Spiny Norman Posted October 28, 2021 Share Posted October 28, 2021 10 hours ago, samba-boy said: Dit 'rehashen' is vooral heel, heel erg het geval bij commerciële programma's, en meestal simpelweg omdat de commerciëlen alles niet zo transparant of openbaar hebben gecatalogiseerd als een Instituut voor Beeld & Geluid.* Het probleem van het archief daar, is dat er een hele carroussel aan regels, overeenkomsten en dergelijke moet worden doorlopen om beelden aan die collectie toe te kunnen voegen. Tegelijkertijd maak ik mij meer zorgen over de privatisering van archieven met instanties als InnArchive, waarbij de banden overal en nergens, en op hun geheel eigen wijze worden ingeladen en die ingeladen beelden overal en nergens blijven. Hebben ze daar wel genoeg serverruimte om bijvoorbeeld de originele captures te bewaren? Wat van welke collecties ligt daar wel of niet? Dat weten we niet, want geen transparantie. EDIT: * Dat behoeft wel de kanttekening, het klopt dat ook bij de publieken en zeker afgelopen begin oktober veel uit die 70 jaar tv opnieuw getoond werd 'dat we al kenden', maar dat heeft eveneens een reden; dat voelt vertrouwd, dat voelt 'veilig'. Je kan niet "terugkijken op nostalgische komenten" die misschien geen nostalgisch gevoel opwekken. Ik weet dat de Holiday Show van Frank Masmeijer qua programma goed in elkaar zat, maar het is 1 van de meest vergeten amusementsprogramma's ever. Staatsloterijshow, zeker uit de publieke Veronicatijd, is herhaling waardig maar heeft weer problemen met een gedateerde trekking tussendoor. Dramaseries zoals De Vlieg (Uit de wereld van Guy de Maupassant, TROS 1977, Emmy-winnaar) zijn een belediging als je daar slechts flarden van toont in plaats van het volledige stuk, en zo kan ik even doorgaan. De afgelopen 10-15 jaar heb ik nagenoeg elke dag wel minstens een paar uur besteed aan oude televisie (of dat nou in bestandsfiles of op banden was), en ik kan je zeggen dat ik wel begrijp waarom de contentmakers van nu diezelfde fragmenten pakten: het is ook voor hen een nostalgische safe haven. Komt ook nog eens bij, dat de meeste mensen, ook die deze overzichten samenstellen, inmiddels te jong zijn om dit zelf nog te hebben gezien. De algemene indruk is dus wat ze eerder zelf in oudere retrospectieven hebben gezien. (Ik hoop dat het te volgens is wat ik hier bedoel.) Guy de Maupassant? Literatuur?! Schuilt er dan toch een persoon met diepgang in jou? Quote Link to post Share on other sites
Koen Posted October 28, 2021 Share Posted October 28, 2021 (edited) Er is nog een ander Veronique-logo... hier te zien, wel enigszins weggepleisterd achter weer een ander logo. Erg veel moeite deden ze toen niet, zullen we maar zeggen. Integra, je hebt het dan over zendlijnen van live uitzendingen zoals Journaals? Aardig als ze daar een mooie stapel van hebben. Wat ik ongeveer bedoelde is: je hebt zo'n zender die, al was het maar omwille van het grote aantal kijkers, socio-cultureel relevant is. Als er nu budget was geweest om die hele output bij (een voorloper van) B&G vast te leggen op VHS dan heb je in ieder geval voor onderzoek alles bij elkaar en uitgesplitst per uur valt de digitaliseringskost mee. Nu ligt het allemaal op tig aantal professionele dragers bij een commercieel bedrijf waar je als overheidsarchief niet structureel mee samenwerkt en de interesse vanuit dat bedrijf om mee te denken voor het algemeen belang is eerder beperkt. Lastig. Staat natuurlijk behoorlijk ver van de realiteit als je bedenkt dat er vanuit (de voorlopers van) B&G niet eens het nodige gedaan is om ervoor te zorgen dat we nu een doorlopende collectie van de publieke zenders op VHS zouden hebben, terwijl men natuurlijk wist dat vele (populaire) uitzendingen niet naar het historische archief gingen op professionele drager. Dus ja, om dan te hopen dat men zich wel ontfermd zou hebben over de commerciëlen... Edited October 28, 2021 by Koen Quote Link to post Share on other sites
MarsM Posted October 28, 2021 Share Posted October 28, 2021 9 uur geleden, Koen zei: Er is nog een ander Veronique-logo... hier te zien, wel enigszins weggepleisterd achter weer een ander logo. Erg veel moeite deden ze toen niet, zullen we maar zeggen. Speaking of logo’s; wat zonde van die verschrikkelijke misplaatste ‘F’ die dan aan het begin weer gelijk rechtsboven verschijnt. Mooie tijd eigenlijk toen die er nog niet was, zelfs als je mooie retro-beelden bekijkt word je er mee geconfronteerd . Quote Link to post Share on other sites
Integra Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 5 uur geleden, Spiny Norman zei: Zoals dit logo bedoel je? Nee, in beeld staat niets! Ik doel op de stickers op de tapes Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 (edited) Quote "We spannen ons in om het “Geheugen van Nederland” te realiseren, door het archiefmateriaal van Beeld en Geluid af te kopen en zoveel mogelijk rechtenvrij beschikbaar te stellen. Programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep worden zoveel als mogelijk toegankelijk voor mensen met een audiovisuele beperking. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van onder andere audiodescriptie, gebarentolken en (gesproken) ondertiteling." Bron: Regeerakkoord 2021 Wel, hot damn nog aan toe. Dit is bijzonder. Ben wel benieuwd, want als omroepen weigeren mee te werken of in het geval van omroepen wiens complete eigen inhouse-archief recent vernietigd is, krijg je ook daar weer scheve verhoudingen. Also, kan ik dan bij deze ook in Den Haag aankloppen om mijn eerder aangevraagde archiefprogramma's te declareren? EDIT, RECTIFICATIE: Hier stond eerder een quote die ik te snel binnenkreeg van mijn bron en afkomstig was van de media fanboys van de compleet waardeloze fansite Showbizznetwork. Zij stellen in hun artikel onder andere foutief dat er geschreven staat dat 'het VOLLEDIGE archief' van Beeld & Geluid zou worden afgekocht. Dit klopt in de verste verte niet, in het complete regeerakkoord is in geen velden of wegen het woord 'volledige' te vinden (en dat is in praktijk ook nagenoeg onmogelijk), dus zij vullen hun eigen nieuws in. Excuus voor de te snelle doorzetting. Edited December 15, 2021 by samba-boy Quote Link to post Share on other sites
mcmurdyy Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 Niet te hard juichen... De ambities zijn zeer zeker aanwezig maar er zal nog een hoop geregeld moeten worden.... Maar er worden zeker stappen gezet Quote Link to post Share on other sites
Koen Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 Als er iets gebeurt dat ook maar enigszins in de buurt komt van de ambities dan zou dat Nederland wel koploper maken qua gedoe-vrij beschikbaar maken van archiefmateriaal. Je vraagt je af in welke richting men zit te denken. Werkelijk grotere hoeveelheden of toch vooral een selectie 'greatest hits' die we al zo vaak voorbij hebben zien komen? Afijn, afwachten maar weer. In overig nieuws: geen nieuws. Slaap rustig verder, VRT. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/15/songfestival-1964-beeld/ Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 (edited) 40 minuten geleden, Koen zei: In overig nieuws: geen nieuws. Slaap rustig verder, VRT. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/15/songfestival-1964-beeld/ Oooh, maar dit is toch heel tof? Snap alleen niet dat de VRT schrijft dat het een 'korte stomme clip is', want er zit toch echt geluid bij (Zie onder). Iemand (op Reddit) heeft álle mogelijke uitzendende landen benaderd en ernaar gevraagd, en wonder o wonder, Finland had nog 3 minuutjes. Dat zijn de drie minuten die je hier ziet, met de uitreiking aan de winnares en een stuk van haar tweede opvoering van 'Non ho l'età' (waarvan ik nu pas doorheb dat het een Songfestival-winnend liedje was, hallo hé ik ben echt scherp). Ik vind dit mooi ^_^ EDIT: @mcmurdyy legde me achter de schermen uit, dat het geluid wellicht afkomstig is van de radio-uitzending en er in sync onder geplaatst is. Ghe. Edited December 15, 2021 by samba-boy Quote Link to post Share on other sites
Koen Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 Het is ook mooi hoor, het is alleen geen nieuws - dat de reprise op het einde bewaard was, is al bekend zo lang ik op internet zit (en waarschijnlijk nog wel langer ook). Ben er wel nooit voldoende ingedoken om uit te zoeken uit welk land het bewaarde fragment kwam. Alles wat met het Songfestival te maken heeft staat zo ongeveer honderd keer op Youtube, dit moet daar toch al lang te zien zijn? Komt een beetje over alsof bij de VRT iemand een artikeltje geschreven heeft zonder goed op de hoogte te zijn. Maar ach, eerstewereldprobleem hoor. Enthousiasme voor oud materiaal is in ieder geval wel toe te juichen! Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 Een redelijk stuk, hoewel ingekort, van ditzelfde moment ligt gewoon bij Beeld & Geluid overigens... "hiding in plain sight", zoals de Engelsen dat noemen. Ik had alleen nog niet begrepen dat deze nieuwe clip opnieuw gesynchroniseerd was. Er waren mij geen afwijkingen met de lipsynch opgevallen. Zoeken bij de omroepen? Nou zeg, dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben(!)! Geruchten over kopie in Frankrijk waren trouwens enkel en alleen gebaseerd op het feit, dat daar ergens een vermelding in een database stond (i.v.m. auteursrecht of zoiets). Een item op een lijst betekent echter lang niet altijd, dat de inhoud ook nog aanwezig is. Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 (edited) PS Overigens is het "nieuwe" materiaal wel degelijk uniek hoor. Ten eerste is het de hele eerste helft van het liedje; en ten tweede is het een andere camerahoek. Er is een stukje tekst dat maar één keer voorkomt, rondom "E non avrei", en dat is nu te zien op closeup. Van de eerste regels van het nummer hebben we dus zowel een close-up, als de longshot die al bekend was. (Vanaf de helft tot vlak voor het einde ontbreekt nog.) Toch moet ook het nieuwe materiaal al wel eens opgemerkt zijn, want er is een ouwe VHS-opname op youtube van televisie (kanaal met een "1" rechtsboven) die hier ook op teruggaat. Edited December 16, 2021 by Spiny Norman Quote Link to post Share on other sites
T4600C Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 Quote Link to post Share on other sites
mcmurdyy Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 1 uur geleden, T4600C zei: Umatics.... Kopie van de Ampex A formaat/VCR banden van dhr Schwirtz(geen idee of de naam klopt) waarschijnlijk? (Eind jaren 80 gekopieerd naar BCN en gearchiveerd... Kwaliteit is matig... Quote Link to post Share on other sites
T4600C Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 1 hour ago, mcmurdyy said: Umatics.... Kopie van de Ampex A formaat/VCR banden van dhr Schwirtz(geen idee of de naam klopt) waarschijnlijk? (Eind jaren 80 gekopieerd naar BCN en gearchiveerd... Kwaliteit is matig... Niet helemaal. VHS kopiën gemaakt van de Umatics. Quote Link to post Share on other sites
mcmurdyy Posted December 19, 2021 Share Posted December 19, 2021 Op 16-12-2021 om 19:43, T4600C zei: Niet helemaal. VHS kopiën gemaakt van de Umatics. Ah tuurlijk Zat niet op te letten Met tijdcode in beeld? Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 Archieven van de Europese Televisie. EBU, waaronder dus ook Eurovisie en de Gouden Roos (festival/prijs), hebben wel beeldmateriaal in opslag; maar hier is geen beheer op, geen catalogus van, en het ligt verspreid op "off site" locaties. Enerzijds jammer dat het zo verwaarloosd is; anderzijds kan hier in de toekomst dus nog wel iets opduiken als de situatie ooit mocht veranderen... Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 Ik moet hier nodig weer eens een uitgebreide post neerschrijven (of misschien gewoon iets met bewegend beeld, dat doet het ook wel eens goed), maar voor nu alleen maar even een kleine blik in de editing room van NBC, way back in 1987. David Letterman besloot om in één van zijn duizenden late night-shows 'semi-live', tijdens de opname, een flauwe grap eruit te knippen. Dit is lineair monteren at it's finest Let ook even op die joekels van BCN-machines. Volgens iemand in de comments waren er VIER recorders bezig met opnemen van het programma, om dit item te laten lukken Quote Link to post Share on other sites
mcmurdyy Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 Kleine correctie: dit zijn sony C-format machines… dus geen BCN (of B-format) Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted March 10, 2022 Share Posted March 10, 2022 Op 9-3-2022 om 05:22, mcmurdyy zei: Kleine correctie: dit zijn sony C-format machines… dus geen BCN (of B-format) Oooh right, Amerika, gebruikte een ander formaat. Excuus, I stand corrected (Zo blij met users die me terecht hierop wijzen) Quote Link to post Share on other sites
Integra Posted March 11, 2022 Share Posted March 11, 2022 Engeland ook voornamelijk C-Format... Duitsland gemengd, NL en Luxemburg voornamelijk BCN (hoewel alle commerciele uit Luxemburg uitsluitend C-Format draaiden). België had ook een voorkeur voor C-Format, net als Frankrijk. Afrika was werr uitsluitend BCN, Australië was C-Format.... Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.