Ga naar inhoud
TMP

De archieven van de televisie #2

Recommended Posts

Tof! Even uitzoeken wat wat precies is, want 'geluk bij ongeluk' klinkt tof, maar volgens mij is dat gewoon een film/klucht zoiets, dus dat is dan niet zo boeiend.

De bekende namen als Toppop, Heilige Koe en Bananasplit staan natuurlijk sowieso hoog op de lijst.

Die "in de machinekamer gevonden" _O- dat is neem ik aan geen titel, maar een tape die is blijven liggen ergens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, dat stond op een briefje geschreven dat op de "case" was geplakt.   

Geen vermelding van inhoud of producent of klant.

Deze gaat zeker even op de machine om te kijken of en wat er op staat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je ziet het vaker... tapes van ruim 2 uur waar maar 15 seconden video op staat....   (komen we op het werk heel vaak tegen bij elk medium)

De speelbaarheid van de tapes moet ik nog controleren.

Merken zijn Agfa, BASF, Scotch/3M en Fuji.

De Agfa heeft doorgaans weinig kans van slagen.....  en heb daarom 20% aangegeven

BASF is een gok, evenals de nieuwere Agfa, dus 50%

Scotch/3M is meestal wel beschimmeld, maar ondanks dat vaak goed af te spelen, dus 75%.

De Fuji is eigenlijk altijd top! Vandaar de 99% score.

In de loop van de dag ga ik de machine weer in werking stellen om de laatste probleempjes te vinden/op te lossen.  

Heb 'm al aan het spelen gehad en als ie eenmaal loopt zijn de prestaties 100% on spec. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uur geleden, djkoelkast zei:

Tof! Even uitzoeken wat wat precies is, want 'geluk bij ongeluk' klinkt tof, maar volgens mij is dat gewoon een film/klucht zoiets, dus dat is dan niet zo boeiend.

De bekende namen als Toppop, Heilige Koe en Bananasplit staan natuurlijk sowieso hoog op de lijst.

Die "in de machinekamer gevonden" _O- dat is neem ik aan geen titel, maar een tape die is blijven liggen ergens.

Geluk bij een Ongeluk is ook een klucht uit 1989 (dus klopt met jaartal), Piet Bambergen. Is op dvd verschenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uur geleden, Integra zei:

Merken zijn Agfa, BASF, Scotch/3M en Fuji.

De Agfa heeft doorgaans weinig kans van slagen.....  en heb daarom 20% aangegeven

BASF is een gok, evenals de nieuwere Agfa, dus 50%

Scotch/3M is meestal wel beschimmeld, maar ondanks dat vaak goed af te spelen, dus 75%.

De Fuji is eigenlijk altijd top! Vandaar de 99% score.

Wacht even... Dus ook op BCN-gebied was Agfa klote? Ik kan me namelijk herinneren dat er in mijn archief enkele VHS-tapes van agfa zaten en die waren om te janken zo dramatisch slecht geworden door de jaren heen. En nu kan er altijd een band zijn die net in de verkeerde omstandigheden is bewaard, maar deze is in mijn herinnering gewoon áltijd vreselijk slecht geweest. :( Wat een afzetters, Agfa! Ze konden niks fatsoenlijks for the long run op de markt brengen!

Ik heb ontzettend veel updates op research-gebied, maar ik moet het allemaal even uitwerken. Het is écht veel en ik wil ook geen mensen tegen het hoofd stoten. Mogelijk wel in de nabije toekomst een video als addendum aan de tekst die ik al eerder geschreven heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gek genoeg heeft Agfa uit dezelfde periode en later wél hele goede audio tape gemaakt (ook slechte)

Eerste tapes zijn er op geweest.... De comic strips tapes lijken te kloppen, zo ook Bananasplit en Teenage Mutant Hero Turtles.. en de kwaliteit?   Kan Bluray nog wat van leren ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kom ik zomaar met een lijst, maar waarvan is dat dan? Nou....

Een paar weken geleden heb ik uit Bussum een BCN51 opgehaald, met reservedelen en 61 tapes.

Deze machine is tot 1998!!! in gebruik geweest bij de NOB en daarna nog bij videoproductie.

Nu stond deze al 2 jaar stil in een vochtige ruimte.

Deze ben ik aan het restaureren (hij is nu bijna nieuw!)

Misschien leuk om hier een topic voor te maken?  En zo ja... waar plaats ik dat het beste? (natuurlijk met héél veel foto's!)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Integra zei:

Kom ik zomaar met een lijst, maar waarvan is dat dan? Nou....

Een paar weken geleden heb ik uit Bussum een BCN51 opgehaald, met reservedelen en 61 tapes.

Deze machine is tot 1998!!! in gebruik geweest bij de NOB en daarna nog bij videoproductie.

Nu stond deze al 2 jaar stil in een vochtige ruimte.

Deze ben ik aan het restaureren (hij is nu bijna nieuw!)

Misschien leuk om hier een topic voor te maken?  En zo ja... waar plaats ik dat het beste? (natuurlijk met héél veel foto's!)

@djkoelkast heeft ooit een PROJECT VCR-topic gemaakt, als je dat even opzoekt en in hetzelfde forum plaatst zal het vast perfect passen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik stel ondertussen een andere vraag, maar dat betekent zeker niet dat ik niet geïnteresseerd ben...!

Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in Engelse TV-programma's. Nu heeft B&G duidelijk het merendeel van hun buitenlandse programma's NIET bewaard. (Jammer want soms hebben die gekke Britten dat zelf ook niet; als we "Daar komen de schutters" alias "Dad's army" nog hadden gehad dan was dat leuk voor ze geweest.)

Wat mij nou zo verbaast is de uitzonderingen. Soms is er dan ineens een aflevering van Hogan's Heroes of van een willekeurig Amerikaans of Engels programma. Er zijn zelfs twee seizoenen van duo "morecambe & wise". Heeft iemand een theorie hoe die er terecht zijn gekomen / overleefd hebben?

Overigens heb ik nu ook eens een programma uit Canada besteld. SD download was veel duurder dan een DVD-video, dus doe dan maar DVD...???

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden, Spiny Norman zei:

Ik stel ondertussen een andere vraag, maar dat betekent zeker niet dat ik niet geïnteresseerd ben...!

Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in Engelse TV-programma's. Nu heeft B&G duidelijk het merendeel van hun buitenlandse programma's NIET bewaard. (Jammer want soms hebben die gekke Britten dat zelf ook niet; als we "Daar komen de schutters" alias "Dad's army" nog hadden gehad dan was dat leuk voor ze geweest.)

Wat mij nou zo verbaast is de uitzonderingen. Soms is er dan ineens een aflevering van Hogan's Heroes of van een willekeurig Amerikaans of Engels programma. Er zijn zelfs twee seizoenen van duo "morecambe & wise". Heeft iemand een theorie hoe die er terecht zijn gekomen / overleefd hebben?

Overigens heb ik nu ook eens een programma uit Canada besteld. SD download was veel duurder dan een DVD-video, dus doe dan maar DVD...???

De NOS had tot 1983 2 verschillende afdelingen voor het bewaren van beeldmateriaal, het Filmarchief en het Beeldbandarchief. Terwijl het beeldbandarchief om kosten te besparen hun bandenvoorraad eindeloos hergebruikte (na 200-400x wissen was het opnemen op beeldband net zo duur of goedkoper dan het gebruiken van film) was dat bij het filmarchief niet echt aan de orde. Immers film kon je niet hergebruiken en vernietigen was ook niet goedkoop, dus dan maar bewaren.

De keuze om iets al dan niet in het filmarchief te bewaren lag in eerste instantie bij de omroep en had meestal te maken met "hergebruik".

Hoe het exact zat met Buitenlandse Produkties moet ik nog een keer induiken, maar mijn vermoeden is dat een deel van het filmmateriaal weer teruggestuurd is naar het land van herkomst. Alles wat wel bewaard is, is waarschijnlijk bewaard omdat men dat op een later moment nog dacht te kunnen gebruiken, of omdat men geen prioriteit zag in het (betalen voor) het vernietigen van het materiaal.

aangepast door mcmurdyy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, mcmurdyy said:

De NOS had tot 1983 2 verschillende afdelingen voor het bewaren van beeldmateriaal, het Filmarchief en het Beeldbandarchief. Terwijl het beeldbandarchief om kosten te besparen hun bandenvoorraad eindeloos hergebruikte (na 200-400x wissen was het opnemen op beeldband net zo duur of goedkoper dan het gebruiken van film) was dat bij het filmarchief niet echt aan de orde. Immers film kon je niet hergebruiken en vernietigen was ook niet goedkoop, dus dan maar bewaren.

De keuze om iets al dan niet in het filmarchief te bewaren lag in eerste instantie bij de omroep en had meestal te maken met "hergebruik".

Hoe het exact zat met Buitenlandse Produkties moet ik nog een keer induiken, maar mijn vermoeden is dat een deel van het filmmateriaal weer teruggestuurd is naar het land van herkomst. Alles wat wel bewaard is, is waarschijnlijk bewaard omdat men dat op een later moment nog dacht te kunnen gebruiken, of omdat men geen prioriteit zag in het (betalen voor) het vernietigen van het materiaal.

Volgens mij betreft het uitsluitend film. Maar toch blijft het gek dat dan ineens sommige buitendlandse programma's wél achter zijn gebleven.

Wow, was een band pas voordeliger dan film na honderden keren? Ging een band überhaupt zolang mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Moet trouwens toch wel zeggen, B&G moge dan volgens sommigen een gatenkaas zijn, het is best redelijk beschreven allemaal, uitgesplitst en geïtemiseerd. Een heel enkele keer kom ik een spelfaut tegen die zoeken moeilijker maakt maar dat is met name in buitenlands materiaal. E.e.a is "niet bekend" maar wat wil je.

Ik heb na jarenlang dingen opzoeken nu pas een voorbeeld gevonden waar er een drager weggevallen is zodat er een uur ontbreekt dat wel beschreven is. Heeft even geduurd dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij de BBC doen ze het toch een stuk beter vind ik, kijk eens hiernaar:

https://computer-literacy-project.pilots.bbcconnectedstudio.co.uk/

Dit is echt geweldig _O_

Watch any of the 267 programmes

Explore 2,509 programme clips by topic or text search

Find out how the BBC Computer Literacy Project came about

Run 166 BBC Micro programs that were used on-screen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

Bij de BBC doen ze het toch een stuk beter vind ik, kijk eens hiernaar:

https://computer-literacy-project.pilots.bbcconnectedstudio.co.uk/

Dit is echt geweldig _O_

Ja, van dat éne programma. En hun genome-site is ook best cool als je je namen & data wilt checken.

Maar al die tonnen aan materiaal van de afgelopen 60 jaar of meer? Ze hadden BBC store, maar dat ligt ook alweer op z'n gat. Je hebt geen openbare catalogus, en je kan niets nabestellen behalve onder zeer bijzondere omstandigheden. Natuurlijk hebben ze ook minstens 10 keer zoveel als B&G, dus dat gaat niet zomaar 1, 2, 3. Maar toch. In vergelijking met de omringende landen heeft B&G ook z'n pluspunten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, Spiny Norman zei:

Ja, van dat éne programma. En hun genome-site is ook best cool als je je namen & data wilt checken.

Maar al die tonnen aan materiaal van de afgelopen 60 jaar of meer? Ze hadden BBC store, maar dat ligt ook alweer op z'n gat. Je hebt geen openbare catalogus, en je kan niets nabestellen behalve onder zeer bijzondere omstandigheden. Natuurlijk hebben ze ook minstens 10 keer zoveel als B&G, dus dat gaat niet zomaar 1, 2, 3. Maar toch. In vergelijking met de omringende landen heeft B&G ook z'n pluspunten.

Het is niet één programma, het zijn ALLE programma's die computergerelateerd zijn in die reeks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, djkoelkast said:

Het is niet één programma, het zijn ALLE programma's die computergerelateerd zijn in die reeks.

Alle items binnen die reeks / dat project dan. Met archeologie hebben ze ook wel eens zoiets gedaan, en astronomie (het langlopende Sky At Night), hoewel dat minder compleet & alomvattend was. Maar het blijft dan toch eerder de uitzondering dan de regel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen