Ga naar inhoud

Tip van de week


Aanbevolen berichten

Mijn man heeft iets met stekkers en stekkertjes. Als iets niet gaat zoals hij verwacht, geheid dat het een stekkertje is met slecht contact. Stekkertjes eruit, erin en aandrukken wil meestal wel helpen. Ook inspuiten met een contactspray natuurlijk.

 

Zijn grootste euvel zat in zijn oude computer, waarvan de harde schijf eerst begon te sputteren en soms helemaal niet wilde starten. Dan uitzetten, stekkers controleren en doorgaan maar weer.

 

Nu heeft hij dan het echte euvel gevonden en hij wilde deze tip doorgeven.

 

stekkertje.jpg

molex 4 pin female

 

Aandrukken is soms niet voldoende, want hij ontdekte dat de contactbusjes van dit stekkertje soms een beetje naar achteren uitstaken. Vervolgens heeft hij alle metalen busjes met een schroevendraaiertje een beetje aangedrukt aan de achterkant bij de draad en het probleem lijkt nu definitief opgelost.

 

Over een paar maanden weet hij het zeker!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Daar heeft mijn expert ook een tip voor.

 

Schakel een weerstand van 82 ohm, 1 watt in serie met een ventilatortje. Dan draait het ventilatortje ongeveer op halve snelheid en het geluid is weg. En zonder gevaar... ;)

 

Dit werkt niet goed bij ventilatoren met een toerenregeling, alleen die, die met twee draden aangesloten zitten.

Bij processoren wel af en toe de temperatuur in de gaten houden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Traagheid alom.

 

Als je computer opeens zeer traag gaat werken, dan denk je al gauw aan een virus. Nee, geen virus te bekennen! Dan: wat kan het nog meer zijn? Op Internet gezocht op trage/langzaam werkende computers en men verwees naar 'het groene ding' zoals ik 'm altijd noem...;), de Microsoft Security Essentials. Het blijkt nl dat hij zowel op je computer als buiten de computer de zaken in de gaten houdt en daardoor jouw computer kan vertragen. Toen heb ik het buitengebeuren uitgezet en inderdaad ging mijn Windows XP computer weer wat sneller. Maar nog niet snel genoeg om mijn klok screensaver weer aan te zetten, die stokte telkens, of met snelheid cookies en dergelijke weg te kunnen mikken, dat stokte ook regelmatig. En soms leek mijn computer wel te bevriezen! Hij kon niets en ik kon niets anders dan wachten, wachten, wachten, totdat de geest weer in mijn computer zat.

 

Ooit had ik eens de SVHOST die 99 in beslag nam (te bekijken met ctrl, alt, delete en taakbeheer) al eens uitgezet, maar die beheerde het netwerk, dus kon ik niet naar buiten en naar Internet. De computer ging wel wat sneller, maar dat was dus niet een oplossing.

 

Toen kwam deze week, de week die inmiddels voorbij is. De week waarin mijn man voor de zoveelste keer mopperde op zijn computer die niet wilde starten. Dat had hij zo van tijd tot tijd, zijn computer bevroor dan. Heeeeeee, klinkt bekend. Hij had zoiets dus ook, maar niet regelmstig. Dit keer gaf zijn computer een foutmelding, iets over een proces met WUAUCLT.EXE, dat zou niet af zijn gemaakt en daardoor stokte zijn computer gedurende een minuut of 10.

 

Natuurlijk ben ik meteen naar deze EXE gaan zoeken op Internet. Men vraagt zich daar af of het een virus is, maar het is gewoon een onderdeel van Windows blijkt. Toch wordt deze wel eens gebruikt voor kwade doeleinden. Je kunt hem weghalen  door hem in System32 te zoeken, rechtermuisknop gebruiken en wissen aanklikken, maar wat maak je dan onschadelijk? Je weet niet wat er daarna gebeurt. Niet doen dus.

 

Nu dan de tip van de week.
Ga na het opstarten van je computer kijken met ctrl, alt, delete en taakbeheer, zoek naar WUAUCLT.EXE en schakel hem uit. Na deze ingreep liep mijn computer weer snel. De volgende dag deed ik hetzelfde, inmiddels stond de exe bovenaan het rijtje, en weer had ik een snelle computer.

 

En nu? Geen ingrepen meer nodig, het is vanzelf goedgekomen. Mijn klok screensaver loopt weer als vanouds en de cookies worden met snelheid verwijderd.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik raad je toch erg stevig aan te upgraden. Windows XP wordt niet meer ondersteund, en ik vraag me af hoe lang MSE het nog ondersteunt. Daar komt bij dat MSE niet een echte virusscanner is....

 

[edit]

 

Het wordt al niet meer ondersteund, al 4 jaar niet meer....

 

https://www.theinquirer.net/inquirer/news/2322065/microsoft-cancels-security-essentials-for-windows-xp

 

[/edit]

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites
48 minutes ago, Keetie said:

De tip over WUAUCLT.EXE geldt ook voor Windows7, daar zit ie ook in.

 

Mijn groene ding (MSE)  is up to date!

 

Voorlopig hou ik het nog bij XP, deze is prima geschikt voor alle emulatoren die ik van tijd tot tijd gebruik. Echt in RETRO vorm. Windows7 zal op deze Thinkpad te traag gaan.

 

Draai zelf linux, ook voldoende emulatoren beschikbaar ....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...