Ga naar inhoud

Retroforum Jubileum ID Contest


Aanbevolen berichten

Allen,

 

In mei dit jaar zijn wij met het forum alweer 7 jaar bezig met Contests.

De eerste Contest werd geopend op 1 mei 2010 door randy_roes en had als onderwerp "The 80's".

De laatste Contest werd geopend op 9 januari 2017 door Frey en had als onderwerp "SNES Music".

In de loop van de tijd zijn er inmiddels 58 verschillende onderwerpen voorbij gekomen en meerdere Contests kregen een vervolg.

In totaal zijn er in de loop der jaren 16 verschillende Contest organisatoren geweest.

 

Het leek mij een mooie kans om alle Contests die de afgelopen jaren voorbij zijn gekomen, nogmaals langs te laten komen middels een nieuwe Contest:

 

DE RETROFORUM JUBILEUM CONTEST

 

Bord.png

Legenda.png

 

Opzet van deze Contest

 

Categoriën en Kleuren:

Zoals jullie hierboven al kunnen zien staat voor deze Contest een speelbord centraal.

En wellicht herkennen jullie de opzet van dit bord (zo niet, het is het Ganzenbord :P).

Het grote verschil met het originele bord is dat de ganzen zijn vervangen voor de organisatoren van de Contests.

Onder het bord is ook een legenda weergegeven, waarin de uitleg van de verschillende kleuren wordt gegeven.

 

Zoals iedereen wellicht heeft gezien zijn alle verschillende Contests onderverdeeld in in totaal 10 verschillende categoriën en iedere categorie heeft een kleur. De kleuren van de categoriën zijn aangegeven in de sterren met de cijfers, die tevens voor de opgaven in deze Contest staan.

 

Organisatoren:

Naast de categoriën hebben ook de organisatoren een eigen kleur gekregen. Deze kleuren zijn de achtergrondkleuren van elk speelvak.

Op het speelbord zijn in totaal 14 organisatoren terug te vinden;

- RM

- randy_roes

- @djkoelkast

- @Frey

- @Hinse

- @Ross

- @TMP

- @Keetie

- @Y J

- @konijnmini

- @Melki

- @Berleas

- @jeugdmemories

- @VR!DZ

 

De organisator die de Contests in het verleden hebben georganiseerd zijn uiteraard ook in deze Contest gelinkt aan diezelfde Contests.

 

Enkele uitzonderingen hierop zijn:

Keetie heeft in het verleden veel Foto! Contests georganiseerd. In deze Contest is ervoor gekozen om Keetie niet te linken aan de Foto! Contest. Dit omdat Berleas, jeugdmemories en VR!DZ naast de Foto! Contests geen andere Contests hebben georganiseerd en Keetie naast deze Contests ook een Contests met reclamemerken heeft georganiseerd.

@Joost heeft nooit een Contest georganiseerd, maar heeft zich enkele keren bezig gehouden met het organiseren van Pools. Met deze reden staat Joost dus niet als organisator op het speelbord.

- @samba-boy heeft 1 keer een Contest georganiseerd, maar dit was niet het eerste deel van de reeks. Met deze reden staat ook samba-boy dus niet in als organisator op het speelbord.

 

Uitleg van deze Contest

Deze Contest bestaat in totaal uit 58 opgaven.

Enkele van deze opgaven zijn onderverdeeld in sub-opgaven (deze zijn gemakkelijk te herkenne, gezien met letters is doorgenummerd (bijvoorbeeld 28A, 28B, ...)

Voor elke eerder georganiseerde Contest is/zijn de opgaven op zo'n manier opgesteld, zodat deze de officiele Contest die werd gehouden zo goed mogelijk werd benaderd.

 

Invulblad:

Om het de deelnemer gemakkelijk te maken is een Invulblad ontworpen waarin overzichtelijk te zien is welke Contest opgaven bij welke organisator horen, wat er wordt gevraagd en hoeveel punten de opgaven waard zijn (zie hieronder de printscreen).

 

invulblad.png

 

Organisatoren:

De organisatoren spelen in deze Contest naast de opgaven ook een rol van betekenis.

Iedere organisator draagt namelijk een letter bij zich.

Deze letters zijn vermeld op een Scrabble steen.

Deze stenen zijn onderin allemaal afgebeeld, maar zijn nog blanco.

Wanneer je alle antwoorden van de opgaven van een organisator hebt gevonden ontvang je de letter die de organisator bij zich draagt.

 

In totaal zijn er 16 letters en/of tekens te vinden;

·         14 letters/tekens van de organisatoren genoemd op het bord en het invulblad

·         2 verborgen letters van samba-boy en Joost (deze letters zitten afzonderlijk verborgen onder 1 van de 58 opgaven).

Als je alle letters/tekens in de juiste volgorde legt komt er een oplossing uit.  

 

Verder heeft iedere deelnemer van deze Contest de beschikking over 1 joker steen (rechts onderin afgebeeld in het invulblad).

Deze joker mag worden ingewisseld voor een steen met letter/teken van een willekeurige organisator (zet deze verstandig in! ;))

 

Punten:

In totaal kunnen er 150 punten in deze Contest worden verdiend:

 

De opgaven leveren per organisator onderstaande punten op:

organisator.png

 

Daarnaast kun je voor de oplossing (de 16 letters/tekens) 5 extra punten verdienen.

En verder zal bij de Foto! Contest nog een stemronde worden gehouden:

  • De winnaar verdient 3 extra punten
  • De runner-up verdient 2 extra punten
  • De andere fotografen verdienen 1 extra punt

 

Overige spelregels:

·         Iedereen mag zo vaak inzenden als hij/zij wilt

·         Antwoorden graag sturen via pb (hierbij hoeft niet steeds het invulblad te worden gestuurd, uittypen mag ook)

·         De winnaar en runner-up verdienen een award

·         De Contest blijft (mede omdat het een grote Contest is) minimaal (afhankelijk van het aantal deelnames wordt de termijn eventueel verlengd) een maand open staan.

 

Opgaven en Invulblad:

 

Jubileum Contest.zip

Invulblad (xls).xls

 

 

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust in het topic.

Eerlijkheid gebied mij nog te zeggen dat ik hoop op veel en actieve deelnames; Ik heb indeze Contest behoorlijk wat tijd gestoken ;)

 

 

SUCCES!

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 hours ago, RM said:

Staar je niet blind op het bord, dat is eigenlijk puur decoratie/aankleding van de contest.

Het dient puur om aan te geven welke opgave welke contest is ;) 

 

Ah je kunt er dus niet mee 'in de put' belanden bij een bepaald aantal punten? Dan gaat het wel goedkomen ;) 

Maar zijn alle antwoorden dan niet opzoekbaar in de oude contests?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Just now, djkoelkast said:

 

Ah je kunt er dus niet mee 'in de put' belanden bij een bepaald aantal punten? Dan gaat het wel goedkomen ;) 

Maar zijn alle antwoorden dan niet opzoekbaar in de oude contests?

 

Nee haha, je kunt geen punten kwijtraken als je ze eenmaal hebt verdiend ;)

En nee, de contests zijn tijdelijk terug, maar het zijn allemaal nieuwe opgaven ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, als je geen enkel antwoord weet dan zit je al gauw in de put, hoor. ;)

 

Het heeft mij ook een aantal overlezen van de uitleg gekost voordat ik het geheel begreep, onderwijl aantekeningen gemaakt.  En ik zat met dezelfde vraag over het opzoeken als djkoelkast, totdat ik de vraag las over de reclame. Toen zag ik dat het nieuwe vragen waren.

 

Het ganzenbord is een echt collectors item, a must have. Mijn man heeft hem praktisch op ware grootte uitgeprint.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hahaha, leuk om te lezen ;)

 

Qua opgaven: Ik denk persoonlijk dat het niet al te lastige opgaven zijn en dat ze goed te vinden moeten kunnen zijn.

Mocht dat niet lukken dan kan er altijd nog gekeken worden of er hints gaan volgen ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals ik al zei, de opgaven zijn echt niet de lastigste ;) 

Sterker nog, als ik de radio en/of de TV aan heb dan kom ik om de haverklap de antwoorden zelf tegen.

Ik heb ook al express de muziekopgaven lang(er) gemaakt om herkenbaarheid makkelijker te maken.

 

Daarnaast valt het mij eerlijk gezegd ook tegen dat er nog "slechts" 4 deelnemers zijn.

Ik had eigenlijk gehoopt en gedacht dat er meerdere users een poging zouden wagen, na al die tijd die ik er in heb gestoken.

En het valt mij ook op dat er nog niemand een foto heeft ingeleverd (dat zijn al sowieso 5 "gratis" punten en 3 letters om mee te puzzelen...

 

Uiteraard kan ik wel hints gaan geven, maar om eerlijk te zijn vind ik dat voor "slechts" 4 deelnemers een beetje te vroeg.

Ik heb er al veel tijd ingestoken, die hints zullen ook veel tijd kosten.

 

Dus kom op mensen, waag een poging, doe gezellig mee en zoek door naar de antwoorden ;) 

Ik ben er echt van overtuigd dat het te doen is ;) 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, RM said:

 

Ik had eigenlijk gehoopt en gedacht dat er meerdere users een poging zouden wagen, na al die tijd die ik er in heb gestoken.

En het valt mij ook op dat er nog niemand een foto heeft ingeleverd (dat zijn al sowieso 5 "gratis" punten en 3 letters om mee te puzzelen...

 

 

 

Foto gestuurd. Het idee had ik al. Mogen er ook hier meerdere pogingen gedaan worden? En de letters, staan die in volgorde of gehusseld?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de foto opgave geldt gewoon dat de laatst ingestuurde foto uiteindelijk meegaat naar de stemronde.

Geef de foto een naam (titel) en categorie mee ;)

 

Zoals vermeld in de OP krijg je bij het sturen van een foto 5 punten en 3 letters en volgt na de contest een stemronde.

De winnaar van de stemronde krijgt nog eens 3 extra punten, de runner-up van de stemronde krijgt er 2 extra punten bij en de rest krijgt 1 extra punt.

 

Iedere (ex)-organisator heeft een letter of een leesteken (een spatie).

Hoe meer punten je moet behalen, hoe belangrijker de letter is/kan zijn voor de oplossing.

Je zal dus inderdaad moeten puzzelen ;) 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

En op dit moment hebben we een wijziging in de tussenstand:

Frey neemt de koppositie over van TMP

 

1. Frey

2. TMP

3. Ross

4. Keetie

 

En vandaag wederom de TV aan gehad en ook vandaag heb ik weer een aantal opgaven uit deze contest voorbij horen komen ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

En inmiddels een 5e deelnemer.

Dat geeft mij meteen de kans om een eerder foutje van mij te herstellen; Ik zag zojuist dat Keetie meer punten heeft momenteel dan Ross...

 

Dus de tussenstand ziet er nu als volgt uit;

 

1. Frey

2. TMP

3. djkoelkast

4. Keetie

5. Ross

Link naar bericht
Delen op andere sites

De laatste dagen niet veel inzendingen meer ontvangen.

Er is wel door users aangegeven dat er nog inzendingen verwacht mogen worden.

 

Vandaar dat de contest wordt verlengd en dat er vanaf morgenavond hints gaan komen.

Morgenavond hierover meer informatie ;) 

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals aangegeven heb ik besloten om de contest te verlengen.

De contest blijft open en er kan dus worden ingezonden tot en met vrijdag 31 maart.

 

Zoals bekend zit er in de contest ook een Foto! Contest opgave (opgave 8), waarbij je voor 3 letters en 5 punten een foto "moet" inleveren van een zelf gekozen onderwerp.

Deze opgave sluit een week eerder (dus vrijdag 24 maart).

Dit betekent dus dat voor opgave 8 je uiterlijk in kunt zenden tot en met 24 maart en dus ook 3 letters en 5 punten kunt winnen.

 

Op zaterdag 25 maart open ik de stemronde voor de deelnemers die een foto hebben ingezonden en vanaf dat moment mag iedereen stemmen op de winnende foto.

De winnaar wint 3 extra punten, de runner-up wint 2 extra punten en de andere deelnemers die een foto hebben ingezonden winnen allemaal 1 extra punt.

Uiteraard mogen de deelnemers niet stemmen op de foto die ze zelf hebben gemaakt.

 

En zoals ook aangekondigd; Vanaf nu mogen er hints worden gevraagd voor opgaven.

Hoe werkt dat?

  • In het bestand van de invullijst staan rechts 10 scrabble stenen met daarop de verschillende categorieën
    • Iedere deelnemer mag van elke afgebeelde categorie een hint vragen
    • De nummers van de opgaven kunnen in dit topic worden geplaatst en de hints (die ik dan zo snel mogelijk zal verzinnen) plaats ik ook in dit topic
    • Deelnemers kunnen elkaar dan min of meer helpen
  • De scrabble steen met de fotocamera ("Foto! Contest") is multi-inzetbaar (dus geeft je de mogelijkheid tot het vragen van een 2e hint in een al eerder gevraagde categorie)
  • Voor enkele categorieën zijn er niet heel veel opgaven; Mocht van een categorie voor alle opgaven al een hint gevraagd zijn en je hoeft geen extra hint, dan krijgt deze scrabble steen eenzelfde functie als de Foto! Contest scrabble steen (wellicht loont het dus om tactisch te spelen en hints te vragen)
  • Uiteraard geef ik geen antwoorden letterlijk weg (dus bijvoorbeeld vragen naar welke console het is als dat onderdeel van de opgave is heeft geen zin)
  • Iedere deelnemer kan dus 10 hints vragen

Vergeet ook niet dat iedere deelnemer een Retroforum Scrabble steen heeft, die je kunt inruilen voor een letter naar keuze om zo wellicht makkelijker en beter de oplossing te vinden van de puzzle.

 

En wellicht overbodig om te zeggen, maar ik hoop echt nog op een beetje meer activiteit, want ik heb er echt veel tijd in gestoken om deze contest te maken ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites
30 minutes ago, djkoelkast said:

Hints voor: 32, 43, 44, 45, 46 (of mag ik maar van elke categorie 1? Want ik heb daar niet op gelet)

 

De bedoeling is inderdaad om 1 hint per categorie te vragen, maar je hebt ook een fotocamera, dus die is inzetbaar in alle categorieen.

Hints volgen zsm

 

Wel alvast een nieuwe tussenstand:

 

1. djkoelkast

2. Frey

3. TMP

4. Keetie

5. Ross

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is zojuist een klein foutje ontdekt;

 

In de opgaven is opgave 3A een muziekstuk uit een Nintendo game en opgave 3B is een plaatje van een Nintendo karakter.

In het antwoordblad zijn deze opgaven met elkaar verwisseld.

Gezien eerder al een hint voor 3B werd gevraagd (en ik uitging van het muziekje (kijkende in het invulblad) heb ik de hint gegeven voor de muziek.

Beiden opgave (3A en 3B) hebben overigens niets met elkaar te maken.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...