Ga naar inhoud

Rubik's Kubus


Aanbevolen berichten

Op de teletekst van RTV Utrecht las ik het volgende berichtje:

 

RTV U  wo 14 jun

 

Senne maakt robot voor Rubik's Cube

 

De 12-jarige Senne heeft een robot gemaakt waarmee je mega snel een Rubik's Cube kan oplossen. De scholier van het Cals College in Nieuwegein heeft er een filmpje van gemaakt en de beelden zijn een hit op sociale media.

 

Door docent Femke van Hemert begon de hype. Zij plaatste het filmpje op haar Twitter-account omdat ze zo onder de indruk was, van het bouwwerk van Senne.                                                    

 

"Een van mijn tweedeklassers maakte dit en ik ben nog even aan het bekomen van verbazing", aldus de leraar van het Cals College.

 

Met een bijbehorende filmpje:

 

https://www.youtube.com/watch?v=mYzAuS-P6uo

 

 

Hoe denken jullie hierover?

 

Ik geloofde niet dat hij alles echt helemaal zelf had gedaan, de robot bouwen naar eigen idee, de besturing verzorgen en het programma schrijven. Dus ben ik gaan zoeken naar meer informatie.

 

En inderdaad...

 

Hier is hele artikel van RTV Utrecht:

 

NIEUWEGEIN - De 12-jarige Senne uit Vianen heeft een robot gemaakt waarmee je supersnel een Rubik's Cube kan oplossen. De scholier van het Cals College in Nieuwegein heeft er een filmpje van gemaakt en de beelden zijn een hit op sociale media.

 

"Op mijn slaapkamer zag ik een onopgeloste Rubik's Cube. En ik dacht, op een dag ga ik hem oplossen", zegt Senne voor de camera van RTV Utrecht.

 

Door docent Femke van Hemert begon de hype. Zij plaatste het filmpje op haar Twitter-account omdat ze zo onder de indruk was, van het bouwwerk van Senne. "Een van mijn tweedeklassers maakte dit en ik ben nog even aan het bekomen van verbazing", aldus de leraar van het Cals College.

 

Op internet staan beschrijvingen hoe je dit kan maken van LEGO. Senne heeft die gezien en de robot geperfectioneerd. "Het scannen in het begin ging heel vaak fout. Toen nam hij een kleur niet goed waar. Dus toen heb ik dat veranderd in het programma zodat hij slomer en beter ging kijken wat de kleur was. Nu doet hij het bijna elke keer."

 

Wat voor een gebruikt programma kan dat geweest zijn?

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vraag me werkelijk af wat de charme er van is om zo'n kubus in no-time op te lossen met een computer...?!

En het is bovendien ook alles behalve retro.

Daar is dat ding ook helemaal niet voor uitgevonden, maar juist om je ZELF te laten puzzelen.

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, RM said:

Ik vraag me werkelijk af wat de charme er van is om zo'n kubus in no-time op te lossen met een computer...?!

En het is bovendien ook alles behalve retro.

Daar is dat ding ook helemaal niet voor uitgevonden, maar juist om je ZELF te laten puzzelen.

 

Nou, wat denk je?

 

Je kunt een computer pas een rubic's cube laten oplossen als je hem zelf kunt oplossen. En dat kan Senne niet. Senne heeft alles 'in hapklare brokken' voorgeschoteld gekregen. Het bouwen van de robot en het programma.

 

Wie van jullie kan wel de kubus oplossen?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kijk jongens, aandacht voor een ventje uit de rubberen tegel-generatie. Wooptiefuckingdoo. Waarschijnlijk kan hij zonder de computer niet eens een Rubik's Kubus oplossen.

*Leest het topic door*
Goddamnit, called it. Hmmpf.

 

En ik zeg er ook maar meteen bij; nee, ik kan het ook niet. Maar ik ga vervolgens geen robot bouwen die dat wél voor me doet en daarmee rondhuppelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De 'hapklare brokken' van Senne zijn hier te vinden:

https://www.lego.com/en-us/mindstorms/learn-to-program

 

Op het einde van de pagina zie je hoe er geprogrammeerd wordt, op een logomanier (de logotaal) met plaatjes.

 

De te bouwen robots met daarbij het programma om een rubic's cube op te lossen:

http://mindcuber.com

 

Mijn man zou graag willen proberen om zo'n robot na te bouwen, maar zo'n pakket kost ruim 300 euro.

 

Hoe dan ook, ik heb nog een oplossing gevonden. Het is een BASIC (basicode) programma voor PC.

 

 

 

RUBIC.zip

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...