Ga naar inhoud

Beste SNES Game Verkiezing - Voorbespreking


Aanbevolen berichten

599cb10d8736b_SuperNintendo.jpg.f4b0bbabdd9124300ec51024c9a4624b.jpg

 

In januari 2018 staat de "Beste SNES Game volgens Retroforum" verkiezing op het programma. Tijdens de eerste maanden van volgend jaar zullen we met zijn allen bepalen welke Super Nintendo game de titel gaat krijgen. Maar eerst moeten we samen gaan kijken hoe we het deze keer aan gaan pakken. Dankzij de NES verkiezing hebben we al een aardige basis, maar er waren uiteraard nog enkele verbeterpunten.

 

Zelf heb ik al twee punten waar ik nog mee aan de slag moet:

 

Privileges

Er zullen ook voorafgaand aan deze verkiezing weer privileges uitgedeeld worden al games die dat volgens de jury verdienen. Echter wil ik deze keer meerdere soorten privileges verdelen. Bijvoorbeeld extra zware privileges voor de toptitels, zodat die elkaar pas tegen het einde van de verkiezing kunnen tegenkomen. Meer tips hiervoor zijn natuurlijk van harte welkom!

 

RPG's

Ik ben bang dat de RPG's vrij snel uitgeschakeld worden door platformers en daarom moet er nog iets bedacht worden, waardoor ze toch goed onder de aandacht komen. Er zitten immers enkele juweeltjes tussen. Een mogelijkheid is dat de RPG's in eerste instantie een eigen afdeling krijgen in de verkiezing en later instromen. Ook hiervoor zijn tips weer welkom!

 

 

Uiteraard ben ik ook weer op zoek naar twee mensen die samen met mij deel willen uitmaken van de vakkundige jury. Samen zullen we dan weer bepalen welke genomineerde games een plek krijgen in de verkiezing en onze stemmen zijn bepalend bij een gelijke stand. Twijfelgevallen wil ik deze keer plaatsen in een voorronde, zodat iedereen er een stem in heeft. @RM, ik hoop van harte dat jij in ieder geval de schema's weer zou willen maken, want die waren geweldig. _O_

 

Laat jullie ideeën maar horen voor de verkiezing! Ik hoop dat er weer veel mensen mee willen doen! Ook als de Super Nintendo niet helemaal jouw console was, kun je altijd naar de video's kijken om een beeld te krijgen van de games.

 

@RM @MarsM @djkoelkast @Hinse @Bananensap @samba-boy @Berleas @Max1996 @Ross @Keetie @TMP @Sam @Deemster @perre.vl

aangepast door Frey
Link naar bericht
Delen op andere sites

Yes! Alle vormen van interactiviteit zijn welkom en/dus ik ben fan van mensen die hiervoor initiatief tonen!

Het SNES tijdperk is destijds vooral aan mij voorbij gegaan, maar deels ben ik er natuurlijk ook wel bekend mee. Kan zomaar interssant worden qua afwezigheid van nostalgie-motivaties ;).

 

Als RM de schema's weer wil verzorgen ben je al halverwege qua succes. Als samba-boy deze keer zin en tijd heeft om mede-jury te zijn (volgens mij SNES-adept? ;) ) en alle trouwe bezoekers hier eer de moeite nemen om te stemmen en te motiveren kan het alleen maar slagen!

 

Er waren inderdaad wat verbeterpuntjes n.a.v. de NES versie die je al aanstipt, dus dat staat volgens mij al op het netvlies :).

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Uiteraard wil ik je helpen met de schema's.

Dat soort activiteiten is 1 van mijn hobbies :)!!!

Ook ik heb veel minder kennis ban de SNES maar dat betekent uiteraard niet dat ik er geen energie in wil steken, dus als je nog een plekje over hebt, count me in ;)

 

Zelf heb ik al zitten denken aan poule systemen, zoals je dat hebt met voetbal.

En als je dan de RPG's apart wilt houden, kun je denken aan eenzelfde opzet als bij Champions League en Uefa Cup;

Aparte League voor RPG's met opzet zoals Uefa Cup en voor de rest opzet als Champions League. Dan gaan de nummers 3 alsnog door en kun je de Privilege spellen groepshoofd maken, zodat ze elkaar pas in de laatste fase treffen :P.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nooit een NES of SNES gehad, ik had op dat moment al een PC en daar speelde ik heel veel op.

Mn 1e echte Nintendo console was de WII :P.

Heb nog wel een PS1, PS2 en Xbox gehad, maar ben nog niet aan een nieuwere console begonnen.

Ik game gewoon te weinig en mn PC voldoet op de tijden dat ik game ook wel aardig :P

Moet zeggen dat ik vroeger wel vaak bij vrienden ah FIFA spelen was op de PS3 ofzo :P, gezellig biertje erbij :P

Maar ik heb ook op de SNES wel wat spellen gespeeld, ik paste vaak op bij 4 kinderen en die hadden thuis wel een SNES met een berg games. (ook nog een CDI speler destijds maar daar weinig mee gedaan)

Ik zal t volgen :) speel nog wel eens op de SNES emulator op mn xbox.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben ook wel benieuwd welke spellen er straks allemaal langs gaan komen. Hoewel de Super Nintendo mijn absolute nummer 1 console is, heb ook ik natuurlijk lang niet alles gespeeld. Ben wel blij dat binnenkort de SNES Mini komt, eindelijk de kans om Star Fox te spelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 hours ago, RM said:

Uiteraard wil ik je helpen met de schema's.

Dat soort activiteiten is 1 van mijn hobbies :)!!!

Ook ik heb veel minder kennis ban de SNES maar dat betekent uiteraard niet dat ik er geen energie in wil steken, dus als je nog een plekje over hebt, count me in ;)

 

Zelf heb ik al zitten denken aan poule systemen, zoals je dat hebt met voetbal.

En als je dan de RPG's apart wilt houden, kun je denken aan eenzelfde opzet als bij Champions League en Uefa Cup;

Aparte League voor RPG's met opzet zoals Uefa Cup en voor de rest opzet als Champions League. Dan gaan de nummers 3 alsnog door en kun je de Privilege spellen groepshoofd maken, zodat ze elkaar pas in de laatste fase treffen :P.

 

Ik heb even een klein opzetje gemaakt hoe het zou kunnen worden gedaan ;)

 

SNES.thumb.png.b2743ccf7363314aad792f6ef73247f5.png

 

Na het selecteren van de game titels voor de verkiezing kun je de games onderverdelen in diverse sterkte groepen (met bijvoorbeeld een groep priveleges).

Net als bij het voetballen wordt er dan uit elke schaal een game "getrokken" die in een poule wordt geplaatst.

Daarmee voorkom je al dat de privilege spellen die zijn geselecteerd elkaar niet direct tegenkomen.

Je zou ook kunnen denken aan een retroforum privilege (die door het forum worden gegeven in plaats van een jury en zo kun je ook het forum meer betrekken dan bij de NES competitie door een jury).

Je maakt 2 diverse systemen (een "normale titels" systeem en een "RPG" systeem, die later bij elkaar komen.

Afhankelijk van het aantal titels kun je ook de poules uitbreiden en hiermee titels een speelronde in de poules "rust geven" (net zoals bij de Europa League de poules uit 5 teams bestaan).

Nummers 1 en 2 zijn direct door en (beste) nummers 3 (afhankelijk van het aantal deelnemende spellen) spelen een playoff tegen een spel uit de andere helft (dus "normaal" tegen "RPG").

De 32 titels die overblijven gaan de knock-out fase in (en bijvoorbeeld ter voorkoming van privilege spellen snel tegen elkaar iedere keer opnieuw loten, zoals ook bij de Champions League wordt voorkomen dat teams uit hetzelfde land elkaar direct treffen).

 

Uiteraard is alles hierboven een opzet / hardop denken. 

 

@Frey, gezien jij de organisator gaat zijn zou ik zeggen dat jij bepaalt hoe je het wilt ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een poule systeem lijkt me erg interessant voor deze verkiezing. RPG's zijn vooral op de SNES een genre op zich, dus daarom zou ik ze eerst graag even apart zien. Een mogelijkheid is om ze eerst onderling tegen elkaar te laten strijden en dat de winnaars dan als vijfde game instromen in de poules. Maar hoe dat allemaal ingedeeld gaat worden, is inderdaad afhankelijk van het aantal games dat mee gaat doen. Daarom zou ik binnenkort ook al willen gaan beginnen met de nominaties, zodat we ruim de tijd hebben om alles in te delen en alles vorm te geven.

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden, djkoelkast zei:

dan gaan er dus altijd sowieso RPG's door.

Niet dus, er vallen juist meteen RPG's af dan. Wordt ook een soort voorronde. Met uitzondering van de RPG's uiteraard die een privilege ontvangen.

Maar het is eerst even kijken hoeveel er genomineerd worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Nu de nominatie termijn over is, zijn dus alle genomineerde titels bekend.

In overleg met Frey plaats ik hieronder het schema van alle genomineerde titels en het voorstel voor het verloop van de verkiezing.

2 spellen die wel genoemd zijn die gaan uiteindelijk niet deelnemen aan de verkiezing en dit zijn Super Tetris 3 en Tetris Garden.

De reden dat ze niet mee gaan doen is omdat het geen spellen zijn die in Europa zijn uitgebracht.

 

59bd32979f4c9_SNESNominaties.thumb.png.6a475c49795fc7a544b762ae29a5d167.png

 

Verder heb ik alvast onderstaande voorstel gedaan voor het verloop van de verkiezing.

De uitleg over dit verloop staat onder het overzicht.

 

59bd3290abd34_SNESopzet.thumb.png.6a9adc5bd2746fa246417dadb86fa98d.png

 

Er zijn in totaal 90 spellen genomineerd voor de verkiezing.

  • Uit deze 90 spellen worden er net als bij de NES verkiezing in totaal 16 privileges gekozen.
  • Daarnaast worden er ook 16 spellen gekozen die populair zijn, vaker genoemd zijn etc.. en die dus ook een soort privilege krijgen.
  • Dan blijven er in totaal 58 spellen over die de voorronde in gaan en die tegen elkaar moeten strijden (vs mode).

De 16 privilege spellen en de 16 populaire/vaker genoemde spellen plaatsen zich direct voor de poule fase.

De poulefase bestaat uit 16 poules met in iedere poule 4 spellen die onderling tegen elkaar strijden.

 

Uit de voorronde ontstaan er van de 58 spellen in totaal 29 winnaars, die zich ook plaatsen voor de poule fase.

En dan zijn er ook 29 verliezers en dus zijn deze spellen uitgeschakeld, echter de poule fase heeft nog plek voor 32 spellen.

Dit betekent dus dat er nog 3 plaatsen over zijn en die worden opgevuld doordat het forum uit de 29 verliezende spellen alsnog 3 spellen kan kiezen die naar de poule fase mogen.

 

Wanneer alle spellen een keer tegen elkaar hebben gestreden in de poule fase (elke poule kent dus 6 verkiezingen) gaan de nummers 1 en 2 uit iedere poule door naar de knock-out fase.

De knock-out fase heeft 32 plekken en door middel van loting wordt bepaald welke spellen tegen elkaar strijden.

Om te voorkomen dat er direct 2 top titels tegen elkaar komen vindt er niet alleen voor de eerste ronde, maar voor alle rondes een loting plaats (net als bij de champions league).

Op deze manier zullen de echte toptitels elkaar pas in de kwartfinales kunnen gaan treffen.

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Bij deze wil ik mededelen dat de voorronde dit jaar nog plaats zal vinden en wel heel snel. Meer informatie daarover zullen jullie ontvangen van @RM.

 

Dan heb ik nog een belangrijke mededeling: Ik heb besloten me terug te trekken als organisator van de verkiezing.

Dit voornamelijk in verband met gebrek aan motivatie de laatste tijd. RM zal daarom de organisatie op zich nemen, waarbij ik hem uiteraard wel zal blijven ondersteunen. Zo zal ik ook gewoon plaatsnemen in de vakkundige jury, net als @Bananensap.

 

Laat het weten als er nog vragen hierover zijn. Ik hoop dat de verkiezing gewoon weer een succes wordt. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, Frey said:

Bij deze wil ik mededelen dat de voorronde dit jaar nog plaats zal vinden en wel heel snel. Meer informatie daarover zullen jullie ontvangen van @RM.

 

In de loop van volgende week komt deze informatie en daarna wordt het nieuwe topic zo spoedig als mogelijk geopend ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...