Ga naar inhoud

Verschil moet er zijn


Aanbevolen berichten

In een huis-aan-huisblad stond deze week een artikel over een student, die op uitnodiging van de Duitse regering werd

uitgenodigd om een paar weken in Duitsland door te brengen. Hij verbleeef 3 weken in een gastgezin.
De eerste week was een soort werkweek met rondleidingen en museumbezoek. De twee volgende weken ging hij naar een

Duitse school, met de zoon des huizes als klasgenoot.

 

Wat hem daar opviel was meer respect voor de leraar. En de leerlingen laten elkaar uitspreken. Maar het grootste verschil

tussen een Nederlandse en Duitse leraar?

 

Ik citeer:
"Als de docent in een Nederlandse klas een vraag stelt, blijft het kort stil en dan geeft de docent zelf het antwoord. Op een

vraag van de Duitse leraar probeert elke leerling een antwoord te vinden. Dat heeft ermee te maken dat leerlingen een

cijfer krijgen voor hun inzet en deelname aan de les. Dat cijfer telt mee voor hun rapport. Een goed idee om dit in

Nederland in te voeren."

 

Hadden jullie ook zo'n leraar die zelf het antwoord gaf? Nou, ik niet. En wij kregen ook nog cijfers. En jullie?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had een leraar die tijdens zijn les vragen stelde aan iedereen.

Hij begon in een hoek van de klas en ging zo het hele rijtje af;

Je wist zeker dat je aan de beurt kwam, dus je zorgde ook wel dat je huiswerk af was.

 

Hij zei ook altijd. Ik hoef niet te weten wie de slimste is in de klas, ik wil juist weten wie het minst weet.

Ik vond het de fijnste leraar die ik heb gehad en ik heb ook het meest geleerd van zijn lessen.

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik sprak vorige week een Nederlander die al jaren in Kleve woont en we hadden het over verschil Duitsland en Nederland en kwam ook de scholen aan bod. Vooral ook dat er meer respect heerst naar de leraar toe; altijd aanspreken met mijnheer en dan de achternaam. En U vorm.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 11/13/2016 at 5:24 PM, damnsharp said:

Ik sprak vorige week een Nederlander die al jaren in Kleve woont en we hadden het over verschil Duitsland en Nederland en kwam ook de scholen aan bod. Vooral ook dat er meer respect heerst naar de leraar toe; altijd aanspreken met mijnheer en dan de achternaam. En U vorm.

 

In mijn middelbare schooltijd was het ook altijd meneer/mevrouw achternaam en u. In Nederland. Dan is dat dus in de laatste jaren veranderd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minutes ago, Keetie said:

Ik begrijp het ook niet, vandaar mijn vraag. En een leraar die zelf antwoord geeft op de vraag die hij stelt, ik moest meteen aan Linda de Mol denken.

 

Herken ik ook niet echt nee. Als niemand de vinger opstak, werden enkele leerlingen aangewezen. Daarna volgde pas een antwoord.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...