Ga naar inhoud

Retro gamedag in Schagen - 29 oktober 2017


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Afgelopen oktober heb ik samen met een aantal buurmannen een retro gamemiddag voor onze wijkvereniging in Schagen (NH) georganiseerd. Dit hadden wij kleinschalig gedaan, maar de reacties waren positief. Wij hadden onder andere een Amiga 500, Commodore 64, Game Cube, NES (met Duckhunt), SNES en PS One opgesteld en zowel jong als oud speelde met plezier een spelletje en/of haalde herinneringen op.

 

Echter, nadien kwamen ook de nodige reacties binnen van mensen die er graag bij waren geweest (waaronder de webmaster van dit forum). Gezien de leuke ervaringen van de 1e middag en het animo, heeft de wijkvereniging ons weer gevraagd om voor dit jaar weer een dergelijk evenement te organiseren.

 

Bij deze wil ik jullie het volgende laten weten: op zondag 29 oktober 2017 organiseert de wijkvereniging Hoep Zuid in Schagen de 2e retro gamedag in het Clusius College te Schagen. Deze dag staat in het teken van retro gaming en computing en kent een informeel karakter. Aanvang is om 11:00 uur en einde om 17:00 uur. Toegang is gratis.

 

Mochten er onder jullie mensen zijn die één of meerdere computers willen meenemen; wees welkom en alleen maar leuk! Wij hebben beschikking over de kantine (met voldoende tafels waarop computers geplaatst kunnen worden) en eventueel één of twee leslokalen. Let wel dat de insteek interactief is, dus dat er ook bezoekers komen om te computeren (ofwel, mocht je een speciale computer mee willen nemen, houd hier dan rekening mee).

 

Wie interesse heeft om te komen met een computer, laat mij dit even weten via een berichtje, dan zet ik je op de lijst. Dit in verband met de organisatie van de tafels.

 

Hartelijke groeten,

Vincent

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het HomeComputerMuseum zal ook aanwezig zijn met een aantal leuke machines! Ik denk even hardop:

- Tandy Color Computer 3

- BIT90 (Speelt colecovision spellen)

- Atari 800XL

- 80486 met oudere spellen

- VideoPac G7000

- Atari 2600

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 2017-6-19 at 00:13, WHiZZi zei:

Het HomeComputerMuseum zal ook aanwezig zijn met een aantal leuke machines! Ik denk even hardop:

- Tandy Color Computer 3

- BIT90 (Speelt colecovision spellen)

- Atari 800XL

- 80486 met oudere spellen

- VideoPac G7000

- Atari 2600

 

 

 

 

Dat zijn leuke systemen, gaaf wanneer deze er in Schagen bij zijn :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet nog niet wat ik precies meeneem, maar in elk geval CD-i.

Ik kan ook Laserdisc meenemen, videobanden met recorders, diskettecamera's, oude laptop, Ti99 4/a, C64 met diskettes, Acorn Electron, Acorn RiscPC maar nu denk ik ook even hardop ;)

 

Ik heb alleen niet voldoende monitoren, dus als iemand nog extra monitoren heeft dan zou dat wel mooi zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 18-6-2017 at 15:07, djkoelkast zei:

Ik zal hier ook aanwezig zijn met een deel uit mijn collectie, ik kom hier later uitgebreid op terug, als er nog meer retro'ers zijn die zin hebben om te komen laat het vooral weten :D

 

 

Klinkt gezellig alleen ik heb helaas weinig op met en verstand van al die ...  nja apparaten met cijfer en letter combinaties.

En Schagen ligt helaas qua locatie niet echt centraal / om de hoek, dus om een uurtje voor de gezelligheid langs te komen is ook weer zonde :{ (tenzij er meer bekende mensen zin hebben om voor de gezelligheid even langs te komen ;))

 

Maar sowieso veel plezier en we zien wel wat sfeerfoto's hier verschijnen ;)

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er rijden gewoon treinen naar Schagen hoor :P

Het probleem met evenementen is juist dat ze meestal centraal liggen, dus voor iederéén verweg. Nu is dit leuk voor de mensen uit de kop van Noord-Holland en voor een ieder die er voor wil reizen ;) 

Dit is natuurlijk redelijk kleinschalig, maar toch zeker ook leuk als je eens wil meet & greeten ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, djkoelkast zei:

Er rijden gewoon treinen naar Schagen hoor :P

Het probleem met evenementen is juist dat ze meestal centraal liggen, dus voor iederéén verweg. Nu is dit leuk voor de mensen uit de kop van Noord-Holland en voor een ieder die er voor wil reizen ;) 

Dit is natuurlijk redelijk kleinschalig, maar toch zeker ook leuk als je eens wil meet & greeten ;)

 

Ja dat wel, maar ik verwacht dus dat je minder mensen over de vloer krijgt dan wanneer je bijv. in de provincie Utrecht bijeenkomt. Zelfs vanuit centraal Nederland (zeg bijv. Amersfoort of Hilversum) ben je nu met het o.v. wel 1,5 tot 2 uur enkele reis zoet ;). Vanuit bijv. Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant of Limburg is het al niet realistisch.

 

Dus precies; leuk voor de mensen uit de kop van Noord-Holland en leuk om voor te reizen als meerdere vaste gezichten van hier zin hebben om langs te komen. ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het probleem voor de Noordkop is hetzelfde als dat voor Zuid-Limburg, Oost-Groningen en het westen van Zeeland, alles is altijd veel te verweg ;)

Zou wel leuk zijn als er wat meer mensen van hier komen, er is nog genoeg tijd je te verzamelen, het is allemaal gratis toegankelijk en je mag iets meenemen, het hoeft niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Klein schopje...

 

Deze komt wat dichterbij nu. Zijn er vanuit hier nog 'bekenden' die dit een leuke gelegenheid vinden voor een, zoals djkoelkast omschrijft, 'kleinschalige meet & greet'? Zoals in bovenstaande dialoog te lezen heb ik geen [tralalalie] verstand van alle prachtige Retro-apparatuur, maar het kan bij een zekere animo op een andere manier toch leuk zijn? ;) (ik ken djkoelkast, Frey, Hinse, samba-boy en nog velen hier al > 15 jaar, maar alleen via tekstberichtjes... is één van jullie misschien een Catfish? :+)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Ik neem sowieso wat mee ;). Als er verzoekjes zijn om iets mee te nemen, dan hoor ik het ook wel. Met > 150 computers die ik kan meenemen moet er vast wel wat leuks bij zitten toch?

 

Ik verwacht nu om mee te nemen:

Osborne 1

Tandy TRS80 Color Computer 3 met diverse spelletjes

Tandy 1000HD (voor oude DOS spellen in Tandy kleuren)

Philips P2000C (omdat het een mooi systeem is)

Commodore CDTV (1e computer met een CD-speler)

Atari 800XL 

80486 of Pentium 1 met oudere spellen (Jazz Jackrabbit anyone?)

VideoPac G7000 (heb ik ook een behoorlijke lading spellen bij)

Atari 2600 (wel een plastic)

 

Of zal ik er ook een Commodore 64 bij doen omdat het kan?

 

De BIT90 die ik eerder zei kan ook, maar het ding is onstabiel. Het draait maximaal 15 minuten voordat het keihard vastloopt (op meerdere cartridges), dus dat is niet heel handig.

 

Mocht iemand anders al een Videopac of Atari 2600 bij hebben, dan heeft het geen zin en neem ik liever wat anders mee.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil in elk geval meenemen (niet alleen computers)

 

Yamaha CX5M (MSX1 met FM-cartridge) + keyboard + wat cartridges

Betacam speler + banden met tv programma's

Schneider (Amstrad) CPC6128 met 3" diskdrive + diskettes

Iets van een pc; of een Tulip PC Compact (XT 8086) of een P3 met Voodoo3 of misschien wel allebei

Sony Mavica camera's met diskettes (en een lading lege diskettes)

En wellicht een Amiga 3000

 

Meer monitoren heb ik niet, dus als er meer mee moet heb ik monitoren nodig. Mogen ook HDMI zijn, ik heb converters.

Ik zou bijvoorbeeld nog wat consoles mee kunnen nemen

Ik heb ook nog wat oude macbooks/ibooks en nog een oude Mac Classic

 

Wat ook kan is een Imation Superdisk drive neenemen en mijn 'moderne' laptop voor als mensen data op diskettes hebben die ze overgezet willen hebben.

 

Wel leuk om het even door te nemen met iedereen die komt, zodat we lekker veel verschillende dingen hebben staan :D

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 9/7/2017 at 20:27, WHiZZi zei:

Ik neem sowieso wat mee ;). Als er verzoekjes zijn om iets mee te nemen, dan hoor ik het ook wel. Met > 150 computers die ik kan meenemen moet er vast wel wat leuks bij zitten toch?

 

Ik verwacht nu om mee te nemen:

Osborne 1

Tandy TRS80 Color Computer 3 met diverse spelletjes

Tandy 1000HD (voor oude DOS spellen in Tandy kleuren)

Philips P2000C (omdat het een mooi systeem is)

Commodore CDTV (1e computer met een CD-speler)

Atari 800XL 

80486 of Pentium 1 met oudere spellen (Jazz Jackrabbit anyone?)

VideoPac G7000 (heb ik ook een behoorlijke lading spellen bij)

Atari 2600 (wel een plastic)

 

Of zal ik er ook een Commodore 64 bij doen omdat het kan?

 

De BIT90 die ik eerder zei kan ook, maar het ding is onstabiel. Het draait maximaal 15 minuten voordat het keihard vastloopt (op meerdere cartridges), dus dat is niet heel handig.

 

Mocht iemand anders al een Videopac of Atari 2600 bij hebben, dan heeft het geen zin en neem ik liever wat anders mee.

Heb jij nog wat monitoren die je extra mee kunt nemen? Ik heb veel spul wat ik mee kan nemen, maar maar een beperkt aantal monitoren.

Ik heb ook 2x composite to HDMI, dus het mogen ook modernere schermen zijn.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb meer composite monitoren dan monitoren waar HDMI op zit ;)

 

Ik heb er misschien 1 of 2 'over'. Die kan ik uiteraard wel meenemen..

aangepast door WHiZZi
Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, WHiZZi zei:

Ik heb meer composite monitoren dan monitoren waar HDMI op zit ;)

 

Ik heb er misschien 1 of 2 'over'. Die kan ik uiteraard wel meenemen..

Als je dat zou willen doen dan kan ik wat meer leuks meenemen.

Ik zal ook wat spullen meenemen waar ik geen monitor voor nodig heb, zoals de Macintosh ED, de CPC 6128 (heeft een heel eigen monitor) en wat oude laptops.

Ik ga in de komende weken even inventariseren wat mee kan (en ook zorgen dat er wat op te zien/horen is).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Het lijstje computers wat het HomeComputerMuseum mee neemt is wat aangepast:

Niet speelbare machines, alleen onder begeleiding worden ze aangezet:

Intel MCS-85 
Tandy TRS80 Model 1 
Osborne 1 
IBM 5150 
Apple IIe 
Philips NMS9100 met CD-speler 

 

Dan de speelbare computers (staan gewoon aan):
Atari 2600 
Atari 800XL
Tandy 1000 
Tandy TRS80 Color Computer 3 
Commodore CDTV 
Tulip (is een Pentium 200MMX)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn lijstje is op dit moment:

 

Amstrad CPC6128
Amstrad CPC646
Yamaha CX5M (MSX met muziekkeyboard)
IBM PS/2 286 (met origineel toetsenbord, muis, monitor en speciale speakerset) die deelt het scherm/tobo/muis met een IBM 486 met Soundblaster met een Roland SCC-1 daughterboard
Amiga 3000
CD-i speler
Wat hele oude laptops
Een Macintosh ED
Een paar Mavica-camera's (foto's maken op diskettes, ik neem ook diskettes mee)
Wat handhelds (HP Jornada, Psion, dat soort)

Casio samplekeyboard (onder het Realistic-label van Tandy)
 

Voor bovenstaande lijst heb ik vooralsnog geen extra monitors nodig trouwens. Als mijn onderdelen optijd binnenkomen heb ik er nog een 486 DX2/66 (Cyrix, maar met Ti-label) bij met een Soundblaster 2 mèt de Philips-chips voor CMS (Creative Music System).

 

Mocht er iemand pc-games/amiga-games op diskette hebben: neem ze mee, kunnen we die spelen :D 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zal kijken of ik er aan denk om ze mee te nemen. De Osborne moet de RIFA nog van vervangen worden en van de mooiste van de twee die ik heb, is het keyboard niet helemaal lekker (8 & 9 blijven hangen). 

 

De IBM 5150 hoop ik tzt ook werkend te hebben, daar zijn een aantal condensatoren in de voeding niet helemaal lekker meer van, er komt te weinig stroom uit. In ieder geval niet genoeg om het systeem tot leven te wekken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Wat leuk om te lezen wie en wat er allemaal komt! Een aantal van jullie had ik een mail gestuurd met ook het draaiboek voor de dag (waar je ook een indruk van de locatie krijgt, ook handig i.v.m. het aansluiten van de apparatuur ==> graag eigen contactdozen meenemen, zoveel zijn er helaas niet op school). Diegene die het niet ontvangen heeft, laat mij dit even via een berichtje weten, dan stuur ik het ook op.

 

Zelf neem ik de volgende computers mee:

- Amiga 500

- Commodore 64

- Onder voorbehoud Amiga 600 (heeft kuren, vermoed probleem met de caps)

- PS 1

- Game Cube

- NES

- ZX Spectrum +

- Apple PowerBook 4G

 

Verder heb ik nog een wat Palm handhelds liggen, misschien ook wel leuk om mee te nemen.

 

Vriendelijke groeten van Vincent

Flyer_Retro_Game_Dag_v4.png

aangepast door Vance
Link naar bericht
Delen op andere sites

Toevallig ben ik dan in NL maar Schagen is te ver van Limburg. Plus ik ben maar 9 dagen in NL dus heel veel werk te verzetten (huis ouders voorbereiden voor verkoop). Hoe dan ook: heel veel plezier!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kom op een vrijdagochtend aan na een nachtvlucht en verbinding via MAD. En vlieg op een maandagochtend terug. Niet combineren helaas. Vlieg meestal naar DUS maar nu AB failliet is lukt dat niet meer zo goed helaas.

aangepast door PeterNY
Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minutes ago, PeterNY said:

Ik kom op een vrijdagochtend aan na een nachtvlucht en verbinding via MAD. En vlieg op een maandagochtend terug. Niet combineren helaas. Vlieg meestal naar DUS maar nu AB failliet is lukt dat niet meer zo goed helaas.

MAD...

Madrid? Madurodam?

 

DUS...?

Dusseldorf?

 

Het kostte me ook al 2 dagen om uit te vinden dat AB Air Berlin moet zijn.

 

Het blijft kennelijk lastig om woorden uit te schrijven :N.

Kost het je nou werkelijk teveel moeite om 1 minuut meer te gebruiken om duidelijk te maken wat je bedoelt?

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12-10-2017 at 18:08, PeterNY zei:

Lekker kort. Ik gebruik 24 uur per dag afkortingen: anders wordt het te omslachtig.

Daarom hoef je dat nog niet hier door te trekken. Wij gebruiken níet 24 uur per dag afkortingen. Dit is een forum, geen chatbox. Ik stoor me er ook aan.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Busje is ingeladen. Ik heb definitief bij:

 

Osborne 1

Philips NMS9100 + monitor

Tulip Pentium 200 + Tulip monitor 

Atari 800XL + Commodore 1084 monitor

Atari 2600 + LCD TV

Tandy TRS80 Color Computer 3 + Sony Trinitron

Commodore 64 + Commodore monitor

Tandy TRS80 Model 1 + Expansion Interface + Monitor

Tandy 1000HD + CGA monitor

Intel MCS-85 (niet veel aan te sluiten)
Apple IIe + diskdrive . 

 

Helaas zit ik al behoorlijk vol nu en kan geen extra monitoren meenemen. De Commodore 64 monitor moet ik nog even kijken of ik die op de Apple aansluit (zit maar 1 spel bij)  of dat ik de Commodore 64 aansluit (veel games op SD)

 

De IBM 5150 heeft een probleem met de voeding en het gaat mij niet lukken om deze voor die tijd te repareren. Aangezien ik al behoorlijk vol zit, ga ik de CDTV niet meenemen. In ruil neem ik dus een Tulip P200 mee. 

 

Tot zondag!

aangepast door WHiZZi
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is een mooie collectie die je hebt ingeladen. Vanavond gaan wij de tafels alvast klaarzetten, zodat dat morgenochtend niet hoeft en er meteen opgebouwd kan worden. Ik ben benieuwd en kijk uit naar een leuke dag!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zal ook wel wat reserve meenemen, 3DO en Saturn, die zouden om en om aan de beamer kunnen, neem ik ook converters voor mee.

Ik zorg dat ik voldoende monitoren heb voor wat ik mee heb. In elk geval een aantal verschillende pc's (486 en 286), 2 cpc's (die hebben hun eigen monitor), een MSX en wat ik nog vind ondertussen :P

Vanmiddag en vanavond alles bij elkaar zoeken. Ik heb flink reclame gemaakt en het is ook op de site van SchagenFM verschenen, dus het kan niet anders of het wordt een erg leuke dag :D

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...