Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Synthwave was in de jaren '80 een muziekstroming die sinds de mid 2000-jaren weer terug is en sinds ongeveer 2010 (vooral via en dankzij internet) aan populariteit groeit. Tegenwoordig heet het ook wel Retrowave of New Retrowave.

 

De oorsprong

 

De oorsprong van synthwave in de jaren '80 ligt bij o.a. filmmuziek van bijvoorbeeld Tangerine Dream, John Carpenter, Harry Forbes maar ook Depeche Mode bijvoorbeeld.

Het was een elektronische, synthesizervariant op New Wave. Synthwave was vaak (maar niet uitsluitend) instrumentaal. Wel merk je dat er minder vaak gitaren gebruikt worden dan in bijvoorbeeld New Wave. De naam zegt het al, het zijn voornamelijk synthesizers.

 

Voorbeelden van oorspronkelijke synthwave:

 

 

 

 

 

 

 

Retrowave, synthwave sinds midden 2000:

 

De nieuwe vorm van Synthwave, ook wel Retrowave of New Retrowave is geïnspireerd op de oude film soundtracks uit de jaren '80, maar deels ook op muziek uit video games. Er bestaat ook een subgenre dat Outrun heet, genoemd naar het spel Outrun, met een zeer memorabele soundtrack.

Er zijn vele vormen van, sommige tracks neigen meer naar een moderne vorm van New Wave, maar voorlopig valt het allemaal onder Retrowave/Synthwave.

 

 

Voorbeelden van moderne retrowave:

 

 

 

 

 

 

En aan deze clip heb ik meegewerkt:

 

 

Ik heb de intro gemaakt, de MTV-graphics en de hele clip "geanalogiseerd" in zowel audio als video ;) 

 

Regelmatig kun je op sites als Groupees.com bundels vinden met 5-10 albums synthwave voor tussen de 2 en 5 dollar voor alles bij elkaar, zeker de moeite waard.

Future 80's records is een van de labels die momenteel een hoop uitbrengt en waar diverse artiesten onder vallen.

 

Het online radiostation Drive Radio zendt 24/7 Synthwave uit. Luister via deze link. (met dank aan Hinse)

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heerlijke OP! _O_ 

 

Wellicht nog leuk om te vermelden dat Drive Radio een station is die 24/7 synthwave uitzendt (directe link).

 

Ik ben zelf fan van bovengenoemde en soortgelijke artiesten (Synthatiger, FM-84, Garth Knight, Cluster Buster, Eermake, Miami 1984, The Starfighter, die lijst kan je nog veel langer maken) maar ook van artiesten die een beetje tegen synthwave aanschurken, de iets 'poppier' nummers met meer aanwezige lyrics zoals veel nummers van Absinth3, Glass Apple Bonzai, Pineapple, etc.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn favorieten in dit genre zijn momenteel:

 

Cluster Buster

Midnight Driver

VHS Dreams

The Starfighter

Python Blue

Damokles (ook veel vocale tracks)

Mono Memory

ALEX

 

Het album Synth Love Affair Vol. 1 is een aanrader voor beginners in dit genre. Ik heb het album op cassette :D

 

Een nummer van ALEX heb ik gebruikt in deze video:

 

 

Ik heb Drive Radio in de OP gezet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden, djkoelkast zei:

Mijn favorieten in dit genre zijn momenteel:

 

Cluster Buster

Midnight Driver

VHS Dreams

The Starfighter

Python Blue

Damokles (ook veel vocale tracks)

Mono Memory

ALEX

 

Het album Synth Love Affair Vol. 1 is een aanrader voor beginners in dit genre. Ik heb het album op cassette :D

Ja dat is zeker een goed album, wel een beetje zoetzappig maar prima als introductie!

 

En al die artiesten die je noemt zijn inderdaad erg fijn! Mitch Murder hoort daar natuurlijk ook nog een beetje bij, zijn Selection One / Two / Three bevatten een aantal heerlijke covers!

 

Voorbeeld van een nummer met wat synthwave-elementen:

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een zeer fijn album ontdekt, het is al van vorig jaar, maar echt wel het luisteren waard, je kunt dit gewoon bij Bandcamp streamen: 

https://newretrowave.bandcamp.com/album/nocturn

 

Je kunt nu voor $1,50 (of $3 voor alles) voordelig kennis maken met een aantal albums waar ook synthwave tussen zit:

 

https://groupees.com/retromusic

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja dat is inderdaad een leuk album. Alleen de industriële / (bijna) dubstep-achtige delen van o.a. System Error en Celestial Breakdown zijn niet echt mijn smaak, maar voor de rest een prima (maar enigszins prijzig) album.

 

Zelf vind ik de uptempo nummers wel lekker, zoals dit oudere nummer:

 

 

Of een recente track:

 

 

En 1 van de populairste synthwave tracks op Youtube met ruim 7 miljoen views:

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...