Ga naar inhoud

Van cassette tot cassette


Aanbevolen berichten

Van cassette tot cassette

Een terugkeer
In de zaterdagse AD van 12 augustus 2017 las ik een stukje over het terugkomen van de cassette. Het was maar een klein artikeltje, maar leek in feite zeer op het eerdere verkondigen van het terugkomen van vinyl, zie het topic Muziek op vinyl is weer helemaal in. Althans, men probeert om de aandacht weer op de cassette te brengen. Dat lukt soms aardig...

In dezelfde week besteedde de NOS er namelijk in het journaal ook een item aan.
 

 

net als eerder de VPRO-gids, de Tubantia, de Telegraaf deden en het AD nogmaals op 15 augustus 2017.

 

Dus, wat is er nou zo bijzonder aan de cassette? Een cassette is toch een cassette??? De cassette, beste lezers, is gewoon een mini bandrecorder-band in een doosje. En dat doosje noemen we een cassette, hoewel we tegenwoordig als we het over een cassette hebben band plus doosje bedoelen. Maar omdat het woord cassette diverse betekenissen heeft, is het misschien beter over een cassettebandje te praten.

 


Het cassettebandje

 

cassette.kl-kl.png.817cd3e2297f70a96f468d0481bf9114.png

 

En binnenkant van cassettebandje

 

cassette.inside-60.jpg.e64556db972d420ca555ef76739dfff8.jpg

 

De cassettefabriek
Zoals ik al schreef werd de terugkeer van het gebruik van de cassetteband al veel eerder dan 2017 verkondigd, in 2015 en daar nog voor. De hoofdpersoon in de diverse reportages is altijd Kees van Dorth geweest, daar hij als enige eigenaar een cassettefabriek in de Benelux bezat, Duplicase te Wierden. Daar maakte hij cassettebandjes, vulde die met muziek, maar leverde ook blanco bandjes. Dat is allemaal verleden tijd voor hem want hij heeft het goedlopende bedrijf verkocht. De nieuwe eigenaar is Thomas Baur en de nieuwe naam voor Duplicase wordt De Bandjesfabriek, die naar Lochem gaat verhuizen.


Het maken van cassettes
Met behulp van onderstaande grote loader worden cassettebandjes gemaakt. Niet echt maken natuurlijk, maar vullen met band tot ze vol zijn, waarvoor de kant-en-klaar ingeslagen lege cassettedoosjes al klaar staan, met de aanloopstrook naar buiten.

 

loader.jpg.94b8d625f7fbe1997e3188baa4147561.jpg

 

Ook op bovenstaand NOS filmpje is zo'n grote loader te zien.


En wat nu?
Op 1 december 2013 schreef Yuri Visser, het jaar waarin het cassettebandje vijftig jaar oud werd: De eerste muziekcassette werd in 1963 ontwikkeld door Philips. Niet in Nederland, maar in het Belgische Hasselt. De verwachting was destijds dat de muziekcassette de grammofoonplaat volledig zou vervangen. Dat liep echter anders. De grammofoonplaat is er nog altijd en het cassettebandje werd verdrongen door de compact disc.

 

In aansluiting daarop is het natuurlijk mooi te lezen en te horen dat artiesten van nu als Justin Bieber, Eminem, Jed Rebel, Kayne West en Metallica hun muziek op cd aanleveren om ze op cassettebandjes te laten zetten. Inderdaad van digitaal naar analoog!

De nieuwe eigenaar zegt over de cassette: 'De cassette is het nieuwe vinyl.'

 

Zijn jullie het daarmee eens? Koop je nog wel eens een cassettebandje? Luister je er nog wel eens naar?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk topic!

 

Nu het alweer zo'n 20 jaar geleden is dat fysieke media langzaam aan werden verdronken door digitale bestanden was het natuurlijk te verwachten dat men weer 'hang' krijgt naar het verleden, die goeie ouwe tijd dat veel mensen in hun jeugd of daarna nog moeite moesten doen om muziek te kunnen luisteren. De plaat of het bandje moeten omdraaien, de plaat afstoffen, het magneetbandje terugdraaien nadat deze eruit was gelopen, etc. Dat missen mensen.

 

Maar ik denk dat het nu net als vinyl een paar jaar geleden een pure hype is, waarvan uiteindelijk wel een deel blijft hangen. Ja, bandjes (en grammofoonplaten) zien er heel charmant en tof uit, maar de geluidskwaliteit (zeker bij MC) is na een paar keer afspelen vaak echt al minder dan in het begin. Het zijn meer hebbedingetjes en voor die-hards dan dat het echt mainstream zal worden. De kwaliteit is gewoon niet goed genoeg vergeleken met digitaal en het wordt dus steeds minder.

 

Je merkt wel dat mensen het fijn vinden om iets vast te kunnen houden (zijn mensen dan materialistisch? :P). Zelf vind ik het wel leuk dat veel van die dingen nu in een revival zitten. :) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27-8-2017 at 19:07, Keetie zei:

Onze auto heeft een minidisc-speler. Ik prefereer toch ook wel analoog boven digitaal vanwege het "warmere" geluid.

 

Heeft verder niemand meer een mening over de cassette?

 

Behalve dat foto's van je minidisc-autoradio zeer gewenst zijn, heb ik dit te zeggen over de cassette;

 

Nog steeds slingeren er enkelen bij me rond. Ook ik ben ooit compleet er ingestonken met zo'n dramatisch ION-ding (Volgens mij ooit cadeau gehad; en maar dankbaar lachen) maar daarnaast heb ik nog een paar bandjes met mijn eigen stem en wat cd-tracks erop. Dramatisch slecht, wel geestig om mezelf bezig te horen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, samba-boy said:

Behalve dat foto's van je minidisc-autoradio zeer gewenst zijn, heb ik dit te zeggen over de cassette;

 

Nog steeds slingeren er enkelen bij me rond. Ook ik ben ooit compleet er ingestonken met zo'n dramatisch ION-ding (Volgens mij ooit cadeau gehad; en maar dankbaar lachen) maar daarnaast heb ik nog een paar bandjes met mijn eigen stem en wat cd-tracks erop. Dramatisch slecht, wel geestig om mezelf bezig te horen :P

Ja daar heb ik ook nog een aantal bandjes van liggen.

Die bandjes zijn nu (nog) leuk om terug te luisteren en bevaten ook dierbare herinneringen aan vroeger.

Vandaar ook dat ik een tijdje geleden het topic opende met de vraag naar digitalisatie mogelijkheden ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, samba-boy said:

Behalve dat foto's van je minidisc-autoradio zeer gewenst zijn, heb ik dit te zeggen over de cassette;

 

Nog steeds slingeren er enkelen bij me rond. Ook ik ben ooit compleet er ingestonken met zo'n dramatisch ION-ding (Volgens mij ooit cadeau gehad; en maar dankbaar lachen) maar daarnaast heb ik nog een paar bandjes met mijn eigen stem en wat cd-tracks erop. Dramatisch slecht, wel geestig om mezelf bezig te horen :P

Het is er zo eentje:

 

mdx_c670.jpg.f1ab10e0d1f0da0a85220a13ae3efe6f.jpg

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Van cassette tot cassette

Een herinnering
Opdat wij de cassetterecorder annex walkman niet zullen vergeten stond er in het eerste stukje over de terugkeer van de cassetteband de naam van een film vermeld waarin volgens schrijven de cassette een grote rol speelt. En inderdaad zie je aan het begin van de film deze opname van een jongetje dat naar de muziek op zijn cassetterecorder/walkman luistert.
 

sony1.png.881bb071d9d8835e03654fb7ae8c665f.png

 

Totdat hij gestoord wordt door zijn grootvader die hem toeroept:
Peter. Your momma wants to speak with you. Come on, Pete, take these fool things off.
[en hij verwijdert Peter's koptelefoon]

 

In een volgende scene krijgt hij een cadeautje van zijn moeder die op sterven ligt en hij rent helemaal overstuur ver weg van alles, waar hij op een afgelegen plek door een ruimteschip wordt op- en meegenomen.

 

Waar gaat dit over?
'Hoofdpersoon Peter Quill is in de film onafscheidelijk van zijn walkman. Waardoor uiteindelijk de soundtrack van de film werd uitgebracht op cassette.'

 De eigenlijke film blijkt 25 of 26 jaar later te beginnen, waarin wij de kleine Peter als volwassene een vreemde planeet zien betreden, dansend op muziek uit zijn SONY walkman, die al gauw wordt ingepikt tijdens zijn gevangenneming.

Naam van de film
 

GOTG-poster.jpg.9df0d86bfdcdc56ab2ad3ca85f4817fe.jpg

 

Een  Marvel produktie. Het is een mix van allerlei soorten SCIFI films, zoals StarWars, ook gebruik makend van holograms.

 

Hier de toenmalige trailer.

 

https://youtu.be/B16Bo47KS2g

 

 

Ik ben tot halverwege gekomen met kijken vanwege het flits, flats, flandere en bedacht dat ik liever de strip zie en lees, waarvan een aantal knappe tekeningen getoond worden.

Heeft iemand deze film wel helemaal gezien?



 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Wat late reactie op @Keetie, maar ik heb Guardians of the Galaxy inderdaad helemaal gezien en het tweede deel ervan ook. Vond zelf de eerste film erg leuk, de tweede wel een stuk minder. Leuk inderdaad om die cassettebandjes daarin terug te zien komen, sowieso beschikken die films over een prima soundtrack.

 

Verder zelf al tijden niet meer naar een cassettebandje geluisterd en zie dat ook in de toekomst niet echt meer gebeuren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...