Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan Achtergrondmuziek


Wat is jouw fovoriete achtergrondmuzieknummer? Kies uit de volgende nummers:  

82 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is jouw fovoriete achtergrondmuzieknummer? Kies uit de volgende nummers:

    • Vangelis - Antarctic Echoes (oude thema 'Geheimzinnige Opdracht')
      20
    • Jean Michel Jarre - Magnetic Fields Part I (oude thema achtervolging)
      44
    • Clannad - Child of the Sea (oude thema dreigende sfeer/overwinning boeven)
      24
    • Peru - Continents (oude thema van HGvdS 'bergklimmen' en 'opgesloten zitten in grot')
      7


Aanbevolen berichten

Bassie & Adriaan Achtergrondmuziek

Hallo Vriendjes en Vriendinnetjes!

Hier kun je alles kwijt over de achtergrondmuziek die gebruikt is in de series van B&A. Zowel de oude als de nabewerkte muziek mag aan bod komen.

De liedjes (die B&A zingen) moet je echter in het liedjestopic behandelen en de achtergrondmuziekcd in het topic van deze cd; dus hier alleen maar praten over de achtergrondmuziek! :D

-edit: het is Antartic Echoes; even aangepast-

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 257
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik stem voor Clannad, het nummer is geweldig, hoewel Vangelis ook in de buurt komt :Y

Ik mis ook Savane van Peru, die ik persoonlijk beter vind dan Continents ;)

Nou ja, ik vind Savane wel mooi en een geweldig thema wanhoop, maar Continents vind ik mooier, aangezien het gevarieerder is en langer. Ik vind de muziek van PERU mooi doordat het eentonig is en er vette klanken worden gebuikt. Ook worden thema's lang uitgewerkt zoals bij Africa wat ik persoonlijk heel mooi vind.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Absoluut Magnetic Fields, alhoewel Clannad ook zeer goed is wint deze het toch echt! Hier zit echt spanning in!

Ja, voor mij is Child of the Sea gewoon het nummer, daar kan geen enkel nummer aan tippen, maar Magnetic Fields is wat mij betreft een geweldig achtervolgingsnummer en ik vind de (soort van bellen/rinkeltjes) die vanaf 1:27 erbij komen helemaal top!

Maar zoals ik al zei: Child of the Sea is gewoon een geweldig nummer. Het enige criterium dat ik heb is dat het van mij wel langer had gemogen, nog zo'n saxsologedeelte had van mij wel gemogen! :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, voor mij is Child of the Sea gewoon het nummer, daar kan geen enkel nummer aan tippen, maar Magnetic Fields is wat mij betreft een geweldig achtervolgingsnummer en ik vind de (soort van bellen/rinkeltjes) die vanaf 1:27 erbij komen helemaal top!

Maar zoals ik al zei: Child of the Sea is gewoon een geweldig nummer. Het enige criterium dat ik heb is dat het van mij wel langer had gemogen, nog zo'n saxsologedeelte had van mij wel gemogen! :D

ik vind die sax juist jammer en alleen het begin goed.

Maar Spiral en Pulsar van Vangelis vind ik ook _O_

due wat dat betreft is je lijstje wat te kort.

Muziek van Peru vind ik persoonlijk niet zo...

Link naar bericht
Delen op andere sites
ik vind die sax juist jammer en alleen het begin goed.

Maar Spiral en Pulsar van Vangelis vind ik ook _O_

due wat dat betreft is je lijstje wat te kort.

Muziek van Peru vind ik persoonlijk niet zo...

Dat meen je niet. Ok, het hele nummer is geniaal, maar die sax maakt het toch net nog wat mooier, het gevoel dat erin zit; de glorie, de overwinning, de superieuriteit die die solo brengt. Het is gewoon een nummer waar je kippenvel van kunt krijgen, zeker als het in de juiste contex gebruikt wordt. _O_

Die nummers die je noemt van Vangelis zijn idd erg goed. Ook 'Intergalactic Radio Station' is erg mooi, maar die is nooit in B&A gebruikt.

PERU vind ik echt goed, maar idd, je moet er van houden, het is best eentonig en soms wat langdradig, maar dat vind ik juist mooi. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo zie je maar hoezeer meningen en smaken (gelukkig ;) ) verschillen.

Het is een heel mooie compositie en ik zou hem ook niet willen missen in B&A en hij is perfect in context gezet, alleen voor mij is het het net niet helemaal ;)

Dan is hier even een wedervraag:

Welk achtergrondmuziekje (origineel) hadden ze van jou mogen schrappen?

Ik vind dat ''dan moet je niet naar beneden kijken'' achtergrondmuziekje (africa van peru uit mijn hoofd??) toch wel 1 van de mindere...

En ik heb het nu even alleen over echte bestaande nummers als achtergrondmuziek (dus new york new york van lee towers etc. telt ebven niet mee)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zo zie je maar hoezeer meningen en smaken (gelukkig ;) ) verschillen.

Het is een heel mooie compositie en ik zou hem ook niet willen missen in B&A en hij is perfect in context gezet, alleen voor mij is het het net niet helemaal ;)

Dan is hier even een wedervraag:

Welk achtergrondmuziekje (origineel) hadden ze van jou mogen schrappen?

Ik vind dat ''dan moet je niet naar beneden kijken'' achtergrondmuziekje (africa van peru uit mijn hoofd??) toch wel 1 van de mindere...

En ik heb het nu even alleen over echte bestaande nummers als achtergrondmuziek (dus new york new york van lee towers etc. telt ebven niet mee)

Goh, moeilijke vraag man. Ik vind bijna alle achtergrondmuziek uit B&A heel goed. Maar als ik moet kiezen, tja, van mij had vooral de muziek uit de oudere series wel wat beter mogen zijn. Al die vage muziekjes van bijvoorbeeld Adriaan die het spookhuis in gaat. Of die band thema's als 'Theme from Shaft' en 'Theme from SWAT,' hoewel ik die ook wel kan waarderen hoor.

Ik ben vooral een grote fan van de nieuwere muziek (Clannad, PERU, Vangelis, Jean Michel Jarre) en de oude muziek vind ik wat minder (op Tubular Bells, het vliegtuigspring-thema, het kofferbak-thema en het B&A komen aan bij de tentoonstelling-thema). :9

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan is hier even een wedervraag:

Welk achtergrondmuziekje (origineel) hadden ze van jou mogen schrappen?

Theme from Shaft mochten ze wel schrappen van mij (hoewel het me niet irriteert ofzo). Wel een vage keus van mezelf, omdat ik Theme from SWAT juist helemaal geweldig vindt (het maakt de rit naar de haven een stuk spannender :Y)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik stem eveneens voor ''wijlen'' Magnetic Fields. Ik heb lang zitten twijfelen en Clannad verloor met een neuslengte, dus scheelde niet veel 8-) Echt jammer dat die DVD's digitaal geremasterd zijn. Weet iemand trouwens waarom ze dat eigenlijk gedaan hebben?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft iemand nog wat gevonden over dit nummer:

Spannend muziekje

Het is de achtervolgingstune uit het Geheim van de Schatkaart.

Ik kan trouwens ook nog zorgen voor een alleen instrumentale versie van Music, Music, Music (van de Taartgooiscene in De Diamant). Deze komt van Op Stap met B&A

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hey, nog iemand die ernaar op zoek is. :) Ik kan je niet 100% zekerheid geven, maar volgens mij is ook dit nummer

afkomstig van Vangelis. Ik heb nu al aardig wat nummers beluisterd en onderzocht, dus binnenkort weet ik meer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hey, nog iemand die ernaar op zoek is. :) Ik kan je niet 100% zekerheid geven, maar volgens mij is ook dit nummer

afkomstig van Vangelis. Ik heb nu al aardig wat nummers beluisterd en onderzocht, dus binnenkort weet ik meer.

Nou ik denk meer dat dit nummer van een rockgroep is, want Vangelis maakt meer sfeervolle en rustige muziek. Vangelis maakt meer soundtrack muziek. Maar als ik kijk naar Jon & Vangelis kan ik mij dit nummer daar niet in voorstellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
:Y Ja, dat is ook mogelijk. Nou ja, ik zoek gewoon nog even door. Wie weet heeft Aad Klaris het wel zelf in mekaar geknutseld?

Nee, want die nummers van Aad Klaris klinken meer Stereo. Ik denk dat dit nummer ongeveer uit de jaren zeventig is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn voorkeur in deze poll gaat uit naar Antarctic Echoes van de Griekse toetsenvirtuoos (Vangelis dus). In De Geheimzinnge Opdracht gaf dit muziekje altijd iets extra's als B&A weer eens een brief of raadsel aan het lezen waren. Ik moet echter ook zeggen dat beide andere muziekstukken ook zeer geslaagd zijn. Clannad is heel mooi als achtergrond en Jarre's compositie is perfect als achtervolgingsmuziek (al moet ik wel zeggen dat ik het achtervolgingsthema van Bert Smorenburg ook niet echt verkeerd vind). Maar Antarctic Echoes is dus mijn favoriet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mijn voorkeur in deze poll gaat uit naar Antarctic Echoes van de Griekse toetsenvirtuoos (Vangelis dus). In De Geheimzinnge Opdracht gaf dit muziekje altijd iets extra's als B&A weer eens een brief of raadsel aan het lezen waren. Ik moet echter ook zeggen dat beide andere muziekstukken ook zeer geslaagd zijn. Clannad is heel mooi als achtergrond en Jarre's compositie is perfect als achtervolgingsmuziek (al moet ik wel zeggen dat ik het achtervolgingsthema van Bert Smorenburg ook niet echt verkeerd vind). Maar Antarctic Echoes is dus mijn favoriet.

Mee eens. Het was een geweldig thema 'Geheimzinnige Opdracht.' Het is trouwens heel vaak in films en documentaires gebruikt. Hoe vaak is het niet voorgekomen dat we op school een of andere educatieve film kregen en meteen iedereen riep 'Hey, dat is van Bassie & Adriaan!' *)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het is blijkbaar van Jethro Tull, maar de naam van het liedje :?

Ja helaas zijn we daar nog niet achter :( Misschien moeten we eens wat kenners van Jethro Tull opzoeken, die zullen het vast wel weten :)

Waarom mailen we Tull niet gewoon? zij hebben een mailadres, heb ik ergens gezien... Kunnen we vragen of het van hun is ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Peru - Continents is prachtig, vind ik het mooiste nummer dat in de serie gebruikt wordt _O_ Vooral als je naar het hele nummer luistert.

Op de dvd is deze vervangen :(

Erg hé, en er wordt maar 1 keer het toffe achtervolgingsliedje gebruikt

Ik vond dat de schatkaart de beste muziek had, maar nu is dat wel veranderd. Valt het jullie trouwens op dat ze bij de laatste aflevering niets veranderd hebben?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je het trouwens hebt over muziek die maar in je hoofd blijft zitten na het vaak gehoord te hebben:

In de serie De Diamant wordt de volgende muziek ook veel gebruikt:

http://www.bassieenadriaan.nl/fragmenten/miauw.mp3

Overigens wel een mooi spanningsopwekkend muziekje. Ben benieuwd van wie het is, al lijkt het me gewoon een muziekje dat voor de serie gecomponeerd is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je het trouwens hebt over muziek die maar in je hoofd blijft zitten na het vaak gehoord te hebben:

In de serie De Diamant wordt de volgende muziek ook veel gebruikt:

http://www.bassieenadriaan.nl/fragmenten/miauw.mp3

Overigens wel een mooi spanningsopwekkend muziekje. Ben benieuwd van wie het is, al lijkt het me gewoon een muziekje dat voor de serie gecomponeerd is.

Tja, het kan bestaande muziek zijn. Ik weet het niet. Speciaal voor de series gecomponeerd zal het niet zijn. Het kan wel van de Buma/Stemra-vrije LP afkomen die B&A toen hebben gebruikt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tja, het kan bestaande muziek zijn. Ik weet het niet. Speciaal voor de series gecomponeerd zal het niet zijn. Het kan wel van de Buma/Stemra-vrije LP afkomen die B&A toen hebben gebruikt.

Zou het interessant zijn om B/S een mailtje te sturen of zij misschien nog records hebben van muziek waarop B&A de rechten hebben (gehad) of zo?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tja, het kan bestaande muziek zijn. Ik weet het niet. Speciaal voor de series gecomponeerd zal het niet zijn. Het kan wel van de Buma/Stemra-vrije LP afkomen die B&A toen hebben gebruikt.

Wat ik me ook af zit te vragen, dat muziekje dat je in de serie Het Geheim van de Schatkaart hoort als Bassie met Lara aan het voetballen is en met Adriaan en de B&A Boys oud papier inzamelt en het clubgebouw bouwt, zou dat ook van die LP afkomen. Het lijkt op zo'n standaard muziekje (dat trouwens best onder die scènes past).

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Wat ik me ook af zit te vragen, dat muziekje dat je in de serie Het Geheim van de Schatkaart hoort als Bassie met Lara aan het voetballen is en met Adriaan en de B&A Boys oud papier inzamelt en het clubgebouw bouwt, zou dat ook van die LP afkomen. Het lijkt op zo'n standaard muziekje (dat trouwens best onder die scènes past).

Dat is, tenminste in de originele versie, het oorspronkelijke 'thema vrolijk' van Aad Klaris. Op de DVD is het vervangen door het nieuwe 'thema vrolijk' van Bert Smorenburg, en de 'Adriaan mars' van Smorenburg is daar op een bepaald moment ook te horen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dat is, tenminste in de originele versie, het oorspronkelijke 'thema vrolijk' van Aad Klaris. Op de DVD is het vervangen door het nieuwe 'thema vrolijk' van Bert Smorenburg, en de 'Adriaan mars' van Smorenburg is daar op een bepaald moment ook te horen.

Ja, ik denk ook dat het eerder van Aad Klaris is, dan library muziek. Bestaande muziek zal het niet zijn denk ik. Ik hoop dat we op de B&A Muziektour ook bij meneer Klaris de muziek mogen beluisterem, dan zijn al deze vragen in een keer opgelost! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat is, tenminste in de originele versie, het oorspronkelijke 'thema vrolijk' van Aad Klaris. Op de DVD is het vervangen door het nieuwe 'thema vrolijk' van Bert Smorenburg, en de 'Adriaan mars' van Smorenburg is daar op een bepaald moment ook te horen.

Nee, het vrolijk thema van Aad Klaris hoor je als Japie bij de Baron weggaat in de Reis door Europa. Het liedje wat tijdens de Schatkaart en ook tijdens de Verdwenen Kroon wordt gedraaid, lijkt meer op de Adriaan mars van Bert Smorenburg. Je kunt het ook wel Vrolijk thema 2 noemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Nee, het vrolijk thema van Aad Klaris hoor je als Japie bij de Baron weggaat in de Reis door Europa. Het liedje wat tijdens de Schatkaart en ook tijdens de Verdwenen Kroon wordt gedraaid, lijkt meer op de Adriaan mars van Bert Smorenburg. Je kunt het ook wel Vrolijk thema 2 noemen.

Ja, je hebt wel gelijk, maar ik heb het maar gewoon 'thema vrolijk' genoemd omdat we er geen officiële naam voor hebben, én omdat het er eerder was dan het door jou genoemde tweede vrolijke thema, dat pas vanaf de Kroon gebruikt werd en in de Schatkaart nog niet voorkwam.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ja, je hebt wel gelijk, maar ik heb het maar gewoon 'thema vrolijk' genoemd omdat we er geen officiële naam voor hebben, én omdat het er eerder was dan het door jou genoemde tweede vrolijke thema, dat pas vanaf de Kroon gebruikt werd en in de Schatkaart nog niet voorkwam.

Het tweede thema is 'thema vrolijk' en het eerste thema noemen we 'thema leuke dag', want het is wat meer ingetogen dan het 'thema vrolijk' ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het tweede thema is 'thema vrolijk' en het eerste thema noemen we 'thema leuke dag', want het is wat meer ingetogen dan het 'thema vrolijk' ;)

Dat vind ik een goed voorstel. Alleen wil het wel zeggen dat B&A in de Schatkaart dus helemaal niet vrolijk waren ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het tweede thema is 'thema vrolijk' en het eerste thema noemen we 'thema leuke dag', want het is wat meer ingetogen dan het 'thema vrolijk' ;)

Dus het 'thema leuke dag' is het muziekje dat ik bedoelde, dat in de oorspronkelijke versie van De Schatkaart bij de voetbalmomenten te horen was (onder andere in de tweede helft van de wedstrijd van de B&A Boys).

Jammer dat het stukje niet op de muzieksite van dj Koelkast staat ter voorbeeld, maar ik denk dat wel duidelijk is welk muziekje bedoeld wordt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dus het 'thema leuke dag' is het muziekje dat ik bedoelde, dat in de oorpsronkelijke versie van De Schatkaart bij de voetbalmomenten te horen was (onder andere in de tweede helft van de wedstrijd van de B&A Boys).

Jammer dat het stukje niet op de muzieksite van dj Koelkast staat ter voorbeeld, maar ik denk dat wel duidelijk is welk muziekje bedoeld wordt.

bedoel je deze: http://www.bassieenadriaan.nl/fragmenten/bavid.mp3

staat er wel op maar niet geindext (even verder luisteren)

Inclusief het geweldige *adriaan* : Bruine boniiih, witte boniiihm, sperzieboniiiih

maar het gaat om het muziekje dus :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

bedoel je deze: http://www.bassieenadriaan.nl/fragmenten/bavid.mp3

staat er wel op maar niet geindext (even verder luisteren)

Inclusief het geweldige *adriaan* : Bruine boniiih, witte boniiihm, sperzieboniiiih

maar het gaat om het muziekje dus :P

Ja, dat is het liedje. Dit nummer hoor je ook in de eerste aflevering van de Verdwenen Kroon als Bassie met Lara aan het voetballen is en Adriaan boodschappen gaat doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
bedoel je deze: http://www.bassieenadriaan.nl/fragmenten/bavid.mp3

staat er wel op maar niet geindext (even verder luisteren)

Inclusief het geweldige *adriaan* : Bruine boniiih, witte boniiihm, sperzieboniiiih

maar het gaat om het muziekje dus :P

Jah! Dat muziekje bedoel ik! Nooit geweten dat dat ook in de Sleutel werd gebruikt. Leuk fragment idd, mede dankzij het vrolijke liedje van Bassie!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is er ook een volledige versie van Jean-Michel Jarre's Magnetic Fields te krijgen? Kazaa en Napster hebben er geen in hun database staan. Wie kan mij zeggen waar ik dat supergoede nummer kan vinden?

Groeten, Robin (vanuit de kamer van Danny Verbiest).

Link naar bericht
Delen op andere sites
Is er ook een volledige versie van Jean-Michel Jarre's Magnetic Fields te krijgen? Kazaa en Napster hebben er geen in hun database staan. Wie kan mij zeggen waar ik dat supergoede nummer kan vinden?

Groeten, Robin (vanuit de kamer van Danny Verbiest).

Er is wel degelijk één te vinden op Kazaa. Ik heb het nummer zelfs 2 keer gevonden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is ook zo'n soort slapstickachtig nummer (niet de taartgooi-scène) wat je hoort in de Verzonken Stad als Adriaan heeft gezegd: ''Hoe sneller jij je koffer uitpakt, des te eerder kunnen we gaan eten.'' Tijdens dat nummer wordt er versneld afgedraaid hoe Bassie met zijn koffers naar de hotelkamer boven rent en ze haastig begint uit te pakken, etc. Het zit ook in de shortie van als ze een dagje gaan vissen.

Ik kan helaas niet voor een fragment zorgen. Misschien iemand anders? :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is misschien stom, maar ik wist dus niet af van het voormalige thema 'St. Maarten' van Aad Klaris. Ik herkende het ook niet toen DJ Koelkast er fragmenten van liet horen. Maar het is gewoon de karaokeversie van het nummer 'St. Maarten'! http://www.bassie-adriaan.nl/pages/cd_stmaarten.html Misschien wisten jullie dat allang, maar misschien ook niet, ik wil hiermee zeggen dat we misschien aan de karaokeversie kunnen komen en dan is er weer een nummer minder op de lijst! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik ga absoluut voor Jean Michel Jarre, ook de rest van zijn muziek is uitstekend.....ik ben aan het uitzoeken welke muziek gebruikt is voor de vluchtscene van de boefjes. :).

De muziek moet uit dezelfde periode komen en ik denk persoonlijk ook aan Jean Michel Jarre.

Natuurlijk check ik alle muziek van Peru en Vangelis ook.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ga absoluut voor Jean Michel Jarre, ook de rest van zijn muziek is uitstekend.....ik ben aan het uitzoeken welke muziek gebruikt is voor de vluchtscene van de boefjes. :).

De muziek moet uit dezelfde periode komen en ik denk persoonlijk ook aan Jean Michel Jarre.

Natuurlijk check ik alle muziek van Peru en Vangelis ook.

op http://www.bassieenadriaan.nl staat nog een aantal onbekende fragmenten, wie weet kun je ons helpen aanvullen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...