen van wel hoor. 't Is materiaal dat relatief veel opgenomen lijkt te zijn, maar zoals gebruikelijk wat minder courant naarmate de opnames ouder zijn. Die programma's circuleren ook wel: toen ik een paar jaar geleden eens een zo compleet mogelijke collectie bij elkaar probeerde te krijgen, had iemand zo goed als alles op Youtube gezet. Grosso modo: jaren zeventig via (klaarblijkelijk) bij B&G aangekochte bestanden, eerste helft jaren tachtig via niet altijd even complete off-airs, en daarna off-airs die gelukkig wel compleet waren.

 

Ik heb zelf vorige maand nog een aantal Keeks uit '89 en '91 gedigitaliseerd... had ik al wel, maar dit was een upgrade (daarom ook dat ik nu pas aan banden toekwam die hier al vijf jaar liggen). Ik geloof dat het de bedoeling is om mettertijd alles op het officiële YT-kanaal te plaatsen, wat toch al betere kwaliteit zou moeten geven dan de inspanningen van de meeste amateurliefhebbers... maar dan is het nog maar 480p, deinterlaced en aan een matige bitrate. Kijk ik toch liever naar een keurig gedigitaliseerde VHS. 

 

Helaas is Koot en Bie slechts zeer fragmentarisch commercieel uitgebracht. Er is een tiendelige DVD-reeks van kort na de millenniumwissel (die een VHS-reeks uit de tweede helft van de jaren negentig spiegelt) met fragmenten en een handjevol volledige programma's, de meeste (alle?) Boekenweekcompilaties zijn op DVD uitgebracht en een paar jaar geleden nog zijn tien langere afleveringen uit de jaren tachtig integraal op DVD uitgebracht. Daarnaast nog wat verdwaalde losse flodders (enkele video's uit de jaren tachtig, 'Een gebaar', 'Gala van het Gouden Hoofd') maar alles samen toch een zeer beperkte greep uit de honderden afleveringen. Een grote K&B-fan die ik ken heeft van een van de heren bij een signeersessie vernomen dat ze zelf kwaliteitsbedenkingen hebben bij het idee álles uit te brengen... ik vind het jammer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf niet echt iets met van Kooten en de Bie, maar juist meer met het werk van Spaan & Vermeegen (tot ze voetbal gingen doen), daar is ook ongelooflijk weinig van uitgebracht, alleen die 2 dvd's. En er is lastig aan te komen, omdat er nogal typische figuren zijn die wel alles hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het ook niet. Zijn met hun niet-sportwerk ook wel vroeger gestopt dan Koot & Bie, nee? Wat ik van dat laatste duo op VHS ben tegengekomen is ook vooral van de latere jaren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Pisa begon in 1982 met Pisa, of wat er scheef zat deze week.

Die 2 in 1990 was het laatste programma dat niet over voetbal ging. Dit was meer een soort sitcom.

 

Vanaf eind 1990 zijn ze met Die 2 Speciaal begonnen en dat was alleen maar voetbal. Vanaf dit is mijn interesse compleet vervallen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Hmm, een James Lowe over het Britse programma 'Out of Town' in de besloten Facebookgroep van Kaleidoscope, de enthousiaste liefhebbers van oude Britse TV.

 

Quote

Another question everyone regarding Suthern Televisions library. Simon Baddeley, Jack Hargreaves’s stepson mentioned on an interview on ‘Livo Lounge 008’ on YouTube that Endemol who had the last series of Out of Town’ on their shelves were very nearly about the junk the material when someone on behalf of Simon stepped in.

This was in the last couple of years. They were going to junk it as they saw it as no use for resale.

 

Endemol is groot en wat aan de overkant van het Kanaal gebeurt hoeft niet noodzakelijk weerspiegeld te worden in het beleid hier. Geruststellend is het echter niet!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel godverdorie. Ze doen het nog steeds! 😮

 

Dit is toch compleet van de pot gerukt? Consumenten en particulieren laten ze er gewoonweg niet bij, en producers moeten actief hun eigen materiaal veiligstellen. En dat allemaal voor een bepaalde tijd want op een gegeven moment is het weg en "ja, jammer".

 

Een tijd geleden stelde iemand mij offline een vraag over het archief van Call-TV. Ik hou mijn hart vast nu.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog een aardigheidje: ik kom er dus zelf net achter dat er één oorspronkelijke uitzending van Ja Zuster Nee Zuster is die nog steeds bestaat.

Voordat iemand te vroeg gaat juichen: Het gaat alleen om een compilatie liedjes en de beeldkwaliteit is laag.

Maar toch, een originele uitzending uit 1967! De achtergrond waarom, en waaróp, is helaas niet bekend.

Link naar bericht
Delen op andere sites
59 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Nog een aardigheidje: ik kom er dus zelf net achter dat er één oorspronkelijke uitzending van Ja Zuster Nee Zuster is die nog steeds bestaat.

Voordat iemand te vroeg gaat juichen: Het gaat alleen om een compilatie liedjes en de beeldkwaliteit is laag.

Maar toch, een originele uitzending uit 1967! De achtergrond waarom, en waaróp, is helaas niet bekend.

 

Er bestaan sowieso audio-opnames van de meeste afleveringen (ook van de compilatie). De compilatieuitzending die nog bestaat komt van een thuisopname (ik dacht het Sony CV-2000 systeem), de kwaliteit is inderdaad slecht. Delen van die opname (onder andere stekkie van de fuchsia) zijn later weer gebruikt in JZNZ-compilatie die uitgezonden is rond 1999/2000 en op de dvd van de jznz-film staat. 

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites
22 minutes ago, mcmurdyy said:

 

Er bestaan sowieso audio-opnames van de meeste afleveringen (ook van de compilatie). De compilatieuitzending die nog bestaat komt van een thuisopname (ik dacht het Sony CV-2000 systeem), de kwaliteit is inderdaad slecht. Delen van die opname (onder andere stekkie van de fuchsia) zijn later weer gebruikt in JZNZ-compilatie die uitgezonden is rond 1999/2000 en op de dvd van de jznz-film staat. 

Dat was ook mijn conclusie. Nou ja, ik wist niet welk systeem. Philips of Sony waren vrijwel de enige kanshebbers (of was er ook nog akai).

Jammer genoeg is er geen andere thuisopname, ook niet van de langere liedjescompilatie van een jaar later, die ook nog op de Belg uitgezonden is.

 

Onder één van die verzamelingen van resterende beelden staat trouwens ook een soort instrumentale, alternatieve versie van het nummer De Twips. Niet wereldschokkend maar het viel me toch op. Wacht, ik stuur je een persoonlijk bericht anders.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
Op 18-2-2021 om 21:19, Spiny Norman zei:

Weer eens iets anders. Een leraar vroeg me of ik dit op kon helderen: https://www.tvgids.tv/tv/toneelgroep-de-appel-presenteert-metamorfosen/13031516

 

Zou je denken, OK dat is dus uitgezonden dus is eventueel na te bestellen. Maar er is nérgens anders een spoor van te bekennen??

Aangekochte lokale productie. Het is vaker voorgekomen met NPO 2 Extra: klasgenoten van mijn opleiding hebben ooit een documentaire gemaakt die, buiten het 2Doc-systeem om, zo ook (via een omroep?) zendtijd kreeg op NPO 2 Extra.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er geen uitgebreide studie van gemaakt, maar mijn globale indruk is wel dat uitzendingen van de themazenders minder grondig gearchiveerd zijn dan die van de hoofdkanalen. Dat, al dan niet gecombineerd met het feit dat de registratie van die voorstelling misschien inderdaad gemaakt is in opdracht van het gezelschap i.p.v. een omroep, zou dan kunnen verklaren waarom de opname niet bij B&G te vinden is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, het hele idee dat álles gearchiveerd wordt, is natuurlijk een misvatting.

 

 

Overigens bood ik laatst nog een mogelijke band van Hamelen aan, maar de reactie was: daar hebben we al een goede selectie van dus hoeft niet. Nu was de kans meer dan 2/3e dat het reeds bekend materiaal was. Maar toch.

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uur geleden, mcmurdyy zei:

Themakanalen worden niet gearchiveerd door B&G... Dat zijn "projecten" van de omroepen zelf en die zullen dan ook zelf moeten archiveren als ze daar behoefte aan hebben...

 

Toch een bijzondere filosofie, ik zou spontaan denken dat het uitgangspunt van archivering omroepvolgend is en niet zendervolgend. Niet dat er zo heel veel gebeurt op die themazenders, maar dit specifieke voorbeeld is toch een uitzending die me het archiveren waard lijkt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

Kijk, ik hou dus enorm van nieuwe vondsten. Al meermaals hebben mensen mij kunnen betrappen op de uitspraak 'Oud is nooit oud, als het nieuw is voor velen'. Daarom vind ik het, sorry voor de fanboy-achtige wijze van aankondigen, FUCKING AWESOME dat er op 2 oktober 2021, precies op de 70ste verjaardag van televisie in Nederland, een symposium is met teruggevonden, verloren gewaande opnames van drie grote titels:

- Ja Zuster, Nee Zuster

- De Stratemakeropzeeshow

- De Wondere Wereld van Herman van Veen

 

Van Ja Zuster, Nee Zuster zou het hoogstwaarschijnlijk kunnen gaan om opnames die bij de VRT zijn gevonden, maar dat is al een paar jaar geleden dus, geen idee? Bij deze serie sta ik continu weer te kijken van de situaties die zich voordoen. In kleinere vorm is JZNZ een beetje 'onze' Doctor Who geworden.

 

Vooral naar de opname die is opgedoken van De Stratemaker ben ik heel erg benieuwd, met zo'n serie van ruim 50 afleveringen waar er uitsluitend losse vlokken en een enkele complete aflevering is bewaard, is dit natuurlijk legendarisch.

 

Volgens mij gaat het bij 'De Wondere wereld' om 'De Wonderlijke Avonturen van Herman van Veen', een KRO-kinderserie uit 1979 die als naar Nederlands gedubt (oorspronkelijk voor Duitsland geproduceerd) werd uitgezonden, waarvan daarna de Nederlandse audio vernietigd is en wellicht ook het Duitse origineel. EDIT: dat laatste is niet het geval; Koen komt hieronder met een 3-DVD Duitse boxset aan :)

 

Oftewel, 2 oktober symposium in het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid hierover, een initiatief van Reinier Wels en geleid door Max Peters. _O_ :D Hoop vooral dat de verhalen HOE en WAAR rondom de vondsten ook uit de doeken gedaan worden!

 

Link: https://www.beeldengeluid.nl/bezoek/agenda/terug-van-weggeweest-hervonden-parels-uit-het-archief

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, samba-boy zei:

Kijk, ik hou dus enorm van nieuwe vondsten. Al meermaals hebben mensen mij kunnen betrappen op de uitspraak 'Oud is nooit oud, als het nieuw is voor velen'. Daarom vind ik het, sorry voor de fanboy-achtige wijze van aankondigen, FUCKING AWESOME dat er op 2 oktober 2021, precies op de 70ste verjaardag van televisie in Nederland, een symposium is met teruggevonden, verloren gewaande opnames van drie grote titels:

- Ja Zuster, Nee Zuster

- De Stratemakeropzeeshow

- De Wondere Wereld van Herman van Veen

 

Van Ja Zuster, Nee Zuster zou het hoogstwaarschijnlijk kunnen gaan om opnames die bij de VRT zijn gevonden, maar dat is al een paar jaar geleden dus, geen idee? Bij deze serie sta ik continu weer te kijken van de situaties die zich voordoen. In kleinere vorm is JZNZ een beetje 'onze' Doctor Who geworden.

 

Vooral naar de opname die is opgedoken van De Stratemaker ben ik heel erg benieuwd, met zo'n serie van ruim 50 afleveringen waar er uitsluitend losse vlokken en een enkele complete aflevering is bewaard, is dit natuurlijk legendarisch.

 

Volgens mij gaat het bij 'De Wondere wereld' om 'De Wonderlijke Avonturen van Herman van Veen', een KRO-kinderserie uit 1979 die als naar Nederlands gedubt (oorspronkelijk voor Duitsland geproduceerd) werd uitgezonden, waarvan daarna de Nederlandse audio vernietigd is en wellicht ook het Duitse origineel.

 

Oftewel, 2 oktober symposium in het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid hierover, een initiatief van Reinier Wels en geleid door Max Peters. _O_ :D Hoop vooral dat de verhalen HOE en WAAR rondom de vondsten ook uit de doeken gedaan worden!

 

Link: https://www.beeldengeluid.nl/bezoek/agenda/terug-van-weggeweest-hervonden-parels-uit-het-archief

 

 

 

 

Op zich wel tof als je ook een heel klein beetje interesse toont in de rest van het forum ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 hours ago, Koen said:

Aber alles Deutsch gesprochen. 😮

 

Ik heb die DVD bekeken, en Duits lijkt echt de originele taal.

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uur geleden, Spiny Norman zei:

Aan de andere kant, hoe meer vermelding hoe beter. :D

 

Overigens, er is nog veel meer in die week gaande: https://www.dutchmediaweek.nl/programma/vakbroeders-70-jaar-tv/?ex_date=20211004

 

S-B (of andere hier), wie weet krijg jij nu direct een brainwave om in te sturen?

Ziet er óók heel gaaf uit! Het probleem is dat ik ook al op 3 oktober naar het symposium van Carlo en Irene ga en 3 dagen back to back naar Hilversum gaat me iets te heftig in de papieren lopen :'(

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, samba-boy said:

Had ik langs zien komen en wellicht dubbelop, maar ik dacht, het is wel iets wat typisch relevant is aan de archieven van de televisie natuurlijk :D

 

 

Zit wel wat in. Eea is gedeeltelijk gevonden in archieven in het buitenland, bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik ben opgegroeid met TV en heb om de zoveel jaar jubileum vieringen gezien over het fenomeen TV. En mij is opgevallen dat altijd maar weer dezelfde stokpaardjes

worden gebruikt en standaard clips. Altijd weer hoe Mies Bouwman het dorp opende, dezelfde fragmenten van Andre van Duin, de krokodillen bij Willem 'O' Duis,

de "Emoe van Ron Brandsteder"etc.etc.etc.

Ik denk dat we serieus bang moeten zijn dat er helemaal niet zoveel bewaard is gebleven, zou goed kunnen dat 80-90% van wat er ooit had kunnen liggen

in het archief gewoon om ordinaire geld redenen is gewist/weggegooid of anderszins vernietigd.

Gekeken naar de hoeveelheid 'trots' en opschepperij over hoe het  wel of niet er aan toegaat in de mediawereld vindt ik het gebodene nogal karig als ik kijk wat men in al die jaren vanuit het archief heeft laten zien.

Nogmaals ik vrees dat er schrikbarend veel verloren is gegaan, Ik denk als je de waarheid zou weten, je spontaan moet overgeven, zoals je dat ook doet bij het zien

van de Notre Dame die in brand stond, hoe de schedel van Rembrandt in de hand van een sukkel verkruimelde, hoe Goldrayer schilderijen 'restaureerde'.

De dames en heren van tv zijn erg goed in elkaar voordringen, doen alsof en geld opstrijken. Maar echt cultureel besef en verantwoordelijkheid tav ons erfgoed is denk

niet aanwezig. Dat instituut van Beeld en Geluid is met veel hoempapa opgezet maar denk dat die kleurtjes van dat lelijke gebouw niet kunnen verhullen wat er verloren 

is gegaan. Tevens is de invloed van diverse bezuinigings kabinetten misschien daar ook wel debet aan. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
29 minutes ago, sugarcool6 said:

Ik ben opgegroeid met TV en heb om de zoveel jaar jubileum vieringen gezien over het fenomeen TV. En mij is opgevallen dat altijd maar weer dezelfde stokpaardjes

worden gebruikt en standaard clips. Altijd weer hoe Mies Bouwman het dorp opende, dezelfde fragmenten van Andre van Duin, de krokodillen bij Willem 'O' Duis,

de "Emoe van Ron Brandsteder"etc.etc.etc.

Ik denk dat we serieus bang moeten zijn dat er helemaal niet zoveel bewaard is gebleven, zou goed kunnen dat 80-90% van wat er ooit had kunnen liggen

in het archief gewoon om ordinaire geld redenen is gewist/weggegooid of anderszins vernietigd.

Gekeken naar de hoeveelheid 'trots' en opschepperij over hoe het  wel of niet er aan toegaat in de mediawereld vindt ik het gebodene nogal karig als ik kijk wat men in al die jaren vanuit het archief heeft laten zien.

Nogmaals ik vrees dat er schrikbarend veel verloren is gegaan, Ik denk als je de waarheid zou weten, je spontaan moet overgeven, zoals je dat ook doet bij het zien

van de Notre Dame die in brand stond, hoe de schedel van Rembrandt in de hand van een sukkel verkruimelde, hoe Goldrayer schilderijen 'restaureerde'.

De dames en heren van tv zijn erg goed in elkaar voordringen, doen alsof en geld opstrijken. Maar echt cultureel besef en verantwoordelijkheid tav ons erfgoed is denk

niet aanwezig. Dat instituut van Beeld en Geluid is met veel hoempapa opgezet maar denk dat die kleurtjes van dat lelijke gebouw niet kunnen verhullen wat er verloren 

is gegaan. Tevens is de invloed van diverse bezuinigings kabinetten misschien daar ook wel debet aan. 

Dat zal gedeeltelijk wel waar zijn, maar deze losse dingen niet per se op een rijtje zetten. Wanneer er weinig bewaard is, dan is er JUIST niets aan te doen dat je bij elk jubileum overlapt met dat van 60 jaar, 50 jaar, en 25 jaar eerder.

Het is overigens zeker zo, dat er bepaalde fragmenten zijn, die telkens herhaald worden en andere niet. Maar ja, wat doe je eraan. Sommige mensen zitten erop te wachten, zogezegd. In het buitenland werkt het net zo - de BBC had ooit "The Frost Report" - er is één sketch die altijd getoond wordt als er een reden is, en echt helemaal nooit iets anders.

En soms gaat het ook meer om nóemen, dan om echt naar het origineel kijken, dat is een vreemd fenomeen maar zo werkt het blijkbaar wel voor velen. En ook: wie gaat dat kijken? Hoe vaak kijk jij zelf iets uit de jaren zestig?

 

Ik denk trouwens niet dat jij ooit met een werknemer of conservator van Beeld En Geluid hebt gesproken, die zijn heus niet zo vol gebakken lucht als je het hier laat lijken. Ik zeg niet dat ze geen grenzen of fouten hebben, maar het is niet helemaal eerlijk om het hen allemaal aan te wrijven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat bij B&G ligt is (voor het grootste deel) gewoon te zien in de publieke catalogus, dus die kennis is voor ons allen beschikbaar.

 

Het heel vaak recycleren van dezelfde hoogtepunten, ja, bekend fenomeen... combinatie van factoren denk ik. Er is een neiging om bij jubilea te focussen op wat populair was en laat nu net het amusement eerder karig gearchiveerd zijn (video + enigszins buiten opdracht historisch archief).

 

Verder lijkt een mengeling van gebrek aan inzet, intelligentie, tijd en inzicht mee te spelen bij het samenstellen van dergelijke programma's. Ze zijn vaak eerder braaf en wie een beetje op de zenderlogo's let en de eerdere jubileumprogramma's kent ziet soms zo dingen terugkomen die rechtstreeks uit jubileumprogramma's van een aantal jaar eerder geplukt zijn (denk aan dat speciale logo bij de jubileumprogramma's van de AVRO in '98, of het 'VARA75'-logo twee jaar later).

 

Daar gaat dan inderdaad zo'n 'dat was me wat hé mensen'-sausje overheen... rustige reflectie is eerder zeldzaam. Wat dat betreft volgen de jubileumprogramma's een algemene trend waarbij veel output door en voor simpele zielen gemaakt wordt. Er zijn beslist meer doorwrochte programma's over omroepgeschiedenis te maken, maar wat je na 2000 of zo krijgt zijn toch vaak uitzendingen die gemaakt worden door mensen waar men geen last van heeft (en ja, zonder vervelend karakter denk ik dat je niet zo snel een fantastisch programma in elkaar steekt) voor een budget van twee keer niks. En, verrassing, dat zie je.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit 'rehashen' is vooral heel, heel erg het geval bij commerciële programma's, en meestal simpelweg omdat de commerciëlen alles niet zo transparant of openbaar hebben gecatalogiseerd als een Instituut voor Beeld & Geluid.* Het probleem van het archief daar, is dat er een hele carroussel aan regels, overeenkomsten en dergelijke moet worden doorlopen om beelden aan die collectie toe te kunnen voegen.

 

Tegelijkertijd maak ik mij meer zorgen over de privatisering van archieven met instanties als InnArchive, waarbij de banden overal en nergens, en op hun geheel eigen wijze worden ingeladen en die ingeladen beelden overal en nergens blijven. Hebben ze daar wel genoeg serverruimte om bijvoorbeeld de originele captures te bewaren? Wat van welke collecties ligt daar wel of niet? Dat weten we niet, want geen transparantie.

 

EDIT: * Dat behoeft wel de kanttekening, het klopt dat ook bij de publieken en zeker afgelopen begin oktober veel uit die 70 jaar tv opnieuw getoond werd 'dat we al kenden', maar dat heeft eveneens een reden; dat voelt vertrouwd, dat voelt 'veilig'. Je kan niet "terugkijken op nostalgische komenten" die misschien geen nostalgisch gevoel opwekken. Ik weet dat de Holiday Show van Frank Masmeijer qua programma goed in elkaar zat, maar het is 1 van de meest vergeten amusementsprogramma's ever. Staatsloterijshow, zeker uit de publieke Veronicatijd, is herhaling waardig maar heeft weer problemen met een gedateerde trekking tussendoor. Dramaseries zoals De Vlieg (Uit de wereld van Guy de Maupassant, TROS 1977, Emmy-winnaar) zijn een belediging als je daar slechts flarden van toont in plaats van het volledige stuk, en zo kan ik even doorgaan.

 

De afgelopen 10-15 jaar heb ik nagenoeg elke dag wel minstens een paar uur besteed aan oude televisie (of dat nou in bestandsfiles of op banden was), en ik kan je zeggen dat ik wel begrijp waarom de contentmakers van nu diezelfde fragmenten pakten: het is ook voor hen een nostalgische safe haven.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mja, het gevaar van zo'n beetje in het wilde weg archiveren en digitaliseren is natuurlijk dat, eens de mensen die er nu mee bezig zijn uit beeld verdwijnen, niemand nog weet wat waar ligt. En je hebt niet het gegeven van een enigszins stabiel instituut dat de wankele situatie overstijgt van één mannetje dat alles in stand houdt. Zou fijn zijn als op termijn ook commerciële collecties (omroepen en productiehuizen) werden toegevoegd aan B&G, of op z'n minst delen ervan. Maar ja, geld. Probleem zou een stuk minder nijpend geweest zijn als iemand bij het begin van RTL4 eens bedacht had om gewoon continu een VHS te laten meelopen... heb je toch iets. (Al heeft B&G in de collectie natuurlijk wel een eerder beperkte selectie commerciëlen op VHS, maar daar lijkt bijvoorbeeld al het nieuws niet bij te zitten.)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik mag natuurlijk niet vertellen waar ik momenteel (vanuit werk)  mee bezig ban, maar kan wél vertellen dat Bij RTL (4) wel degelijk uitzendregistratie plaats vond... in 1990 nog op Beta SP en later natuurlijk op digi.  Vele shows en series zijn dus gewoon bewaard.

 

Best leuk om weer eens een tape te zien met het oude Veronique opschrift.

Link naar bericht
Delen op andere sites
25 minutes ago, Integra said:

Best leuk om weer eens een tape te zien met het oude Veronique opschrift.

Zoals dit logo bedoel je?

 

 

(Nét één week eerder of later en het was een gewiste uitzending geweest, van de BBC dan, niet van de Nederlandse TV. Of heb ik dat allemaal al eens verteld?)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...